Medische angst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Re: Medische angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:20

Als je bang bent voor bloed kun je echt niet de medische wereld in. Ook al doe je een paramedisch beroep, je zult in je beroep écht wel te maken krijgen met wonden die je moet bekijken of mensen die net geopereerd zijn etc. Als je onderzoek wilt doen, ligt eraan waar je onderzoek naar doet, maar de kans is groot dat je bloedonderzoek gaat doen(er moet maar net het baantje te vinden zijn hè) maar voordat je kunt gaan werken moet je eerst worden opgeleid, en bij bijna alle (para)medische beroepen krijg je te maken met wonden + bloed.
Ik zou het gewoon niet doen, dat wordt altijd afgeraden. Bij ons op de opleiding vragen ze ook continue, is er iemand die niet tegen bloed kan?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 15:23

RoyceMack schreef:
Als je bang bent voor bloed kun je echt niet de medische wereld in. Ook al doe je een paramedisch beroep, je zult in je beroep écht wel te maken krijgen met wonden die je moet bekijken of mensen die net geopereerd zijn etc. Als je onderzoek wilt doen, ligt eraan waar je onderzoek naar doet, maar de kans is groot dat je bloedonderzoek gaat doen(er moet maar net het baantje te vinden zijn hè) maar voordat je kunt gaan werken moet je eerst worden opgeleid, en bij bijna alle (para)medische beroepen krijg je te maken met wonden + bloed.
Ik zou het gewoon niet doen, dat wordt altijd afgeraden. Bij ons op de opleiding vragen ze ook continue, is er iemand die niet tegen bloed kan?

Sorry, maar hier klopt heel weinig van...

Om te beginnen is er binnen de opleiding ontzettend veel keus. In eerste instantie kun je kiezen tussen onderwijs, technologie, communicatie en onderzoek, en binnen onderzoek kun je ook weer een richting kiezen, bijv. nanotechnologie of FISH-diagnostiek. En dat laatste heb ik ook voor mijn profielwerkstuk gedaan met menselijke en dierlijke cellen. Ik ben het wel met je eens dat (dier)geneeskunde geen optie zou zijn.

Bovendien is het wel mogelijk om over die angst heen te komen, maar ik wil weten hoe en hoe zwaar dat traject is. Puur een wondje met bloed zien is niet zo erg. Het idee van bepaalde behandelingen of ziektes + naalden, dat is mijn angst. Bv. de gedachte aan dotteren.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:17

Ik heb de opleidng waar t ove rging even gemist denk ik?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 20:30

RoyceMack schreef:
Ik heb de opleidng waar t ove rging even gemist denk ik?

Het gaat over biomedische technologie. Dus geen geneeskunde.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 19:05

Een soort van 'update'. We zijn bijna twee jaar verder en mijn angst is nog net zo groot.

Ik studeer inmiddels biologie en nu moet ik toch echt aan de snijpractica gaan geloven. Het zijn er 6 in totaal en ik doe 'dissectievrij', zodat ik niet hoef te snijden, maar alleen moet kijken en luisteren. Via de studieadviseur ben ik aangemeld bij de studentenpsycholoog voor begeleiding tijdens het vak, maar die heeft geen tijd |o Dus ik zal het alleen moeten gaan doen. |(

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 15:13

Heb je toentertijd niet de adviezen van hier opgevolgd en je verdiept in EMDR/CGT etc? Ik weet wel dat een hoogleraar van de geneeskunde vertelde dat hij ook ontzettend fobisch was voor bloed, maar dat hij met intensieve therapie eroverheen is gekomen.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 17:48

Tanya schreef:
Heb je toentertijd niet de adviezen van hier opgevolgd en je verdiept in EMDR/CGT etc? Ik weet wel dat een hoogleraar van de geneeskunde vertelde dat hij ook ontzettend fobisch was voor bloed, maar dat hij met intensieve therapie eroverheen is gekomen.

Jep, en ik en er toen achter gekomen dat je een psycholoog voor dit geval zelf zou moeten betalen. In ieder geval je eigen risico à 350 euro. En dat heeft een student niet zomaar. Omdat het me niet hindert in het dagelijks leven mag ik daar mooi zelf voor opdraaien.

Studentenpsycholoog is gratis, daarom is er dus ook geen ruimte voor de studiegerelateerde gevallen, want die zijn niet belangrijk genoeg _-:( Beetje omgekeerde wereld, maar al met al helpt het dus niet.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:19

Dat snap ik, maar als het jou zo belemmert dat jij misschien met jouw studie moet stoppen (ik weet niet of dat zo is) dan moet je wel gaan afwegen wat belangrijker is denk ik. Hopelijk vind je een oplossing@

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 21:45

Tanya schreef:
Dat snap ik, maar als het jou zo belemmert dat jij misschien met jouw studie moet stoppen (ik weet niet of dat zo is) dan moet je wel gaan afwegen wat belangrijker is denk ik. Hopelijk vind je een oplossing@

Het gaat om 6 middagen in 4 weken, dus dat moet te overleven zijn. Het maakt verder niet uit hoe ik me gedraag (kwa interesse, vragen stellen etc.), ik moet gewoon aanwezig zijn. De docent weet van mijn angst en heeft ook mijn studie-adviseur ervoor benaderd.

Zijn er misschien snelle tips & tricks waardoor je jezelf rustig kunt denken? Of flauwvallen kunt voorkomen? Indien mogelijk ga ik voor de practica nog bij een studentenpsycholoog langs, maar het is dus nog de vraag of dat mogelijk is, want de practica beginnen over 3 weken.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 09:38

Probeer te focussen op je ademhaling om rustig te blijven. Mocht je gaan hyperventileren (weet niet of dat gebeurt?), probeer dan vooral te denken aan het uitblazen..

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 09:31

Beste TS, ik heb helaas/gelukkig alleen ervaring met de snijpractica waar je het over hebt en niet met de 'medische angst', maar ik hoop dat ik je toch kan helpen.

Zoals ik het nu lees zie je als een berg op tegen die practica, maar ik hoop voor je dat ze uiteindelijk heel erg meevallen. Ik las dat je al contact had gehad met de docent voor dat vak, en dat je wat geschrokken was van dat gesprek. De docent in kwestie (als we het over dezelfde persoon hebben) kan inderdaad in eerste instantie soms wat bot overkomen, maar in werkelijkheid is hij heel betrokken, bij zijn vak én zijn studenten.

Hij gelooft oprecht (en heeft daar op zich een punt) dat je veel meer vak meekrijgt als je wel de snijpractica volgt, en het kan zeker zo overkomen dat hij je tijdens een eerste gesprek alsnog probeert over te halen. Dat kan in jouw geval makkelijk 'pusherig' lijken, maar hij bedoelt het écht goed.

Ik weet niet hoe het tegenwoordig is geregeld, maar in 'mijn tijd' zaten degenen die dissectievrij deden aan een aparte tafel die toen ook door de docent persoonlijk begeleid werd (iedere tafel had een 'vaste' begeleider (studentassistent of docent)). Je zat toen wel gewoon in dezelfde practicumzaal en je krijgt dus ook dezelfde voorcolleges en nabespreking en je kunt ook altijd rondlopen en bij de andere tafels meekijken of naar de aanvullende/verdiepende 'tentoonstelling' op de raamtafels lopen.

Het 'boek met allerlei dieren' zal waarschijnlijk 'The dissection of vertebrates zijn van De Iuliis & Pulerà, het boek wat je zelf ook zult gebruiken (weet niet of je het inmiddels moet aanschaffen of nog steeds van de docenten kunt lenen) bij de dissectievrije practica.
Als je het niet hebt, dan kun je het van mij evt lenen (PB) om je alvast voor te bereiden en om te kijken of je de afbeeldingen kunt bekijken en bestuderen zonder meteen last te krijgen van je angst. In het boek staan heel veel duidelijke tekeningen en foto's van allerlei dieren (waaronder de haai die jullie komende periode krijgen) in diverse stadia van de dissectie.

Ik heb zelf twee (oud)huisgenoten die in het eerste jaar om andere (vegetarische) redenen de dissectievrije variant hebben gevolgd, en één van hen heeft bij MD2 alsnog de reguliere variant van het vak gevolgd. In zijn geval had dat te maken met de herkomst van de dieren (wildvangst vs. doodgeboren) en niet met angst, maar hij heeft dus wel beide varianten gevolgd.
Weet je nu al tegen welk onderdeel van de practica je het meeste opziet of waar je de meeste problemen mee verwacht? Vragen kun je altijd stellen, eventueel per PB.
Sterkte alvast.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 16:30

oomens schreef:
Beste TS, ik heb helaas/gelukkig alleen ervaring met de snijpractica waar je het over hebt en niet met de 'medische angst', maar ik hoop dat ik je toch kan helpen.

Zoals ik het nu lees zie je als een berg op tegen die practica, maar ik hoop voor je dat ze uiteindelijk heel erg meevallen. Ik las dat je al contact had gehad met de docent voor dat vak, en dat je wat geschrokken was van dat gesprek. De docent in kwestie (als we het over dezelfde persoon hebben) kan inderdaad in eerste instantie soms wat bot overkomen, maar in werkelijkheid is hij heel betrokken, bij zijn vak én zijn studenten.

Hij gelooft oprecht (en heeft daar op zich een punt) dat je veel meer vak meekrijgt als je wel de snijpractica volgt, en het kan zeker zo overkomen dat hij je tijdens een eerste gesprek alsnog probeert over te halen. Dat kan in jouw geval makkelijk 'pusherig' lijken, maar hij bedoelt het écht goed.

Ik weet niet hoe het tegenwoordig is geregeld, maar in 'mijn tijd' zaten degenen die dissectievrij deden aan een aparte tafel die toen ook door de docent persoonlijk begeleid werd (iedere tafel had een 'vaste' begeleider (studentassistent of docent)). Je zat toen wel gewoon in dezelfde practicumzaal en je krijgt dus ook dezelfde voorcolleges en nabespreking en je kunt ook altijd rondlopen en bij de andere tafels meekijken of naar de aanvullende/verdiepende 'tentoonstelling' op de raamtafels lopen.

Het 'boek met allerlei dieren' zal waarschijnlijk 'The dissection of vertebrates zijn van De Iuliis & Pulerà, het boek wat je zelf ook zult gebruiken (weet niet of je het inmiddels moet aanschaffen of nog steeds van de docenten kunt lenen) bij de dissectievrije practica.
Als je het niet hebt, dan kun je het van mij evt lenen (PB) om je alvast voor te bereiden en om te kijken of je de afbeeldingen kunt bekijken en bestuderen zonder meteen last te krijgen van je angst. In het boek staan heel veel duidelijke tekeningen en foto's van allerlei dieren (waaronder de haai die jullie komende periode krijgen) in diverse stadia van de dissectie.

Ik heb zelf twee (oud)huisgenoten die in het eerste jaar om andere (vegetarische) redenen de dissectievrije variant hebben gevolgd, en één van hen heeft bij MD2 alsnog de reguliere variant van het vak gevolgd. In zijn geval had dat te maken met de herkomst van de dieren (wildvangst vs. doodgeboren) en niet met angst, maar hij heeft dus wel beide varianten gevolgd.
Weet je nu al tegen welk onderdeel van de practica je het meeste opziet of waar je de meeste problemen mee verwacht? Vragen kun je altijd stellen, eventueel per PB.
Sterkte alvast.

Dank je voor alle info! Ik denk dat het wel om dezelfde docent gaat. Het is ook nog steeds in de grote practicumzaal, maar aan een aparte tafel met twee anderen.

De hoorcolleges en computerpractica zullen wel loslopen, dan kun je makkelijk eens wegkijken of even facebooken als afleiding bv., maar met de snijpractica sta je er echt met je neus op en kun je jezelf minder makkelijk afleiden. Ik weet niet zo goed wat ik moet doen om er goed doorheen te komen. Misschien kan ik vragen of ik een oortje met muziek in mag doen, dan kan ik kiezen om op een geluid te focussen als het nodig is. Ik hoop nog steeds dat het gewoon heel erg mee gaat vallen. Vrijdag krijg ik de boeken van een studiegenoot, dus dan kan ik in het weekend al eens rustig bladeren. Overigens staan er op blackboard ook foto's van practicadieren, maar die kan ik wel hebben. Ik denk ook dat juist de angst voor de angst (om flauw te vallen) het grootste probleem is.