Plastische chirurgie voor littekens

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

TheWelsh

Re: Plastische chirurgie voor littekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 22:43

Ik heb een groot lelijk litteken aan de zijkant van mijn hals. Over de hele lengte loop een soort Zorro-teken. Ik ben vrij donker kwa huidskleur (wel blank) en blijkbaar maak je dan heel veel litteken weefsel aan. Daardoor had ik een soort verdikte knopen op mijn litteken. Vuurrood en dik.
De plastisch chirurg heeft ze weggesneden onder plaatselijke verdoving. Wel met de waarschuwing dat de kans er was dat ze weer net zo dik en lelijk terug konden komen ivm mijn huidskleur.
Gelukkig is dit niet gebeurd. Het litteken is hierdoor minder opvallend.

Ik ben 5 jaar geleden geopereerd. De eerste tijd was hele litteken vuurrood, daarna werd het lichter, maar nu pas kan ik zeggen dat het echt licht is.
Verkijk je dus niet op de tijd die een litteken nodig heeft, ondanks dat je misschien heel veel smeert!

Succes!

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 23:26

Volgens mij therapeut kun je er idd iets aan laten doen als je een jaar AM vrij bent. Verder heb ik er geen ervaring mee, omdat ik té bang om het herstelde weer te vernielen. Ik weet wel dat een kennis een AM stukje vernieuwd heeft met een ander stukje huid, maar volgens haar ziet dat er niet uit en is het net zo'n 'slangenvelletje'. Zoiets wat ze doen zeg maar met brandwonden.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 06:17

Bedoel je dat je het dan terugbetaald kan krijgen Miepmiept? Ik ben ondertussen al een goeie 6 jaar AM-vrij dus ik schat het risico dat ik herval heel klein in.

Een huidtransplantatie zou ik denk ik wel niet laten doen, dit wordt gedaan om na ernstige brandwonden terug huid over de wonde te kunnen hebben, maar voor gewone littekens lijkt het me dat er betere opties bestaan?

Ik zou voor een aantal littekens wel een operatieve correctie kunnen overwegen, deze moesten eigenlijk gehecht worden en doordat ik dat niet gedaan heb zijn die littekens breed geworden in plaats van een streepje -> dus in plaats van | heb ik () als litteken
Ik zou ook eens kunnen informeren naar een laserbehandeling, maar ik weet niet wat daarvan de resultaten zijn op grotere/diepere littekens.

Lisafox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 14:48

Miepmiept schreef:
Volgens mij therapeut kun je er idd iets aan laten doen als je een jaar AM vrij bent. Verder heb ik er geen ervaring mee, omdat ik té bang om het herstelde weer te vernielen. Ik weet wel dat een kennis een AM stukje vernieuwd heeft met een ander stukje huid, maar volgens haar ziet dat er niet uit en is het net zo'n 'slangenvelletje'. Zoiets wat ze doen zeg maar met brandwonden.

Hier heb ik ook van gehoord, dat ze het soort van erger maken. Zodat het niet meer te zien is dat je het zelf hebt gedaan.
Dit zou ik ook niet willen doen, het is nu al erg genoeg.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:24

weet je ook ongeveer hoeveel het gaat kosten?
ik heb mij een tijdje geleden verbrand, en het is precies een horizontale streep over mijn onderarm.
ik heb veel opmerkingen gehad dat ik met iemand moest gaan praten omdat ik mezelf volgens hun had gesneden. ook jeukt het best vaak en is die huid heel droog (is geloof ik normaal met littekens?)
maar als het nou veel geld kost vind ik het eerlijk gezegd dat het niet waard :=

Lisafox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 00:36

Als het nog niet zolang geleden is dat dit gebeurt is dan zal ik als ik jou is was even naar de huisarts gaan, mijn huisarts heeft mij en gratis proefversie van creme meegegeven. weet helaas niet meer wat het was.
Of je kunt zelf littekencreme kopen, je hebt verschillende soorten. ben op dit moment aan het proberen met slakkencreme( probeer nu maar vanalles).

Probeer eerst de niet ingrijpende versie, ga daarna naar ingrijpende versies kijken.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 09:32

De biodermal liiteken creme kreeg ik van de dokter en die vond ik zelf heel fijn!
Daar word je huid lekker soepel van en als je lang genoeg smeert wordt het litteken daadwerkelijk minder zichtbaar.