Wat is nou echt een gezond ontbijt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 12:02

Mijn moeder is bang dat ik aan de lijn ben, maar ik wil gewoon gezonder eten..
Tja, op 1 of andere manier denk ik ook altijd dat een tosti ongezonder is dan een gewoon broodje

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:07

Ik eet al jaren een zelfgemaakte fruitsalade als ontbijt (vanmorgen dus een halve meloen/banaan/kiwi/mango en aardbeitjes). Geef een godsvermogen uit aan fruit :D . Werkt goed voor je darmen en je krijgt er een prachtige huid van. Bovendien zit je echt wel vol na zo'n hapje ;). Versgeperst sapje erbij of (kruiden)thee of water met een verse limoen. Ik doe het er al jaren heel goed op en wil niets anders meer....... 's Middags dan lekker bruin brood en/of een salade en 's avonds een warme, vegetarische maaltijd. Ik ben kerngezond, heb geen gewichtsproblemen en voel me goed in mijn vel. Kan het iedereen aanraden.

Weggebokt

Re: Wat is nou echt een gezond ontbijt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 12:09

Dankje!

Ik heb trouwens geen idee maar rauwkorst salade? Is dat ook gezond of juist niet?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:10

Gesmolten kaas is niet zo gezond, dus een tosti is niet heel gezond ;).
Je kan dan beter gewoon een boterham met kaas eten.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 12:12

Maar ik lust ook geen kaas dus dat komt goed uit :Y)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:13

SindyKaya schreef:

Oh, oke. In de OP zei je dat je meestal een vette tosti eet, vandaar ;).
Hoe maak je een tosti zonder kaas dan? :P

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 12:15

44Myrthe44 schreef:
SindyKaya schreef:

Oh, oke. In de OP zei je dat je meestal een vette tosti eet, vandaar ;).
Hoe maak je een tosti zonder kaas dan? :P

Veel boter er op :=

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:17

Twiggy2008 schreef:
Ik eet al jaren een zelfgemaakte fruitsalade als ontbijt (vanmorgen dus een halve meloen/banaan/kiwi/mango en aardbeitjes). Geef een godsvermogen uit aan fruit :D . Werkt goed voor je darmen en je krijgt er een prachtige huid van. Bovendien zit je echt wel vol na zo'n hapje ;). Versgeperst sapje erbij of (kruiden)thee of water met een verse limoen. Ik doe het er al jaren heel goed op en wil niets anders meer....... 's Middags dan lekker bruin brood en/of een salade en 's avonds een warme, vegetarische maaltijd. Ik ben kerngezond, heb geen gewichtsproblemen en voel me goed in mijn vel. Kan het iedereen aanraden.

Als ik 's ochtends alleen fruit eet voel ik me niet goed verzadigd. Wel vol, maar het is een soort leeg vol. Beetje lastig uit te leggen. Ik heb het wel geprobeerd, maar ik merk dat mijn lijf echt koolhydraten wil 's ochtends. Dan voel ik me goed verzadigd. Goed opletten wat je lijf zegt is dus heel belangrijk :)
(dit is geen kritiek! gewoon een aanvulling :) )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:21

Century schreef:
Twiggy2008 schreef:

Als ik 's ochtends alleen fruit eet voel ik me niet goed verzadigd. Wel vol, maar het is een soort leeg vol. Beetje lastig uit te leggen. Ik heb het wel geprobeerd, maar ik merk dat mijn lijf echt koolhydraten wil 's ochtends. Dan voel ik me goed verzadigd. Goed opletten wat je lijf zegt is dus heel belangrijk :)

Je lijf moet er dan dus aan wennen. Ik denk dat de gemiddelde mens veel te veel koolhydraten binnen krijgt en dat heb je eigenlijk helemaal niet nodig. Ik eet al 24 jaar zo, kan me herinneren dat het even wennen was, maar nu voel ik me veel beter na zo'n ontbijt. Lekker veel fruit eten, desnoods wat meer bananen nemen in het begin. ;)

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:22

Probeer jezelf gewoon goed te verdiepen in voeding en in wat je lijf nodig heeft. En kijk wat voor jou het beste werkt. Iedereen heeft weer andere ideeën wat betreft gezonde voeding. Zo heb ik geleerd dat je een banaan eigenlijk alleen na het sporten moet eten en niet als tussendoortje.

Verder als idee voor een gezond ontbijt: Muesli. Gewoon pure muesli, van die vlokjes zegmaar. Met MAGERE yoghurt. Dit kun je verder op smaak brengen door er [gedroogd] fruit doorheen te doen. [Aardbeien, appel, rozijnen.] etc.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:24

44Myrthe44 schreef:

Dit klopt niet. Als het om dezelfde plak kaas gaat, dan wordt die plak niet ongezonder door deze te smelten in een tosti. Door vochtverlies als gevolg van het smelten zou je zelfs nog wat calorieen kunnen verliezen ten opzichte van de boterham met kaas voordat die het tostiapparaat in ging. Een boterham met kaas of diezelfde boterham met kaas in het tostiapparaat maakt niets uit.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:24

Twiggy2008 schreef:
Century schreef:

Je lijf moet er dan dus aan wennen. Ik denk dat de gemiddelde mens veel te veel koolhydraten binnen krijgt en dat heb je eigenlijk helemaal niet nodig. Ik eet al 24 jaar zo, kan me herinneren dat het even wennen was, maar nu voel ik me veel beter na zo'n ontbijt. Lekker veel fruit eten, desnoods wat meer bananen nemen in het begin. ;)

Ik zou het wat langer kunnen proberen :) mijn lunch bestaat overigens wel uit bijna alleen maar fruit, dat gaat meestal prima :)

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:26

Boras schreef:
44Myrthe44 schreef:

Dit klopt niet. Als het om dezelfde plak kaas gaat, dan wordt die plak niet ongezonder door deze te smelten in een tosti. Door vochtverlies als gevolg van het smelten zou je zelfs nog wat calorieen kunnen verliezen ten opzichte van de boterham met kaas voordat die het tostiapparaat in ging. Een boterham met kaas of diezelfde boterham met kaas in het tostiapparaat maakt niets uit.

Idd, er is in feite geen verschil alleen dat ie getoast is en warm is. Gesmolten kaas LIJKT gewoon vetter, maar dat vet zit ook gewoon in de originele plak :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:29

Fruit is juist goed op een nuchtere maag. Het maakt je ingewanden schoon. Het gaat gisten in combinatie met ander voedsel. Daarom eet ik het 's morgens en verder nooit op de dag zelf (tenzij ik een paar uur niets gegeten heb). Het is echt een aanrader, natuurlijk even wennen als je zwaarder voedsel gewend bent. In veel muesli's zit overigens toch suiker, zelfs in die van Zonnatura e.d. Best jammer, want suiker is echt gif. Ik ben niet zo'n graneneter, eet het af en toe en doe hooguit 1x per dag de broodmaaltijd (lunch, al kies ik dan ook vaak voor een voedzame salade, eventueel met wat brood). Iedereen moet natuurlijk doen waar hij/zij zich goed bij voelt, maar ik sta soms echt verbaasd over wat mensen denken wat gezond voor je is...........

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:30

__Sannne schreef:
Probeer jezelf gewoon goed te verdiepen in voeding en in wat je lijf nodig heeft. En kijk wat voor jou het beste werkt. Iedereen heeft weer andere ideeën wat betreft gezonde voeding. Zo heb ik geleerd dat je een banaan eigenlijk alleen na het sporten moet eten en niet als tussendoortje.

Verder als idee voor een gezond ontbijt: Muesli. Gewoon pure muesli, van die vlokjes zegmaar. Met MAGERE yoghurt. Dit kun je verder op smaak brengen door er [gedroogd] fruit doorheen te doen. [Aardbeien, appel, rozijnen.] etc.

Waarom MAGER met hoofdletters?
In de meeste magere yoghurt zitten heel veel zoetstoffen en troep. Het is hartstikke bewerkt en alle voedingsstoffen die in zuivel horen te zitten, zitten er niet meer in..
TS hoeft niet af te vallen, dus zou ik juist gaan voor pure producten

Over de kaas: 1 plak kaas is 1 plak kaas. Als het verhit wordt zie je wel het vet zegmaar meer zitten, maar het wordt er niet vetter van. De voedingswaarde blijft hetzelfde. Je verwarmt het alleen maar.

Cruesli = Muesli ondergedompeld in suiker. Niet zo gezond dus

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:30

DaniBanani schreef:
anitaolja schreef:
Cruesli met yoghurt of melk, daar ben ik de hele ochtend vol van:) zitten veel voedingsstoffen in....

Eh, nee hoor. Cruesli is vooral suiker. ;)

Inderdaad, je kan beter mueslie nemen :)

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:32

echt gezond is een ontbijt dat echt voedzaam is, waar je lang mee kan doen.
Wat ik heb gehoord is dat je het beste met fruit kan ontbijten, met eieren of met granen.
Ik zelf wissel af, ik eet vaak gewoon 2 a 3 stuks fruit s'ochtends, soms met yoghurt erover, soms ook niet. Vaak eet ik ook muesli, echt muesli, geen cruesli, das niet zo gezond. Of ik eet een gekookt ei op een broodje, met wat sla erbij. Ik eet bijna nooit gewoon een broodje, ik heb s'ochtends echt een hekel aan brood, dan moet ik mezelf echt dwingen dat te eten. Sowieso is het voor mij altijd moeilijk geweest wat te eten in de ochtend, maar doordat ik nu 3 vaste dingen heb, eet ik nu bijna elke dag wel ontbijt. Vooral de eerste 2 ontbijtjes vind ik erg lekker.
Vaak doe ik dan kiwi's en banaan, of appel met aardbei. nou ja, wat er op dat moment aan fruit is eigenlijk, en dan wel lekker veel.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:33

Twiggy2008 schreef:
Fruit is juist goed op een nuchtere maag. Het maakt je ingewanden schoon. Het gaat gisten in combinatie met ander voedsel. Daarom eet ik het 's morgens en verder nooit op de dag zelf (tenzij ik een paar uur niets gegeten heb). Het is echt een aanrader, natuurlijk even wennen als je zwaarder voedsel gewend bent. In veel muesli's zit overigens toch suiker, zelfs in die van Zonnatura e.d. Best jammer, want suiker is echt gif. Ik ben niet zo'n graneneter, eet het af en toe en doe hooguit 1x per dag de broodmaaltijd (lunch, al kies ik dan ook vaak voor een voedzame salade, eventueel met wat brood). Iedereen moet natuurlijk doen waar hij/zij zich goed bij voelt, maar ik sta soms echt verbaasd over wat mensen denken wat gezond voor je is...........

Ik heb het e-merk [huismerk] muesli en ik heb het net nog even voor je nagekeken. Maar nee, hier zit echt geen suiker in. ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:48

Da's mooi, Sannne, in de meeste muesli's zit namelijk wel (riet)suiker of iets. Er is sowieso bijna niets meer te vinden zonder suiker (of met een andere verkapte naam). Muesli is weer iets wat ik hooguit een keer tussendoor eet, maar ieder zijn/haar keuze. :j

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:40

Tosti bevat minder calorieen dan twee boterhammen met ham en kaas..
Je brandt namelijk een deel weg, dus dat kan nooit meer calorieen bevatten.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:44

moonfish13 schreef:
Tosti bevat minder calorieen dan twee boterhammen met ham en kaas..
Je brandt namelijk een deel weg, dus dat kan nooit meer calorieen bevatten.

Dat is ook niet waar. Tenminste, niet in die mate dat het echt invloed heeft op je total kcal-inname.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:46

En het calorieën verhaal is ook wat complexer dan velen denken. Je hebt namelijk voedzame calorieën en lege calorieën (dat laatste zit voornamelijk in junkfood bijvoorbeeld). Ik let zelf niet op de calorieën, ik let er op dat ik voedzaam eet. En dan kies je juist wel eens voor iets wat veel calorieën heeft, maar wat voor je lijf juist veel beter is......

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:50

Gewoon lekker twee bruine boterhammen met beleg. Meestal een met jam en een met dun pindakaas.
Dit is echt niet ongezond. Brood is gezond en alle beleg is met mate ook zeker niet ongezond. Pindakaas bevat juist de gezonde vetten, die je echt wel nodig hebt.

Ik ben met Twiggy eens, calorieën alleen vertelt niet alles.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:53

kijk eens op calorietabel.nl daar staat een heel overzicht in hoeveel calorieën in wat zit :)

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:53

Ik neem elke ochtend een banaan, en als ik echt honger heb (vaak alleen in de winter :') ) neem ik nog een croissantje met jam en kaas.
Maar sowieso een banaan, wan anders val ik flauw tegen lunchtijd.