PAP3B....ben zo bang!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Re: PAP3B....ben zo bang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:47

Bij weer een 3 of hoger wil ik mijn bm er ook uit. De gyn doet dat echter niet omdat er van alles kan verzakken en dat moet dan ook weer geopereerd worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:51

benangelique schreef:
Bij weer een 3 of hoger wil ik mijn bm er ook uit. De gyn doet dat echter niet omdat er van alles kan verzakken en dat moet dan ook weer geopereerd worden

Ze hebben het bij haar ook altijd op de lange baan geschoven hoor. Maar het loopt nu al zo lang en het gaat altijd een pap vooruit. Verder heeft ze vanalles wat rommelt aldaar, dus daartoe is nu besloten. Alles eruit, wanneer er een stadium verder zich aan dient.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:51

benangelique schreef:

wat bedoelt hij precies?

mijn baarmoeder is er 6jr geleden uitgehaald

ik ben alleen een tijdje incontinent geweest omdat de blaas achterover ligt, maar verder weinig last
ben blij dat het eruit is
had al jaren pap2 en na de geboorte van mijn zoon bleef ik klachten houden van extreme afscheiding
en heb zo`n 6 jr daarvoor steeds medicatie gehad ,de HA dacht aan schimmel infectie
maar de BM was de schuldige, na de operatie via de buik, waren mijn klacht eindelijk weg,hadden ze het maar jaren eerder gedaan. :j

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:54

De vaginatop aan de binnenzijde kan verzakken, waardoor ook blaas en endeldarm kunnen verzakken. Dat moet dan ook weer opgehaald worden, dus weer een operatie

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:59

benangelique schreef:
De vaginatop aan de binnenzijde kan verzakken, waardoor ook blaas en endeldarm kunnen verzakken. Dat moet dan ook weer opgehaald worden, dus weer een operatie

is daar bij jou aanleg voor?

er kan zoveel gebeuren, werd tegen mij ook gezegd
ik heb wel de eerste 6 weken rustig aan moeten doen, na 3 weken ging ik te snel en werd goed terug gefloten :j

maar al het negatieve weegt [ zeg ik achteraf ] niet op tegen het plezier wat ik nu weer heb in mijn leven.
jaren met buikpijn en ongemak en angst dat er iets is.

en was er een verzakking [ kan nog steeds en ook als je geen operatie gehad hebt] gekomen ....dan maar onder het mes.

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 23:12

Varekaj schreef:
Ik had wel symptomen, ik liep ook al een aantal jaar met die PAP1 rond. Doorbraakbloedingen, droogheid en pijn vooral. Mijn vorige HA deed er eigenlijk weinig mee, dus toen ik op mijn werk een goeie gynaecoloog vond (werk in ziekenhuis) ben ik daarbij ten rade gegaan. Toen was de pap1 er 2 jaar denk ik. Het konden echter ook klachten zijn doordat ik al jaren lang diane35 slikte, dus ook gaan kijken met andere pillen. De klachten namen telkens in het begin van een pilwissel af, maar na 6 maanden ongeveer waren ze vaak terug. Er werd steeds controle gedaan, en zo kwamen we er eind 2011 rond november achter dat ik plots op de 2 zat, evoluerend richting 3. Toen moest ik na 3 maanden terugkomen, en toen zat ik op 3 en het was nog aan het verder ontwikkelen. Dus iets erna de ingreep, terug aan de pil maar na 3 maanden op controle heb ik zelf weer om de diane35 gevraagd omdat ik me daar toch het beste bij voelde. Nu heb ik daar de generische versie van en voel me prima. Heb ook helemaal geen klachten meer voorlopig, maar ik ben er dus nog niet helemaal vanaf. 1 juli moet ik terug op controle.

Ik snap jouw post niet, eerlijk gezegd. Pap1 betekent geen afwijkende/onrustige cellen, dus waarmee heb je dan rondgelopen?

TS, veel sterkte. Ik had kort voor mijn zwangerschap Pap2, een half jaar na mn zwangerschap weer gewoon Pap1. Mocht er iets aan de hand zijn, wat niet eens zeker is met Pap3b, dan ben je er hoe dan ook heel vroeg bij. Hoop dat het je allemaal mee gaat vallen. Sterkte!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 02:46

Mirgino, ik heb zeker aanleg voor verzakkingen. Na de bevalling van mijn dochter heb ik een voorwandverzakking gekregen. Binnen nu en eenn half jaar moet ik hier sowieso aan geopereerd worden

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 02:59

Ik heb een aantal maanden geleden een uitstrijkje laten maken pap1
was de uitslag met als antwoord van mijn arts je mag naar de gyn maar hoeft niet
Ik ben niet gegaan onder het mom van valt allemaal wel mee.
Maar nu sinds 3 weken weer steeds bloed verlies na de sex en hele dagen pijn in me onderbuik.
Toch de gyn maar bellen.

Ts ik heb geen ervaring ik weet dat mijn moeder hem preventief heeft laten verwijderen omdat zowel mijn oma als overgroot oma bhk hebben gehad.
Ik hoop dat het allemaal mee valt en wens je heel veel sterkte

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 03:11

Bij pap1 is er werkelijk niets aan de hand. Dat is een normale uitslag. Een gynaecoloog doet hier ook niets mee en zal adviseren pas na 5 jaar het uitstrijkje te herhalen

Bianca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 05:36

Nee idd, bij PAP1 is er helemaal niets aan de hand, en geen arts zal je hiervoor doorsturen voor verder onderzoek.
In de regel gebeurd dat pas als je 2x PAP2 scoort of hoger. Na de eerste volgt er een half jaar later een 2e uitstrijkje omdat meestal het lichaam zelf de onrustige cellen opruimt.
Is dat niet het geval, dan langs de Gyn.

Hoe waren jullie HPV scores?

benangelique, bij mij gaat hij er dus ook uit einde van de maand, of juli. Ligt aan de wachttijd. Gevaar van verzakking is er idd. Zo heeft mijn zus al jaren last van haar blaas waar ze zich ook aan moet laten helpen.
Ergens ben ik er blij mee dat ik er straks vanaf ben, maar aan de andere kant zie ik er ook wel enorm tegenop.

miranda1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 06:27

Ts ik heb geen ervaring ermee maar wil je ontzettend veel sterkte wensen met het wachten tot je bij de gyn bent geweest,dat wachten en jezelf gek maken is slopend en dan hoor je alle verhalen om je heen wel maar de goede filter je eruit en de slechte blijven hangen en maak je jezelf alleen maar banger mee..
heel veel sterkte meid en vertel dat je verkrampt en dat je daarom onder desnoods een roesje wilt,snappen ze dit niet dan zou ik om een andere gyn vragen die hier wel begrip voor heeft,we betalen genoeg aan zorgpremie hoor dus mag je dan zelf ook nog wat te vertellen hebben over je eigen lichaam ?

Ik heb mijn BM moeten laten verwijderen door een doodgewone verzakking,het jaar ervoor was geprobeerd hem op te trekken samen met blaas en darmen maar na 1 jaar hing mijn bm er bijna uit en ben ik opnieuw geopereerd en is de bm verwijderd ,het jaar daarna was de rest allemaal verzakt blaas,vaginatop en endeldarm en is het weer opgehaald maar nu is het weer zover en kan ik zittend niet goed leegplassen en moet ik gaan staan en ontlasten is ook weer moeilijk ,ik zal dus weer onder het mes moeten maar wanneer dat is dat probeer ik uit te stellen niet voor de pijn want die heb ik nooit bij deze operatie maar voor de herstelperiode waarin ik dan niet kan werken en dan minder inkomen heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 06:50

Ik ben van pap1 plots vorig jaar op heel korte tijd naar de pap 3 gegaan. Vlak na de ingreep leek alles perfect weg te zijn, na 1e controle had ik alweer pap1 en labotest lijkt aan te geven dat die toch weer verder neigen naar pap2 te gaan. Maw, het is nog onschuldig maar het rommelt wel daar beneden. Daarom dat ik dus ook nog steeds om de 6 maanden op controle moet.

Bij mijn gynaecoloog is het gewoonte dat je in normale toestand jaarlijks een keertje langskomt. Automatisch wordt er dan ook bij iedereen getest op BM. Omdat ik in hetzelfde ziekenhuis werk krijg ik ook alles 100% vergoed en ook gewone consultatie met die controle is echt niet zo duur.
Zit misschien verschil in omdat ik over de grens woon?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 07:04

had 10 jaar terug (30) meteen PAP 4. ben behandeld via lisexcisie en daarna altijd PAP 1 gehad.
5 jaar tussentijd vond ik te lang dus heb steeds bij de HA na 2/3 jaar laten nakijken.
ik vond de behandeling totaal niet pijnlijk (plaatselijk verdoofd)
sterkte!

Bianca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 07:10

Varekaj, miss dat het in Belgie anders is dan in NL maar hier is PAP1 normaal. Geen afwijkingen dus volgende uitstrijkje pas weer na 5 jaar tijdens bevolkingsonderzoek. Verder wordt hier ook niet aangegeven of het neigt naar 2 of 3.
na weefsel afname kunnen ze je CIN bepalen en aan de hand daarvan of het ernstig is of niet. CIN I is dan weer gunstiger dan CIN III.

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 07:14

Ja, symptomen. Ik had ze nooit, maar inderdaad na mijn bevalling is de afscheiding nooit echt meer helemaal weggeweest. Daarvoor nooit last van gehad. Kun je ook zo'n uitslag krijgen door een bacterie/schimmelinfectie?

Allemaal vragen hier maar de medische wereld is niet zo scheutig met duidelijke informatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 07:32

De eerste keer heb ik er ook een flinke tijd mee rondgelopen, paar jaar. Het is eerder omdat ik na ingreep weer bijna gelijk pap1 heb die lijkt te evolueren dat ze het liever opvolgen. Zo heeft de gyn het me uitgelegd. Als het bij deze controle toch stabiel/goed is keer ik ook terug op de gewone jaarlijkse controle. Geen idee wat we gaan doen als het toch weer verder gegaan is.
Als ik me niet vergis heb ik CIN II.

Edit: Hier in België is het meer de gewoonte dat je gewoon jaarlijks voor een uitstrijkje even op controle gaat, en ik denk dat die controle er oo standaard in zit. Ik heb het iig nooit anders geweten en je consultatie wordt ook gewoon vergoedt. Voor borstkanker is er ook zo'n gratis testmoment vanaf een bepaalde leeftijd en die mensen krijgen dan ook een uitnodiging in de bus, dat is elke 2 jaar.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 07:39

Even een beetje off topic
Ik vind dat ze hier in NL best wat vaker en op jongere leeftijd al mogen gaan testen zowel op borst als op baarmoeder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 07:42

RandyOrton25 schreef:
Even een beetje off topic
Ik vind dat ze hier in NL best wat vaker en op jongere leeftijd al mogen gaan testen zowel op borst als op baarmoeder.

Dat vind ik nu ook, dat is nu vanaf 50 met borstkanker en vanaf je 30e met baarmoederhalskanker. Vooral de borstkankeronderzoeken vind ik laat. Ik ken meerdere mensen onder de 50 die borstkanker hebben, onder de 40 zelfs nog.

Bianca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 07:46

Klopt, daar loopt ook een actieve petitie voor die je kunt ondertekenen (voor de zoveelste x) Ik vind 50 ook echt te laat wat het borstkankeronderzoek betreft. Heb de link nog op fb staan voor geinteresseerden

edit:

Tinusje, schrijf al je vragen op voor morgen. Zo kun je niet vergeten te vragen waar je graag duidelijkheid over wilt.

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 08:37

.
Laatst bijgewerkt door Gebruiker1 op 19-05-25 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Bianca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 08:44

Gaat er iemand met je mee om je te ondersteunen?

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 08:59

.
Laatst bijgewerkt door Gebruiker1 op 19-05-25 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Bianca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 09:00

Dat is in elk geval fijn. Hij kan je ook helpen uitleggen en dat geeft een stuk rust.
Er zijn vast wel mogelijkheden om het tijdens een roesje te doen. Alvast veel sterkte morgen!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 09:28

Het komt vast goed meid. En als deze gyn niets wil doen, dan op zoek naar een ander.
Moet zeggen dat het bij mij totaal geen pijn gedaan heeft. De eendenbek was het vervelendst

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 09:36

Niet te druk maken, pap 3b is nog eigenlijk niet echt iets om je zorgen over te maken.
heb het ook jaren gehad, nu weer normaal.

Het betekent eigenlijk alleen maar dat er cellen zitten die mogelijk uit kunnen groeien tot kankercellen, het zegt nog NIETS over kanker zelf.
Dus nog niets om je zorgen over te maken