Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Citaat:De prijzen zijn door de regering vastgesteld.. daarnaast heb je nu op een centraal punt al het beschikbare bloed/plasma waardoor het juist kostendrukkend is.

Citaat:Ruim een half miljoen Nederlanders geeft regelmatig bloed bij de bloedbank. Dat bloed wordt gratis afgestaan, voor 'het goede doel', maar de meeste donateurs realiseren zich niet dat hun zakje bloed binnen de kortste keren heel veel geld waard is.
De Nederlandse bloedbank, Sanquin, heeft een monopoliepositie en mag als enige instantie bloed afnemen en doorverkopen aan ziekenhuizen. De Rekenkamer ontdekt een aantal opvallende zaken in de wereld van het 'gratis' gegeven bloed.
Ionica Smeets gaat naar de bloedbank en hoort dat haar bloed voor meer dan 200 euro wordt doorverkocht aan de ziekenhuizen.
Sander de Kramer ontdekt bij een Belgische bloedbank dat zij hún zakjes bloed voor slechts 100 aanbieden aan de ziekenhuizen.
Ajouad El-Miloudi gaat naar de plasma afdeling van Sanquin. Het bloedplasma wordt uit het bloed gehaald (soms ook apart gedoneerd) en gebruikt voor de productie van allerlei medicijnen. Dit blijkt een zeer winstgevende tak van de bloedbank die een 'non profit' organisatie is.
Stefan Stasse spreekt bedrijfsanalist en vaste Rekenkamer-gast Paul Turken over het dilemma van de bloedbank. Zijn ze een ouderwetse organisatie gebaseerd op vrijwilligers? Of een modern winstgevend farmaceutisch bedrijf?
Lianne86 schreef:Dat ze de kosten eruit willen halen ok, dat snap ik... Maar eerlijk is eerlijk, hiervan schrik ik wel even....
Ik twijfel nu ook heel erg of ik wel weer bloed wil gaan geven... Ik heb me echt een paar dagen niet fit gevoeld, het kost mij tijd, benzine, parkeergeld etc. Heb ik allemaal over voor een goed doel... Maar niet als ik het idee krijg dat ik iemand anders rijker ga maken. En dat het kennelijk ook voor de helft van de prijs kan tjah...
Citaat:In welke gevallen worden reiskosten vergoed?Open deze vraag
Als de donor de reiskosten van en naar de afnamelocatie een beletsel vindt, kan deze de kosten bij Sanquin declareren. De donor kan de volgende kosten declareren: parkeergeld, brug- en tolgelden, verreden autokilometers of de kosten van openbaar vervoer. Bij de balie van de afnamelocaties is een declaratieformulier beschikbaar. Op de ene zijde staat de regeling uitgelegd, de andere zijde is om in te vullen. Het ingevulde declaratieformulier kan men bij de balie afgeven. De reiskostenvergoeding kan niet met terugwerkende kracht worden aangevraagd.
Ibbel schreef:Sanquin doet ook onderzoek. Ze ontwikkelen bv allerlei bloedtesten waarmee ziektes eerder kunnen worden gediagnosticeerd. Als de Belgische bloedtransfusiedienst dat niet doet, kan daar al het hele verschil uit verklaard worden.
En hoe naief (en eng) om te denken dat het vrijwilligerswerk is. Zou jij een vrijwilliger willen laten controleren of het bloed dat jij krijgt HIV vrij is?
. 44Myrthe44 schreef:Ibbel schreef:Sanquin doet ook onderzoek. Ze ontwikkelen bv allerlei bloedtesten waarmee ziektes eerder kunnen worden gediagnosticeerd. Als de Belgische bloedtransfusiedienst dat niet doet, kan daar al het hele verschil uit verklaard worden.
En hoe naief (en eng) om te denken dat het vrijwilligerswerk is. Zou jij een vrijwilliger willen laten controleren of het bloed dat jij krijgt HIV vrij is?
Onderzoek is een aparte tak, en hoort niet van de opbrengsten van bloedzakjes gefinancierd te worden.
44Myrthe44 schreef:Ibbel schreef:Sanquin doet ook onderzoek. Ze ontwikkelen bv allerlei bloedtesten waarmee ziektes eerder kunnen worden gediagnosticeerd. Als de Belgische bloedtransfusiedienst dat niet doet, kan daar al het hele verschil uit verklaard worden.
Onderzoek is een aparte tak, en hoort niet van de opbrengsten van bloedzakjes gefinancierd te worden.
zit ernaast) En dan zit het maar gewoon in mijn "goede doel" iets
Het meest vervelende vond ik gewoon dat ik de dagen erna gewoon ook niet echt fit was, sneller moe... Daarna mijn ijzer gewoon niet goed was en jeej
Dat ik er voor moet vrij nemen, tjah, is een keuze.. maar ik weet wel, dat het voor mij gewoon nu het puntje is, dat ik het niet meer doe. Zat al te twijfelen omdat ik er toch wel wat last van had. Mijn vriend zei ook al, misschien moet je dat niet meer doen... Maarja...Ik ga me er vanavond nog wel verder in verdiepen, maar denk dat het voor mij niet meer hoeft. Merkte er te veel van en nu ik dit lees, dan zet ik me liever in voor een ander goed doel... Dat sowieso op mijn lichaam minder impact heeft 
Nooit benzinegeld teruggevraagd, ik zie het als mijn bijdrage aan de maatschappij... als mijn bloed iemand kan laten leven, of het nu gelijk is door de zak bloed, of door resultaten uit onderzoek van die extra buisjes, dan ben ik alleen maar heel erg blij.
dus het was gewoon minder praktisch....
Het duurt iets van 4 weken tot je bloed weer volledig goed is? 1e dag ging wel, gewoon rustig aangedaan, 2e dag gesport (had misschien rustiger aan moeten doen) en dat voelde je toch wel een heel stuk beter dan normaal... Kan dat ook rustiger doen en meteen zorgen dat ik weer aan genoeg "ijzer" kom. Dus ook dat is gewoon op te lossen
Als ik het van te voren weet!fenja schreef:Wat ik gewoon raar vind is dat wij het gratis afstaan ten goede wille en dat het zh er voor moet betalen. Dat wist ik niet. Kreeg via een bokker de volgende link http://derekenkamer.kro.nl/seizoenen/rekenkamer-2012-03/afleveringen/23-02-2012

) Miriam91 schreef:Sanquin heeft een heleboel (goed!) geschoolde mensen in dienst. Onder andere voor de bloedafname (denk eens aan wat daar allemaal bij komt kijken), transport, bewerking, testen van ziekten, maar ook het managen van de hele organisatie, afdelingen P&O, planning noem maar op. Het is een enorm bedrijf, maar wel een non-profit bedrijf. Alles wat Sanquin verdiend aan het bloed wordt weer in de organisatie gestopt aan loon voor medewerkers, inkoop van spullen (de zak waar jouw bloed in gaat is niet gratis hoor), onderzoek, apparatuur, locatie huur etc.
Ibbel schreef:En over directeurssalarissen van goede doelen: die liggen op of onder de Balkenende-norm. Mag je nog veel vinden, maar er worden géén "tonnen" verdiend.
En leer jaarverslagen lezen: de kosten voor de directie die daar in staan zijn níet het salaris alleen, maar óók de werkgeverslasten en alle andere oliebol die je als werknemer zelf echt niet in je handje krijgt en die je werkgever voor je moet betalen. Je weet zelf ook dat er een groot verschil zit tussen je bruto- en je netto-salaris mag ik hopen. Wat in een jaarverslag staat zijn brutokosten.
Rekenvoorbeeldje: van directiekosten van 120.000 euro per jaar (ongeveer de norm) krijgt een directeur uiteindelijk netto per maand 5000 euro. En daar heeft-ie een aardige berg verantwoordelijkheid voor, waar hij in het bedrijfsleven minimaal het dubbele voor zou vangen.
maar heb me er zoals gezegd, nog niet in verdiept en las net 2,5 ton.. Dus vandaar dat dat getal even in mijn hoofd zit... Ik weet dus niet welke kosten/vergoedingen daar allemaal inzitten.. Vandaar dus dat ik er ook duidelijk in zet dat ik er nog naar moet kijken..
Maar moet voor mezelf dingen even duidelijk hebben en mjah... Ik laat vanavond nog wat weten! Annemiek80 schreef:@Miriam91, plasmadonatie is niet voor iedereen weggelegd weet ik uit eigen ervaring, mijn bloedvaten zijn bijv niet al te groot en er wordt een andere (grotere?) naald gebruikt bij plasmadonatie, bij mij mislukte dit dus
dus is het niet voor iedereen weggelegd. Maar als volbloed donatie niet gaat door een te lage ijzerwaarde kan plasmadonatie een oplossing zijn.