ben benieuwd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

XFiemoX

Re: ben benieuwd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 16:54

Hey JJ! :D

Ja eigenlijk was ik dat vergeten erbij te zeggen typte wat te vlug maar dat bedoel ik eigenlijk ook nog :o. Ik sluit me dan ook bij jou aan met je post ;)

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 20:02

Wel allemaap bedankt voor de reachties;) tuurlijk geniet ik van mijn zwangeschap.
en vertrouwen heb ik ook wel had alleen ff de vragen zodat ik evt kan kiezen wat ik wil want twijfel nog. en wacht natuurlijk kijk ik het aan en laat het op me " afkomen" vamdaar al die vragen

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 20:36

Maar Doezel sla die link bij je op en lees die site eens op je gemak eens rustig door. Als ik eerlijk mag zijn moet je niet gaan twijfelen over wel/niet maar gewoon ervoor gaan, want als je besluit het niet te doen dan kun je niet gemakkelijk terug naar het wel doen. Mijn idee is om gewoon bv te proberen/gaan geven en kijk of er een LK = is lactatiedeskundige bij jou in de buurt zit zij kunnen je nog veel meer helpen met de bv en de tips.

Ook wil ik je deze link mee geven http://www.groenevrouw.nl/die-zes-maanden/

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:23

Toen ik nog op kantoor werkte, kreeg ik van mijn baas de gelegenheid om zowel op het werk als thuis te kolven. Men voelde zich niet op hun gemak als ik het op het werk deed, dus ik ging uiteindelijk naar huis (was 5 of 10 minuten fietsen). Mijn zoon heeft uiteindelijk 3 maanden borstvoeding gekregen, omdat het vanwege het werk niet anders te combineren was.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 21:49

Best wel iritant hoor al die gedachtes hihi wel niet. Bang dat werk het niet echt leuk vind enzovoort
( ben eigenlijk type het lieft bv /fk in eigen huis geen gedoe buitenshuis)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:54

Als je het niet ziet zitten om buitenshuis te voeden kun je natuurlijk ook een flesje gekolfde melk meenemen. :)

Ik denk niet dat je van te voren kan zeggen hoe het kolven je gaat bevallen!(en sowieso natuurlijk hoe bv je gaat bevallen). Ik was altijd binnen 5 minuten klaar en als ik leeg kolfde voor 1.5 of soms wel 2. En een ander die zit 20 minuten voor 1 flesje.

Of je werk het leuk vindt of niet, je hebt er recht op!!
Net zoals je recht hebt op zwangerschapsverlof! Daar zal je werk misschien ook niet blij mee zijn, maar daar heb jij toch ook geen boodschap aan?

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 22:12

Verlof lijkt me heerlijk ;) maar bv ja aan de een e kant heerlijk + goedkoop.
Maar ja het buites huis. lijkt me niets. maar we zien wel miss lukt het niet

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:18

Zeker goedkoop! En op de juiste temperatuur en je hoeft snachts niet eens je ogen echt open te doen hihi.

Joh als je denkt dat het niet zo heel goed gaat dan kun je het beste meteen een lactatie kundige inschakelen. Duur woord voor iemand die heel goed opgeleid is om je met borstvoeding te helpen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:21

gefeliciteerd met je zwangerschap!

top dat je jou kleine sowieso 4w borstvoeding wil geven.
het is kort maar beter 1 maand wel dan helemaal niet.
ik ben huis mama dus kolven op het werk ken ik niet.
ik was eerst heel preuts met kolven maar ik heb op beursen, in de auto, op het toilet etc zitten kolen.
ik wou eerst 3 maand voeden, toen 6 maand, toen 9 maand toen heb ik een tijdje geroepen dat als hij stond ik stopte..
uiteindelijk was me zoontje 13 maand en liep hij al toen ik stopte. en spijt dat ik had..
ikben nu 36w zwanger. ik laat het los is hoop meer dan 12 maand borstvoeding te gaan geven.

ik wens je succes, afbouw tips heb ik niet echt...

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 07:17

Een vrouw die haar kind voedt al is dat binnenshuis als ook buitenshuis het hoort er gewoon bij, vrouwen hebben niet alleen maar borsten gekregen voor de mannen of voor de leuk maar juist om er hun eventuele kinderen mee te voeden. Tenminste zo zie en denk ik erover. Ik was nooit de beroerdste en voedde echt overal schermde ook echt niks af, het is iets heel natuurlijks en iets heel moois. Mijn oudste heb ik ruim 9.5 maand zelf gevoed hij gaf zelf aan niet meer aan de borst te willen, ik vond het jammer maar het was zijn keuze en dus ook wat makkelijker om het los te laten. En ik zat met hem wel zowat 24uur aan de borst dit omdat ik te weinig achter melk produceerde daarbij had ik enorm ingetrokken tepels waardoor het aan happen erg moeizaam verliep, maar we hebben doorgezet.
doezel2 schreef:
Verlof lijkt me heerlijk ;) maar bv ja aan de een e kant heerlijk + goedkoop.
Maar ja het buites huis. lijkt me niets. maar we zien wel miss lukt het niet

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 07:37

Wat fijn dat je toch nu alvast nadenkt over hoe je het straks wilt gaan doen! Maak je nog geen zorgen, straks komt alles wel vanzelf. En met de geboorte van je kindje, wordt er ook een mama geboren en wie weet wat dat allemaal bij je losmaakt ;)

Hoe je moet afbouwen is per mama/kind heel verschillend. Het is dus moeilijk om nu al tips daarover te geven. Als je bijvoorbeeld veel melk hebt, kun je niet zomaar gaan bijvoeden met kv. Als je weinig melk hebt, kan dat wat makkelijker. Als je kindje een ritme heeft (ze bestaan!) dan kun je simpeler voedingen vervangen. Als je kindje weinig ritme heeft (dat kan ook, je voedt op verzoek) dan is t soms lastig plannen.

I.formeer eens bij je ziektekostenverzekering of laktatiekundige hulp wordt vergoed. Dat is handig als je bv wilt geven, maar ook als je wilt afbouwen! Daarnaast kunnen vrijwilligersorganisaties La Leche League en Vereniging Borstvoeding Natuurlijk je fijn begeleiden bij bv, bij t kolven, bij problemen of vragen en ook bij t afbouwen eventueel - telefonisch of bij bijeenkomsten. Ook al voor je bevalt is een bijeenkomst van hen interessant.

Zelf werk ik vanaf mijn eerste 11 weken is weer 4 dagen per week. Ik ben bijna 12 uur van huis! Mijn zoontje dronk veel en vaak zonder enig ritme, tijdens mijn verlof kon ik daar goed in meegaan, ook buitenshuis. Ik heb wel een chronische borstontsteking gehad gedurende 8 weken. Die was nog niet hersteld toen ik weer aan het werk ging. Regelmatig kolven was dus erg belangrijk voor mij. Ik voedde gewoon voor ik thuis vertrok, kolfde om 10.30h, kolfde om 14.00h en ging de eerste weken wat vroeger naar huis, zodat ik om 18.00h weer thuis kon voeden.
Je kolfrecht (onder werktijd) duurt tot je kindje 9 maanden is. Daarna ben ik in mijn lunchpauze gaan kolven. Dat heb ik gedaan tot mijn zoontje zijn eerste verjaardag vierde. Sindsdien is kolven niet meer nodig en

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 07:40

.... Voed ik enkel nog live. :D

Sorry, ik reageer mobiel, ging even wat mis.

Kolven incl wandelen naar de kolfruimte en schoonmaken van mijn kolf kostte me nog geen half uurtje! Ik vond t altijd wel een fijne pauze, ook omdat t leven als mama met een kindje soms best pittig is en je zo'n extra break best even kunt gebruiken om tot rust te komen!

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 13:04

Ben alleen bang dat he opt toilet moet. zo veel prive is der nie zo

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 13:09

Ga het eerst navragen voordat je conclusies trekt. Wellicht hebben ze een fijne plek voor je waar je in alle rust kunt kolven en dan maak je je zorgen om niks :)

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 13:46

ha ja das waar. soms echt een streskip. vaak om niets;)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 13:50

Ik ken het, echt ik zat precies zo tijdens mijn zwangerschap en ook zeker daarna maar je kan het nu nog niet weten/bepalen/regelen. Het komt pas op dat moment. Misschien vind je het ontzettend fijn en bijzonder om borstvoeding te geven, heb je een rustige plek op werk waar je ontspannen kunt kolven en maak je je zorgen om niks en dat zou jammer zijn want een zwangerschap gaat al zo snel vind ik.
Mocht je het niet fijn vinden of je loopt tegen dingen aan dan kun je natuurlijk advies vragen maar ik denk dat een lactatiedeskundige die bij je aan huis komt je veel verder kan helpen dan dat wij dat nu kunnen doen :)

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 13:57

de kraamhulp kan me e toch ook mee helpen?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:02

Een Lactatie deskundige weet echt veeeel meer als een kraamverzorger.
Een kraamverzorgster MOET heel veel over Borstvoeding weten. Maar het gaat niet altijd helemaal goed.
Het is gewoon slim om een nummer van een lactatiedeskundige dicht bij je te hebben.
Die mensen zijn echt top!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:14

De kraamhulp kan je erbij helpen maar die gaat na een week al weg en misschien dat je na die periode juist hulp nodig hebt. Daarnaast denk ik dat een lactatiedeskundige je er beter bij kunt helpen. Ik vind het erg jammer dat ik hier niet aan heb gedacht toen ik borstvoeding gaf anders had ik het langer kunnen geven.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:15

Ik heb in de 4e week pas een lactatie ingeschakeld toen had ik der nodig :P

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:26

Ik heb er geen gehad, kraamzorg hielp me en liep erna goed

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:47

ik heb ook geen lactatiekundige erbij gehad hoor.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 16:59

wat doe die lactatiedeskundige?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 18:51

die helpt je als je problemen of onduidelijkheden zijn met de borstvoeding

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 20:13

Dankje wel voor de reacties.

Ik kijk wel hoe en wat;) duurt nog aantal weken;)