Owjeej, een teek...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 14:52

Ik vond hem eerder naar paars neigen...

Ja, ik ga het zeker in de gaten houden, weet ook niet hoe lang hij er gezeten heeft. Vanochtend bij het douchen heb ik niks gemerkt...
Vraag me wel af hoe hij op mijn been komt... Er zijn hier weinig, bomen, struiken of gras en ik woon 6hoog...

Collie2008

Re: Owjeej, een teek...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:45

Ik heb er wel eens 1 bij begin bilspleet :o gehad, terwijl ik een lange broek droeg en een body :+

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:47

Haha fijne plek! :P Wie heeft hem eraf gehaald hihi?

Ik had hem op de schouder. M'n moeder had hem er toen af gehaald :P Kon het zelf niet goed zien.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:53

pummer12 schreef:
als je door een teek gebeten hebt hoef je je echt geen zorgen te maken, mensen maken er altijd een hele heisa om. gewoon het plekje in de gaten houden en als je veranderingen ziet naar de huisarts gaan

Niemand in je omgeving met Lyme zeker?

@TS: Je hebt bij de apotheek van die tekensetjes waarmee je zelf je uitgehaalde teek kan testen op Lyme, heb het vanmorgen nog zien staan toevallig. Dat is nu misschien niet meer mogelijk maar voor de volgende keer misschien?
Ik zou nu de plek goed in de gaten houden en anders direct naar de Huisarts gaan!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:07

Toevallig had ik eergisteren een teek. Heel klein, niet volgezogen, dus dan valt het wel mee.
Als je hem er binnen 24 uur afhaalt, is de kans op iets erg klein. Toch wordt er aangeraden om het plekje 3 maanden in de gaten houden :)

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 19:48

Jette schreef:
Als je niets ziet op dit moment komt het wel goed, even in de gaten houden. Maar over het algemeen is het niets ergs. Ik ben denk ik al 50 keer gebeten en heb (gelukkig) niets :)

Dat klopt, maar je hoeft er maar een verkeerde tussen te hebben. Ik heb een teken beet gehad en het was meteen prijs...

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 19:48

Nant schreef:
pummer12 schreef:
als je door een teek gebeten hebt hoef je je echt geen zorgen te maken, mensen maken er altijd een hele heisa om. gewoon het plekje in de gaten houden en als je veranderingen ziet naar de huisarts gaan

@TS: Je hebt bij de apotheek van die tekensetjes waarmee je zelf je uitgehaalde teek kan testen op Lyme, heb het vanmorgen nog zien staan toevallig. Dat is nu misschien niet meer mogelijk maar voor de volgende keer misschien?
Ik zou nu de plek goed in de gaten houden en anders direct naar de Huisarts gaan!

inderdaad... wat een opmerking...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 19:54

Niet alle teken hebben Lyme. Ook hoef je niet perse een rode kring te krijgen, terwijl je toch Lyme opgelopen hebt.

Ik zou dus (heel stom) de datum opschrijven in je agenda dat je gebeten bent. Mocht je opgegeven moment veel klachten krijgen dan zou het dus wel eens Lyme kunnen zijn.

Ik zou dus niet panieken, maar het ook niet verwaarlozen. Mocht je het namelijk wel hebben wil je daar zo vroeg mogelijk bij zijn.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 19:55

Ik had es een teek. Ging onder de douche en op de een of andere manier keek ik naar mijn borst (waar een normaal kettingtje zit) en daar zat een teek... Meteen eraf gehaalt met extra vel voor de zeker heid paps erbij geroepen.

Paar dagen later zat er een rood rondje precies op die plaats. Is weg gegaan. Geen idee wat ik daar bij moet denken....

Maar ik ken het, je schrikt ervan

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 20:25

Nant schreef:
pummer12 schreef:

Zolang je geen rode vlek ziet verschijnen hoef je je weinig zorgen te maken over lyme. Ze zegt er ook duidelijk bij dat je bij veranderen naar de dokter moet gaan.

Ik heb ooit na een scoutingkamp 27 teken van mijn lijf afgehaald, en ik leef ook nog steeds.

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 20:32

Wij zitten hier in een bosrijk gebied en heb jaarlijks een stuk of 20 teken en dit al van jongs af aan. Nooit problemen mee gehad, maar ik hou de beet altijd goed in de gaten. Ik snap niet dat mensen in mijn omgeving altijd zo beginnen te panikeren als ze een tekenbeet hebben, na het verwijderen even ontsmetten en de volgende dagen in het oog houden. Meer moet je niet doen :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 20:34

Vijftig procent van alle Lyme patienten heeft nooit een rode kring gezien en van alle lymetesten die gedaan worden is minimaal veertig procent vals negatief en ook na zeven, acht jaar kun je alsnog ziek worden, dit zeg ik niet om angst aan te jagen maar om oplettend te blijven, ook na lange tijd kun je alsnog doodziek worden, helaas.

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 20:39

Ik heb een X na een teek op mijn schouder een rode kring gehad. Gelijk 2 weekjes antibiotica.
Let wel op dat de kring meestal niet binnen 1 dag komt. Meestal merk je pas na c.a. 4 dagen, of in mijn geval 1,5 weken dat er een rode kring ontstaat.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 20:48

Ik heb ook al echt tig x een teek gehad.
Gaat ook zeker richting de 30 x.

Heb inderdaad ook nog nooit iets opgelopen.
De plek moet ik altijd 6 weken in de gaten houden.
Meestal zet ik een kruisje op de kalender na 6 weken.
(dan weet ik tot wanneer ik het actief in de gaten moet houden.)

Aan de andere kant, de staleigenaresse wist niet eens dat ze ooit een teek had en die had ineens een enorme rode kring op haar kuit.
Die had wel ziekte van Lyme.
Zij heeft 2 antibiotica kuren gehad en nu alweer 2 jaar helemaal fit.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 20:54

Vorig jaar ben ik gebeten en kreeg ik een rode kring. Heb toen 6 weken antibiotica gekregen. Meeste doen maaar 2 weken masr is niet genoeg. Ken meerdere mensen die te kort hebben gekregen en jaren later ziek werden.en niet iedere teek is besmet. Miscchien van hond of een kat gevallen

Stitatio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 21:18

Zeker nog geen zorgen maken, wel goed in de gaten houden :).
Ik heb ook al rond de 30 teken gehad en nog nooit iets aan overgehouden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:04

Nienke89 schreef:
Hij had wel gebeten en zat dus vast in mijn been maar liet zelf weer los...
Ik zie nog geen kring of rode plek ofzo. Zal het idd maar even goed in de gaten houden.

EN: heel belangrijk: let niet alleen op je huid, maar let ook op, of je "zomergriep" krijgt, plotseling moe wordt oid.
(Wellicht handig, om wel even de assistente van de huisarts te bellen: "ik heb een tekenbeet gehad, ik wil even, dat jullie dat ook weten".)
Bij griep-achtige verschijnselen krijg je dan een kuurtje van 2 weken antibiotica.

(Maar de ziekte van Lyme, daar valt niet mee te spotten.)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:05

Een kuur van 2 weken is echt te weinig, daarmee dood je de bacterie niet volledig. Minstens een maand. (Helaas zijn er maar een aantal huisartsen in Nederland die zich verdiept hebben in Lyme en dus ook de juiste diagnostiek en behandeling hanteren)

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:23

pummer12 schreef:
als je door een teek gebeten hebt hoef je je echt geen zorgen te maken, mensen maken er altijd een hele heisa om.

Ja joh, je krijgt hooguit de ziekte van Lyme. Hierbij kunnen verlammingsverschijnselen optreden, hartproblemen, pijnlijke gewrichten en zelden dodelijk. Waar maken we ons druk om?

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zie ... -lyme.html

Tazziexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:29

Maar mij is geleerd dat het niet uit maakt hoelang die teek in je huid zit, want die teek heeft die ziekte van Lyme op zich of niet. Ik hoorde trouwens dat 1/4 van de teken die ziekte op zich had.

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:30

Ik heb al ontelbaar veel keren een teek gehad en ik leef ook nog steeds. Zonder lyme.
Misschien bedoelde pummer12 dat je je niet onmiddellijk zorgen moet maken? Als ik bij elke tekenbeet me zorgen moest maken, dan zou ik een hele zomer niets anders doen :+ (Ja, volgens mij vinden teken me écht lekker!)
Gewoon onthouden wanneer de teek je te pakken had en de plek goed in de gaten houden. Als je toch klachten of andere verschijnselen krijgt, naar de dokter. :)

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 20:39

ik heb met een pen een rondje om het bijtplekje gezet en de datum in mijn agenda. Er is nog niks te zien maar ik hou het goed in de gaten allemaal :)