Ervaring met menstruatie cup

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brievenbus

Re: Ervaring met menstruatie cup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:46

Ja lijkt me ook TS.. Wat als hij kantelt? Of kan dat niet? :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:47

Ik zie de voordelen t.o.v. een fatsoenlijke tampon nog niet zo eerlijk gezegd :o
Tja, behalve het vrijen dan misschien :P

Heb er een paar jaar geleden wel eens aan gedacht, maar ik vind het eigenlijk maar een beetje een goor idee :=

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 18:48

ik denk dat hij enkel kan kantelen als je het eruit moet nemen.
(geen ervaring met softcup)

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 18:50

pmarena schreef:
Ik zie de voordelen t.o.v. een fatsoenlijke tampon nog niet zo eerlijk gezegd :o

Heb er een paar jaar geleden wel eens aan gedacht, maar ik vind het eigenlijk maar een beetje een goor idee :=

Ik zou het vooral doen omdat je een softcup minder moet verwisselen dan een tampon.
(met tampon heb ik soms nog wel eens het probleem dat ik doorlek omdat ik niet altijd de kans heb om naar een wc te gaan)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:51

Vivian__ schreef:
En wat als het 'overstroomt'...? :=

Daar moet je dus voor waken dat dat niet gebeurd. :P

Linkje van bol zodat je de inhoud kan zien zeg maar..
Het is flexibel dus het hangt er van af hoeveel ruimte er ook is denk ik.
Je moet niet gokken op de volle 100% belasten gewoon denk ik.
http://www.bol.com/nl/p/softcup-menstru ... 005249493/

Bij softcup nemen ze geloof ik 2 keer de tijd van een tampon.
Dus 2 uur bij een tampon is 4 uur bij een softcup..
Ik gebruik ze vooral voor de minder heftige dagen dus daar heb ik verder ook weinig ervaring mee.
En ik ben met 4 dagen gewoon echt klaar met maar 1 dag fatsoenlijk bloedverlies dus ik heb mazzel. :Y)

Kantelen doen ze niet hoor, ze gaan achter je schaambeen zitten de rest zet uit naar de zijkanten en het andere uiteinde gaat achter je baarmoeder, dan valt alles compleet om je baarmoedermond heen.. Gebeurd niets mee..
Enige wat je niet moet doen is heel veel druk geven op je blaas als je niet op de wc zit. Want zou je hem in theorie wel iets kunnen kantelen.
http://www.youtube.com/watch?v=06i_MhxPFGI

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:54

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:57

ikkebenhier schreef:
pmarena schreef:

Ik zou het vooral doen omdat je een softcup minder moet verwisselen dan een tampon.
(met tampon heb ik soms nog wel eens het probleem dat ik doorlek omdat ik niet altijd de kans heb om naar een wc te gaan)

Ik heb eigenlijk wel het vermoeden dat een zwaardere tampon net zoveel kan hebben als zo'n cupje :o

En het is sowieso natuurlijk wel zo fris om toch af en toe de boel te verschonen :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:59

Kan best hoor.
Maar ik heb ze juist gekocht omdat er niét genoeg was voor welke tampon ook toen. :')

Mwah als ik het s'morgens inbreng is er niets smerigs aan hoor.
Er moet volgens de site zuurstof bij komen voor geurtjes ed en dat is er niet.
Ieder zijn ding maar ik vind dit een gevalletje wat de boer niet kent vreet ie niet. :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 19:01

Daar zijn toch ook wel oplossing voor denk ik? Inbrenghuls bvb.? Eruit halen gaat sowieso gemakkelijker (en schoner!) met een tampon lijkt mij :)

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 19:03

pmarena schreef:

(met tampon heb ik soms nog wel eens het probleem dat ik doorlek omdat ik niet altijd de kans heb om naar een wc te gaan)[/quote]

Ik heb eigenlijk wel het vermoeden dat een zwaardere tampon net zoveel kan hebben als zo'n cupje :o

En het is sowieso natuurlijk wel zo fris om toch af en toe de boel te verschonen :)[/quote]

Volgens verschillende sites is de capaciteit van een cup veel groter dan een tampon.
Daarom dat ik dit zou gebruiken

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 19:04

Klopt in principe wel.
Het is alleen nogal banketstaaf als je als je dus zeer onregelmatig bloed verliest door bijwerkingen van anticonceptie..
Ik kan echt niet twee weken tampons gebruiken, zelfs 5 dagen kan maar net aan maar is eigenlijk al teveel.
Dan is dit ideaal wat mij betreft en daarom heb ik ze gekocht.
Plus ik zit niet zo met het legen.. Ik ben het zelf maar en stinken doet het gewoon echt niet door het ontbreken van zuurstof.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 19:18

ikkebenhier schreef:
Misschien is de softcup dan wel het proberen waard.
De 'keeper' was niet zo een succes de eerste keer...

Vuurneon: normaal als ze juist zijn ingebracht mag je ze niet voelen dacht ik

keeper is natuurrubber en daar kan je allergisch voor zijn. Ik gebruik een mooncup (is gemaakt uit siliconen voor medische toepassingen als borstimplantaten) en daar is geen allergie tegen.

Ik ben heel blij met de mooncup, veel simpeler dan tampons en stukken fijner dan maandverband. Schoonmaken, etc. gaat het simpelste onder de douche, rest van de dag is bij mij niet nodig.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 19:21

Tamary: maar als ik het goed begrijp komen beide cups op hetzelfde neer, maar is het enkel een ander materiaal?
Kan je me wat meer vertellen over de eerste keer dat je het gebruikte, je ervaringen, ...? (mag in PB)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 19:55

Ik vind het wel het overwegen waard de mooncup :) lijkt mij vooral voor de nacht ideaal, niet meer wakker worden om te verschonen.

Had er eerst een vreemd idee bij, maar nu ik dit zo lees denk ik; goh, t lijkt mij handig!

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 19:58

vuurneon schreef:
Ik vind het wel het overwegen waard de mooncup :) lijkt mij vooral voor de nacht ideaal, niet meer wakker worden om te verschonen.

Had er eerst een vreemd idee bij, maar nu ik dit zo lees denk ik; goh, t lijkt mij handig!

Ja het leek mij ook een beter alternatief. zeker omdat je minder moet verschonen.
Ik ga het binnekort uittesten

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 12:14

Ik heb het gisteren uitgetest...
Eerlijk gezegd viel het me toch wel tegen.
Het inbrengen ging (na even uitzoeken hoe ik hem het gemakkelijkste dubbel gevouwen kon houden) redelijk vlot.
Toen hij zat, voelde ik hem (bijna) niet zitten. Enkel het steeltje ga ik wat inkorten.

Het er terug uithalen was geen pretje!
Ik kon hem er niet gewoon uittrekken of uithalen. Het vacuüm kon ik wel probleemloos doorbreken.
Maar dan zat het klem :p
Ik probeerde het terug dubbel te vouwen of een manier te vinden om het hele ding smaller te maken zodat het er gemakkelijker uit kon.

Eindelijk was het me toch gelukt om het eruit te krijgen maar jongens, wat deed dat zeer zeg!
Of misschien ben ik gewoon te eng vanonder?

iemand die hier ervaring mee heeft of weet hoe je het gemakkelijk(er) kan verwijderen?

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 18:33

Ik had een fleurcup, echt fijn. (: Het zit goed, kan langer blijven zitten, is schoner en kan nooit doorlekken.

Helaas is de mijne nu te groot omdat ik maar een beetje ongesteld word, maar ik moet nog eens een kleine gaan bestellen. :j

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 19:16

Dinniej schreef:
Ik had een fleurcup, echt fijn. (: Het zit goed, kan langer blijven zitten, is schoner en kan nooit doorlekken.

Helaas is de mijne nu te groot omdat ik maar een beetje ongesteld word, maar ik moet nog eens een kleine gaan bestellen. :j

Die ken ik niet :p
Maar ik veronderstel dat hij ongeveer hetzelfde is als andere cup's?
Waarom kan hij 'nooit' lekken? Is er echt 100% kans dat deze niet lekt?

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 19:24

Ik heb de meluna cup, http://www.bumaround.nl/webshop/voor-da ... info-.html
Ik gebruik al menstruatiecups sinds het vorige topic uit 2010 :D en vind ze ideaal.
Vooral 's nachts geen last of angst op doorlekken.
En overdag minder verschonen.
Voor de eerste dag, als ik met superplus tampons moet werken, gebruik ik ze niet, maar de rest van de dagen wel. Ik hoef het dan alleen 's avonds te verwisselen, ideaal.
De rand absorbeert niet omdat het plastic is, dus dag twee heb ik nog een inlegkruisje erbij, en dat was het wel.
Je kan er probleemloos mee sporten, zwemmen etc.
En je bespaart nog aardig op maandverband etc ook nog.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 19:27

dammie1 schreef:
Ik heb de meluna cup, http://www.bumaround.nl/webshop/voor-da ... info-.html
Ik gebruik al menstruatiecups sinds het vorige topic uit 2010 :D en vind ze ideaal.
Vooral 's nachts geen last of angst op doorlekken.
En overdag minder verschonen.
Voor de eerste dag, als ik met superplus tampons moet werken, gebruik ik ze niet, maar de rest van de dagen wel. Ik hoef het dan alleen 's avonds te verwisselen, ideaal.
De rand absorbeert niet omdat het plastic is, dus dag twee heb ik nog een inlegkruisje erbij, en dat was het wel.
Je kan er probleemloos mee sporten, zwemmen etc.
En je bespaart nog aardig op maandverband etc ook nog.

Leuk om te horen dat er ook positieve ervaringen met cups zijn!
Kan je er ook mee paardrijden zonder dat het storend is ofzo?
Hoe lang duurde het ongeveer tot je er vlot mee kan werken?

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 19:36

Trek er maar twee cycli voor uit :)
De eerste keren kun je beter op de laatste dagen van je menstruatie oefenen, omdat het netjes eruit halen van de cup nog wel eens een keertje fout kan gaan. En dan is het fijner om thuis te zijn, met schone kleren en een doekje voor de vloer bij de hand.
- het wordt geen bloedbad hoor, maar je kan per ongeluk wat spetteren als je de volle cup uit je lichaam haalt en naar het wasbakje brengt om schoon te spoelen -
Oefen NIET met een lege cup: doe er desnoods een beetje water in. Het is anders moeilijker het vacuüm te verbreken met een lege cup.

Paardrijden is geen probleem. Omdat je met het eruit halen van je cup, je bekkenbodem moet ontspannen en naar beneden moet brengen om erbij te kunnen, en dat dezelfde beweging is als bij een stophulp te paard (want: zwaar worden in het zadel, gewicht naar beneden brengen), was ik eerst ook bang dat ie daardoor zou verschuiven. Dat is bij mij nog nooit gebeurd.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 19:38

Bedankt voor alle info en tips!
Ik zal het nog eens een kans geven en het proberen :-)
Vond jij het niet moeilijk de eerste keer(en) om hem er uit te halen?

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 19:55

Ja. De eerste keer kreeg ik het vacuüm niet verbroken, en begon toen aan het steeltje te trekken. Dat deed Heel Erg Pijn.
Ik ben toen even een kopje thee gaan drinken, en heb het daarna nog een keer geprobeerd.
:D

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 20:07

dammie1 schreef:
Ja. De eerste keer kreeg ik het vacuüm niet verbroken, en begon toen aan het steeltje te trekken. Dat deed Heel Erg Pijn.
Ik ben toen even een kopje thee gaan drinken, en heb het daarna nog een keer geprobeerd.
:D

Ik krijg het vacuüm wel verbroken (denk ik).
Ik krijg hem er ook gemakkelijk uit,
tot dat de rand komt. Dan gaat het mis...
Geen idee waar ik het fout doe...

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 20:46

Je moet de cup een beetje indeuken.
Draai hem een beetje rond als je net het vacuüm gebroken hebt, en deuk hem dan in, zodat ongeveer de helft van de rand naar binnen vouwt. Dan kun je hem makkelijk eruit halen.