lenzenvloeistof vergeten. oogdruppels?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nynke1122

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 06:11

Ik heb ze dus in water gehad en ze zitten er weer in, ik voelde er heeelemaal niks van :)

Ibbel

Re: lenzenvloeistof vergeten. oogdruppels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 06:29

Water is idd het beste en inhouden niet fijn en niet goed.

Reden dat met gewoon water indoen niet zo prettig aanvoelt, is dat je traanvocht zout is, en dat zout wil het water uit je lenzen trekken, en trekt je lenzen dus droog. Pas daarna gaat je eigen traanvocht weer in je lens zitten (wat normaal is, zachte lenzen bevatten 50-60% vocht, wat op je oog dus gewoon je eigen traanvocht is)
Reden dat met spuug inzetten fijner is, is dat dat ongeveer even zout is als je traanvocht, zodat dat droogtrekken niet gebeurt. Nadeel van spuug is dat er bacteriën inzitten. Als je een oogbeschadiging hebt, kunnen die bacteriën voor een ontsteking zorgen.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 06:44

Blijft altijd bijzonder hoeveel bokkers meer denken te weten dan mensen die ervoor gestudeerd hebben :+
Lenzen bewaren in speeksel is al helemaal geen goed idee, tenzij je jezelf een oogontsteking wilt bezorgen met al die bacteriën :')

Ibbel

Re: lenzenvloeistof vergeten. oogdruppels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 06:58

Een opticien is geen oogarts. Mijn ervaring is dat die bijzonder weinig afweten van de biochemie van traanvocht, laat staan dat ze ook maar íets afweten van oogziekten en de risico's van zuurstofgebrek. Ze weten wél qua techniek hoe ze ogen moeten opmeten. Maar voor de rest...

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:32

ik heb al zeker jaar of 10 mijn zuurstof doorlatende lenzen dag en nacht in (al 18 jaar lenzen) zonder problemen, smorgens even opstarten maar dat is niet extreem, nog steeds zelfde sterkte. als ze al eens achter mijn ogen komen dan is dat overdag omdat ik heb zitten wrijven, maar dat heeft nix met snachts inhouden te maken.

een keer in de zoveel tijd is duidelijk het zuurstofdoorlatendheid weg, ik neem aan dat ze dan van het vuil dichtgeslibt zijn en moet ik die verwisselen voor een nw.

dus geen paniek als je ze een x snachts in moet houden omdat je geen vloeistof bij de hand hebt.