Een keizersnee op bestelling?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:32

NatasjavE schreef:
Is bevallen een eitje? nee natuurlijk niet maar als 5 muljard mensen voor jou het gedaan hebben kan jij het ook.

Ik vond mijn 2e bevalling echt een eitje :o

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:34

Er is maar één waarheid wbt angsten:

De aanloop is veel erger dan het moment zelf.

Je bent nu veel banger dan je ooit kunt zijn tijdens de bevalling. Als het moment daar is zit je er middenin en laat je het allemaal over je heen komen. Jij gaat het echt wel redden hoor :(:)

ChaseyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:35

Iemand die ik ken heeft 2 kids en 2 keer een keizersnee gehad. Niet voor medische redenen, maar omdat ze ook angst had voor de bevalling. Hoe ze dat voor elkaar heeft gekregen weet ik niet.

Ik kan je angst best goed begrijpen. Mijn eerste bevalling was ook niet goed gegaan en heb dat ook bijna niet overleefd. Nu ben ik weer zwanger. 20 weken. Na die eerste nare ervaring + daarna postnatale depressie blijft dat toch wel een beetje hangen.

Ik wens je in ieder geval veel sterkte alvast tijdens de bevalling of keizersnee. En ik hoop dat het allemaal mee valt en je niet zo'n ramp bevalling krijgt. En dat je daarna gewoon lekker mag genieten van je kindje.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 22:36

Chubby schreef:
Een doula kan ook zeker een goed idee zijn. Een goed bevalplan maakt dat iedereen je wensen kent. De doula kan die voor je bewaken.

Heb je uberhaupt iets gedaan aan zwangerschapsbegeleiding, cursussen, je positief richten op de bevalling?

Zwangerschapscursus inclusief partner, zwangerschaps yoga, een heleboel praat groepen, extra gesprekken in het ziekenhuis maar het helpt gewoon niet. Sterker nog, het maakt het erger want er zijn zoveel voorbereidings dingen waar je uit kunt kiezen dat het wel een big issue moet zijn.

Het enige positieve is natuurlijk het kindje wat je er voor terug krijgt. Want daar kijk ik écht naar uit.
Maar hoe dichterbij dat komt, hoe banger ik weer wordt omdat het er dus uit moet.

Het is een extreem dubbel gevoel, juist omdat ik normaal heel flink en relaxt ben.
Ik doneer regelmatig bloed, heb meerdere zware operaties gehad en dat laat me echt koud, maar die bevalling... brr

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:37

[***] schreef:
NatasjavE schreef:
Is bevallen een eitje? nee natuurlijk niet maar als 5 muljard mensen voor jou het gedaan hebben kan jij het ook.

Ik vond mijn 2e bevalling echt een eitje :o

Ja ik ook. tot 8 cm heb ik volgehouden dat iedereen om mij heen gek gworden was en dat het slechts voorween waren. :')

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:38

Raponsje schreef:
Tabaluga12 schreef:
Mag ik vragen waar je zo bang voor bent?

Het feit dat er een kind uit mijn onderkant moet. Allerlei doom scenario's.

Het gaat niet passen, ik scheur tot aan mijn schouderbladen uit, ik heb de kracht niet meer om te persen en breng mijn kind in gevaar, mijn kind gaat dood omdat ik te bang ben om te persen of het niet aan kan, kind moet gehaald worden met een vacuümpomp, uiteindelijk toch een keizersnede moeten, het kind krijgt allerlei aandoening omdat ik het niet goed doe. Allerlei mensen die aan me moeten zitten, mensen die me willen coachen terwijl ik op dat moment liever voor een trein spring, bemoeials, uren lang wachten op het pers moment waardoor de spanning enorm op loopt en ik een paniekaanval krijg. De grootste angst is depressie na de zwangerschap, dat ik zo bang, gestrest en kwaad ben dat ik de baby daar misschien de schuld van geef.

De pijn is juist waar ik helemaal niet bang voor ben. Ik kijk er niet naar uit, maar bang ben ik er niet voor.

Die depressie zal je niet tegengaan door niet "zelf" te bevallen. Het is ook echt normaal dat je je zorgen maakt, dat doet iedereen. Je weet gewoon niet waar je voor staat. Ik kreeg hier ooit de tip voor een boek : "duik in je weeën". Dat ga ik bij een volgende zeker lezen. Verder kan ik je wel vanalles gaan vertellen à la : "we zijn ervoor gemaakt en dat past allemaal best", daar schiet je vast niks mee op. Bespreek het eens, bekijk wat de alternatieven mbt pijnbestrijding enzo zijn. En als je er voor gaat : laat het over je komen. Beschrijf je angst van te voren in een bevalplan zodat men rekening kan houden met je schrik. Over krachtverlies zou ik me met jouw conditie geen zorgen maken. En verder : laat het over je heen komen. Je kan het, echt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:41

JoAnn schreef:
. Ik kreeg hier ooit de tip voor een boek : "duik in je weeën". Dat ga ik bij een volgende zeker lezen. .

Dat boek heb ik gelezen en ik raad een ieder die nog moet bevallen met klem af om dit boek te lezen.

Dit boek is zo'n horrorboek dat het ook als anti-conceptie gebruikt kan worden.

Alles van dezelfde schrijfster raadt ik af... Steven King is er niks bij...

BelleFleur

Re: Een keizersnee op bestelling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:42

Ik heb het niet gelezen, dus kan er niet over oordelen. Kan alleen meegeven wat men mij vertelde.

ChaseyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:44

Ik ken dat boek niet. Maar zoals je het omschrijft hoef ik het ook niet te kennen denk ik :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:45

JoAnn schreef:
Die depressie zal je niet tegengaan door niet "zelf" te bevallen.

Klopt, ik kreeg een postnatale depressie na een keizersnede, dus dat zegt idd niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:45

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:46

Ik had zelf geen boek. Kon best.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:46

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:48

JoAnn schreef:
Ik heb het niet gelezen, dus kan er niet over oordelen. Kan alleen meegeven wat men mij vertelde.

Het gaat alleen maar over de pijn die je moet beleven, die je moet voelen, die je moet doormaken en dat belangrijk is voor de band met je kind.

Ik heb daarna per direct een ruggeprik geeist( die kan je wel eissen en daar heb je ook recht op)

Ik heb de ruggeprik gekregen, hij was fantastisch en de band met mijn kind kan niet beter.

Edit,

Sorry ik verwar het nu met het boek Veilig bevallen van de thuisbeval mafia Beatrijs Smulders...
Maar met duik in je wee had ik ook niet veel.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:48

Een doula lijkt me in jouw geval erg aan te raden.

Verder bespreek je angsten met degene die jouw bevalling gaat begeleiden.

Ik ben twee keer bevallen middels ks en het is echt een zware operatie. Je hebt echt een heel andere kraamtijd dan wanneer je natuurlijk bevalt.

De kans is ook aanwezig dat de angst verdwijnt zodra de bevalling echt begint.

een pnd is echt niet afhankelijk van de manier waarop je bevalt.

ChaseyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:50

Een depressie kun je niet voorkomen. Dat overkomt je gewoon. Of niet. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:51

Mindim schreef:
JoAnn schreef:
Die depressie zal je niet tegengaan door niet "zelf" te bevallen.

Klopt, ik kreeg een postnatale depressie na een keizersnede, dus dat zegt idd niets.

Postnatale depressie heeft te maken met de grote hormoonschommeling.
Die komt idd ook na een KS

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:51

TS hoe zit dat eigenlijk ginder? Bevallen jullie thuis of in het ziekenhuis? Weet je waar je angst vandaan komt? Heb je het in andere omstandigheden moeilijk de controle los te laten?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:52

Ik ben echt wel een voorstander van natuurlijk bevallen. Maar de kans op een pnd is absoluut wel groter wanneer er complicaties optreden tijdens zwangerschap of bevalling en bij een spoedkeizersnede.

TS, misschien kun je ook nog eens omzien naar bijvoorbeeld bevallen in een bad. Of hypnobirthing. Maar belangrijkste blijft mi toch zoeken naar een manier om meer vertrouwen te krijgen in je lichaam en wat zij kan doen voor je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:52

Ik herken wel wat in de vragen van de TS, ik wilde ook vanalles niet en vond het juist fijn om voorbereid te zijn. Maar ik ben niet zo van de clubjes dus heb alles gelezen wat er te lezen valt, daar haalde ik wel vertrouwen uit.

En over angst die de boel tegenhoudt, de 1e keer was best pittig dus zag ik meer tegen de 2e bevalling op en die was binnen 2 uur geklaard. Je lichaam neemt het over, dat is spannend ja voor controle freaks maar gaat vanzelf.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 22:57

Ik heb de verloskundige een mail gestuurd betreft de mogelijkheden en wonder boven wonder belde ze me 10 minuten geleden.

Het is per 2013 mogelijk om zonder medische indicatie een keizersnede te krijgen. Vrouwen hier hebben nu zelf de keuze.

Ik ga er dus wel serieus over na denken. Ook zei de verloskundige dat mijn lichaam er waarschijnlijk mooier uit zou komen met een natuurlijke bevalling, maar dat interesseert me eerlijk gezegt vrij weinig.

Ik heb nu ook zwangerschaps-striemen en me daarvoor schamen is wel het laatste wat ik ga doen.
Zolang ik geen slordige hechting krijg (dus een enorme buidel die blijvend is) zal dat geen tegenargument zijn.

Ik hoor nog steeds graag jullie ervaringen en meningen, wellicht dat ik me er tegen de tijd dat ik op ploffen sta toch anders in kan staan. Dan zou dat super zijn.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 23:01

Vriendin heeft aangegeven dat ze een natuurlijke bevalling echt niet zou trekken en heeft toen een CS gehad. Was niet leuk net na de geboorte maar ze heeft er nooit spijt van gehad.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 23:03

Onlangs een waargebeurd horror-verhaal gehoord over een keizersnede. (ga ik hier niet vertellen :x )
TS even heel praktisch bezien: Het leven bestaat uit risico's; vaak valt het mee... soms tegen.

Je laat je nu leiden (=lijden) door je angst. Jij bent de enige die baas kan zijn over spoken en beren op de weg....
Sterkte.. je kunt het.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 23:03

Heb je je al eens bedacht wat voor doomscenario's je kunt verzinnen over een keizersnede?

Mijn 2e kind is met een keizersnede geboren. De operatie zelf voel je niets van maar het herstel gaat ook niet altijd volgens het boekje. Bij mij i.i.g. niet!
Hetzelfde geldt voor bevallingen. En inderdaad er kan van alles misgaan maar als je in het ziekenhuis bevalt is daar alles bij de hand om in te grijpen, mocht dat nodig zijn.

Mijn 1e kind is d.m.v. een doomscenario-bevalling (om het maar zo even te noemen) op de wereld gekomen.
Maar het kan ook heel makkelijk verlopen. Dat je je er van bewust bent dat het verkeerd kan gaan is heel goed maar er in doorslaan natuurlijk niet.

Ik denk dat het belangrijk is dat je een therapeut o.i.d. opzoekt om hier over te praten. Die angst moet ergens vandaan komen. Uitzoeken dus waarom je je dit allemaal in je hoofd haalt.

Sterkte!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 23:05

Laat je angsten los... zodra de angstige gedachten op komen zetten meteen de knop in je hersenen omzetten en jezelf vertellen dat jij als vrouw zijnde gemaakt bent om een kind te kunnen krijgen... heel veel vrouwen zij je voor geweest en jij hebt de kracht ook om dit te doen. Van een vaginale bevalling herstel je zoveel sneller als van een keizersnede. Daarbij zit je tijdens je bevalling echt niet te denken aan al die punten die je omschreef als angsten... er is er nog nooit eentje blijven zitten...

Zorg ervoor dat je verloskundige en/of gynaecoloog op de hoogte is van je angst, zij weten hoe ze je het beste kunnen begeleiden. Blijf tijdens de bevalling luisteren naar de aanwijzingen die gegeven worden en vertrouw je begeleiders en jezelf... voel je paniek opkomen, dan eerst goed uitademen en dan pas inademen... laat het op je af komen... je weet niet hoe het zal gaan en van het denken aan doemscenario's heeft nog niemand zich ooit beter gevoeld...