fokkertje schreef:Hey, allemaal...
ik was er net mee bezig om eens een topic te openen over voor doven/slechthorenden.
Ik ben zwaar slechthorend. Rechts heb ik sinds 9 jaar een CI. Links hoor ik niks.
Telefoneren gaat niet. Maar dat mis ik niet echt, met al dat mailen/sms-en/whatsappen etc.
Natuurlijk in sommige situaties is dat wel fijn, en zeker als het antwoord op zich laat wachten.
Omroep op stations en zo vind ik ook vervelend. Versta het lang niet altijd.
Maar rijden jullie ook paard? En stuiten jullie daar ook op problemen. Ik vind het enerzijds best jammer dat de dovensport een apart wereldje is. Ze horen niet thuis bij de paralympics of de aangepaste sport. Anderzijds word ik ook het liefst als normaal gezien en niet iemand met een handicap.
Merk wel dat ik problemen heb met evenwicht en ben eigenlijk op zoek naar een passend dressuurzadel. Iemand nog tips. Ik hoor dat de Prestige de zwaartepunt achter in zadel heeft liggen en fijn is voor ruiters die voorover kukelen of wat voorover zitten.
Liefst gezien als ' normaal' en niet als iemand met een handicap. Daarom is er Deaflympics, veel doven zien zichzelf niet als gehandicapt maar als een culturele minderheid.
Ik heb zelf jaren paardgereden maar ik ben eigenlijk nooit op problemen gestuit. Ik heb het altijd met veel plezier gedaan en zonder ongelukken. (Oke, ik ben wel eens getrapt door een paard maar ja dat was een vervelende samenloop van omstandigheden
) Ik heb zelf geen ervaring met minder goede evenwicht, zie het wel veel in mijn omgeving. Ook vooral als het donker is, sommigen zwabberen dan echt.
. Ik merk wel dat ik het na een werkdag heerlijk vind alleen thuis te zijn met mijn katten. Eventjes rust...
Want ja gaaf hoor, bokkende, steigerende en rennende paarden aan een touwtje proberen te houden.
. Hoop dat jullie zonder kleerscheuren thuis zijn gekomen? 
Gelukkig kan ik mij zonder gehoor aan één oor ook prima redden hoewel het soms lastig is met vreemde. Het is een 'blinde afwijking' en wanneer mensen slecht articuleren of hun hoofd van me weg draaien is dat erg lastig. En om nu elke klant in de winkel uit te leggen dat ik slecht hoor en of ze me aan willen kijken...

en nog handleiding lezen van apparatuur