Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
bigone schreef:Janneke2 schreef:En dan nog: als je niet simvastine of een van de zusjes daarvan slikt, wil dat niet zeggen, "dat er niets aan te doen is".
Als chocolade adept heb ik ooit een te LAAG gehalte LDL cholesterol gescoord.
Chocolade heeft die werking...
(Graag wel pure choc, 72%, geen repen melk of witte chocolade.)
(Ik ben toen meer noten en minder choc gaan eten, ook LDL heeft nuttige functies.)
En zo zijn er wel meer kruiden, planten, vitamines, voedingssupplementen, etc.
(Tot 1980 was het zo, dat iedereen die apotheker wilde worden, een "plantententamen" moest doen. Helaas is dat afgeschaft, dus noch arts, noch apotheker weten hier heel erg veel van af.)
Dus pure chocolade heeft effect op het verlagen van je ldl, mijn ldl is te hoog maar mijn hdl is ook hoog. Omdat ik vermoedelijk een tia heb gehad is na alle onderzoeken(niets gevonden) besloten dat ik maar aan de cholesterolverlagers moet, simvastatine was een drama, ander middel nu, lijkt goed te gaan maar als pure chocolade hetzelfde effect heeft word ik een chocoaddict, met veel plezier. Hoeveel at jij ervan.
elske_ schreef:Pure chocola heeft dan misschien een effect op het verlagen van je LDL, maar het zorgt niet voor een verlaging op een kans op hartaanval/CVA. Hierin zit het verschil met de statines.
elske_ schreef:Bij de simvastatine is er aangetoond dat er een significant (!) lagere kans is op een hartaanval/CVA.
elske_ schreef:Bij heel veel alternatieve geneeswijzes/voedingssupplementen is dit hetzelfde, wel effect op het cholesterol, maar geen significant effect op harde eindpunten (hetgene waarvoor je behandeld.)
elske_ schreef:Ja, inderdaad. En er is iets te zeggen voor dat protocol, maar als het "middel erger wordt dan de kwaal" is zoeken naar een alternatief zinnig. (Hetzij een andere statine met Q10 - hetzij een (serie) natuurlijke middelen.)Daarom krijg patienten het (simvastine, J) als aanvulling op de therapie bij een vergroot risico op ziekte of sterfte door hart- en vaatziekten, ook al is er bij sommige groepen niet eens sprake van een te hoog cholesterol.