Monsanto brrrrr

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

unihorses

Re: Monsanto brrrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:57

maar we mogen nog wel een moestuin dan hebben, alleen met die gewassen van monsanto?

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:57

Krijgen we in plaats van wietplantages illegale komkommerkassen :Y)

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:58

Laatst bijgewerkt door Maaike_Indy op 16-05-13 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:59

Traiectum schreef:

jup :Y)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:59

Traiectum schreef:

Pssssttt....ik heb nog wat tomatenzaadjes... 8-)

Hebbuh....?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:00

dit kan toch alleen maar mis gaan... oorlogen en elende als gevolg.... het is net als het midden oosten, en de olie. kraantje dicht = iedereen in de stress en zij controle. . .
en dat is dan maar olie....
voedsel... nee, not done

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:01

Maaike_Indy schreef:
Volgens mij ging het er om dat je wel prive met ongeregistreerd zaad mag telen, maar dit niet mag verkopen of zelfs mag ruilen met collega tuinders. Ook oude rassen komen hierdoor in het geding omdat registratie lastig en duur is natuurlijk. Er is een petitie via internet tegen dit wetsvoorstel, ik zal het even opzoeken.

Plaats maar. Is die petitie ook te vinden via facebook?

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:01

oliebol, wij hebben wiet, komkommer én tomatenplantjes gekregen van een ander.. Hoe slecht is dat *D

Ik vind het echt te zot voor woorden dit..

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:05

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:08

Maaike_Indy schreef:
Volgens mij ging het er om dat je wel prive met ongeregistreerd zaad mag telen, maar dit niet mag verkopen of zelfs mag ruilen met collega tuinders. Ook oude rassen komen hierdoor in het geding omdat registratie lastig en duur is natuurlijk. Er is een petitie via internet tegen dit wetsvoorstel, ik zal het even opzoeken.

probleem is dan wel natuurlijk, dat je nergens aan je zaden kunt komen als je niets mag verkopen of aan mensen geven ...

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:24

Dat is absoluut een groot probleem, want juist door onderling ruilen kan je gezond zaad blijven produceren en inteelt voorkomen. Je wordt op deze manier automatisch gedwongen om naar de pijpen van monsanto te dansen als je verplicht wordt geregistreerd zaad te kopen.
Uiteindelijk zitten we dan zo meteen allemaal aan de gemodificeerde rotzooi...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:34

Nog een nadeel van gemodificeerd zaad is dat genetische tolerantie tov ziektes eruit gekweekt (gerommeld) is tgv de opbrengst. Heb zelf een simpel voorbeeld in mijn tuin. Heb een Damascener roos. Deze is zo goed als ongevoelig voor schimmel ed. De moderne gekweekte rozen zijn gekweekt op kleur en of grootte en niet op ongevoeligheid voor ziektes. Hoop alleen van harte dat die idioot niet de zeggenschap krijgt over de Zaadbank, want dan is alles naar de vaantjes.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:36

ja idd, en wat is het nut van zelf kweken als je niet lekker mag doen wat je zelf wil.
Dan kun je niet anders dan doen wat die bedrijven zeggen,

dat is toch geen leven meer... -O-

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:37

Morganlefay schreef:
Nog een nadeel van gemodificeerd zaad is dat genetische tolerantie tov ziektes eruit gekweekt (gerommeld) is tgv de opbrengst. Heb zelf een simpel voorbeeld in mijn tuin. Heb een Damascener roos. Deze is zo goed als ongevoelig voor schimmel ed. De moderne gekweekte rozen zijn gekweekt op kleur en of grootte en niet op ongevoeligheid voor ziektes. Hoop alleen van harte dat die idioot niet de zeggenschap krijgt over de Zaadbank, want dan is alles naar de vaantjes.

:j
maar eeh, ze maken juist het zaad op het tegen de ziektes bestand zijn.... alleen het ziektes veranderen hele wereld overnemen is dan ook weer een optie...

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:46

Ze maken het zaad zo, zodat het tegen landbouwgif bestand is en ze daarna heel simpel alles plat kunnen spuiten. Ideaal om ook van alle bijen en nuttige insecten af te komen. Genetisch gemodificeerd voedsel is daarnaast ook nog eens op de lange termijn kankerverwekkend... Door de grote zaadbedrijven is er nooit langdurig onderzoek gedaan naar de gevolgen van genetisch gemodificeerde producten dus het was zo veilig al wat...

Wel in het frans... Moet ook een engels of nederlands ondertitelde versie zijn, maar die kon ik zo snel niet vinden.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:48

Maaike_Indy schreef:
Ze maken het zaad zo, zodat het tegen landbouwgif bestand is en ze daarna heel simpel alles plat kunnen spuiten. Ideaal om ook van alle bijen en nuttige insecten af te komen. Genetisch gemodificeerd voedsel is daarnaast ook nog eens op de lange termijn kankerverwekkend... Door de grote zaadbedrijven is er nooit langdurig onderzoek gedaan naar de gevolgen van genetisch gemodificeerde producten dus het was zo veilig al wat...

[ Video ]

Wel in het frans... Moet ook een engels of nederlands ondertitelde versie zijn, maar die kon ik zo snel niet vinden.

want wij zijn ook heel goed bestand tegen het landbouwgif :j 8)7

Ups

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:56

http://www.thrivemovement.com

Als je de tijd ervoor wilt nemen staat hier een film (duurt 2 uur) die je zeker aan het denken gaat zetten en je beeld van de wereld zeker gaat veranderen. Ook Monsanto komt in deze film aan bod zo ook oa ons hele financiele systeem.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 23:31

Het is een zeer ernstig en kwalijk probleem waar veel te weinig bij wordt stil gestaan.

De zaden die ze verkopen zijn allemaal genetisch gemanipuleerd. Je krijgt enkel te eten wat zij willen wat jij eet, en als je iets anders eet of iemand wat te eten geeft ben je bijna strafbaar... Dit is al ingevoerd met medicamenten en kruiden voor de gezondheid.

Daarbij zijn de zaden onvruchtbaar waardoor boeren ieder jaar weer zaden moeten kopen. Dit heeft in India al tot enorm veel zelfmoorden onder boeren geleid om financiële redenen.

Variëteit is gezond, maar dus blijkbaar verboden. Een ziekte kan in een keer alles kapot maken omdat alle planten van een bepaald genetische model moeten komen.

Ook heel erg leuk voor de bijen..

@Ups Ik ga de film zeker bekijken.

Er is wel actie te ondernemen. Protesteren is een ding, maar je kan ook zelf een zaadbank gaan uitleggen, en dan zaden met elkaar ruilen (burgelijke ongehoorzaamheid).

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 00:58

Heeft dit trouwens ook effect op de biologische groenten rambam?
Ik zou schrikken als al m'n bio groenten bij de eko straks van monsanto zaden af gaan komen..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 01:17

Dit is echt te walgelijk voor woorden ,dit heb ik nog nooit gehoord. Alsof we zelf niet meer mogen weten wat we in de grond stoppen , het word echt steeds gekker

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 07:36

via avaaz en nog een andere (duitse) organisaties heb ik wel berichten vanuit de regelverzinners gevonden waarin staat dat het vooral om productie gaat, dus dat het voor hobby-isten en minder gangbare (oude/heirloom groenten) minder strict gaat zijn ,
dus dat dergelijke zaden aan minder eisen hoeven te voldoen en minder testen hoeven te ondergaan en dus hoeven de producenten van die zaden minder kosten te maken om hun zaad op de markt te houden.
maar toch blijft het allemaal een naar verhaal, ben ook zwaar anti monsanto en consorten en boycot ook alles van hen , want zaad is niet het enige waar dat bedrijf zich mee moeit.
overreguleren om marktposities te versterken(monopolie positie creëren voor zichzelf) alles voor de macht aka centen...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 10:23

Sonja_vR schreef:
via avaaz en nog een andere (duitse) organisaties heb ik wel berichten vanuit de regelverzinners gevonden waarin staat dat het vooral om productie gaat, dus dat het voor hobby-isten en minder gangbare (oude/heirloom groenten) minder strict gaat zijn ,

Dat eerst maar eens (als die regels per se moeten) in keiharde ondubbelzinnige garanties gieten, want Monsanto zal zich niet laten beperken door vage toezeggingen.

Ik vind het trouwens belachelijk dat leven gereguleerd moet worden. Er is geen rationele reden waarom zaad niet gewoon zaad mag blijven, zonder regels.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 10:44

GMO's zijn toch verboden hier? De zaden van Monsanto zijn toch allemaal GMO? Gaan ze die regels dan gewoon veranderen?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 10:55

Ja.. Europees veranderende regels.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 11:01

ik ben sowieso van mening dat testgewassen, dus gentech gewassen
niet in de buitenlucht getest mogen worden, dan bouw je maar een indoor faciliteit met luchtsluizen en filters etc waardoor je kunt garanderen dat de gentech gewassen niet de normale gewassen en wilde gewassen besmetten of onverhoopt in de natuur terechtkomen en eventueel verwilderen...
dan kunnen ze wel gewassen steriel maken, maar de natuur vind toch wel een weg...

ik ben trouwens echt niet tegen veredelen en doorontwikkelen van gewassen, wel tegen het sleutelen aan gewassen op dna niveau en daarnaast proberen alles buiten je eigen gewassen proberen te verbieden