Omgaan met een vriendin met een depressie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 20:08

vuurneon schreef:
Je kan het haar ook vragen; wat wil je? Vind je het prettig als ik je niet meer vraag om mee te gaan met een groepsactiviteit en dat je zelf aangeeft wanneer je er klaar voor bent? Hoe kijk je tegen de vakantie aan?
Even vanuit mijn vriendin bekeken; zij vond het juist moeilijk om haar grenzen aan te geven, zij had zelf nooit durven zeggen 'ik wil meer afstand, want het wordt mij teveel'. Juist door die negatieve spiraal.

Vriendin in kwestie kan vrij goed aangeven wat ze wil, gelukkig. :+ Daar hoef ik me niet zo'n zorgen om te maken.
Ik zal even voorstellen of ze meer zin heeft om volgende week iets met zn 2e te gaan doen.

Heel erg bedankt voor je reactie Wendeltje! Anderen ook, ik heb er echt veel aan.
Ik besef me ook nu hoe vermoeiend het voor haar moet zijn om zo'n avondje met een groepje vrienden te doen. Dan maar even mn eigen egoïstische gevoel opzij, haha. :+

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 20:13

vuurneon schreef:
Je kan het haar ook vragen; wat wil je? Vind je het prettig als ik je niet meer vraag om mee te gaan met een groepsactiviteit en dat je zelf aangeeft wanneer je er klaar voor bent? Hoe kijk je tegen de vakantie aan?
Even vanuit mijn vriendin bekeken; zij vond het juist moeilijk om haar grenzen aan te geven, zij had zelf nooit durven zeggen 'ik wil meer afstand, want het wordt mij teveel'. Juist door die negatieve spiraal.

Andere vriendin is nogal recht door zee en die zei dan bij 'gezeur'; heb je ook nog iets leuks te melden? Of is het alleen maar kommer en kwel :')

Ja, toen ik zelf aan automutilatie deed en dood wilde was ik heel anders juist.. Ik rookte als de ketter, zoop me zo vaak mogenlijk naar de kolere om me de volgende dag weer verschrikkelijk te voelen, om me die avond weer te verliezen in dansen, uitgaan muziek en drankjes. :+ Maar met mij komt het wel goed, ik praat er liever over dan dat ik het voor mezelf moet houden. Dat is denk ik het verschil tussen haar en mij.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 20:16

Ik heb op dit moment één vriendin (A) in dezelfde positie als die van jou en eentje die er drijgt in te vallen... (B)
A neemt haar medicatie trouw en zondert zich af als het nodig is. Ze neemt daarin zelf erg veel initiatief. Ik respecteer dat echt.
Vriendin B is nog niet depressief verklaart maar is eigenlijk lastiger mee om te gaam dan A. Ze is een persoon die zo maar opeens onbedwingbaar kan gaan huilen (alsof ze ongesteld is alleen dan altijd). Ik weet dan ook echt nooit wat ik moet doen of moet zeggen. Ze heeft erg veel school gemist maar dus ook veel van onze levens. Ik heb dus ook het idee dat ze zich soms ook alleen voelt. Ik weet alleen niet noe ik haar in ons leven kan betrekken zonder haar te kwetsen (dat ze niets van ons weet,geen aandacht voor ons heeft ect) ze vat dingen namelijk snel verkeerd op.
Ik lees dus even mee hier.

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 20:16

Citaat:
Dan maar even mn eigen egoïstische gevoel opzij, haha.

Je hoeft je eigen gevoelens echt niet opzij te zetten hoor. Je kan je erbij neerleggen. Dat is imo heel wat anders. Dus cijfer jezelf alsjeblieft niet weg, alleen maar omdat zij nu ziek is. Daar doe je jezelf te kort mee en is absoluutniet nodig. Juist als jij doorgaat met leven, nodigt dat haar uit om ook weer aan dat leven mee te willen doen.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 20:20

Sunneva schreef:
Ik heb op dit moment één vriendin (A) in dezelfde positie als die van jou en eentje die er drijgt in te vallen... (B)
A neemt haar medicatie trouw en zondert zich af als het nodig is. Ze neemt daarin zelf erg veel initiatief. Ik respecteer dat echt.
Vriendin B is nog niet depressief verklaart maar is eigenlijk lastiger mee om te gaam dan A. Ze is een persoon die zo maar opeens onbedwingbaar kan gaan huilen (alsof ze ongesteld is alleen dan altijd). Ik weet dan ook echt nooit wat ik moet doen of moet zeggen. Ze heeft erg veel school gemist maar dus ook veel van onze levens. Ik heb dus ook het idee dat ze zich soms ook alleen voelt. Ik weet alleen niet noe ik haar in ons leven kan betrekken zonder haar te kwetsen (dat ze niets van ons weet,geen aandacht voor ons heeft ect) ze vat dingen namelijk snel verkeerd op.
Ik lees dus even mee hier.

Dat merk ik ook heel erg. Als we met een groepje zijn, dat ze dan ineens haar muurtjes optrekt. Dan ziet ze er moe en ongelukkig uit, wat ze dan ongetwijfeld ook is. En dan weet ik nooit zo goed wat ik kan of moet doen, of waar ze dan behoefte aan heeft.
Vooral aangezien je met een depressie volgens mij vooral níks wilt en nergens behoefte aan hebt.. Pff lastig.

edit: Stukje belangrijke informatie vergeten. Vriendin in kwestie heeft ook een persoonlijkheidsstoornis en een laag zelfbeeld (gediagnostiseerd door haar psych). Ze is wel bezig met afvallen (ze was enkele kilo's te zwaar) en wordt qua lichaam wel zelfverzekerder, dus dat is een ontzettend goed teken. Ook wéét ze nu wat er met haar aan de hand is en ik denk dat dat ook helpt; dat ze eraan kan gaan werken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 20:26

Depressie is enorm vermoeiend. Kan mij heel goed voorstellen dat ze het niet trekt in een groep. Veel te veel gedachten om ermee om te gaan, dus dan is afsluiten een 'gunstiger' alternatief om energie te besparen.

Ga je wel eens met haar een blokje omlopen door bv een parkje? :) even uit huis, zonder druk kan fijn zijn.

Blijf ook zelf ventileren (en de boksbal gebruiken :D) en cijfer jezelf nooit weg. Je mag ook best zeggen; ik heb ook een k*tdag gehad.

Weet je, ik kan wel een heel verhaal van theorieën en therapieën ophangen, maar ik weet dat de balans tussen 'zakelijk' en 'persoonlijk' lastig is als je er direct mee te maken hebt. Dat moet je zelf uitvogelen waar jij je het prettigst bij voelt. Kun je ook terugkoppelen naar je vriendin :) Ook dat je het met haar erover mag dat het voor jou ook wel lastig is. Mag je best benoemen. Je voelt het vaak zelf wel aan of het een goed moment is.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 03-07-13 20:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 20:31

vuurneon schreef:
Depressie is enorm vermoeiend. Kan mij heel goed voorstellen dat ze het niet trekt in een groep. Veel te veel gedachten om ermee om te gaan, dus dan is afsluiten een 'gunstiger' alternatief om energie te besparen.

Ga je wel eens met haar een blokje omlopen door bv een parkje? :) even uit huis, zonder druk kan fijn zijn.

Blijf ook zelf ventileren (en de boksbal gebruiken :D) en cijfer jezelf nooit weg. Je mag ook best zeggen; ik heb ook een k*tdag gehad.

Ohja! Dat was laatst ook een behoorlijk puntje..
We hadden een lang whappgesprek, waarin ze me vertelde hoe ze zich voelde en waarin ik haar probeerde te steunen enzovoort. Was eigenlijk best een fijn gesprek. Vervolgens gebeurt er iets (een uur later) wat mij heel erg aangreep en waarvan ik behoorlijk overstuur was. Ik vertelde dit tegen haar.. Waarna zij niet reageerde en opnieuw een uur later doodleuk over koetjes en kalfjes begon, mijn 'issues' negerend.
Toen heb ik wel gezegd 'Goh, bedankt voor je begrip he!' -O- Gelukkig begreep ze de boodschap daarna.

Zo zijn er de laatste tijd nog wel wat kleine dingen gebeurd. Ik die op Koninginnedag naar haar ging, om een dagje feest te vieren (toen was ze nog niet depressief verklaard). De avond daarvoor had ze alleen zóveel gedronken dat zij totaal geen zin had om nog iets te gaan doen(kater), terwijl ik 1.5 uur naar haar ben toegereisd om lol te gaan maken :+
Ik denk dat al die dingen zich zijn gaan opstapelen de laatste maanden waardoor ik nu dus maar dit topic ben begonnen. Om bij mezelf wat meer begrip te kunnen kweken.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 20:34

Dat blokje om vind ik een erg goed idee.
Vriendin B is een keer erg hard gaan huilen in de gymles. Ze trok eerst haar 'muurtje' op en toen begon het. Ik heb haar meegetrokken naar de kleedkamer en daar een glaasje water gegeven. Toen ben ik gewoon stil naast haar gaan zitten. En uiteindelijk heb ik haar gezegd dat ik er altijd voor dr ben als ze wil praten. Ze heeft nooit behoefte aan lichamelijk contact dus ik heb het maar verder zo gelaten. Volgens mij hielp het wel een beetje. Ze heeft namelijk toen voor het eerst toegegeven dat ze depressief is.

Dus misschien helpt het bij jou ook wel. Even apart nemen en dan alleen maar 'bij haar zijn'. Als je begrijpt wat ik bedoel ;)

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 20:36

Sunneva schreef:
Dat blokje om vind ik een erg goed idee.
Vriendin B is een keer erg hard gaan huilen in de gymles. Ze trok eerst haar 'muurtje' op en toen begon het. Ik heb haar meegetrokken naar de kleedkamer en daar een glaasje water gegeven. Toen ben ik gewoon stil naast haar gaan zitten. En uiteindelijk heb ik haar gezegd dat ik er altijd voor dr ben als ze wil praten. Ze heeft nooit behoefte aan lichamelijk contact dus ik heb het maar verder zo gelaten. Volgens mij hielp het wel een beetje. Ze heeft namelijk toen voor het eerst toegegeven dat ze depressief is.

Dus misschien helpt het bij jou ook wel. Even apart nemen en dan alleen maar 'bij haar zijn'. Als je begrijpt wat ik bedoel ;)

Ik woon zo'n 100 kilometer verderop van mijn vriendin sinds 4 maanden.. -O-
Het moeilijkste lijkt mij, als je depressief bent, je zo ontzettend eenzaam en onbegrepen te voelen. Ik denk dat je er soms dan inderdaad beter alleen maar kan 'zijn' dan dat je wanhopig iemand weer blij probeert te maken..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 20:38

Depressie is ook een proces die zich gaandeweg ontwikkeld. Achteraf is altijd makkelijk praten, maar op dat moment kun je je ontzettend l*llig voelen dat je zo bent tja genegeerd.
Complimenten ook voor jou! Is goed om je bewust te zijn van je eigen gevoel en dat je ook durft te zeggen als het je niet zint :)

Wat Wendeltje ook zegt; je kan het nooit echt goed doen. Door dat te realiseren, kun je het proberen naast je neer te leggen (maar niet accepteren als je niet netjes wordt behandeld). Je doet je best, meer kun je echt niet doen. Op dit moment zal ze het misschien niet direct waarderen, maar als het beter gaat dan is de kans aanwezig dat ze toch denkt; goh, wat heb ik toch een geweldige steun gekregen! Het feit dat je voor haar klaar staat, ook al woon je 100 km verder, is al super :)

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 21:07

vuurneon schreef:
Depressie is ook een proces die zich gaandeweg ontwikkeld. Achteraf is altijd makkelijk praten, maar op dat moment kun je je ontzettend l*llig voelen dat je zo bent tja genegeerd.
Complimenten ook voor jou! Is goed om je bewust te zijn van je eigen gevoel en dat je ook durft te zeggen als het je niet zint :)

Wat Wendeltje ook zegt; je kan het nooit echt goed doen. Door dat te realiseren, kun je het proberen naast je neer te leggen (maar niet accepteren als je niet netjes wordt behandeld). Je doet je best, meer kun je echt niet doen. Op dit moment zal ze het misschien niet direct waarderen, maar als het beter gaat dan is de kans aanwezig dat ze toch denkt; goh, wat heb ik toch een geweldige steun gekregen! Het feit dat je voor haar klaar staat, ook al woon je 100 km verder, is al super :)

Ik ga inderdaad eraan proberen te wennen dat ik het nooit goed zal doen en haar niet kan redden, hoogstens helpen.
Dat blijkt ook wel weer :') Ik had haar een berichtje gestuurd 'Als je zin hebt om deze/volgende week samen een avondje wat te gaan doen, dat vind ik leuk! Ik vind het moeilijk in te schatten waar je wel of geen behoefte aan hebt, voel je niet verplicht, maar ik dacht ik bied het toch maar aan.'
Niks teruggekregen :') Maar dat hoeft niet te betekenen dat ze er niet blij mee is, toch? Ik probeer het even naast me neer te leggen, haha.

Surprise_Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 21:11

Haar reactie is natuurlijk niet leuk, maar antidepressiva zorgen er tijdens de bijwerkingen ook voor dat je je juíst rot voelt.
Het heeft even tijd nodig om in te werken, en tijdens die periode heb je niet alleen lichamelijk maar ook psychisch nare bijwerkingen waardoor je jezelf gewoon even kwijt bent.

Het is lastig om de juiste beslissing te maken wat fijn voelt voor jullie beiden: een depressie is iets waarin je vooral moet zorgen dat ze weet dat je er voor haar bent en dat ze toch bij dingen betrokken wordt... aan de andere kant moet je haar ook niet teveel ''pushen'', dan krijgt ze juist het gevoel dat er teveel op haar gelet wordt.
Je kan wel zoveel psychiaters hebben en medicijnen slikken, het is allemaal meer een steun dan een oplossing.
Ze zal er toch echt zelf uit moeten komen, en hoe moeilijk het ook is, meer dan steun en een vriendin kan je niet voor haar zijn, besef dat ook.
Jouw macht houdt uiteindelijk gewoon op, ik neem aan dat ze in de gaten wordt gehouden door haar ouders, als de school weer begint eventueel door docenten (bij mij wel tenminste) en de psychiater natuurlijk, zeker nu met de medicijnen.
Mocht het alsnog bergafwaarts gaan, en dat kan in deze periode zo lijken door de bijwerkingen, hebben zij het dus zeker wel in de gaten.
Dus probeer het ook niet teveel aan te trekken, je bent super bezig door er zo voor haar te zijn en geloof me, dat is echt super van je! +:)+

Mijn beste vriendin heeft me destijds niet teveel opgevrolijkt, dan had ik namelijk echt het gevoel dat ik continue gecontroleerd en in de gaten gehouden werd, wat juist averechts werkte. Ik weet niet of jouw vriendin dat ook heeft, maar misschien heb je er toch iets aan, gewoon bij iemand zitten kan echt fijn zijn op zo een moment.
Vooral niet dwingen te praten, ik ga altijd naar m'n busvriend (docent, dus zie ik vaak) omdat hij zulke dingen moeilijk vindt en dus een kop thee geeft onder het mom van ''praat maar als je wil praten maar vragen doe ik niet''. Praten doet ze als het goed is met de psychiater, en als ze haar hart uitstorten doet ze dat vast wel, maar ernaar vragen helpt niet.
Dus zoals je nu begrip toont maar toch niet over je heen laat lopen qua gevoelens, echt, petje af!

Sterkte nog, ik hoop dat ze er niet te lang vast blijft zitten :(:)

Over dat avondje wat gaan doen: misschien moet ze er nog over nadenken. Jij hebt je best gedaan en meer kun je niet doen, zo een aanbod betekend voor haar al genoeg en laat haar toch weten dat ze er niet alleen voor staat :)

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 21:17

Surprise_Boy schreef:
Haar reactie is natuurlijk niet leuk, maar antidepressiva zorgen er tijdens de bijwerkingen ook voor dat je je juíst rot voelt.
Het heeft even tijd nodig om in te werken, en tijdens die periode heb je niet alleen lichamelijk maar ook psychisch nare bijwerkingen waardoor je jezelf gewoon even kwijt bent.

Het is lastig om de juiste beslissing te maken wat fijn voelt voor jullie beiden: een depressie is iets waarin je vooral moet zorgen dat ze weet dat je er voor haar bent en dat ze toch bij dingen betrokken wordt... aan de andere kant moet je haar ook niet teveel ''pushen'', dan krijgt ze juist het gevoel dat er teveel op haar gelet wordt.
Je kan wel zoveel psychiaters hebben en medicijnen slikken, het is allemaal meer een steun dan een oplossing.
Ze zal er toch echt zelf uit moeten komen, en hoe moeilijk het ook is, meer dan steun en een vriendin kan je niet voor haar zijn, besef dat ook.
Jouw macht houdt uiteindelijk gewoon op, ik neem aan dat ze in de gaten wordt gehouden door haar ouders, als de school weer begint eventueel door docenten (bij mij wel tenminste) en de psychiater natuurlijk, zeker nu met de medicijnen.
Mocht het alsnog bergafwaarts gaan, en dat kan in deze periode zo lijken door de bijwerkingen, hebben zij het dus zeker wel in de gaten.
Dus probeer het ook niet teveel aan te trekken, je bent super bezig door er zo voor haar te zijn en geloof me, dat is echt super van je! +:)+

Mijn beste vriendin heeft me destijds niet teveel opgevrolijkt, dan had ik namelijk echt het gevoel dat ik continue gecontroleerd en in de gaten gehouden werd, wat juist averechts werkte. Ik weet niet of jouw vriendin dat ook heeft, maar misschien heb je er toch iets aan, gewoon bij iemand zitten kan echt fijn zijn op zo een moment.
Vooral niet dwingen te praten, ik ga altijd naar m'n busvriend (docent, dus zie ik vaak) omdat hij zulke dingen moeilijk vindt en dus een kop thee geeft onder het mom van ''praat maar als je wil praten maar vragen doe ik niet''. Praten doet ze als het goed is met de psychiater, en als ze haar hart uitstorten doet ze dat vast wel, maar ernaar vragen helpt niet.
Dus zoals je nu begrip toont maar toch niet over je heen laat lopen qua gevoelens, echt, petje af!

Sterkte nog, ik hoop dat ze er niet te lang vast blijft zitten :(:)

Over dat avondje wat gaan doen: misschien moet ze er nog over nadenken. Jij hebt je best gedaan en meer kun je niet doen, zo een aanbod betekend voor haar al genoeg en laat haar toch weten dat ze er niet alleen voor staat :)

HEEL erg bedankt voor je reactie Surprise_Boy!
Echt mensen, ben super blij met al die verschillende meningen, geeft me weer nieuwe stof tot nadenken en dingen vanuit een ander perspectief te zien.

Ik had gelezen dat antidepressivia inderdaad eerst stofjes in je hersenen (iets met neurotransmitters) ontregelt om het daarna weer in balans te krijgen, ofzo. :+ Dus eerst gaat voelt ze zich nóg slechter, waarna het als het goed is beter zou moeten gaan.
Het is inderdaad heel moeilijk om de middenweg te vinden tussen teveel pushen en haar teveel 'aan haar lot overlaten.' Al helemaal omdat ze zo'n binnenvetter is moet ik zelf maar een beetje uitvogelen waar ze behoefte aan heeft, want ze zegt alleen maar waar ze géén behoefte aan heeft. Soms. :') En dan ook nog onmetelijk bot. :D
Ze is helaas gestopt met haar opleiding, omdat dat niet meer ging onder andere door haar depressie. Misschien wil ze over een tijdje weer een opleiding gaan volgen; maar dat ze 'beter' wordt is nu het belangrijkste. Ze werkt wel, dus er is enige vorm van afleiding.

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 12:39

Ik heb (gelukkig) geen ervaringen met depressies maar ik wil je even laten weten dat ik het super lief van je vind dat je jezelf zo aan het verdiepen bent en je vriendin probeert te helpen! +:)+ :+:

1906

Re: Omgaan met een vriendin met een depressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 17:12

Ik vind het heel lief van je dat je je vriendin zo steunt!
Echt petje af! :)
het is echt fijn als je weet dat er mensen voor je klaarstaan.
vergeet alleen niet dat jij niet verantwoordelijk bent,
je kan haar steunen en er voor haar zijn maar meer niet.

Silenna

Re: Omgaan met een vriendin met een depressie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 18:31

Dankjulliewel :) :o

theoneilove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:59

Probeer haar te helpen en als ze een luisterend oor nodig heeft dat je die dan aanbied.
Zorg er wel voor doordat zei zo depressief is dat je zelf wel het glas halfvol blijft zien, i.p.v halfleeg.

Zelf helaas hetzelfde meegemaakt maar, na 6 jaar dat ze depressief is/was is de vriendschap helaas gestrand.