Gebeten door paard, tetanus prik halen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BugsFunny

Re: Gebeten door paard, tetanus prik halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:17

Ik ben een aantal jaar geleden ook per ongeluk gebeten door mijn vorige paard.
Was een klein oppervlakkig wondje aan mijn vinger.
Ha gebeld en die adviseerde toch even een prik te halen, valt echt mee hoor.
Maar neem gewoon het zekere voor het onzekere.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:19

Boompje1985 schreef:
Nou vraag ik me wel af wie heeft er hier wel eens tetanus gehad ? Mensen bedoel ik dan hè geen paarden...

Of iemand die je kent die het heeft gehad kan ook :j ik ben gewoon nieuwsgierig meer niet!

3 jaar geleden heb ik nog een injectie gehad.
Een bewoner (werkte met verstandelijk gehandicapten) had mn handen en onderamen helemaal open gekrabt. Heb toen aan de arts van de bewoners om advies gevraagd en voor ik het wist kreeg ik die spuit al :')

Bewoner in kwestie had lange nagels (sommige werken gewoonweg echt niet mee tijdens verzorging) en het was een bekend gegeven waar hij overdag zn vingers liet spelen om het maar even netjes te zeggen :+

Wondjes die ik bij de paarden of met de honden heb opgelopen heb ik nooit laten behandelen :n

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:22

Maaike5581, je vergeet 1 ding.. jij bent ouder dan TS. TS is 17. Dat wil zeggen dat ze haar laatste inenting 8 jaar terug heeft gehad. Nogmaals inenten is nutteloos en overbelasting van het lichaam. Daarnaast is het risico van een dergelijk wondje heel klein, zeker als het gebloed heeft.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:29

janouk schreef:
Boompje1985 schreef:
Nou vraag ik me wel af wie heeft er hier wel eens tetanus gehad ? Mensen bedoel ik dan hè geen paarden...

Of iemand die je kent die het heeft gehad kan ook :j ik ben gewoon nieuwsgierig meer niet!

Ik denk en ik hoop maar weinig mensen en dieren. Door de hoge vaccinatie graad in Nederland komt tetanus niet veel meer voor in Nederland. Gelukkig maar, want tetanus is meestal dodelijk.

Ja indd gelukkig maar! Ik weet dat het dodelijk kan zijn vooral als je er laat bij bent.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:31

Polly schreef:
MissDonna schreef:
onze huisarts zei tegen mn meoder ( was perongeluk door de hond gebeten doordat ze de kluif vast hield en de hond n inshattings foutje maakte met kluiven :-P ) dat ze alleen nog een tetanus geven met straatvuil..?

en wat denk je dat er bij een paard in zn smoeltje zit?

wat denk je bij een hond ;)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:34

De vuilste beet is een mensenbeet.... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:36

Ik lees hier dat er gezegd word dat het niet erg is omdat het bloed. Maar juist omdat het bloed heeft de bacterie meer kans om in het lijf te komen. De huid is immers doorboort?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:41

Wat een topic :') Worden jullie paarden en honden dan helemaal niet ingeënt? Als een paard tetanus heeft merk je dat ook voordat hij je bijt :')

De enting tegen tetanus werkt inderdaad 10 jaar (ja, óók die van je paard) Enige keer dat ik opnieuw tegen tetanus werd geënt was wel paardgerelateerd. Nee, niet omdat hij me gebeten had, hij is namelijk gewoon ingeënt. Maar omdat hij me op m'n gezicht op de rijbaan had achtergelaten. Dus enting vanwege straatvuil.

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:54

[***] schreef:
Ik lees hier dat er gezegd word dat het niet erg is omdat het bloed. Maar juist omdat het bloed heeft de bacterie meer kans om in het lijf te komen. De huid is immers doorboort?

Nee, want door het bloeden worden vuil en bacteriën uit het wondje gespoeld. Een niet-bloedende schaafwond is bijvoorbeeld een groter risico.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:58

Koper schreef:
Wat een topic :') Worden jullie paarden en honden dan helemaal niet ingeënt? Als een paard tetanus heeft merk je dat ook voordat hij je bijt :')

De enting tegen tetanus werkt inderdaad 10 jaar (ja, óók die van je paard) Enige keer dat ik opnieuw tegen tetanus werd geënt was wel paardgerelateerd. Nee, niet omdat hij me gebeten had, hij is namelijk gewoon ingeënt. Maar omdat hij me op m'n gezicht op de rijbaan had achtergelaten. Dus enting vanwege straatvuil.

Het gaat mij ook niet zo zeer om de beet zelf als meer om de bacteriën die toegang hebben tot de wond als je veel op stal rond loopt.

Ik haal mezelf regelmatig open zowel thuis als op stal maar mest daarna gerust mijn stal uit. Dit betekend dus een verhoogd risico. Daarom raad ik eigenlijk iedereen die regelmatig wondjes heeft en veel met dieren werkt aan om zijn tetanus enting te laten verlengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:59

Nouska schreef:
[***] schreef:

Nee, want door het bloeden worden vuil en bacteriën uit het wondje gespoeld. Een niet-bloedende schaafwond is bijvoorbeeld een groter risico.

Mmmm dan heb ik een domme huisarts en het ziekenhuis begrijpt er ook niets van ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:01

lizy29 schreef:
Het gaat mij ook niet zo zeer om de beet zelf als meer om de bacteriën die toegang hebben tot de wond als je veel op stal rond loopt.

Ik haal mezelf regelmatig open zowel thuis als op stal maar mest daarna gerust mijn stal uit. Dit betekend dus een verhoogd risico. Daarom raad ik eigenlijk iedereen die regelmatig wondjes heeft en veel met dieren werkt aan om zijn tetanus enting te laten verlengen.

En hoe moeten er tetanusbacterieën in de mest terechtkomen als de paarden gewoon normaal zijn ingeënt dan? ;)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:06

Niet te druk om maken als het goed gebloed heeft.
Door de jaren heen heb ik ook wel eens beten door zowel honden als paarden opgelopen.
Een keer extra ontsmetten vaak wonderen.

OP mijn 30e heb ik een flink ongeluk gehad met een paard, waarnaast een wond die gehecht moest worden ook schaafwonden van de hoeven, wat dus niet gebloed had en toen vond de huisarts een tetanus spuit wel nodig.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:07

Boompje1985 schreef:

Ik heb iemand gezien met tetanus en dat was een behoorlijke acute/ levensbedreigende situatie. Ik zag het dan wel omdat ik verpleegkundige ben, ik ben voor de preventie er van...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:13

An_J schreef:
Maaike5581, je vergeet 1 ding.. jij bent ouder dan TS. TS is 17. Dat wil zeggen dat ze haar laatste inenting 8 jaar terug heeft gehad. Nogmaals inenten is nutteloos en overbelasting van het lichaam. Daarnaast is het risico van een dergelijk wondje heel klein, zeker als het gebloed heeft.

Inderdaad.

Overigens heb ik toen ik 21 was (of nog net 20?) bij een hondenbeet toen wel een prik gehad, zat net na die 10 jaar. Bloedde toen ook flink uit de grootste wond, maar werd toen wel grondig gereinigd in het ziekenhuis.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:21

Wat informatie van de Landelijke Coördinatie Infectieziekten over tetanus, de hele richtlijn kun je hier lezen:
http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... jn_Tetanus

2.5 Immuniteit
Het doormaken van de ziekte geeft nooit immuniteit. Er zijn in de literatuur patiënten beschreven die tweemaal tetanus hebben gekregen. Alleen door vaccinatie opgewekte antistoffen tegen het toxine geven bescherming. Na herstel moet de patiënt dus alsnog worden gevaccineerd.

Je wordt dus ziek van de gifstoffen die de bacterie begint te maken als die in je lichaam terecht komt. Enkel blootstelling aan de bacterie is daarvoor niet genoeg, dat geeft geen ziekteverschijnselen en geen immuniteit!

4.1 Reservoir
De tetanusbacterie komt voor in de bovenste lagen van de bodem en leeft daarnaast als saprofyt in het darmkanaal van de mens en van bepaalde zoogdieren (onder andere paarden en koeien).

4.2 Besmettingsweg
De bron van infectie met C. tetani is meestal contact met stof, straatvuil of mest van dieren (vooral paardenmest). Sporen of bacteriën komen via een defect in huid of slijmvliezen in het weefsel terecht. Tetanus kan ook optreden bij kleine prikverwondingen zoals die bijvoorbeeld ontstaan tijdens tuinieren. Veel gevallen van tetanus ontstaan juist als gevolg van dergelijke kleine verwondingen omdat mensen met grotere wonden doorgaans tegen tetanus worden ge(re)vaccineerd. Ook een beet van een dier kan leiden tot tetanus.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:22

Koper schreef:
En hoe moeten er tetanusbacterieën in de mest terechtkomen als de paarden gewoon normaal zijn ingeënt dan? ;)

Eh - die bacterie hoort daar. Of in de darmen van het dier.
Mijn paard is ingeent tegen influenza en toch ook maar tegen rhino, maar niet tegen tetanus.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:31

De afgelopen 10 jaar niet Janneke? En wat doe je dan als je paard in een spijker oid trapt?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:52

Koper schreef:
De afgelopen 10 jaar niet Janneke? En wat doe je dan als je paard in een spijker oid trapt?

1) Nee.
2) Gewoon: de hoefsmid erbij halen, ontsmetten, DA bellen.

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:54

Mijn arts zegt altijd beter voor de zekerheid dan achteraf met klachten komen te zitten. Gewoon even de huisarts bellen :) die weet wel of het echt nodig is of niet.

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:59

Veel paardenvaccinaties zijn gecombineerd, in het influenzavaccin wat wij geven zit ook een tetanusvaccin. In het geval van TS (=klein wondje, zelf een geldige inenting) zou ik me niet al teveel zorgen maken. Overigens heb ik zelf op m'n zeventiende een flinke (schaaf)wond opgelopen op stal en in het ziekenhuis werd ik wel onmiddelijk gehervaccineerd tegen tetanus. Met de woorden dat mensen die met paarden werken eigenlijk elke 5 jaar ingeënt moeten worden tegen tetanus.

[***] schreef:
Mmmm dan heb ik een domme huisarts en het ziekenhuis begrijpt er ook niets van ;)

:? Toelichting please? Aangezien je nu toch op een verkapte manier hebt gezegd dat ik (of mijn huisarts :D ) degene ben die dom is? Heb je iets meegemaakt?

Een klein goed bloedend wondje (niet een grote open wond, maar dat lijkt me meer dan duidelijk) betekent doorgaans echt minder infectiegevaar dan een weinig bloedende open schaafwond. Ik heb het niet verzonnen (het ziekenhuis ook niet), google er maar op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:57

Nouska schreef:
Toelichting please? Aangezien je nu toch op een verkapte manier hebt gezegd dat ik (of mijn huisarts ) degene ben die dom is? Heb je iets meegemaakt?

Nee joh, ik zeg helemaal niet dat jij dom bent. Sorry zo heb ik het niet bedoeld. Ik heb het tweemaal meegemaakt. 1x bij mijn huisarts, nadat ik flink gebeten was door een gewonde haas die ik wilde redden :o . Flink bloeden en toen ik dat tegen de arts zei, vertelde hij dat, dat juist een reden is voor een injectie.

En een keer op de eerste hulp. Ik was toen door 2 rotweilers flink te grazen genomen en daar vertelde men mij exact hetzelfde als mijn huisarts.

Ik bedoelde het als grapje.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 08:21

Ik heb bij mijn BHV toch ook geleerd dat flink bloeden minder kans op infecties geeft omdat het vuil dan weer naar buiten spoelt.

Bij een hondenbeet heb je wel het gevaar dat het een smalle maar diepe wond is en dat er onderin het diepste punt misschien niet zo hard bloed, dat zie je namelijk niet waar het bloed vandaan komt.
En als daar dan bacteriën blijven zitten heb je wel een probleem.
Door het smalle diepe sluit het zich bovenaan snel en kan het onderste vuil er niet meer uit.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 08:33

Ik kreeg 3 tetanusprikken toen ik gebeten was door een pony.Het bloedde niet eens,was alleen blauw en geschaafd.En tóch moest ik de volledige Tetanus prik hebben.Het maakt dus niet uit hoe de wond is.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 08:36

Juist met schaafwonden, die zijn juist vies door het niet bloeden.