Geen nachtdienst aankunnen,mis gegaan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:42

Hele discussie gaat dus nergens over die je met haar hebt gehad en die je van streek maakte! (Ze was een goede voor mij geweest, had der wel onder de tafel geluld :') een kind dat een slachtofferrol moet aannemen en elke keer maar naar de juf/meester moet rennen die ook niet veel doet dan een keer "foei" zeggen :') Dat werkt ja :+ Maarja, dat is een andere discussie natuurlijk...

Zelf ook altijd geleerd dat je iets terug moet doen, of ze er zo goed moet "verklikken" dat ze ook echt goed straf krijgen en dan er nog even insmeren dat het van jou kwam, want dan leerden ze het wel af... (uit ervaring werkt dat toch beter...)

Maarja.. gewoon met je leidinggevende dit bespreken, je vindt het zelf ook vervelend, maar als jullie het bij wijze van over het weer hadden gehad, was dit allemaal niet gebeurd! Probeer voortaan met een andere collega te werken!

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:49

Voor zover ik dus weet zijn de nachtdiensten dus alleen voor collega's die alleen nachtdiensten werken en die daar speciaal voor zijn aangenomen (teminste zo gaat dat bij mij, dacht dat het overal was..)

Is het vaker voorgekomen dat dit soort dingen fout zijn gegaan met het rooster? Hun zijn ook maar mensen en maken ook wel eens fouten. Maar als dit keer op keer bij jou alleen gebeurt.. Voor je opkomen moet in dit geval wel, zeker als het misschien vaker voorkomt. Hoe moeilijk het ook is..

Lianne86

Re: Geen nachtdienst aankunnen,mis gegaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:52

Het hangt eraf waar je werkt, vriendinnetje van mij zit het ook verplicht er in.. wel maar 1x per maand voor haar afdeling... Mijn moeder werkte ook in de zorg, maar daarbij zat het sowieso in de functie, kon volgens haar ook niet anders...

En denk ook wel met de bezuinigingen dat je het steeds vaker gaat krijgen dat het er "standaard af en toe" inzit :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:53

Mindypony schreef:
maar het nare is dat er een aantal collegas sommige diensten niet hoeven te doen? ik heb ook een collega die alleen maar nachten werkt,of sommige die precies aangeven wat ze wel willen werken en wat niet,bv om het weekend of 1 weekend in de maand,en de andere doet geen dagdienst om dat die er niet tegen kan,wat ben ik dan??? :( op die manier krijg ik zeer negatieve gevoelens..spelen ze met me,nemen ze me niet seriues,ik ben helaas ook niet assertief genoeg om goed voor mijn eigen op te komen,een paar jaar geleden is me zelfs een assertiviteits training beloofd,nooit meer wat van gehoord!

Maar jij weet niet waarom ze dat doen. Misschien is dat bij het tekenen van het contract wel al afgesproken, dus daar moet je geen rechten aan ontlenen. Ook niet aan dingen die al een paar jaar geleden zijn beloofd, daar moet je allemaal nu niet over gaan beginnen. Dit gaat over de huidige situatie en over jou, en niets meer of minder.
Ik had een werkgever die graag alles erbij trok, niets zo vermoeiend. Houd je gewoon aan de feiten van dit moment, klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:51

Over die assertiviteitsstraining:het zou assertief van je zijn als je zelf hier ook moeite voor doet...misschien kan je dat als leerpunt gebruiken? Dat je die cursus graag wilt?
Mensen zullen niet achter je aan lopen..

wbt je diensten, ja vervelend.
Heb zelf ook jaren nachten gedraaid,zowel slaapdiensten(al sliep ik nauwelijks)en nachtdiensten van 9 uur werken. Dan wel geen zorg, maar jongerenwerk intramuraal.

Ik ben benieuwd hoe het gesprek verloopt voor je.
Wat hierboven ergens gezegd werd is wel waar.
1 nachtdienst voorkomt dat je in een ritme komt en is lichamelijk en geestelijk veel zwaarder.
Ik had er eigenlijk altijd 2 tot 4, wat een stuk beter beviel.
Alleen nacht in was ff lastig,maar daarna is het gewoon doorgaan.

Misschien is er een mogelijkheid voor je dat de nachten op max 1 nacht blijven voor je, misschien niet.
Zo niet, is het de moeite na te denken of je dan hier wilt blijven werken,of dat je een werkplek wilt zoeken waar je slechts overdag en 's avonds hoeft te werken.

Mijn ervaring in de (jeugd)zorg is wel dat het onmogelijk is voor een roostermaker het iedereen naar de zin te maken.
Iedereen heeft wel wat te zaniken, de een wil alleen vroege diensten,de andere geen zondagen, het is altijd wat...er kan niet overal rekening mee gehouden worden.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:56

Gesprek met de arbo-arts kan uitkomst bieden.
Eventueel overwegen om naar de dagbesteding te gaan... heb je geen nachtdiensten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:05

Even terzijde, er wordt hier nu toch wel vaak erg makkelijk gezegd dat als ze het niet kan, ze maar ergens anders heen moet.

Dat klinkt enerzijds wel logisch, maar... de overheid vindt dat iedereen die het ook maar enigzins kan, moet werken. Maar hier hebben we iemand die op het overgrote deel van de punten prima functioneert - en toch wordt er erg gemakkelijk gedaan over 'dan ga je maar ergens anders heen.'

Maar als we willen dat mensen zoveel mogelijk hun mogelijkheden gebruiken, betekent dat ook een beetje flexibiliteit in het omgaan met lastige punten.

En als roostermakers er echt niet uitkomen, dan willen we misschien de verkeerde dingen (teveel uren met te weinig mensen, of teveel rottige diensten voor te weinig geld, etc.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:14

Tsja, roostermakers moeten roeien met de riemen die ze hebben.
Ga maar eens een uurtje naast een roostermaker zitten die een maandrooster voor een team moet maken, inclusief alle roosterwensen, uren, diensten....
Het zijn altijd te weinig mensen, heel vaak rottige diensten, het verdient geen gouden bergen...maar dat is helaas wel hoe het is.

Ik hoop echt dat ts op haar huidige plek mag blijven, zeker omdat ze verder prima functioneert.
Maar als je echt geen nachtdiensten trekt, en die horen bij je functie....tsja....

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:31

'ergens anders heen'. Ja, zelfde branche, zelfde doelgroep, eventueel zelfs zelfde instelling. Alleen op een andere afdeling. Een overplaatsing die zo vaak voorkomt in zowel zorg als bedrijfsleven. Als TS daardoor beter functioneert, functioneert haar team ook beter. Kost ook minder, want TS zal zich minder vaak ziek hoeven melden etc etc.

Steffie2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:39

Ik vind dat je wel degelijk goede argumenten hebt om geen of minder nachtdiensten te draaien. Je hebt borderline én PTTS en kunt niet teveel prikkels aan. Een nachtdienst hakt er dan veel zwaarder in. Ik zou als ik jou was eerst eens met de arbo gaan praten en eventueel de vakbond bellen om je bij te staan (lid zijn van een vakbond is wel aan te raden). Daarnaast is ook niet netjes van je werk om je 2 nachtdiensten in te roosteren als er 1 is afgesproken. Het argument dat andere collega's dan meer nachtdiensten moeten draaien is een non-argument, JIJ moet die nachtdiensten wel aankunnen. Als je straks helemaal uitvalt, heeft niemand daar wat aan. Heel veel sterkte!

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 15:36

Ok,ik ben dus gisteren naar de huisarts geweest,ik mocht op haar advies liever niet gaan werken maar omdat ik al vaak ziek gemeld ben op het werk durfde ik dat niet weet te doen,ben dus werkelijk 'verslagen'en''op'naar mijn werk gegaan met mijn ziel onder mijn armen.
Ik moet maandag ook naar de crisisdienst toe.
Sorry dat mijn verhaal een beetje hak op de tak is.

Ik heb dus vanmorgen een gesprek gehad met mijn zorgmanager en hoofd.
Het gesprek begon niet leuk.. het hoofd was erg autoritair en zei meteen'wat is er is gebeurd kan niet door de beugel! wat denk je wel niet om mijn personeel en cliënten in gevaar te brengen!!mijn dossier lag op tafel en ze wees daarna toe en zei''kijk dit is 1 hoop ellende!
Natuurlijk begon ik meteen te huilen(ik heb bordeline en ptss en kan mezelf soms niet meer in de hand houden)ik zei dus'kan u alsjeblieft op een normale manier tegen mij praten anders keer ik in mezelf(dissocieren) toen had ik alles eruit gegooid..daarna hadden ze opeens wel begrip voor me,ik denk dat mijn hoofd niet eens op de hoogte was van mijn situatie,terwijl mijn zorgmanager dit wel is ;(
Al met al zei ze dat ik geschorst was omdat ze het niet verantwoord vinden en voor de veiligheid van collegas en personeel,ik zei dat ik dit zeker wel begreep en ik normaal ook zo niet ben.
Ik heb niemand aangeraakt,had alleen woedeaanvallen in mezelf,kunnen ze me dan schorsen?ook heb ik een waarschuwing gehad wat in mijn dossier komt.
Ik mocht dus naar huis.. weten jullie wel of ik mijn loon krijg doorbetaald?
Ik ben nu een klein beetje opgelucht dat ik alles even achter me kan laten en even niet aan mijn werk hoef te denken,ik heb gelukkig ook vakantie 2 weken nu(had nog 3 dgn moeten werken)
Hoe vinden jullie dit? mogen ze op grond van mijn situatie mij schorsen en zo tegen mij doen? moet ik dit melden bij de arbo? en hoort een zorgmanager het rooster te controleren voordat het vrijgegeven word?
Mijn collega zei dus dat ze dat wel had moeten doen en zelf zegt mijn zorgmanager van niet(ws om eronder uit komen dat ik 2 nachten had ipv afgesproken 1) ik vind dit erg gemeen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:45

Moeilijke situatie hoor..
Nachtdiensten horen bij jouw beroep, ik werk ook in de zorg en bij ons moeten we allemaal nachten draaien, we ruilen wel veel voor collega's die er moeite mee hebben. De regel bij ons is, en dat is ook wettelijk de meest logische regel, dat als je echt niet kan je afgekeurd wordt voor een bepaald percentage. Daar zit uiteraard niemand op te wachten maar is een oplossing als het echt niet kan.
De arbo-arts kan adviseren maar is absoluut niet bindend, hij/zij kan zeggen dat je voor een bepaalde periode geen nachten draait maar voorgoed kan niet want dat betekend dus gedeeltelijk afkeuren.
Ik denk, voorzichtig gezegd en niet rot bedoeld, dat je eens goed moet nadenken of dit werk nog wel geschikt is voor jou en vice versa. In ieder geval sterkte en succes gewenst.

@Darkchrystal, ik denk dat het aantal nachtdiensten heel persoonlijk is, ik bijvoorbeeld doe het lichamelijk en geestelijk ook beter op 1 nacht dan op 2 nachten, ik slaap overdag nl nauwelijks en dan is 1 nacht nog te overzien

Siglos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:48

Sterkte TS met deze moeilijke situatie!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:48

je zou ook kunnen werken aan je relatie, zodat je geen ruzie maakt/hebt voor een nachtdienst.
en zelfs met rustgevende medicijnen kan je een gesprek aangaan, mss beter zelfs, als je je zo gestresst voelt.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:55

Als je al zo veel narigheid hebt dan besteed je beter je vakantie naar het zoeken van een nieuwe job. Ergens werken waar je nog geen degelijk gesprek met je management kunt krijgen en ze al klaar en duidelijk aantonen dat ze geen begrip hebben voor jou, sjah wil jij daar nog terug ?
Zoek een andere werkgever en maak bij het tekenen van een contract meteen duidelijk dat je geen nachtdiensten wilt doen. Je hoeft geen privé redenen gaan aanhalen, gewoon aangeven wat jij wilt in je contract en daarover onderhandelen. Stel je niet zwak of ziek op, want dan krijg je meteen een eticket geplakt als je begrijpt wat ik bedoel ?

Als je je huidige job wilt houden spreek dan af met het hoofd en laat jouw versie horen, want blijkbaar hadden ze daar geen oren naar. Je niet laten opeten door emoties en van je afbijten, niemand gaat het in jouw plaats voor je opnemen, maar volgens mij hebben ze ook zo gehandeld door je houding van die nacht. Je kunt er zelf niets aan doen, je was kwaad doordat je zorgmanager geen rekening had gehouden met je vraag om er maar 1 te doen, maar dit mag geen invloed hebben op je prestaties.
Laatst bijgewerkt door betadine op 24-05-13 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:57

Je zou wel een afspraak met de arbo-arts kunnen maken om je verhaal te doen, eventueel daarna een vervolgafspraak met je leidinggevende erbij, kan verhelderend werken.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:06

even iets anders.
eerst had je geen last van nachtdiensten maar nu wel?
gedraag je je nu naar de symptomen van je stoornis?

het is niet hard bedoelt maar je klaagt nu alleen dat niemand rekening met je houdt, maar hou jij wel rekening met anderen?
ik neem aan dat iedereen in jouw team gewoon moet functioneren en dat niemand bvij de hand genomen word.
als je iets wilt zul je het zelf moeten aankaarten, hoe moeilijk ook.
misschien kun je het daarover hebben?
dat je graag die cursus wilt doen en dat je graag de nachtdiensten wilt draaien maar volgens een vast stramien?

en als je nachtdienst hebt je je dan niet af gaat reageren op je vriend omdat je het spannend vind :)
maar dat je actief gaat zoeken naar manieren die je rustig maken.

het klinkt heel hard als ik het nu zo opschrijf, maar bedoel het niet zo.
dit is jouw baan, ik lees dat je daarvoor wilt vechten.
succes!

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 16:29

Ik had eerst in mijn nachtdiensten ook last,maar nu is er iets aan vooraf gegaan,triggers die ervoor zorgde dat het mis ging,natuurlijk gedraag ik me niet naar mijn symtomen van mijn stoornis :(
Ik houdt altijd rekening met anderen,teveel eigenlijk en ik vind dat er in sommige gevallen best rekening gehouden mag worden met mijn berperking,ik doe dit nl niet express,het overkomt mij.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:48

Gedragen naar de stoornis? Dat lees ik hier echt niet :=

Ik zou aangeven bij je leidinggevende dat je een gesprek wil met de arbo-arts, dat kan je zelf ook aanvragen en kan duidelijkheid scheppen. Daar hangt wel aan vast dat dan algemeen bekend wordt dat je borderline hebt, je moet zelf nadenken of je dat wilt. Daarmee geef je in ieder geval aan dat jij wel wil werken en dat kan meewerken in de toekomst als ze moeilijk gaan doen, omdat jij je goede wil toont.

Is er een overkoepelend orgaan in de zorg? Iets van een vakbond? Als dat mogelijk is zou ik het daar ook aangeven.

Verder wil ik je veel succes wensen maandag, dat is geen leuk vooruitzicht. :(:)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:56

Sorry TS ik ga met minikatje mee..
Namelijk het 'iedereen is tegen mij en ik heb alleen maar pech' is volgens mij en volgens de maatschappelijk werker, psycholoog van een vriendin van mij zeker een van de symptomen van borderline.
(Ik mocht hier bij zijn vorig jaar want ze wou niet alleen)

Schop onder je kont, duidelijk maar rustig jouw kant van het verhaal vertellen en als je de nacht diensten echt niet aan kunt dan naar een arbo arts.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 17:09

Ook dat lees ik niet, er zijn afspraken gemaakt om wel degelijk 1 nachtdienst te draaien. Dat vind ik geen "iedereen is tegen mij en ik heb alleen maar pech". Daarnaast is niet elke borderliner gelijk en als je alleen uitgaat van "de stoornis" en niet kijkt naar het mens sla je volgens mij tien stappen over...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 17:13

bromfiets schreef:
Ook dat lees ik niet, er zijn afspraken gemaakt om wel degelijk 1 nachtdienst te draaien. Dat vind ik geen "iedereen is tegen mij en ik heb alleen maar pech". Daarnaast is niet elke borderliner gelijk en als je alleen uitgaat van "de stoornis" en niet kijkt naar het mens sla je volgens mij tien stappen over...

Geloof ik direct en weet dat mensen met borderline niet allemaal hetzelfde zijn.. TS is zeker wel een mens voor mij maar ik mag gerust aan geven wat voor een gevoel ik hier bij krijg.
Heb ooit zelf de stempel borderline gekregen, wat uiteindelijk een foute stempel was dus ik ben zeker niet negatief ingesteld met mensen met een 'ziekte' als deze.

Ik zeg dan ook ga naar de arbo arts nachtdiensten zijn waas hij lijk niks voor TS en dat geeft niet maar zou er wel echt achter aan gaan!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 17:17

Maar er staat toch nergens dat ze dat niet gaat doen? Wat in je laatste zin staat. Ze heeft helemaal nog niet gereageerd := En in de eerdere reactie vraagt ze juist raad over wat ze nu moet doen, dat is toch geen verschuilen achter?

Edit: Ts heeft wel gereageerd... Zie het nu ook. En ik kan me ook nog voorstellen dat ze zo reageert als dat soort dingen tegen je gezegd worden. Als je borderline hebt en je bent afgekeurd is het niet goed want je werkt niet, als je wel werkt krijg je te horen dat je niet geschikt bent voor je werk en als het dan misgaat omdat anderen zich niet aan afspraken houden verschuilt de borderliner zich achter z'n ziekte :+ Ben je al niet gelukkig met jezelf, kun je ook nog eens nooit goed doen voor een ander...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 17:22

Ik zeg nergens dat ze zich verschuilt en ook niet dat ze dat niet doet, ik zeg dat het verstandig is om dat te doen. Of tenminste dat bedoel ik er mee te zeggen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 17:25

Maar zo zeg je het niet... Je legt je ervaringen neer als feiten en zegt dat ze een schop onder d'r kont moet. Als je iets anders bedoelt moet je het anders verwoorden :)