Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Maaike_Indy schreef:Volgens mij ging het er om dat je wel prive met ongeregistreerd zaad mag telen, maar dit niet mag verkopen of zelfs mag ruilen met collega tuinders. Ook oude rassen komen hierdoor in het geding omdat registratie lastig en duur is natuurlijk. Er is een petitie via internet tegen dit wetsvoorstel, ik zal het even opzoeken.
Maaike_Indy schreef:Volgens mij ging het er om dat je wel prive met ongeregistreerd zaad mag telen, maar dit niet mag verkopen of zelfs mag ruilen met collega tuinders. Ook oude rassen komen hierdoor in het geding omdat registratie lastig en duur is natuurlijk. Er is een petitie via internet tegen dit wetsvoorstel, ik zal het even opzoeken.
Morganlefay schreef:Nog een nadeel van gemodificeerd zaad is dat genetische tolerantie tov ziektes eruit gekweekt (gerommeld) is tgv de opbrengst. Heb zelf een simpel voorbeeld in mijn tuin. Heb een Damascener roos. Deze is zo goed als ongevoelig voor schimmel ed. De moderne gekweekte rozen zijn gekweekt op kleur en of grootte en niet op ongevoeligheid voor ziektes. Hoop alleen van harte dat die idioot niet de zeggenschap krijgt over de Zaadbank, want dan is alles naar de vaantjes.
Maaike_Indy schreef:Ze maken het zaad zo, zodat het tegen landbouwgif bestand is en ze daarna heel simpel alles plat kunnen spuiten. Ideaal om ook van alle bijen en nuttige insecten af te komen. Genetisch gemodificeerd voedsel is daarnaast ook nog eens op de lange termijn kankerverwekkend... Door de grote zaadbedrijven is er nooit langdurig onderzoek gedaan naar de gevolgen van genetisch gemodificeerde producten dus het was zo veilig al wat...
[ Video ]
Wel in het frans... Moet ook een engels of nederlands ondertitelde versie zijn, maar die kon ik zo snel niet vinden.
Sonja_vR schreef:via avaaz en nog een andere (duitse) organisaties heb ik wel berichten vanuit de regelverzinners gevonden waarin staat dat het vooral om productie gaat, dus dat het voor hobby-isten en minder gangbare (oude/heirloom groenten) minder strict gaat zijn ,