Borstvoeding met het mes op de keel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:56

Ohhh, dat zijn zeker van die Beatrijs Smulders aanhangers. Deze "pijn hoort erbij" en "alles voor een goede hechting" onzin moet je proberen naast je neer te leggen. Hoe moeilijk ook.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:59

Jeetjemina zeg.. Dat is toch je eigen keuze!! Gewoon lekker met de fles voeden als je dat fijner vindt.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:03

Ellie_F schreef:
Ohhh, dat zijn zeker van die Beatrijs Smulders aanhangers. Deze "pijn hoort erbij" en "alles voor een goede hechting" onzin moet je proberen naast je neer te leggen. Hoe moeilijk ook.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:03

Ellie_F schreef:

Ja hé..alles voor een goede hechting? Van je kapotte tepels? :D . Lijkt mij dat de band met je kleine veel beter wordt als je onbezorgd een flesje kan geven dan dat je iedere keer in de stress zit omdat het weer tijd is om de marteling te doorstaan :D .

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:04

Hallo :wave: wil als verloskundige toch even reageren op je bericht. Allereerst ontzettend vervelend hoe het de vorige keer is gelopen met de borstvoeding. Ik begrijp heel goed dat je dat niet nog een keer wil.

Ik moet zeggen dat ik het soms ook lastig vind. Aan de ene kant wil ik vrouwen zoveel mogelijk van de juiste informatie voorzien en stimuleren om borstvoeding te gaan geven (ja, ik ben absoluut pro-borstvoeding want het kan zo mooi, leuk en goed zijn) met de juiste adviezen (en daar gaat het geregeld nog mis hoor in de zorg van verloskundigen, kraamzorg, verpleegkundigen of consultatiebureau wat met adviezen komt waarmee ze de borstvoeding direct om zeep helpen). Maar ook wil ik dat moeders zich goed voelen en zelf keuzes kunnen maken (wel op basis van de juiste informatie) en hebben de mensen om je heen je keuzes gewoon te respecteren.

Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is en helemaal als je een preek krijgt dat je een ontaarde moeder zou zijn. Blijf bij je eigen gevoel, laat je goed informeren en trek je eigen plan. En als je het wel ziet zitten om het te proberen zorg dan dat je eventueel al in de zwangerschap een keer een lactatiekundige ziet of deze anders vroeg in je kraambed langs laat komen. Dan is er 1 persoon die het beleid bepaalt (2 eigenlijk, jij en de lactatiekundige) en zit je niet met een verloskundige die weer wat anders zegt dan je kraamverzorgende etc.

En misschien zit je helemaal niet op mijn advies te wachten, leg het dan naast je neer en doe wat je wilt :)

Ohja, zorg in ieder geval dat het duidelijk gedocumenteerd wordt in je dossier. Zeker als je meerdere verloskundigen hebt in een praktijk is het belangrijk dat er goed instaat wat jouw keuze is en hoe je het aan wilt pakken. Anders krijg je misschien iedere keer de vraag of je borstvoeding gaat geven en dat kan vervelend zijn, omdat je je dan voor je gevoel iedere keer moet verdedigen.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 16:05

Om nog maar eens aan te geven hoe erg het gesteld is: ik krijg nu dus PBs waar in staat dat kinderen asociaal en dom Worden van flesvoeding en dat ik dus vooral moet blijven proberen met de borst. Zucht...

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:05

Echt ziek, dat van dat bloed. :wow: Was de melk die vermengd was met bloed nog wel geschikt voor voeding dan?

Ongelofelijk dat ze er zo op pushten om door te gaan, dit lijkt me toch wel het punt om naar een deskundige door te verwijzen ... Een net bevallen moeder door deze hel laten gaan lijkt me ook behoorlijk risicovol.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:07

Ik vind het wel zonde, zeg ik eerlijk, en niet alleen voor je kind maar ook voor jou.
Ik geef nu voor de 9e maand bv, eerste 11 maanden en tweede 6 maanden (verplicht moeten stoppen)
En ik ken de ellende ervan zeer goed, incl. bloed, kloven en ontstekingen. Maar als je erdoor bent, is het gewoon wel echt heel intiem en tof om te doen. :)
Laatst bijgewerkt door Urielle op 08-06-13 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:07

Wat dat betreft is het jammer dat mannen geen borstvoeding kunnen geven ;) kon je tenminste nog de last delen hahaha.
Maar als het niet gaat,. dan gaat het niet.

Zelf vind ik het vele malen erger als een vrouw rookt en drinkt tijdens de zwangerschap.
Ook met melk uit een flesje kun je een goede start maken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:08

Weet je, aan je verhaal te lezen wil je wel graag borstvoeding geven, maar zie je alle ellende niet meer zitten. Op de allereerste plaats: ik heb geen kinderen, en heb weinig verstand ervan. Dat borstvoeding het gezondste is weet iedereen, maar het moet wel reeel blijven.

Als je inderdaad wel graag wilt maar tegen de ellende op ziet, zou je inderdaad een lactatiedeskundigr direct in kunnen schakelen. Misschien zelfs al voor de geboorte en bij haar het verhaal neerleggen en zeggen "dit is mijn grens en tot daar wil ik proberen". Zoek iemand die je vertrouwt en die je grens ook zal respecteren. En als het niet gaat hoef je jezelf nooit rot te voelen of een "wat als.." Gevoel krijgen (want daar zou ik persoonlijk bang voor zijn).
En als je het gewoon niet meer ziet zitten, dan geef je alles en iedereen heel duidelijk aan dat je het hebt geprobeerd, dat het voor jou niet heeft gewerkt en dat je er klaar mee bent. En gewoon ook heel simpel afkappen. Jou lijf, jou kind. Jij bent de baas.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:09

Rapperijder schreef:
Om nog maar eens aan te geven hoe erg het gesteld is: ik krijg nu dus PBs waar in staat dat kinderen asociaal en dom Worden van flesvoeding en dat ik dus vooral moet blijven proberen met de borst. Zucht...

Hahahah, ja dat klopt wel. Mijn kleuterjuffrouw heeft inderdaad tegen mijn ouders gezegd dat ik maar beter naar het speciaal onderwijs kon en er niets van mij terecht ging komen :') (ik kon niet netjes knippen en kleuren).
Volgens mij is mijn moeder me toen op mijn 5de stiekem moedermelk gaan geven, want ben toch in de sterkst theoretische richting afgestudeerd en heb ook een bachelor vast :') .

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:10

Ha ha, wat een leuk topic. Bij mijn eerste wou de borstvoeding niet lukken. Herkenbaar verhaal van de 'fristie'. Ik had echter zo'n drive dat ik perse wou voeden, dat wij een lactatiekundige hebben ingeschakeld. Daarna ruim een jaar gevoed. En bij nummer 2 ging het van helemaal van zelf. Ik ben pro-borstvoeding; 100 procent. Maar daarmee geef ik geen antwoord op je vraag. Ik was destijds die vragen ook wel een beetje zat. Ik heb (na overleg met mijn man) heel stellig telkens het antwoord gegeven: Ik ga het proberen, maar zodra het niet 100 procent van harte gaat stap ik over op de fles. Daarmee gaf ik dus al aan dat ik er over na gedacht had. ( en je krijgt dan gewoon je uren kraamhulp ;)). Misschien kun je er wat mee. Succes!

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:11

Rapperijder schreef:

Voor dit soort PBs is er maar een oplossing... De delete knop!

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:12

De borstvoedingsmaffia... ik heb er van gehoord. Ik ken ook die sektarische stichting "Moedermelk is goed voor elk".
Dat ze nog bestaan!

Voorlichting tot daar aan toe maar dat opdringen walgelijk!
Ik heb zelf nog geen kindjes maar BV zit er voor mij waarschijnlijk niet in (borstoperatie gehad)

Vreselijk dat je niet zelf mag bepalen wat je je baby geeft, zelfs niet als er zoveel pijn, frustratie etc de vorige keer aan vooraf ging.
Sommige vrouwen kúnnen geen bv geven om redenen die TS geeft. En te weinig melk.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:14

Urielle schreef:
Ik vind het wel zonde, zeg ik eerlijk, en niet alleen voor je kind maar ook voor jou.
Ik geef nu voor de 9e maand bv, eerste 11 maanden en tweede 6 maanden (verplicht moeten stoppen)
En ik ken de ellende ervan zeer goed, incl. bloed, kloven en ontstekingen. Maar als je erdoor bent, is het gewoon wel echt heel intiem en tof om te doen. :)

en weer een die ts de keuze niet gewoon respecteerd ....

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:16

Kun je niet gewoon zeggen dat je ook een ruggenprik overweegt :D en dan rustig weglopen...

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:18

oh jee wat heb je nu gedaan.. de voors en tegens tegen elkaar opgezet.. haha hee meis, als jij geen borstvoeding wil geven moet je het zeker niet gaan doen! Klaar!
Ik heb 4 kids, alle 4 borstvoeding gegeven. De laatste wilde ook niet goed drinken jee wat een strijd en dan na een uur weer vreselijke honger.. brr leuk zit je de godganzelijke dag met je borst buitenboord.. geweldig! Niet dus. Nee op naar flesjes.. heerlijk je weet precies wat ze drinken en geen gezeur omdat je pijn heb of omdat je onzeker bent vanwege het huilen... Doe lekker wat jou goed en fijn lijkt! Het kindje moet nog gemaakt worden, wie weet zeg je strakjes zelf wel van s kijken.. en niet nou dan niet. enne wees nu s eerlijk, toch heerlijk om ook je kind uit handen te kunnen geven snachts bijvoorbeeld ;) elk voordeel heb z'n nadeel en andersom :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:19

Ik kan hier ook zo vreselijk aan irriteren! Als of je een openbaar iets bent waar Ieren zich mee mag bemoeien! JOUW lichaam.JOUW keuze! Zouden aan mij echt de verkeerde hebben hoor met dat opdringerige gedoe!

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:20

Gewoon lekker je eigen ding doen hoor! Je moet je lichaam er niet voor kapot laten gaan en al helemaal niet jouw kraamweek erdoor laten verpesten!

Ik herken het wel, mijn vk wil ook persé dat ik borstvoeding ga geven en ook bij hun lijken ze minachtend te doen over flesvoeding. Nu wilde ik zelf toch borstvoeding proberen maar als het niet lukt dan lukt het niet. Ik heb al respect voor jou dat je tot bloedens toe doorgaat. Als het bij mij echt veel pijn gaat doen stop ik gewoon direct hoor! :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:21

Urielle schreef:

Ja, en ratten knagen hun pootje door als deze vastzit, en lopen dan ook gewoon door. Persoonlijk knip ik liever een veter door als 'ie zo in de knoop zit dat ik m'n schoen niet uitkrijg. Werkt namelijk ook. Nieuwe veter erin, klaar.
Zelfde met borstvoeding; je kan doorknokken, of gewoon ergens besluiten over te gaan op fles, om wat voor reden dan ook. Doet er niet eens toe.

Met alle respect, maar WHO CARES dat JIJ wél "doorgezet" hebt? Jouw keuze. En dus OK. En als TS besluit om het niet te doen, is dat óók OK. HOEF je helemaal niets van te vinden... -O-

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:21

Rapperijder schreef:

Really?! :wow:

Ik ken er zoooveel die met de fles gevoed zijn.. Ikzelf ook. Ik snap wel waarom mensen per se van de borstvoeding zijn, maar om zo negatief te doen tegenover flesvoeding? Als ik ooit een kind krijg ga ik borstvoeding niet eens proberen.

Kom maar op met die pbtjes over wat voor slechte moeder ik wel niet zal zijn :Y)

Rapperijder

Re: Borstvoeding met het mes op de keel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 16:23

Dank je Sonja, dat vind ik er ook van.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:24

Rapperijder schreef:

Beschouw het maar als een training. Als je de storm van Bokt aankunt, kun je elke willekeurige kraamverzorgster ook aan :)

(Enne, stijlloos dat soort pb's.).

Het is jouw keuze, punt uit. Driemaal daags voor jezelf herhalen! Minstens :)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:28

Er zijn veel mistanden dat borstvoeding van zelf gaat en elk ziekenhuis/verloskundige denkt het antwoord van de juiste weg te weten. Maar het is niet makkelijk om goed te doen. Ik heb heel bewust wel gekozen voor borstvoeding bij beiden kinderen. Eerste weken heb je weinig tot geen melk en is het vaak en veel aanleggen en de baby vraagt vaak. Bij de eerste geen probleem. En had ik teveel uiteindelijk dat het om zijn oren spoot. BIj de 2de begon ik eerste week met tepelkloven omdat hij anders hapte dan de vorige. Daar hulp bij gehad bij het ziekenhuis. En het werkt. Nu nog borstvoeding aan het geven. En soms tussendoor kolven omdat ik moet werken straks weer.

Wat een optie kan zijn is gewoon af te gaan kolven en dan geven via de fles direct? Dat doet minder zeer. Ja in het begin altijd pijnlijk. Maar bij juiste gebruik juiste klof werkt het ook goed. Want geen enkele tepel is hetzelfde. Let op bij het kloven dat je tepel echt in het midden zit zodat het de randen niet raakt dan wordt het rauw. In het begin voel je het onder in je buik en alles waar de melk vandaan komt:) En kan het even pijnlijk zijn.

Onstekeningen voel je aankomen dat is een verstopte klier als je op tijd bij bent krijg je geen borstontsteking. En zo ehb ik nog meer geleerd waaradoor het goed ging met beiden kinderen. Want ik dacht in het begin ook waarom een cursus doe je toch zo even?

Ik heb een borstvoedingscursus gedaan waar vele verhalen de wereld uit geholpen werden:) En ook mijn verloskundige dacht toen nog beter te weten maar werdt onderuit gehaald want dat werkte dus niet.

Maar ik snap dat mensen voor het gemak voor de fles kiezen hoor:) Het is in het begin wennen en geen pretje en te weinig melk heb je in het begin de eerst weken altijd. Afvallen is normaal. In het ziekenhuis waar ik nu bevallen ben zeiden ze dat het kind in het begin bijna 7% van het geboorte gewicht mocht verliezen bij borstvoeding en dan binnen de 6 weken weer op geboorte gewicht moet zitten anders ging het niet goed. Maar te weinig melk heb je nooit! Het moet alleen op gang komen en ja in het begin vragen de kinderen veel. Jammer genoeg zijn er nog veel verloskundige niet op de hoogte hoe het anders kan en dat het veel minder problemen geeft dan nodig is als de hulp goed is.

Dat wil ik toch wel even mee geven in het topic en ken het doorduwen van ziekenhuizen en verloskundige...jamemr genoeg pakken ze het zelf vaak ook verkeerd aan. Vraag een goede deskundige en doe een bostvoedingscursus en laat je tepels eens echt na kijken of het een probleem is en of het opgelost kan worden dat weet een lacatie ook.

Maar het blijft altijd eigen keuze..wat iemand doet het is jou kind en jou leven. En ze worden er altijd groot mee:) En alles heeft zijn voors en tegens. Maar moeder natuur heeft dit niet voor niets gemaakt. Denk ook maar dat wij de luxe hebben om te kunnen kiezen in voedingen in bepaalde landen heb je geen keuze als je een kind krijgt;)

En als je kind niet tegen flesvoeding kan heb je ook weinig tot geen keuzes dan moet je om je kind groot te krijgen wel borstvoeding geven en zal je het moeten leren. Er zijn veel babys die allergisch reageren op lactose.
Laatst bijgewerkt door Almighty op 08-06-13 16:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:28

Shadow0 schreef:
Rapperijder schreef:

Haha dat is inderdaad een vreemde redenatie. Ik ben 1 van een drieling en mijn moeder had helaas voor haar maar 2 borsten met niet voldoende melk en kon ons 3 dus niet borst voeden. Dit maakt mij zeker niet asociaal lijkt me.