faalangst, wat kan ik er tegen doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:29

Het zijn meestal de jongens die alles perfect willen doen, die zijn gewoon te fanatiek :')
Ik zou wel willen dat ik super veel zelf vertrouwen had, dat zou ideaal zijn maar helaas.

Ashley5

Re: faalangst, wat kan ik er tegen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:41

Pfff, maar weer even een berichtje hier om wat steun te zoeken bij lotgenootjes!

Morgen dus mijn proeve van bekwaamheid en ik heb in geen tijden zo'n last van mijn faalangst gehad. Ik tril, ik sta op het randje om te huilen, ben misselijk, schijt bijna letterlijk zes kleuren, afgelopen weekend hyperventilatie-aanval gehad door de zenuwen... Drama!! En het is morgenmiddag pas! Straks dan toch maar even langs de drogist voor wat rustgevends voor morgen, want zo ga ik er niet doorheen komen, denk ik! -O-

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 19:24

Ik schop dit topic toch maar weer omhoog, want ik wordt weer helemaal gek van mezelf...

Ik zit nu helemaal in een nieuwe klas, waar ik bijna niemand ken. M'n vriendinnen zitten allemaal in een andere klas ;( Ik wordt echt gek van mezelf dat ik gewoon niks weet te zeggen bij nieuwe mensen... En al helemaal niet naar ze toe te stappen. Jongens zijn al helemaal een ramp. := Maar heb echt geen zin dat m'n laatste jaar op de middelbare school (als het goed is) een klote jaar wordt door die stomme faalangst :=
Dus als iemand 'tips' heeft..?

Ik heb ook niks meer gehoord van die 'cursus' op school, en durf t eigenlijk niet tegen m'n nieuwe mentor te zeggen/ vragen := Ik denk dat hij mij echt niet als iemand met (sociale) faalangst. Bij biologie zit ik namelijk bij m'n vriendinnen en ben ik alles behalve verlegen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:28

Eileen_ schreef:
Ik schop dit topic toch maar weer omhoog, want ik wordt weer helemaal gek van mezelf...

Ik zit nu helemaal in een nieuwe klas, waar ik bijna niemand ken. M'n vriendinnen zitten allemaal in een andere klas ;( Ik wordt echt gek van mezelf dat ik gewoon niks weet te zeggen bij nieuwe mensen... En al helemaal niet naar ze toe te stappen. Jongens zijn al helemaal een ramp. := Maar heb echt geen zin dat m'n laatste jaar op de middelbare school (als het goed is) een klote jaar wordt door die stomme faalangst :=
Dus als iemand 'tips' heeft..?

Ik heb ook niks meer gehoord van die 'cursus' op school, en durf t eigenlijk niet tegen m'n nieuwe mentor te zeggen/ vragen := Ik denk dat hij mij echt niet als iemand met (sociale) faalangst. Bij biologie zit ik namelijk bij m'n vriendinnen en ben ik alles behalve verlegen :+

Ik heb echt precies het zelfde , dezelfde situatie als jou en inderdaad bij vriendinnen heb ik helemaal geen last van mijn faalansgt maar bij 'vreemde' wel,dus ik lees even mee

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 21:32

Je zult het toch moeten zeggen. Je komt hier niet zomaar zelf even overheen, en of dat hij jou wel of niet als iemand met sociale faalangst ziet maakt niet uit.

Verder heb ik eigenlijk ook geen tips behalve dat je het toch zult moeten proberen. Bijvoorbeeld 'hoi' zeggen tegen vreemden, zonder dat je daar meteen een gesprek bij wilt. Ook op straat bijvoorbeeld. Verder hoef je niks, de ander hoeft niks terug te zeggen maar jij moet gewoon 'hoi' zeggen en dan ben je al succesvol.
Je zult jezelf toch een beetje over de streep moeten trekken en zien dat je niet doodgaat.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 21:56

Heeft iemand al cognitieve gedragstherapie genoemd? Dus het 'anders leren denken'? Ik heb ook last gehad van doemdenken, en hiervoor 1½ jaar cgt gehad. Moeilijk, hard werken, maar uiteindelijk zo de moeite waard :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 22:35

Dankje :) Hoi zeggen tegen vreemden (op straat) vind ik dan weer geen probleem. Tis vooral echt bij mensen waar ik zegmaar wel aan vast zit, maar verder nog niet ken (m'n klas dus bijvoorbeeld, of mensen op werk, of vakantie). Dan ga ik dus dat soort dingen denken van 'vinden ze me wel aardig', 'vinden ze me niet irritant' enz.
In groepen t zelfde.

@antje_vip maar werkt dat ook bij sociale faalangst? Want daar heb ik t meeste last van nml :)

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:38

Hier nog iemand met een soort van faalangst..
Ik doe altijd net of er niks aan de hand is, maar als ik moet praten in het openbaar krijg ik toch altijd een rood gezicht en ben ik bang dat ik vlekken in mijn nek krijg van de angst om iets fout te doen. Heel erg vervelend. Maar ik kan jullie hier dus de hand schudden :)
Overigens denk ik verder niet dat iemand er echt iets van merkt, want ik probeer mezelf altijd tot het uiterste te pushen door dingen te doen die ik eigenlijk niet durf onder het motto: niet nadenken en gewoon doen.. Hardstikke moeilijk blijft het :)

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:40

antje_vip schreef:
Heeft iemand al cognitieve gedragstherapie genoemd? Dus het 'anders leren denken'? Ik heb ook last gehad van doemdenken, en hiervoor 1½ jaar cgt gehad. Moeilijk, hard werken, maar uiteindelijk zo de moeite waard :)

Nee wat bij mij wel heel goed heeft geholpen is het boekje 'ik kan denken/voelen wat ik wil' van Rene Diekstra. Mijn manier van denken is hierdoor wel positief veranderd! Het is een soort van rationeel denken, dus geen onzin denken. Ik probeer nu altijd te denken als ik moet presenteren: 'waarom zou het fout gaan? Ik weet wat ik wil vertellen en heb het voorbereid' verder denk ik dan 'als het fout gaat, hoe erg is dit dan? Eigenlijk helemaal niet erg, gewoon jezelf hervatten en doorgaan, niemand die er raar van opkijkt' etc. ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 08:51

Ik weet ineens weer wat mijn huiswerk voor ADHD coaching was voor vandaag. Denkfouten veranderen in helpende gedachten.

Mijn meest voorkomende denkfout is: het lukt toch niet. Om daar een helpende gedachte van te maken kan ik daar bijv. ik zie/probeer het wel en kijk hoever ik kom.
Nog steeds niet superpositief dan, maar in ieder geval een stuk beter dan 'het lukt toch niet'.

Zo kun je dus voor jezelf ook kijken wat je kan veranderen.
Overigens erg moeilijk, dus ga er even voor zitten.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 09:53

Bunga schreef:
Nee wat bij mij wel heel goed heeft geholpen is het boekje 'ik kan denken/voelen wat ik wil' van Rene Diekstra. Mijn manier van denken is hierdoor wel positief veranderd! Het is een soort van rationeel denken, dus geen onzin denken. Ik probeer nu altijd te denken als ik moet presenteren: 'waarom zou het fout gaan? Ik weet wat ik wil vertellen en heb het voorbereid' verder denk ik dan 'als het fout gaat, hoe erg is dit dan? Eigenlijk helemaal niet erg, gewoon jezelf hervatten en doorgaan, niemand die er raar van opkijkt' etc. ;)

Dat IS cognitieve gedragstherapie :+ TS, het werkt bij angsten, verkeerde gedachtes :j Dus het zou ook bij sociale angst moeten werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 09:56

Welke therapie dan ook, ik denk dat het wel verstandig is om hulp te zoeken. Als het je zo in het dagelijks leven in de weg zit is dat echt niet onverstandig.