Medicatie met gele sticker en autorijden...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 12:06

Vandaar ook het 'ja, maar.... ' ;)

(Ben bekend met wetteksten overigens, dus vandaar dat ik ze ook voor het gemak niet interpreteer omdat het situatie afhankelijk is en daarom maar de website gaf die goede informatie heeft en geeft)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 12:10

vuurneon schreef:
Vandaar ook het 'ja, maar.... ' ;)

Klopt, was dus ook niet zozeer naar jou bedoeld, maar naar mensen die alles ineens willen samenvatten met de woorden:
'dus mag je niet rijden als je medicijnen met gele sticker hebt geslikt'. of 'dan ben je dús altijd aansprakelijk als er wat gebeurd'.

Zo is het dus niet.

Dat geldt voor medicijnen met rode sticker. Daarmee mág je gewoonweg idd niet autorijden.

Dat is het jammere; dingen worden vaak meteen zo anders afgeschilderd hier.
Je wil niet weten hoe vaak er nu wordt geroepen door mensen die de klok eens hebben horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt 'nou, jij bent nu gewoon eigenaar van het paard hoor, want als je minstens 6 maanden voor het paard zorgt met alle kosten erbij, dan wordt jij eigenaar'.

of 'jou naam staat in het paspoort, dus jij bent de eigenaar, want 'paard staat op jou naam''.
-O- wordt je moedeloos van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 12:10

Maar best ingewikkeld dus,helaas.
Kijk, de rode sticker(die ik niet eens kende)zegt dus dat autorijden simpelweg verboden is?
Dát is tenminste duidelijk.

Zoals vandaag merk ik dat ik me wat suf voel. Ik stap niet in de auto deze dag.
(ja,naast vriendlief)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 12:13

Anoniem schreef:
Kijk, de rode sticker(die ik niet eens kende)zegt dus dat autorijden simpelweg verboden is?

(ja,naast vriendlief)

Ja.

Samenvattend:

- medicijnen met rode sticker MAG je niet mee als bestuurder op de openbare weg
- medicijnen met gele sticker zeggen het zelf al; het kán (dus hoeft niet! afhankelijk van omstandigheden!) reactievermogen en rijvaardigheid beinvloeden, dus PAS OP met het gebruik er van. Het is een risico. Maar het wil niet zeggen dat je dan ineens altijd maar aansprakelijk bent als er wat gebeurd, en dat wil al helemaal niet zeggen dat je niet meer auto mag rijden met deze medicijnen.

Anders hadden ze maar 1 sticker ontworpen met bijbehorende regels, en dat zou dan de rode sticker zijn. :)*

En dan wordt er ook gekeken naar je eigen verantwoordelijkheid. Maar dat is altijd al zo als er ongelukken op de weg gebeuren. Je kan aansprakelijk worden gesteld en zelfs schuldig zijn op het moment dat je bijv. roekeloos rijgedrag vertoond (laten we dan even aan art. 5 WVW denken). En dat kan vanalles zijn; moedwillig door rood rijden, moedwillig veels te hard rijden, onverschillig zijn met je medicatie en daar dus onverstandig en gevaarlijk mee om gaan en dán een ongeluk veroorzaken, etc.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 13-07-13 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Dewii

Re: Medicatie met gele sticker en autorijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 12:14

Dank voor de uitleg, JoyCiej007. Die wetteksten zijn mij te ingewikkeld :o , jouw uitleg is me veel duidelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 12:15

Maarja toch vraag ik mij af wat er in de praktijk gebeurt...

Als ik bijvoorbeeld toch een ernstig ongeluk zou veroorzaken/meemaken...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 12:17

JoyCiej007 schreef:
Anoniem schreef:

(ja,naast vriendlief)

Ja.

Samenvattend:

- medicijnen met rode sticker MAG je niet mee als bestuurder op de openbare weg
- medicijnen met gele sticker zeggen het zelf al; het kán (dus hoeft niet! afhankelijk van omstandigheden!) reactievermogen en rijvaardigheid beinvloeden, dus PAS OP met het gebruik er van. Het is een risico. Maar het wil niet zeggen dat je dan ineens altijd maar aansprakelijk bent als er wat gebeurd, en dat wil al helemaal niet zeggen dat je niet meer auto mag rijden met deze medicijnen.

Anders hadden ze maar 1 sticker ontworpen met bijbehorende regels, en dat zou dan de rode sticker zijn. :)*

Klopt helemaal. En sinds kort zit er op meer medicatie een geel stickertje waar het voorheen nooit op zat. Als je zo'n sticker op een doosje ziet zitten vraag je aan de apotheek om extra informatie. (en niet op bokt) Een apotheker heeft een studie van 6 jaar achter de rug over de werking van medicatie en zal je goed kunnen adviseren.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 12:18

Anoniem schreef:

Dat is dus niet zo even te zeggen, dat ligt aan de omstandigheden van het geval.
Waar, wanneer, hoe, door wie. Hoe ga je met je medicatie om, hoe hard reed je, hoe gedroeg je je in het verkeer, hoe gedroeg de ander zich, etc. etc.

Als jij de veroorzaker bent van een (ernstig) ongeluk, dan ben je meestal toch aansprakelijk daarvoor, omdat jij dan de veroorzaker bent. Rij jij door rood en veroorzaak je daarmee een ongeluk, tsja bingo.............
dat heeft helemaal niets met medicijnen te maken.

Ga jij echter heel onverstandig met je medicijnen om, laten we even heel extreem zijn: er is door de dokter voorgeschreven (want daar kijkt men ook naar!) dat je 1 tot 2 pillen voor de nacht moet slikken (zoals ik), en jij gaat s'middags 6 pillen slikken, gooit er 2 wijntjes achteraan en stapt nog geen uur later in je auto, ja dan vraag je wel om problemen dan hé...............

nogmaals; dat soort dingen kunnen nooit met zekerheid gezegd worden van te voren.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 13-07-13 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 12:19

Anoniem schreef:

Daar kan je alleen wat over zeggen als het echt zo is.

Het hangt van de omstandigheden af, of het dermate ernstig is dat de geheimhoudingsplicht doorbroken moet worden etc. Je kan aansprakelijk worden gesteld, maar ook niet :+
Het is wel iets om in je achterhoofd te houden dat je aansprakelijk kan worden gesteld.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 12:23

:+ en dan staat iedereen dus ineens op z'n achterste benen, maar als je je als verkeersdeelnemer op de openbare weg begeeft, dan heb je altijd kans om aansprakelijk gesteld te worden. medicijnen of niet.

je hoort je gewoon behoorlijk te gedragen in het verkeer. er kan altijd wat gebeuren. en als het zover is, dan kijken de juiste instanties en de juiste deskundigen naar de juiste relevante feiten.
en dat hoeft in bepaalde situaties helemaal niets te maken te hebben met gebruik van medicijnen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 12:26

Precies, vandaar ook het woord 'kan' :D want dat 'kan' altijd.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 12:35

Het verschilt ook per medicijn wat de invloed op de rijvaardigheid precies is. Ik werk in een apotheek en als wij een medicijn voor de eerste keer afleveren geven wij altijd het advies mee dat bij dat medicijn hoort. Dat kan inderdaad zijn dat je helemaal niet mag rijden, of een bepaald aantal uur na inname niet rijden, of de eerste twee weken van gebruik niet rijden en daarna kijken hoe het gaat. Dit is afhankelijk van het middel en de dosering.
Dit zijn algemene adviezen, en ik zeg er zelf ook altijd bij dat iedereen er weer anders op reageert. Als mensen vragen hebben over de aansprakelijkheid raad ik altijd aan om even de verzekering te bellen. Ik ga alleen over de pilletjes, autoverzekeringen heb ik geen kaas van gegeten :D.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 12:38

vuurneon schreef:
Precies, vandaar ook het woord 'kan' :D want dat 'kan' altijd.

maar begrijpend lezen en goed interpreteren is voor veel mensen soms ook moeilijk :D daar krijg je op bokt dus wel eens dergelijke misverstanden door.

allereerste tentamen ging ik de fout in met 'als je x doet en y gebeurd ben je áltijd strafbaar'. (multiple choice, kies beste antwoord).
en toen werd er ook ingehamerd bij ruim 90% van de mensen die dit idd allemaal fout hadden: 'pas op met woorden als 'nooit' en 'altijd''.
Sla je wetboek er maar eens op na. wat staat daar? 'in beginsel is de persoon strafbaar die x doet en y gebeurd'.
2 artikelen verder werden er vervolgens enkele uitzonderingen genoemd, en zelfs uitzonderingen op de uitzonderingen.

dat maakt dat ik het zo leuk vind :Y)

@ Petra_O: daarom; verschikt per medicijn, situatie en persoon. Daar hebben apothekers en artsen voor geleerd.
lijkt mij ook wel logisch. ik slik dit medicijn, al jaren, ik ga er goed mee om en ben er al jaren aan gewend. gaat mijn broertje dit medicijn zo ineens slikken, zou het bij hem heel anders kunnen werken. (ondanks dat hij ook medicijnen uit de anti-histaminica groep krijgt, maar dan voor hooikoorts en een stuk minder zwaar dan de mijne).
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 13-07-13 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 12:39

Anne_GTI schreef:
Klopt helemaal. En sinds kort zit er op meer medicatie een geel stickertje waar het voorheen nooit op zat. Als je zo'n sticker op een doosje ziet zitten vraag je aan de apotheek om extra informatie. (en niet op bokt) Een apotheker heeft
een studie van 6 jaar achter de rug over de werking van medicatie en zal je goed kunnen adviseren.

eh..apotheek zegt dat je mag rijden maar tegelijkertijd staat er in hun formulier dat je ten aller tijde aansprakelijk bent.
erg verwarrend dus, en daarom open ik dit topic.
voor ervaringen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 12:43

Anoniem schreef:
Anne_GTI schreef:
Klopt helemaal. En sinds kort zit er op meer medicatie een geel stickertje waar het voorheen nooit op zat. Als je zo'n sticker op een doosje ziet zitten vraag je aan de apotheek om extra informatie. (en niet op bokt) Een apotheker heeft
een studie van 6 jaar achter de rug over de werking van medicatie en zal je goed kunnen adviseren.

eh..apotheek zegt dat je mag rijden maar tegelijkertijd staat er in hun formulier dat je ten aller tijde aansprakelijk bent.
erg verwarrend dus, en daarom open ik dit topic.
voor ervaringen.

In dat geval zou ik met je medicijnen en dat formulier eens naar je eigen apotheek gaan, en om uitleg vragen.
bokt is daar niet de aangewezen 'persoon' voor.

daarnaast kan jij de brief ook anders interpreteren dan dat deze is bedoeld.
en misschien klopt het, heb je gelijk. dat voor jou geldt dat als jíj dát medicijn slikt op díe manier, dat je dan áltijd aansprakelijk bent en eigenlijk geen auto mag rijden. dat kan. maar de enige die daar een antwoord op kan geven, is je eigen apotheker/arts.

Kan best zijn dat ik ook ineens niet zou mogen autorijden met het medicijn wat ik nu slik, als het bijv. voor mij ineens overdag wordt voorgeschreven in hogere doseringen. maar dat is weer een compleet andere situatie dan dat nu het geval is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 12:47

Nou dat formulier is algemene info over het medicijn en de uitwerking op deelname aan verkeer.
Een soort extraatje, net zoals de formulieren die je vaak bij anticonceptie krijgt, of antibiotica.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 12:50

Anoniem schreef:
Nou dat formulier is algemene info over het medicijn en de uitwerking op deelname aan verkeer.
Een soort extraatje, net zoals de formulieren die je vaak bij anticonceptie krijgt, of antibiotica.

ja maar als je het niet snapt dan kun je toch alsnog naar de apotheek gaan?
en juist als het blijkbaar 'algemene info' is, hoeft dat helemaal niet voor jan en alleman te gelden.

In de bijsluiter (algemene) van mijn anticonceptie-pil staat ook dat je die hele strip moet slikken en dan netjes een stopweek er achteraan. In overleg met huisarts slik ik toch echt af en toe 2 of soms zelfs 3 strips achter elkaar, zonder stopweek.

daarom: wil je het zeker weten; ga naar je apotheker/arts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 12:57

Ik snap wat je bedoelt.
Zal maandag ook even bij de apotheek langsgaan.

Dit topic heb ik geopend voor meer info.
Omdat ik op google ook diverse sites tegenkwam waar vermeld stond dat je idd aansprakelijk bent vanwege het gele stickertje.