Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Boompje1985 schreef:Nou vraag ik me wel af wie heeft er hier wel eens tetanus gehad ? Mensen bedoel ik dan hè geen paarden...
Of iemand die je kent die het heeft gehad kan ookik ben gewoon nieuwsgierig meer niet!

janouk schreef:Boompje1985 schreef:Nou vraag ik me wel af wie heeft er hier wel eens tetanus gehad ? Mensen bedoel ik dan hè geen paarden...
Of iemand die je kent die het heeft gehad kan ookik ben gewoon nieuwsgierig meer niet!
Ik denk en ik hoop maar weinig mensen en dieren. Door de hoge vaccinatie graad in Nederland komt tetanus niet veel meer voor in Nederland. Gelukkig maar, want tetanus is meestal dodelijk.
Polly schreef:MissDonna schreef:onze huisarts zei tegen mn meoder ( was perongeluk door de hond gebeten doordat ze de kluif vast hield en de hond n inshattings foutje maakte met kluiven :-P ) dat ze alleen nog een tetanus geven met straatvuil..?
en wat denk je dat er bij een paard in zn smoeltje zit?
Worden jullie paarden en honden dan helemaal niet ingeënt? Als een paard tetanus heeft merk je dat ook voordat hij je bijt
[***] schreef:Ik lees hier dat er gezegd word dat het niet erg is omdat het bloed. Maar juist omdat het bloed heeft de bacterie meer kans om in het lijf te komen. De huid is immers doorboort?
Koper schreef:Wat een topicWorden jullie paarden en honden dan helemaal niet ingeënt? Als een paard tetanus heeft merk je dat ook voordat hij je bijt
![]()
De enting tegen tetanus werkt inderdaad 10 jaar (ja, óók die van je paard) Enige keer dat ik opnieuw tegen tetanus werd geënt was wel paardgerelateerd. Nee, niet omdat hij me gebeten had, hij is namelijk gewoon ingeënt. Maar omdat hij me op m'n gezicht op de rijbaan had achtergelaten. Dus enting vanwege straatvuil.
Nouska schreef:[***] schreef:Ik lees hier dat er gezegd word dat het niet erg is omdat het bloed. Maar juist omdat het bloed heeft de bacterie meer kans om in het lijf te komen. De huid is immers doorboort?
Nee, want door het bloeden worden vuil en bacteriën uit het wondje gespoeld. Een niet-bloedende schaafwond is bijvoorbeeld een groter risico.
lizy29 schreef:Het gaat mij ook niet zo zeer om de beet zelf als meer om de bacteriën die toegang hebben tot de wond als je veel op stal rond loopt.
Ik haal mezelf regelmatig open zowel thuis als op stal maar mest daarna gerust mijn stal uit. Dit betekend dus een verhoogd risico. Daarom raad ik eigenlijk iedereen die regelmatig wondjes heeft en veel met dieren werkt aan om zijn tetanus enting te laten verlengen.

Boompje1985 schreef:Nou vraag ik me wel af wie heeft er hier wel eens tetanus gehad ? Mensen bedoel ik dan hè geen paarden...
An_J schreef:Maaike5581, je vergeet 1 ding.. jij bent ouder dan TS. TS is 17. Dat wil zeggen dat ze haar laatste inenting 8 jaar terug heeft gehad. Nogmaals inenten is nutteloos en overbelasting van het lichaam. Daarnaast is het risico van een dergelijk wondje heel klein, zeker als het gebloed heeft.
[***] schreef:Mmmm dan heb ik een domme huisarts en het ziekenhuis begrijpt er ook niets van
Toelichting please? Aangezien je nu toch op een verkapte manier hebt gezegd dat ik (of mijn huisarts
) degene ben die dom is? Heb je iets meegemaakt?Nouska schreef:Toelichting please? Aangezien je nu toch op een verkapte manier hebt gezegd dat ik (of mijn huisarts ) degene ben die dom is? Heb je iets meegemaakt?
. Flink bloeden en toen ik dat tegen de arts zei, vertelde hij dat, dat juist een reden is voor een injectie.