"Mollig" is de nieuwe standaard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:41

MamaJella schreef:
Stiekem moet ik hier wel even over lachen dames. Je voelt je aangevallen omdat je slank bent? Ga weg zeg.
Ik ben mijn hele leven al "een maatje meer", niet echt dik, maar ook zeker niet slank. En het heeft heel lang geduurd voordat ik dat kon accepteren. En weet je waarom? Omdat ik niet aan het ideaalbeeld voldeed. Niet in dat maatje 36 paste. En ik heb de nodige diëten geprobeerd, zelfs zo streng dat ik mezelf aan het uithongeren was. Lekker gezond bezig.
Uiteindelijk heb ik mezelf geaccepteerd, met alle rondingen, rolletjes en andere dingen die daarbij horen. Ik let nu op mijn gewicht voor mijn gezondheid, en niet om aan dat ideaalbeeld te kunnen voldoen. En ik voel me daar goed bij :) Dus ja, van mij mag dat "ideaalbeeld" best iets groter zijn dan maatje 36.

Ik wil ook niets liever dan maatje 36 zijn. Maar dat praat ik.toch echt mijzelf aan?

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 15:42

mang schreef:
0000 schreef:

Maar dat kan je zo toch helemaal niet zeggen? Als ik maat 38 heb ben ik perfect op gewicht. Maar als een vriendinnetje van mij maatje 38 heeft is die echt te dik. En die is zelfs ongeveer even groot als ik, zeker niet kleiner in ieder geval. Dat is allemaal zo afhankelijk van je bouw, zoals jij het nu stelt dat kan gewoon echt niet...

Verder ben ik het wel met TS eens trouwens. Vooral omdat inderdaad de foto's die langskomen vaak niks meer met 'mollig' te maken hebben maar je die gerust gewoon onder dik kunt scharen.

Ben ik helemaal met je eens. Als ik een maatje 40 zou hebben zou ik echt moddervet zijn, terwijl bijvoorbeeld mijn moeder met maat 40 juist een mooie slanke vrouw is.

Ik ook hoor, ik ben echt klein, als ik over de 55kg zou gaan zou ik echt al mollig zijn. Ik lijk meteen breder dan dat ik lang (of kort) ben haha!

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:44

Ik snap het punt eigenlijk niet. Mag je tegenwoordig geen eigen smaak meer hebben? Moet ik jou even mooi vinden als een vrouw met vet-rondingen? No offense, maar dat is toch echt een kwestie van smaak. Er zullen genoeg mannen zijn die mij wel te dik vinden, ondanks dat ik ook een gezond bmi heb. En er zullen ook genoeg mannen zijn die vinden dat er nog best een paar kilo's bij mogen.

Ik denk dat iedereen een gezond gewicht moet nastreven dat passend is bij het lichaam, en waar je jezelf goed bij voelt. Welk gewicht dat is kan ook heel erg verschillen. Mijn bmi zal rond de 23 zitten, maar wanneer ik een bmi van 19 heb, dan ben ik een zak botten, terwijl iemand anders met mijn bmi misschien al wel behoorlijk stevig is.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:45

Ben het met je eens TS. Krijg ook weleens te horen dat ik meer moet eten omdat ik ''dun'' ben.
Maar ben goed gezond en normaal op gewicht.
Ik hou persoonlijk ook niet van mollig of dik dus ben blij met hoe ik er uit ziet.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 15:47

dollyspikkel schreef:
Dan moet ik de laatste tijd toch echt onder een steen geleefd hebben want ik hoor 'dunne' mensen nooit zeggen dat iemand zei dat ze te mager zijn en ik heb ook nog nooit iemand een 'dun' iemand hierover horen aanspreken. Op foto's valt mij dit ook niet echt op eigenlijk gezegd. Maar misschien heeft dit wel te maken met het feit dat ik zelf een maatje te veel heb en hiermee dus nooit van dichtbij zal geconfronteerd worden.

Maar ervan uitgaande dat 'dunnere' mensen hier wel op worden aangesproken: Zou het niet kunnen dat dit komt omdat er nu meer aandacht aan eetproblemen (zoals anorexia) besteed wordt dan vroeger? Zodat ze iemand die wel degelijk een eetprobleem heeft beter (en vlugger) kunnen helpen? Beter voorkomen dan genezen denk ik dan? Ik heb vroeger een geval anorexia (beste vriendin) meegemaakt en dit is toch echt geen pretje... Misschien dat bij deze mensen dan ook vlugger een alarmbelletje gaat rinkelen?

Maar daar zit het probleem nu net, dat probeer ik net duidelijk te maken :D

Slanke meisjes, zonder een extraatje, worden bekeken alsof ze anorexia hebben.
Omdat er tegenwoordig meer vrouwen zijn met maatje 40 dan met maatje 36. Maar daarom hebben de maatjes 36 toch geen eetstoornis?!

Ik heb kleur op m'n wangen, ben levenslustig genoeg, en heb vaste pizza-dagen. Elke dag koekjes, hier en daar een ijsje: geloof me, ik ben een vreetzak haha. Dus ik persoonlijk vind het strontvervelend, als mensen mijn sleutelbeenderen zien en er bij hen een alarmbelletje gaat rinkelen... IK BEN GEWOON NORMAAL & GEZOND, flikker op :D

Dat is dan wel overdreven natuurlijk haha, maar je snapt me wel :D

SilkaayJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:48

cherell0 schreef:
ik vind dunne mensen persoonlijk niet zo mooi (afhankelijk van hoe dun en hoe het figuur is .mijn zusje eet enorm veel en is graat mager 168cm & 46 kg (zo zijn ze bij ons allemaal behalve ik en mijn ouders)maar het mistaad geen van alle omdat er wel spieren etc zitten , dus het ziet er ook gewoon gezond uit .
zelf heb ik een gezond gewicht (beetje een dikke kont :D in verhouding met , maar daar word aan gewerkt :o )
een maatje meer vind ik ook niet erg , maar het moet wel gezond blijven (en opletten hoe je je kleed )

Hier ben ik het volledig mee eens! :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:49

Is het niet gewoon jaloezie? Ik ben stikjaloers op meiden die makkelijk eten en toch 36 ijven, maar weet wel dat het niet eerlijk is ze dan maar met anorexia te bestempelen en dat ik toch zelf.moet leren accepteren? Het is dus gewoon lekker makkelijk te mekkeren op iets wat je zelf frustreert.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 15:50

RusselNuwell schreef:
Ik snap het punt eigenlijk niet. Mag je tegenwoordig geen eigen smaak meer hebben? Moet ik jou even mooi vinden als een vrouw met vet-rondingen? No offense, maar dat is toch echt een kwestie van smaak. Er zullen genoeg mannen zijn die mij wel te dik vinden, ondanks dat ik ook een gezond bmi heb. En er zullen ook genoeg mannen zijn die vinden dat er nog best een paar kilo's bij mogen.

Ik denk dat iedereen een gezond gewicht moet nastreven dat passend is bij het lichaam, en waar je jezelf goed bij voelt. Welk gewicht dat is kan ook heel erg verschillen. Mijn bmi zal rond de 23 zitten, maar wanneer ik een bmi van 19 heb, dan ben ik een zak botten, terwijl iemand anders met mijn bmi misschien al wel behoorlijk stevig is.

Inderdaad: een GEZOND gewicht.
Ik heb een gezond gewicht, en een gezond BMI. En vandaar dit topic: ik ben gewoon gezond, dus het zou fijn zijn moest de media ophouden ons te bombarderen met 'mollige' en 'dikke' vrouwen en hen gezond en ons ziek te noemen.. :)

Je vind uiteraard zelf mooi wat je zelf mooi vind, dat is voor iedereen zo. Ik geef de voorkeur aan een zandloperfiguur, jij aan het iets rondere, dat mag gewoon! Maar ik ondervind dat maatjes 36 verweten worden ongezond te zijn, en géén echte vrouw te zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:51

JunkDeLuxe schreef:
Omdat er tegenwoordig meer vrouwen zijn met maatje 40 dan met maatje 36. Maar daarom hebben de maatjes 36 toch geen eetstoornis?!

Ik heb kleur op m'n wangen, ben levenslustig genoeg, en heb vaste pizza-dagen. Elke dag koekjes, hier en daar een ijsje: geloof me, ik ben een vreetzak haha. Dus ik persoonlijk vind het strontvervelend, als mensen mijn sleutelbeenderen zien en er bij hen een alarmbelletje gaat rinkelen... IK BEN GEWOON NORMAAL & GEZOND, flikker op :D

Jup, dit kom ik ook regelmatig tegen. "Jij bent ook wel echt heeeel erg dun"
Eh, nee, ik heb een maat 38 en 66 kilo bij 169 is een prima normaal gewicht.

En dan plaatjes zoals hier onder....Als iemand zou zeggen dat mensen die mollig zijn alleen geschikt zijn voor honden was de wereld te klein, maar tegen mensen die op normaal gewicht, of iets te licht zijn mag je dat blijkbaar wel gewoon zeggen en is het niet kwetsend :?

Afbeelding

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:52

Maat 42 is al 30/40 jaar de standaard damesmaat in Nederland.... Maat 36 is dus eerder uitzonderlijk dan "normaal" als je deze feiten dus voor je hebt. Maar mollig/dik/dun kan je niet naast een kledingmaat leggen. Dit hangt helemaal af van je bouw! En ja, veel vrouwen zijn nou eenmaal breder/groter gebouwd, dus wegen automatisch meer, sommige lichaamsbouwen ga je nooit maar dan ook nooit in een maatje 36 kunnen proppen.

Dus de discussie voeren in kledingmaten is niet echt zinnig.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 15:52

F_Orumster schreef:
Is het niet gewoon jaloezie? Ik ben stikjaloers op meiden die makkelijk eten en toch 36 ijven, maar weet wel dat het niet eerlijk is ze dan maar met anorexia te bestempelen en dat ik toch zelf moet leren accepteren? Het is dus gewoon lekker makkelijk te mekkeren op iets wat je zelf frustreert.

Je slaat de nagel op de kop! 't Is niet omdat iemand maatje 36 heeft, dat ze ook een eetstoornis heeft!

little_king

Re: "Mollig" is de nieuwe standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:53

@ts
Als ik maat 42 draag heb ik een gezond gewicht, het zou fijn vinden als mensen dat niet bombarderen als mollig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:53

Herkenbaar....

Ik heb gewoon maat 34-36, niet te dun niet te dik gewoon normaal. Heb wel een smalle taille maar verder gewoon.

Toen zei er iemand tegen me (die zelf toch wel overgewicht had) "jeeetje wat ben jij eng dun in die jas!"
Waar op ik dacht... "Jeeetje wat ben jij vies vadsig in die broek..."
Maar dat kan je dan weer niet zeggen??
(Als het een vreemde was geweest had ik t sowieso gezegd)

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:54

JunkDeLuxe schreef:
dollyspikkel schreef:
Dan moet ik de laatste tijd toch echt onder een steen geleefd hebben want ik hoor 'dunne' mensen nooit zeggen dat iemand zei dat ze te mager zijn en ik heb ook nog nooit iemand een 'dun' iemand hierover horen aanspreken. Op foto's valt mij dit ook niet echt op eigenlijk gezegd. Maar misschien heeft dit wel te maken met het feit dat ik zelf een maatje te veel heb en hiermee dus nooit van dichtbij zal geconfronteerd worden.

Maar ervan uitgaande dat 'dunnere' mensen hier wel op worden aangesproken: Zou het niet kunnen dat dit komt omdat er nu meer aandacht aan eetproblemen (zoals anorexia) besteed wordt dan vroeger? Zodat ze iemand die wel degelijk een eetprobleem heeft beter (en vlugger) kunnen helpen? Beter voorkomen dan genezen denk ik dan? Ik heb vroeger een geval anorexia (beste vriendin) meegemaakt en dit is toch echt geen pretje... Misschien dat bij deze mensen dan ook vlugger een alarmbelletje gaat rinkelen?

Ik ken ook zat mensen die maatje 36 en zelfs 34 hebben die er echt gezond uitzien en genoeg eten. Mensen waarvan geen haar op mijn hoofd zou denken dat zij te mager zijn. :) Maar dan heb je ook ander mensen met maatje 34 of 36 die toch wel echt te mager zijn voor hun lengte/bouw. En volgens mij moeten juist die mensen er wel op aangesproken worden ook al denken ze van zichzelf dat ze goed op gewicht zijn. Iemand met anorexia zal ook nooit toegeven dat hij/zij te mager is en daar zit nu juist het probleem. Zij zullen ook zeggen dat ze goed op gewicht zijn en genoeg eten...

Corally_B

.
Laatst bijgewerkt door Corally_B op 26-05-13 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Blijheid: dat was het plaatje dat ik bedoelde!
Dat schoot mij dus ook zwaar in het verkeerde keelgat!
En oh wee als je als slanke dame geen zin hebt in een toetje..

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:55

Ayasha schreef:
Laatst zo'n leuk afbeeldingetje met "heb je dit kleedje ook voor mensen die wel eten"... :?

Die ja! Oef, wat werd ik pissig van die afbeelding -:(-

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:56

Het is overigens niet zo dat er niks wordt gezegd naar stevigere mensen. Vriendin maatje 34 happend in.een hamburger die tegen je zegt: zou jíj dat nou wel doen? En dingen zeggen 'jammer van die reet'.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 15:57

Blijheid schreef:
JunkDeLuxe schreef:

Jup, dit kom ik ook regelmatig tegen. "Jij bent ook wel echt heeeel erg dun"
Eh, nee, ik heb een maat 38 en 66 kilo bij 169 is een prima normaal gewicht.

En dan plaatjes zoals hier onder....Als iemand zou zeggen dat mensen die mollig zijn alleen geschikt zijn voor honden was de wereld te klein, maar tegen mensen die op normaal gewicht, of iets te licht zijn mag je dat blijkbaar wel gewoon zeggen en is het niet kwetsend :?

[ Afbeelding ]

Kijk, dat bedoel ik nou! Op deze had ik bij iemand op facebook ook gereageerd :)
Dus, omdat wij geen rolletjes hebben zijn we maar hondenvoer? En inderdaad, maak maar eens een opmerking over overgewicht, dan is het hek van de dam... Maar wij 'magere scharminkels' moeten berichten als deze maar gewoon normaal vinden zeker...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:58

Mensen vragen aan mij altijd of ik wel genoeg eet. Je vraagt toch ook niet aan een dikker persoon of deze niet teveel eet? Ik vind het altijd zo raar :+

Dat plaatje of eerder de tekst vind ik echt ziekelijk eigenlijk :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:58

JunkDeLuxe schreef:
dollyspikkel schreef:

denk dat het ook wel komt omdat iedereen steeds zwaarder wordt, daar onwijs veel aandacht aan wordt besteedt en er dus ook gewoon meer eetproblemen zijn (omdat mensen steeds wanhopiger worden en meer drang voelen om af te vallen). Mss dat dingen daarom wel eerder als eetprobleem gezien wordt. Vervelend en vermoeiend voor jou, maar ik denk niet dat het vervelend bedoeld wordt...

Ik denk ook dat mensen zich er veel minder bewust van zijn dat opmerkingen tegen dunne mensen net zo goed kwetsend kunnen zijn omdat het in veel kringen wél een ideaalbeeld is en mensen er dus niet bij stil staan dat dat ook niet door iedereen helemaal 100% ' geaccepteerd' wordt. Dus beseffen mensen niet dat dat voor iemand die z'n hele leven al te horen krijgt ' dat ' ie best wat mag aankomen ' helemaal niet zo aardig en positief meer is... (vooral omdat ze het zelf wel als ideaal zien)

Toch denk ik dat er een stuk meer minachting is tov overgewicht dan ondergewicht, dus in dat opzicht snap ik ook wel dat je van dat eerste een stuk meer tegengeluiden hoort dat we dat ' ook ' moeten accepteren.
Maar weet niet zo zeer of dat nou met een nieuwe ' standaard ' te maken heeft...
Dat plaatje wat hierboven staat is gewoon banketstaaf en kwetsend, dus ik snap niet dat mensen dat op facebook zetten :+ Dat zegt ook wel iets over iemands niveau :+

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:59

Joolien schreef:
Mensen vragen aan mij altijd of ik wel genoeg eet. Je vraagt toch ook niet aan een dikker persoon of deze niet teveel eet? Ik vind het altijd zo raar :+

Geloof me... je wordt daar wel degelijk over aangesproken

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 15:59

F_Orumster schreef:
Het is overigens niet zo dat er niks wordt gezegd naar stevigere mensen. Vriendin maatje 34 happend in.een hamburger die tegen je zegt: zou jíj dat nou wel doen? En dingen zeggen 'jammer van die reet'.

Die zogenaamde 'vriendin' zou van mij die hamburger vol in haar gezicht krijgen!

Je doet allemaal zelf wat je wilt, vind ik. Zolang het maar gezond is! Ook als daar een reet bij komt kijken haha :D

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 16:00

dollyspikkel schreef:
Joolien schreef:

Geloof me... je wordt daar wel degelijk over aangesproken

't Is ook nooit goed haha, de ene is te mager, de andere te dik...

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:00

TS, ik denk dat je het ook andersom kunt zien: vooral voor tieners is gewicht een gevoelig onderwerp, en door dat mensen de "standaard" wat omhoog proberen te krikken, kunnen degene die "aanleg" zouden kunnen hebben voor eetstoornissen zien dat je óók met een maatje meer nog mooi kan zijn. Media etc. slaat altijd door, mensen moeten altijd overdrijven, denk dat je gewoon blij moet zijn met jezelf en de rest van de wereld kan de pot op :D
Alleen jammer dat er onder beide groepen altijd nijd naar de ander blijft bestaan, mensen zouden eens wat meer op hun karakter dan op hun uiterlijk moeten letten (dat bedoel ik naar de mensen die dat soort plaatjes maken en op internet zetten hè, niet tegen de dames in dit topic ;) )