Bloeddonor en bloed geven. Maar ......

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

koeke

Re: Bloeddonor en bloed geven. Maar ......

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 23:05

Maar dacht je dan dat dat bloed gratis geleverd werd aan ziekenhuizen? Waar moet Sanquin dan salarissen etc. van betalen? Of dacht je dat die mensen er gratis werken? Of dat het een door de overheid gesubsidieerde club is?

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 23:06

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 23:08

Ik dacht dat die mensen vrijwilligers waren en het naast een andere baan deden

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 23:19

Citaat:
De prijzen zijn door de regering vastgesteld.. daarnaast heb je nu op een centraal punt al het beschikbare bloed/plasma waardoor het juist kostendrukkend is.

De regering bepaald de prijzen dus en nog steeds non-profit? Waarom bepaald deregering of minister van volksgezondheid dit? En waar naar referen ze bij de waarde vaststelling?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 23:33

Er is een keer een tv uitzending over geweest. Hoe heet dat programma ook alweer: de rekenkamer??

In Nederland was het bloed absurd duur tegenover andere Europese landen. En er wordt goed geld aan verdiend. Bloed kon geloof ik worden gescheiden in twee producten en die kunnen los worden verkocht. :$

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 23:35

gevonden :)

http://derekenkamer.kro.nl/seizoenen/re ... 23-02-2012

Citaat:
Ruim een half miljoen Nederlanders geeft regelmatig bloed bij de bloedbank. Dat bloed wordt gratis afgestaan, voor 'het goede doel', maar de meeste donateurs realiseren zich niet dat hun zakje bloed binnen de kortste keren heel veel geld waard is.

De Nederlandse bloedbank, Sanquin, heeft een monopoliepositie en mag als enige instantie bloed afnemen en doorverkopen aan ziekenhuizen. De Rekenkamer ontdekt een aantal opvallende zaken in de wereld van het 'gratis' gegeven bloed.

Ionica Smeets gaat naar de bloedbank en hoort dat haar bloed voor meer dan 200 euro wordt doorverkocht aan de ziekenhuizen.

Sander de Kramer ontdekt bij een Belgische bloedbank dat zij hún zakjes bloed voor slechts 100 aanbieden aan de ziekenhuizen.

Ajouad El-Miloudi gaat naar de plasma afdeling van Sanquin. Het bloedplasma wordt uit het bloed gehaald (soms ook apart gedoneerd) en gebruikt voor de productie van allerlei medicijnen. Dit blijkt een zeer winstgevende tak van de bloedbank die een 'non profit' organisatie is.

Stefan Stasse spreekt bedrijfsanalist en vaste Rekenkamer-gast Paul Turken over het dilemma van de bloedbank. Zijn ze een ouderwetse organisatie gebaseerd op vrijwilligers? Of een modern winstgevend farmaceutisch bedrijf?

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 07:22

Dat ze de kosten eruit willen halen ok, dat snap ik... Maar eerlijk is eerlijk, hiervan schrik ik wel even....

Ik twijfel nu ook heel erg of ik wel weer bloed wil gaan geven... Ik heb me echt een paar dagen niet fit gevoeld, het kost mij tijd, benzine, parkeergeld etc. Heb ik allemaal over voor een goed doel... Maar niet als ik het idee krijg dat ik iemand anders rijker ga maken. En dat het kennelijk ook voor de helft van de prijs kan tjah...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 07:29

Sanquin doet ook onderzoek. Ze ontwikkelen bv allerlei bloedtesten waarmee ziektes eerder kunnen worden gediagnosticeerd. Als de Belgische bloedtransfusiedienst dat niet doet, kan daar al het hele verschil uit verklaard worden.
En hoe naief (en eng) om te denken dat het vrijwilligerswerk is. Zou jij een vrijwilliger willen laten controleren of het bloed dat jij krijgt HIV vrij is?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 07:39

Ignorance is bliss, blijkbaar.

Ik heb voordat ik donor werd uitgezocht hoe het allemaal in zijn werk gaat bij Sanquin. De positieve en de negatieve verhalen heb ik gelezen, ik weet dat Sanquin geld krijgt voor een zak bloed. Toch geef ik bloed. Waarom? Omdat ik mensen wil helpen. En dat doe ik niet voor het geld.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 17-06-13 07:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 07:41

Lianne86 schreef:
Dat ze de kosten eruit willen halen ok, dat snap ik... Maar eerlijk is eerlijk, hiervan schrik ik wel even....

Ik twijfel nu ook heel erg of ik wel weer bloed wil gaan geven... Ik heb me echt een paar dagen niet fit gevoeld, het kost mij tijd, benzine, parkeergeld etc. Heb ik allemaal over voor een goed doel... Maar niet als ik het idee krijg dat ik iemand anders rijker ga maken. En dat het kennelijk ook voor de helft van de prijs kan tjah...

Je kan reis- en parkeerkosten gewoon vergoed krijgen!

Leest niemand zich in voordat hij/zij iets doneert?
Net zoals _San87_ aangeeft staan deze dingen gewoon vermeldt op de site van Sanquin, dus niet stiekem weggestopt, maar open en bloot duidelijk te lezen.

Citaat:
In welke gevallen worden reiskosten vergoed?Open deze vraag

Als de donor de reiskosten van en naar de afnamelocatie een beletsel vindt, kan deze de kosten bij Sanquin declareren. De donor kan de volgende kosten declareren: parkeergeld, brug- en tolgelden, verreden autokilometers of de kosten van openbaar vervoer. Bij de balie van de afnamelocaties is een declaratieformulier beschikbaar. Op de ene zijde staat de regeling uitgelegd, de andere zijde is om in te vullen. Het ingevulde declaratieformulier kan men bij de balie afgeven. De reiskostenvergoeding kan niet met terugwerkende kracht worden aangevraagd.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 07:43

Ibbel schreef:
Sanquin doet ook onderzoek. Ze ontwikkelen bv allerlei bloedtesten waarmee ziektes eerder kunnen worden gediagnosticeerd. Als de Belgische bloedtransfusiedienst dat niet doet, kan daar al het hele verschil uit verklaard worden.
En hoe naief (en eng) om te denken dat het vrijwilligerswerk is. Zou jij een vrijwilliger willen laten controleren of het bloed dat jij krijgt HIV vrij is?

Onderzoek is een aparte tak, en hoort niet van de opbrengsten van bloedzakjes gefinancierd te worden ;).

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 07:45

44Myrthe44 schreef:
Ibbel schreef:

Onderzoek is een aparte tak, en hoort niet van de opbrengsten van bloedzakjes gefinancierd te worden ;).

Waarvan moet dat dan gefinancierd worden?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 07:45

44Myrthe44 schreef:
Ibbel schreef:

Hoezo niet?
De inkomsten van de zakjes bloed zijn de enige bron van inkomsten.

http://www.sanquin.nl/over-sanquin/veel ... faq-205410

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 07:50

Ik vind dat niet zo raar.
Er werken daar een hoop geschoolde mensen die ook moeten leven.
Het gratis doneren is ingesteld zodat risicogroepen niet gaan liegen om geld te verdienen (daklozen e.d.).

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 07:56

Ja, maar ik vind het te veel moeite om het te laten vergoeden... (En moest vorige keer toch in het ziekenhuis zijn ;) zit ernaast) En dan zit het maar gewoon in mijn "goede doel" iets ;) Het meest vervelende vond ik gewoon dat ik de dagen erna gewoon ook niet echt fit was, sneller moe... Daarna mijn ijzer gewoon niet goed was en jeej :) Dat ik er voor moet vrij nemen, tjah, is een keuze.. maar ik weet wel, dat het voor mij gewoon nu het puntje is, dat ik het niet meer doe. Zat al te twijfelen omdat ik er toch wel wat last van had. Mijn vriend zei ook al, misschien moet je dat niet meer doen... Maarja...Ik ga me er vanavond nog wel verder in verdiepen, maar denk dat het voor mij niet meer hoeft. Merkte er te veel van en nu ik dit lees, dan zet ik me liever in voor een ander goed doel... Dat sowieso op mijn lichaam minder impact heeft :)

Dat gratis doneren is logisch, heb ik ook geen probleem mee.. Maar de kosten kunnen kennelijk een stuk lager ;)

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 07:58

Ik ben al tien jaar bloeddonor, doe het graag :) Nooit benzinegeld teruggevraagd, ik zie het als mijn bijdrage aan de maatschappij... als mijn bloed iemand kan laten leven, of het nu gelijk is door de zak bloed, of door resultaten uit onderzoek van die extra buisjes, dan ben ik alleen maar heel erg blij.
Dat er kosten voor het ontwikkelen, goedhouden bloed, draaiende houden bloedbank etc. zijn lijkt me niet meer dan logisch. Het is zaak dat het ministerie daar goed toezicht op houdt en prijsafspraken maakt met de bloedbank.

Als je je niet fit voelt of lekker erbij, dan kun je het beter niet doen. Maar de kosten lijken me de minst wegende reden.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 08:09

Lijkt me wel handig om je even in te lezen voordat je bloeddonor wordt.
Een zakje bloed kost voor de ziekenhuizen ongeveer 220 euro, dit bedrag wordt door de overheid bepaalt en beïnvloed door meerdere factoren. Onder andere vraag en aanbod, prijzen van andere landen etc. Als donor geef je gratis bloed weg, daar tegenover staat dat je erg goed verzorgd wordt (controle dat het goed met je gaat, koffie, thee, lekkere dingen etc.) en de meeste donoren doen het om een ander te helpen. Moet hier dan persé geld tegenover staan? Misschien erg simpel maar als ik een oude vrouw help met oversteken houd ik daarna ook niet mijn handje op. Een beetje hulp voor de medemens kan geen kwaad en anders is het ieder z'n eigen keuze om geen bloeddonor te worden.

Sanquin heeft een heleboel (goed!) geschoolde mensen in dienst. Onder andere voor de bloedafname (denk eens aan wat daar allemaal bij komt kijken), transport, bewerking, testen van ziekten, maar ook het managen van de hele organisatie, afdelingen P&O, planning noem maar op. Het is een enorm bedrijf, maar wel een non-profit bedrijf. Alles wat Sanquin verdiend aan het bloed wordt weer in de organisatie gestopt aan loon voor medewerkers, inkoop van spullen (de zak waar jouw bloed in gaat is niet gratis hoor), onderzoek, apparatuur, locatie huur etc.

Zoals al eerder gezegd: de ziekenhuizen betalen geld voor een zakje bloed omdat het kant en klaar bij hun geleverd wordt. Het hele proces hiervoor kost geld en wordt door Sanquin gedaan. Het ziekenhuis koopt dus een product, net zoals ze gaasjes, bedden, apparatuur en verbandmiddelen moeten kopen.
Daarnaast heeft Sanquin ook een wereldwijde plek. Het kan voorkomen dat er in een ander land een ernstig tekort is aan een bepaalde bloedgroep die Sanquin misschien wel kan leveren, dus Sanquin verkoopt het bloed aan dat land, levert het en het probleem is opgelost.

Ik zou zeggen lees de website eens goed door. Als je daarna nog vragen hebt kun je ook altijd Sanquin bellen.

Edit: al jouw gemaakte kosten kun je ook nog declareren! Nou, dan wordt er alleen maar gevraagd om nobel je bloed af te staan ;)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 08:16

Nee, het was ook vooral de "dagen daarna", en daarna mijn ijzer niet goed :') dus het was gewoon minder praktisch....

Maar voor een goed doel, vind ik dan een weekendje wat minder fit zijn niet erg :) Het duurt iets van 4 weken tot je bloed weer volledig goed is? 1e dag ging wel, gewoon rustig aangedaan, 2e dag gesport (had misschien rustiger aan moeten doen) en dat voelde je toch wel een heel stuk beter dan normaal... Kan dat ook rustiger doen en meteen zorgen dat ik weer aan genoeg "ijzer" kom. Dus ook dat is gewoon op te lossen :) Als ik het van te voren weet!

En ik snap dat er echt wel kosten moeten worden gemaakt! Maar dat probleem heb ik met meerdere goede doelen... Directeur verdient tonnen, en dan denk ik ook, is dat wel nodig?

Nouja, ga me er nog in verdiepen en zie dan wel weer als ik weer de brief binnen krijg...

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 08:24

Lianne86: Misschien is plasma geven iets voor jou. Je krijgt je rode bloedcellen terug, dus dan zakt je ijzerwaarde niet zo. Dat gaat op afspraak en duurt ongeveer 45 minuten. Je mag het vaker geven, geloof eens in de 2 weken, maar dat hoeft zeker niet! Als jij eens in de 2-3 maanden komt zijn ze ook al heel blij. Van plasma wordt onder andere medicatie gemaakt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 08:28

fenja schreef:
Wat ik gewoon raar vind is dat wij het gratis afstaan ten goede wille en dat het zh er voor moet betalen. Dat wist ik niet. Kreeg via een bokker de volgende link http://derekenkamer.kro.nl/seizoenen/rekenkamer-2012-03/afleveringen/23-02-2012

sja, door wie laat je liever bloed afnemen? een goed bedoelende vrijwilliger, of een goed geschoolde prikker?
ik weet het wel(buiten het feit om dat je zonder scholing niet eens mag prikken)
dat bloed moet opgevangen, vervoerd, getest en klaar voor gebruik gemaakt worden, verpakt, opgeslagen, vervoerd, dat moet allemaal gepland en geregeld worden, er moet worden gecontroleerd worden dat alles correct gebeurd
alles moet tot in den treuren worden geregistreerd en die registratie moet een back up hebben en overzichtelijk bewaard worden...
ik heb liever dat dat allemaal gebeurd door goed geschoolde mensen die verantwoordelijk gehouden kunnen worden etc dan door goed bedoelende vrijwilligers .
en dus kost het geld.
daarnaast zal er idd wel het 1 en ander aan onderzoek gedaan worden , naar betere productietechnieken , maar ook betere bewaartechnieken etc , testen naar van alles en nog wat .
daarnaast las ik een opmerking "lab mensen die testen etc kunnen toch ook wel onderzoek doen?" nee dus , iemand die in een lab wat testjes doet om te zien of bloed vrij is van ziekten etc , is in geen geval een onderzoeker , iemand die hiv testjes etc zit te doenheeft een MBO/MBO+ opleiding , volgt gewoon protocollen, voert de testen uit volgens die protocollen en leest de uitslagen af.
een onderzoeker is HBO/WO geschoold en zal heel wat meer kennis bezitten

wat betreft inkomen van de directeur, ik heb geen idee wat voor uren die persoon draait?
als zo iemand een dubbele fulltime baan er aan heeft en als je ziet welke verantwoordelijkheden die persoon moet dragen, dan mag daar best wat tegen over staan, snap heel goed dat iemand dat niet voor een fooi gaat doen .
mocht er in het hele proces iets fout gaan en er mensen een ernstige ziekte zouden oplopen door het foute proces, dan is het de directeur zijn kop die mag rollen ook al is het niet het gevolg van zijn handelen.
maar ik weet niet wat voor uren er tegenover het salaris staat etc...

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 08:32

Dat kan ik ook eens gaan kijken, maar ik moet eerst weer even voor mezelf bepalen of ik het nog wel een "goed doel" vindt.... Zelfde als met doelen waarvan directieleden erg veel krijgen, of het op gaat aan "feestjes" of wat dan ook ;)

Ik wil het aan de ene kant blijven doen, maar eerst even kijken of er niet van mijn bloedgroep toch een overschot is en dat stempeltje van "is het wel goed"... Vaak zijn de hoge salarissen wel deels goed te praten.. Maar gevoelsmatig blijf ik het nu even een twijfelgeval vinden ;)

Daarom wil ik daar dus nog wat achteraan gaan, ken ook mensen die nog meer verdienen, maar die bijna dag en nacht werken en dan vind ik het weer terecht... Vandaar dus dat ik het ook even wil kijken en even heel die discussie lezen.... Is het gewoon gerechtvaardigd (veel verantwoordelijkheid, dus boven de ton mag wel van mij... maarja... toch even kijken ;))

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 08:40

En over directeurssalarissen van goede doelen: die liggen op of onder de Balkenende-norm. Mag je nog veel vinden, maar er worden géén "tonnen" verdiend.
En leer jaarverslagen lezen: de kosten voor de directie die daar in staan zijn níet het salaris alleen, maar óók de werkgeverslasten en alle andere oliebol die je als werknemer zelf echt niet in je handje krijgt en die je werkgever voor je moet betalen. Je weet zelf ook dat er een groot verschil zit tussen je bruto- en je netto-salaris mag ik hopen. Wat in een jaarverslag staat zijn brutokosten.

Rekenvoorbeeldje: van directiekosten van 120.000 euro per jaar (ongeveer de norm) krijgt een directeur uiteindelijk netto per maand 5000 euro. En daar heeft-ie een aardige berg verantwoordelijkheid voor, waar hij in het bedrijfsleven minimaal het dubbele voor zou vangen.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 17-06-13 08:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 08:41

Miriam91 schreef:
Sanquin heeft een heleboel (goed!) geschoolde mensen in dienst. Onder andere voor de bloedafname (denk eens aan wat daar allemaal bij komt kijken), transport, bewerking, testen van ziekten, maar ook het managen van de hele organisatie, afdelingen P&O, planning noem maar op. Het is een enorm bedrijf, maar wel een non-profit bedrijf. Alles wat Sanquin verdiend aan het bloed wordt weer in de organisatie gestopt aan loon voor medewerkers, inkoop van spullen (de zak waar jouw bloed in gaat is niet gratis hoor), onderzoek, apparatuur, locatie huur etc.

Ik heb de website gelezen en de aflevering van de rekenkamer bekeken, was in het verleden volbloed donor maar kan dit niet meer ivm medische redenen anders zou ik hoogstwaarschijnlijk nog altijd doneren.

Sanquin maakt winst, volgens de rekenkamer zo'n 30 miljoen per jaar, na aftrek van de gemaakte kosten blijft dit bedrag dus over. Een bedrijf (want zo zie ik Sanquin wel) heeft financiele reserve nodig om gezond te kunnen zijn, echter de financiele reserve van Sanquin is naar mijn idee wel onevenredig hoog.
Ze hebben een reserve opgebouwd van 270 miljoen waar jaarlijks 30 miljoen bijkomt.
Ik ben dus wel benieuwd naar hun antwoord op wat hun plannen zijn met betrekking tot het (her)investeren van een deel van hun financiele reserve.
Daarnaast zou ik ook wel willen weten waarin Nederland precies voorloopt mbt onderzoek en testen op andere landen (binnen en buiten de EU) en hoeveel geld ze daarin investeren.
Sanquin is officieel een stichting en mag dus geen winstoogmerk hebben, ze zeggen dit ook niet te hebben omdat al het verdiende geld weer terug het bedrijf ingaat. Dit is ook zo... echter als er dan niets met dat bedrag gedaan wordt behalve oppotten...

Momenteel wordt nl 6% van de opbrengst geïnvesteerd aan onderzoek en research, als ze zoveel overhouden (en al voldoende financiele reserve hebben) zouden ze wat mij betreft dat percentage fors mogen verhogen.

edit:
@Miriam91, plasmadonatie is niet voor iedereen weggelegd weet ik uit eigen ervaring, mijn bloedvaten zijn bijv niet al te groot en er wordt een andere (grotere?) naald gebruikt bij plasmadonatie, bij mij mislukte dit dus

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 08:56

Ibbel schreef:
En over directeurssalarissen van goede doelen: die liggen op of onder de Balkenende-norm. Mag je nog veel vinden, maar er worden géén "tonnen" verdiend.
En leer jaarverslagen lezen: de kosten voor de directie die daar in staan zijn níet het salaris alleen, maar óók de werkgeverslasten en alle andere oliebol die je als werknemer zelf echt niet in je handje krijgt en die je werkgever voor je moet betalen. Je weet zelf ook dat er een groot verschil zit tussen je bruto- en je netto-salaris mag ik hopen. Wat in een jaarverslag staat zijn brutokosten.

Rekenvoorbeeldje: van directiekosten van 120.000 euro per jaar (ongeveer de norm) krijgt een directeur uiteindelijk netto per maand 5000 euro. En daar heeft-ie een aardige berg verantwoordelijkheid voor, waar hij in het bedrijfsleven minimaal het dubbele voor zou vangen.

Ik wil niet heel vervelend doen, maar een jaarrekening lezen moet ik nog wel kunnen (assistent-accountant) ;) maar heb me er zoals gezegd, nog niet in verdiept en las net 2,5 ton.. Dus vandaar dat dat getal even in mijn hoofd zit... Ik weet dus niet welke kosten/vergoedingen daar allemaal inzitten.. Vandaar dus dat ik er ook duidelijk in zet dat ik er nog naar moet kijken..

Ik zeg heel eerlijk dat ik me er nog in moet gaan verdiepen en dan ga bekijken of ik er wel het vertrouwen in heb dat het echt nuttig/goed besteed wordt, en niet vooral een directielid spekt. Want bij veel goede doelen, gaat het geld niet echt naar het goede doel, maar maar een heel klein percentage. Dit soort doelen wil ik niet sponsoren.

Vandaar dus dat ik vanavond nog even wat meer ga lezen en vanuit mijn conclusie dan bepaal of ik er nog wel mee door wil gaan. Het is nuttig, het is een kleine moeite voor mij en heb meer het idee dat bloed geven "beter" is dan geld geven ;) Maar moet voor mezelf dingen even duidelijk hebben en mjah... Ik laat vanavond nog wat weten!
Laatst bijgewerkt door Lianne86 op 17-06-13 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 08:57

Annemiek80 schreef:
@Miriam91, plasmadonatie is niet voor iedereen weggelegd weet ik uit eigen ervaring, mijn bloedvaten zijn bijv niet al te groot en er wordt een andere (grotere?) naald gebruikt bij plasmadonatie, bij mij mislukte dit dus

Ze gebruiken geen grotere naald, maar de naald zit er 3 kwartier in terwijl dit bij volbloed donatie maar ongeveer 5 minuten is. Dit kan niet bij iedereen. Daarnaast kan ook niet iedereen 3 kwartier stilliggen ;) dus is het niet voor iedereen weggelegd. Maar als volbloed donatie niet gaat door een te lage ijzerwaarde kan plasmadonatie een oplossing zijn.