Hoe 3jarige uitleggen wat castratie is?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:24

Sanniej_ schreef:
Goed dat het zo gelopen is.
Toevallig is onze hengst laatst gecastreerd en het was echt een naar gezicht.
Hij donderde heel snel neer is al niet fijn.
En toen werd hij ook nog eens halverwege wakker waardoor het een strijd was om hem te laten liggen.
Na de twee spuit narcose middel ging ze hele lijf ook nog eens trillen.
Nee was echt niet fijn zou voor een kind behoorlijk heftig zijn.
Aangezien de mensen die erbij waren het bij ons al heftig vonden.

Voor ons is dat heftig, voor een driejarige niet :) , wij beelden ons in dat we dat paard zijn, die kleine heeft dat empathisch vermogen nog helemaal niet.

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:25

Misschien zo iets; dat ze het paardje gaan helpen om rustiger te worden, zodat ie straks lekker bij andere paardjes in de wei kan staan :)
(zeg er wel duidelijk bij dat het ALLEEN bij paarden gebeurd en niet bij mensen.. :') )

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:27

M'n nichtje zag op de weg een doodgereden konijntje. Maanden later had ze het er nog over (met tranen in haar ogen) dat ze dat zo zielig vond, of ze misschien kindjes had die nu heel verdrietig waren...... Kinderen kunnen zich dingen juist ook heel erg aan trekken!
Dat is persoonlijk he! Maar ik zou een drie jarige écht niet al met zulke dingen opzadelen.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:28

Voor een drie jarige is dat ook heftig.
Als ze zien dat er met man en macht op een paard ze nek/hoofd gezeten wordt om hem tegen te houden.
Als ze het paard zien trillen,hinniken etc.
Ook een 3 jarige snapt dat er iets niet klopt.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:28

Nou TS, je weet wel weer wat je op bokt zet he :')
Ik denk dat TS zelf mag beslissen of ze het het kind wel of niet wilt laten zien. Ze vraagt hoe ze dit het beste kan uitleggen aan het kind...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:30

En wij mogen daar een mening over hebben (en die mening neerschrijven), want daar is een forum voor. :j
Laatst bijgewerkt door Amaris op 23-05-13 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:30

Je zou hem ook een 'heeeeeele belangrijke' taak kunnen geven, waardoor hij heel goed helpt!
(en dan verzin je iets makkelijks waardoor hij niet kan kijken ;) )

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:31

Amaris schreef:
En wij mogen daar een mening over hebben (en die mening neerschrijven), want daar is een forum voor. :j

Ja maar ze vraagt een advies.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:31

guccio schreef:
Het zou ook gaan om op afstand kijken, mijn vriendin kan wel wat steun gebruiken. Daarom zou ik gaan ;)
Mijn vraag was ook niet of ik er wel of niet naartoe zou gaan, maar meer wat vertel ik mijn zoontje over 'ballen eraf snijden' op een nette manier waar hij geen angst van krijgt ;)

Dan had ik dat verkeerd begrepen ;)

Zou het namelijk noch als arts, noch als eigenaar prettig vinden als er veel mensen omheen stonden die alleen voor een onrustige werkplek kunnen zorgen.

Ook al lijkt een castratie een relatief simpele ingreep, er kan van alles misgaan :(

En die angst voor ballen eraf zul je nooit kunnen wegnemen bij een mannetje, niet bij eentje van drie, maar ook niet bij eentje van veertig, heb al heel wat mannen wit rond de neus zien worden die er alleen maar aan dachten :))

Anoniem

Re: Hoe 3jarige uitleggen wat castratie is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:38

@shirley ... jij bent helemaal geen arts :? of heb ik dat nu mis?
als eigenaar wil ik er ook niet de hele wereld omheen, maar mijn eigen kind meenemen als mijn eigen paard een kleine behandeling ondergaat lijkt me nu niet de hele wereld.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:43

Dat beweer ik toch ook nergens ?

Ik zeg alleen dat ik het, als ik de arts ZOU zijn niet op prijs zou stellen, ik ben ook de eigenaar van het betreffende dier niet ;)

En een castratie is geen kleine behandeling :n

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:43

Wat zijn jullie beschermend zeg. Volgens mij krijg je zo juist kinderen die in paniek raken bij een beetje bloed en kapot vlees.
Ik zou mijn kind dus laten kijken vanaf een veilige afstand. Als ze het niet leuk vinden, mogen ze weg. Maar als ze het interessant vinden, mogen ze best kijken. Leren ze meteen hoe en wat en dat bloed niet eng is.
Qua uitleg zou ik iets geven als: dit is een jongetjes paardje. En als hij lekker wilt spelen met alle andere paardjes, moeten ze eerst zorgen dat hij wel lief kan spelen, dus halen ze iets weg. Dat doen ze alleen bij dieren, want mensen zijn veeel slimmer dan dieren, dus die kunnen wel gewoon zo spelen met andere kinderen.
Ofzo :7

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:55

te beschermend??
Waar leg je de grens dan?!
Als pa en ma sex hebben mag de kleine er ook bij, want hij/zij ziet het ook op tv?! :')

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 10:08

Haha dit topic gaat van hoe leg je een 3jarige uit wat castratie is naar zet je kind in de slaapkamer als je sex hebt :?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:11

ja maar, jij hoeft het nu niet meer uit te leggen i.v.m. da te laat komt, dus nu verzinnen we nog wat andere schokkende beelden..... :')

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:14

Je moet het natuurlijk uiteindelijk zelf weten.
Maar ik doe mijn verhaal naar jou hoe het bij ons is gegaan.
Zo dat je weet dat het ook mis kan gaan en dat het dan best heftig is.
Vanuit daar kun je dan bedenken of je daar je kind bij had willen hebben.
En daarom heb ik ook geen mooie verhalen voor je wat je tegen je kind had kunnen zeggen.
Omdat mijn mening is dat je een kind er beter niet bij kan hebben bij zoiets.

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:14

Ik denk dat het er idd aan ligt wat voor kind je hebt en wat je gewend bent Guuc.
Sien mag van mij zelf kiezen of ze dat soort zaken wil zien of niet (meestal niet) die is 7
Maar aangezien ze hier op de boerderij gewend zijn aan leven geboren zien worden en sommige dieren helaas dood gaan maken ze er eigenlijk vrij weinig van.
Castratie van hengstje hier heb ik gewoon uitgelegd aan haar 3 jaar geleden.
Dat als je een hengst hengst laat dat ze dan heel vervelend worden. Daarom halen we de ballen eraf. Zij heeft iig totaal niet de link gelegd naar het zakie van een menselijke man....

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:18

guccio schreef:
Haha dit topic gaat van hoe leg je een 3jarige uit wat castratie is naar zet je kind in de slaapkamer als je sex hebt :?

Zo gaat dat met bokttopics :Y)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:20

Ik denk dat je dit helemaal nog niet kunt uitleggen aan een kind van drie. En waarom zou je het moeten uitleggen? Is toch nergens voor nodig? Ik denk echt dat een 3-jarig kind hier echt nog niks van snapt. Of het wel of niet verstandig is om een jong kind dit te laten zien, dat is iets wat je zelf moet beslissen.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:23

chevax schreef:
Ik denk dat je dit helemaal nog niet kunt uitleggen aan een kind van drie. En waarom zou je het moeten uitleggen? Is toch nergens voor nodig? Ik denk echt dat een 3-jarig kind hier echt nog niks van snapt. Of het wel of niet verstandig is om een jong kind dit te laten zien, dat is iets wat je zelf moet beslissen.

Dacht hetzelfde

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 10:26

Ik hou er van een simpel pasklaar antwoord te hebben op de vraag waarom de dokter naar stal komt.
Mijn dochter die snapt het hele plaatje wel, maar zoonlief is een ander verhaal.
Bij 3jarige zien jullie misschien zo'n lief peutertje. Maar deze meneer is meer een kleuter. De waaromvragen schiet hij af als vuurpijlen en ipv een moeilijk castratieverhaal te vertellen zocht ik dus naar een simpele variant daarop ;)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:54

Een simpel pasklaar antwoord is dat het paard wordt geopereerd en daarna beter wordt. Ook een kleuter snapt een castratieverhaal niet en nogmaals: waarom moet een kind van 3 uitleg krijgen over castratie? Ik denk dat je je zoontje er eigenlijk niet zo'n plezier mee doet. Dat een kind altijd zegt "waarom" wil niet zeggen dat je daar ook tot in detail op in moet gaan.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:02

Mijn man is opgegroeid op dit boerenbedrijf. heeft heel vaak dekkingen gezien van de stier op de koe. vond het ook heel normaal dat er dan een keer een kalfje uit kwam na een dekking. Maar pas op veel latere leeftijd kwam hij erachter dat het bij mensen ook op een vergelijkbare manier kwam. m.a.w. kinderen leggen niet die linken die wij leggen tussen bepaalde gebeurtenissen.
Wij denken verder en dieper, en leggen verbanden. waarbij het bij een kind een op zichzelf staand iets is.

Elk kind hier op de boerderij leeftijden van 0-9 jaar ziet dingen op een eigen manier en verwerkt dat ook zo.
Als de vleeskalveren gehaald worden, was het voor de kinderen van 4 och ze gaan weg/op vakantie.
voor de oudere kinderen bracht het veel vragen op, als en nu? wat gebeurd er nu?
Ja dat leg je dan uit. die van 4 zijn nu (bijna) 5 en die konden nu al wel vertellen dat de kalven dood gaan. Maar de link van vlees op je bord leggen hun nog niet. Ben benieuwd welke ronde dat gaat komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:58

wendyenbram schreef:
Mijn man is opgegroeid op dit boerenbedrijf. heeft heel vaak dekkingen gezien van de stier op de koe. vond het ook heel normaal dat er dan een keer een kalfje uit kwam na een dekking. Maar pas op veel latere leeftijd kwam hij erachter dat het bij mensen ook op een vergelijkbare manier kwam. m.a.w. kinderen leggen niet die linken die wij leggen tussen bepaalde gebeurtenissen.
Wij denken verder en dieper, en leggen verbanden. waarbij het bij een kind een op zichzelf staand iets is.

Elk kind hier op de boerderij leeftijden van 0-9 jaar ziet dingen op een eigen manier en verwerkt dat ook zo.
Als de vleeskalveren gehaald worden, was het voor de kinderen van 4 och ze gaan weg/op vakantie.
voor de oudere kinderen bracht het veel vragen op, als en nu? wat gebeurd er nu?
Ja dat leg je dan uit. die van 4 zijn nu (bijna) 5 en die konden nu al wel vertellen dat de kalven dood gaan. Maar de link van vlees op je bord leggen hun nog niet. Ben benieuwd welke ronde dat gaat komen.

Die van mij kent de link nu en is op zijn vijfde strikt vegetarisch geworden :D .
Eet zelfs braaf noten en bonen en geitenkaas ( want dat moet als je vegetarisch bent, zegt hij dan )

Ik zit er helemaal in zoals jij verder. Laat ze er maar mee opgroeien, zij kijken er nog echt heel anders naar dan wij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:01

guccio schreef:
Ik hou er van een simpel pasklaar antwoord te hebben op de vraag waarom de dokter naar stal komt.
Mijn dochter die snapt het hele plaatje wel, maar zoonlief is een ander verhaal.
Bij 3jarige zien jullie misschien zo'n lief peutertje. Maar deze meneer is meer een kleuter. De waaromvragen schiet hij af als vuurpijlen en ipv een moeilijk castratieverhaal te vertellen zocht ik dus naar een simpele variant daarop ;)

ik zou het heel eenvoudig houden maar wel de waarheid.
Operatie die jonge paarden soms nodig hebben ( waarom : nou omdat hij anders niet met zijn vriendjes in de wei kan staan , waaaaarom dan : omdat mannetjes paarden soms heel vervelend worden waaarom dan : ehhh sterkte }> ) .
Even uitleggen wat er gebeurd ( in slaap gebracht, klein sneetje gemaakt in de buik ) en dat hij na een uurtje weer de oude is.