ouder(s) met psysische problemen/ziekten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:39

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 01-03-22 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

knorrie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 20:37

aardbeitje_ schreef:
Het is inderdaad wat het is Kjoetie. Helaas.

Graag zou ik eens voor een keertje een dagje voelen wat mijn moeder voelt.
Gewoon zodat ik haar beredeneringen misschien beter kan begrijpen, haar daden en haar woorden.

Vaak heb ik het idee dat deze mensen compleet in hun eigen, in mijn ogen, egoïstische wereldje vast zitten.
Ik heb niet stof gezogen vandaag, dus mijn moeder voelt zich het sloofje in huis, terwijl ik heb gewerkt en zij de hele dag thuis heeft gezeten. (voorbeeld)
Zulke opmerkingen doen pijn, zijn kwetsend en frustrerend, maar dat lijkt ze niet te beseffen. Ook niet als ik het aangeef.
Maar hetgene wat ik het meest voel, als ik aan haar denk, is woede. Ik ben boos dat zij mij in zo'n toestand op de wereld heeft gezet.
Ik ben boos dat zij mij niet begrijpt. Ik ben boos dat ik haar moet bemoederen ipv andersom.

Herkenbaar voor andere Bokkers toevallig?

ontzettend herkenbaar... Ik voel altijd een mengeling van woede, schuld en medelijden. Het wisselt een beetje. Meestal als ik in de medelijden-fase zit doet ze wel weer iets wat me zo boos maakt. En dan herhaalt de cyclus zich weer opnieuw...

En altijd dat gezeur over het huishouden. Ik hoefde niet extreem veel te doen, maar het was echt niet zo dat ik nou meeteerde op mijn moeders harde werk. Maar nooit, en dan ook echt nooit was het goed genoeg. Als er ergens een kruimeltje lag na het koken (ik deed vanaf m'n 14e wel m'n eigen boodschappen en zelf koken ed.) dan barstte de hel los.
Ben wel blij dat ik niet meer thuis woon, maarja... Nog niet alle wonden zijn geheeld nu.

Fem

Re: ouder(s) met psysische problemen/ziekten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 08:25

Mijn vader heeft psychische problemen.
Hij heeft een verstoorde persoonlijkheid .. (dit is een heel breed begrip, valt heel veel onder)...
Verder slikt hij al jaren antidepressiva, met die medicatie kan hij prima leven, zonder maakt het onmogelijk voor hem.
En (zonder gestelde diagnose) hij heeft ook veel autistische trekken/symptomen, dus vermoedelijk heeft hij ook een vorm van autisme.

Mijn vader heeft zich ooit vrijwillig op laten nemen in een kliniek, waar hij later toen het hem allemaal te veel werd is weg gelopen.
Dat heb ik hem in die tijd heel erg kwalijk genomen en hem voor rotte vis uit gemaakt en van alles.

In het heden is onze band het beste wat ie ooit geweest is. Dat wil niet zeggen dat het geweldig is, maar zo goed is ie nooit geweest..
Ik heb er deels mee leren leven dat hij is zoals hij is.. Maar makkelijk is het zeker niet..

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:58

SeBart schreef:
Hier ook. Een vader met PTSS en na meerdere TIA's is zijn korte termijn geheugen aangetast. En een moeder met een slecht werkende schildklier waardoor ze al een zelfmoordpoging achter de rug heeft, en die zeer claimend (kan zijn/) is.
Moeilijke situatie aangezien wij samen op een boerderij wonen en ik iedere dag ermee geconfronteerd word. Niet zomaar ergens naartoe kan gaan zonder dat er door mijn moeder gevraagd word hoe laat ik thuis ben, waarheen ik ga en met wie. En dan tussendoor nog miljoen keren belt.
En een vader die enorme woede aanvallen heeft en veel gemaakte afspraken vergeet (of uitgeleende spullen en dan zeggen dat die persoon dat gestolen heeft).Daarbij doet hij veel mensen pijn waardoor veel vriendschappen kapot gaan omdat veel mensen er niet mee om kunnen gaan (begrijpelijk, kan het zelf niet eens).
Veel mensen kunnen helaas mijn ouders en mij niet uit elkaar zien in dat soort situaties, dus ben ik automatisch ook de dupe.

Die zin is ook zo herkenbaar voor mij.
Maar wellicht is dat nog het stukje 'bemoederen' wat er nog wél is.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 12:06

Ik wil dit topic even een schopje geven. In mijn vorige post heb ik geschreven voor mezelf gekozen te hebben. Helaas blijkt ook dit mij niet de rust en afstand van mijn moeder te brengen waarop ik gehoopt had. Integendeel zelfs. Ik ben nu op een punt dat ik overweg om het contact (voorlopig) met haar helemaal te verbreken. Iemand hier 'ervaring' mee?

KimL86

Re: ouder(s) met psysische problemen/ziekten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 12:30

Ja, ik heb er ervaring mee.
Zie mijn post op de vorige pagina.
Toen was het contact met mijn vader nog niet zo lang verbroken.
Inmiddels heb ik nog steeds geen contact en ik merk dat ik er steeds minder aan denk.
Ik heb ook gesprekken bij een psycholoog en dat helpt natuurlijk ook wel om het een plekje te geven.

Voor mij heeft het echt enorm veel rust gegeven. En ook acceptatie dat hij toch nooit zal veranderen.
Ik weet nu dat ik alleen contact met hem kan opnemen als ik zelf sterk genoeg in mijn schoenen sta.
Maar het feit dat hij op een smsje en mijn telefoon over laten gaan ook helemaal geen moeite doet om weer contact met mij te krijgen zegt mij al genoeg.
Het is klaar nu, verdriet is over, boosheid heb ik ook gehad, teleurstelling. En nu ergens opluchting dat ik niet elke week naar dat hoopje ellende hoef te kijken. Als je nog meer wilt weten dan hoor ik het wel.
Mag ook via pb als je dat fijner vind.

En sterkte met een beslissing nemen, het is ontzettend moeilijk om een keuze te maken die voor jou goed voelt.