Ik heb bloosangst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:32

Ik ken het wel, ik word soms al gewoon rood als mensen mijn naam uitspreken. En echt dat is niet bewust, is gewoon een schok door me heen: er word iets van me verwacht!
Ook wanneer ze iets zeggen dat helemaal niet waar is bloos ik, waardoor ze zeggen: zie je wel het is toch waar. Tja, pech voor hun, is niet zo, ik bloos gewoon snel.

bij paardrijden en andere sport ben ik knalrood (deze week nog gehoord).
Maar gewoon blozen ja, komt regelmatig voor. Ook met opvliegers, soms zweten.
Maar mij er om schamen? Nee, ben er eigenlijk niet mee bezig. Ik kan er ook niets aan doen. Dus waarom zou ik me er druk in maken?
Het is gewoon een natuurlijke reactie, eentje die net iets te ver ontwikkeld is dan bij anderen.

Ik was oorspronkelijk ook roodharig (dat is dan blond geworden), dat kan er mee te maken hebben, roodharigen hebben vaker meer doorbloeding in het gezicht.

Ts, eigenlijk niets om je druk over te maken, je bent gewoon zo. Leg het naast je neer, mensen die je kennen, die kennen je toch al. Dat maakt niet uit. Als ze er iets van zeggen kun je altijd zeggen dat je te warm hebt ;)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:35

Ik had vroeger heel erg dat ik dichtklapte zodra ik presentaties moest geven, voor de klas moest staan of andere mondelinge dingen moest doen. Echt black out, helemaal niks meer, alles leeg in mijn hoofd. Dat was ook een vorm van schaamte, van bang zijn dat mensen je raar vinden.

Ik heb dat zelf opgelost, in zo'n mate dat ik nu ga leren voor docent :Y) en dat ik zonder problemen en zonder zenuwachtigheid zo even een half uur voor de klas kan staan praten zonder moeite.

Ik heb het opgelost door aan mijn zelfvertrouwen te gaan werken. Er waren best veel dingen die ik graag wilde doen, maar gewoon niet durfde of om een andere reden me onzeker over voelde, en die dingen ben ik gewoon gaan doen. Vrijwilligen op een festival, een eigen bedrijfje oprichten, wedstrijden rijden met paard, enzovoorts. Gewoon eens over de drempel heen te gaan onder het motto: ik doe eens gek, we zien wel hoe het uitpakt. Heel impulsief eigenlijk, maar wel op een bewuste manier. En daarvan heb ik minder angst gekregen.

Dus dat zou mijn tip aan je zijn. Accepteer je angst, accepteer dat die er is, maar ga toch dingen doen om die angst onder ogen te zien. Ben je bang voor bepaalde dingen, confronteer ze eens en doe iets lekker toch - vaak ben je blij verrast hoe goed het gaat. Verschuil je niet maar probeer je angst de baas te worden. Ik ben bang voor spinnen en wil ze niet aanraken, maar dat betekent niet dat ik er meteen gillend voor weg hoef te rennen. Ik kan er ook rationeler mee omgaan en ze vangen en buiten zetten, of ze doodmaken zonder in paniek tegen de muur aan de andere kant van de kamer te plakken, zegmaar.

Snap je wat ik bedoel?
Laatst bijgewerkt door Sadira op 14-05-13 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Annuuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:36

cijsalover schreef:
Vervelden meiden, dat jullie er ook zo'n last van hebben. Het is allemaal zo herkenbaar.
@vanLotje, dat wil ik ook proberen. Maar dan ergens denk ik, je hebt van die flauwe mensen die wel een opmerking maken. Daar ben ik ook bang voor.
@Annuuuhh, hoe kan het dat het bij jou nu beter gaat? Is dat gewoon met de tijd gegaan?

Ik vind het zo stom, had hier in de pubertijd helemaal geen last van. Nu ik bijna 21 ben komt dit opeens. M'n moeder denkt dat het ook te maken heeft me de overstap van 'kind' naar volwassene, je ineens bewust worden van jezelf. M'n vriendinnen denken ook dat het met de twintigerscrisis te maken heeft (wie ben ik? etc.).

Het werd met de tijd beter, ik vind het nu ook niet meer heel erg om een presentatie te houden, maar in 5 van de 10 keer loop ik nog rood aan :+

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 14:37

Aleeneh schreef:
Ik had vroeger heel erg dat ik dichtklapte zodra ik presentaties moest geven, voor de klas moest staan of andere mondelinge dingen moest doen. Echt black out, helemaal niks meer, alles leeg in mijn hoofd. Dat was ook een vorm van schaamte, van bang zijn dat mensen je raar vinden.

Ik heb dat zelf opgelost, in zo'n mate dat ik nu ga leren voor docent :Y) en dat ik zonder problemen en zonder zenuwachtigheid zo even een half uur voor de klas kan staan praten zonder moeite.

Ik heb het opgelost door aan mijn zelfvertrouwen te gaan werken. Er waren best veel dingen die ik graag wilde doen, maar gewoon niet durfde of om een andere reden me onzeker over voelde, en die dingen ben ik gewoon gaan doen. Vrijwilligen op een festival, een eigen bedrijfje oprichten, wedstrijden rijden met paard, enzovoorts. Gewoon eens over de drempel heen te gaan onder het motto: ik doe eens gek, we zien wel hoe het uitpakt. Heel impulsief eigenlijk, maar wel op een bewuste manier. En daarvan heb ik minder angst gekregen.

Dus dat zou mijn tip aan je zijn. Accepteer je angst, accepteer dat die er is, maar ga toch dingen doen om die angst onder ogen te zien. Ben je bang voor bepaalde dingen, confronteer ze eens en doe iets lekker toch - vaak ben je blij verrast hoe goed het gaat. Verschuil je niet maar probeer je angst de baas te worden. Ik ben bang voor spinnen en wil ze niet aanraken, maar dat betekent niet dat ik er meteen gillend voor weg hoef te rennen. Ik kan er ook rationeler mee omgaan en ze vangen en buiten zetten, of ze doodmaken zonder in paniek tegen de muur aan de andere kant van de kamer te plakken, zegmaar.

Snap je wat ik bedoel?

Ik snap je heel goed, ik denk dat je hiermee de spijker op z'n kop slaat. :) Bedankt voor je tip!

SuzanH

Re: Ik heb bloosangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:42

Wat is er erg aan blozen? :)
Maakt toch niets uit? Sommige kunnen d'r niks aan doen dus waarom zouden andere het stom moeten vinden? :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:48

Tsja oliebol happens, ik word ook altijd knalrood en dan heb ik ook nog eens rood haar, kleurt allemaal mooi bij elkaar ;) natuurlijk vinden mensen het leuk om dat nog even extra te benadrukken. Ach.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 14:58

Ik kan me voorstellen dat als je de angst ervoor niet kent, dat je het dan niet zo goed begrijpt. Het overkomt je gewoon. De één is er misschien wat vatbaarder voor dan de ander. De één heeft het al z'n hele leven en is het gewoon, de ander krijgt opeens die angst. Ik wou dat ik kon denken, oliebol happens. ;) Hopelijk gebeurt dat nog wel en kan ik er later om lachen. Ik ga er eigenlijk wel van uit. :)

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:01

Ik ben ook iemand die snel rood word, ik maak er altijd maar een geintje over, of ik benadruk het zelf voordat hun het kunnen. Scheelt mij een hoop stress in mijn hoofd :) :=

SuzanH

cijsalover schreef:
Ik kan me voorstellen dat als je de angst ervoor niet kent, dat je het dan niet zo goed begrijpt. Het overkomt je gewoon. De één is er misschien wat vatbaarder voor dan de ander. De één heeft het al z'n hele leven en is het gewoon, de ander krijgt opeens die angst. Ik wou dat ik kon denken, oliebol happens. ;) Hopelijk gebeurt dat nog wel en kan ik er later om lachen. Ik ga er eigenlijk wel van uit. :)

Ik ken de angst voor iets wat je ineens kan overkomen, ik heb angst om flauw te vallen. Zo erg geweest dat ik zelfs halve dagen naar school ging..
Ik hoop inderdaad dat je snel jezelf erbij kan neerleggen dat het niet erg is ;)

Aria_zz

Ja nu zit je in zo'n moment dat het extra erg is etc. Gaat wel weer voorbij. Hoe meer je jezelf er op vast zet, hoe langer en erger het is/lijkt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:03

Ik zeg niet dat het leuk is, ik kan soms ook wel door de grond gaan :') maar goed, je doet er toch niks aan, ik word zo vaak rood ("goh kijk je wordt rood!" no oliebol Sherlock) en je doet er weinig aan. Het is toch niet iets dat ineens weggaat.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 15:13

In ieder geval allemaal bedankt voor de reacties en tips, ik heb er zeker wat aan! Ik hoop jullie ook. :)

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:21

LZP -> MW

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:27

Ik heb het vroeger ook gehad, bij mij hielp de zonnenbank. Als ik een bruin kleurtje heb zie je het niet echt. Ook is er make-up die tegen rood is, heeft zo'n mint groene kleur (is niet groen op de huid :D ). Misschien helpt dat zodat jeje er niet meer zo druk over maakt.

Annuuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:31

muc schreef:
Ik heb het vroeger ook gehad, bij mij hielp de zonnenbank. Als ik een bruin kleurtje heb zie je het niet echt. Ook is er make-up die tegen rood is, heeft zo'n mint groene kleur (is niet groen op de huid :D ). Misschien helpt dat zodat jeje er niet meer zo druk over maakt.

Enig idee hoe dat heet? :o

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:33

Annuuuhh schreef:
muc schreef:

Enig idee hoe dat heet? :o

http://www.google.nl/imgres?q=make+up+m ... x=85&ty=56
Dat groene vakje :P

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:36

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:39

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:44

Annuuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:47

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:52

Haha heb het youtube filmpje net bekeken. Ik zou het gewoon testen in de winkel. ;-)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:53

Haha dat zou bij mij niet werken, je ziet er mijn sproeten door, dat ziet er zo belachelijk uit :')

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 08:41

Tja, ik had het vroeger ook en nu ook nog steeds wel af en toe. Wat helpt is gewoon denken: Nou ja, dan word ik maar rood, so what. Hoe meer je je er druk om maakt, hoe erger je gaat blozen lijkt het. En de meeste mensen letten echt niet zo erg op je als je wel denkt, en och, als ze het zien en er iets van zeggen, dan haal ik mijn schouders op, lach er gewoon om en laat het verder gaan.

Ik heb het meestal als ik iets moet doen waar men op mij let, bv een presentatie geven of zo, en dat vind ik nog steeds niet leuk en zal mij niet vrijwillig aanmelden. Maar als het moet van mijn werk, dan doe ik het wel, gewoon met een rood hoofd of niet :-)

Ik ben ook blont en dus kan ik me daar lekker achter verschuilen als ik iets doms zeg (zoals als men zegt: Hoe kan je zo stom doen?, dan tik ik op mijn haar en zeg: Hint ;) ). Ach je moet er gewoon het beste van maken, en vooral proberen er weinig op te letten. Tenslotte is het niet erg als je bloost, zoals eerder gezegd, meestal vinden mensen dat best leuk als iemand het doet. En wie je uitlacht, bedenk dan maar dat die ander ook niet perfect is.

Mooi rood is niet lelijk tenslotte :-)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:27

Ik heb altijd een rood hoofd. Altijd. En als ik bloos is het nog erger.
Gewoon niks van aantrekken of een bijdehante opmerking maken.

Mijn ervaring is ondertussen dat mensen mijn wangen lief en schattig vinden :')
Krijg er tenminste meer leuke dan vervelende opmerkingen over.

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:02

Herkenbaar!! Ik had het ook héél erg. Zeker als ik met mensen praatte waar ik 'tegen op keek'. Bijv. mijn leidinggevende. Daar kon ik me vantevoren al druk over maken. Ik moet wel zeggen dat ik er nu een heel eind overheen ben. Het is er nog wel eens op momenten dat ik me onzeker voel. Ik heb gewoon de confrontatie opgezocht en zoals hierboven al gezegd: kom je angst onder ogen en ga steeds een stapje verder.
Ik moet wel zeggen dat het bij mij niet zo erg was als bij jou. Als dit zo door blijft gaan adviseer ik je toch om met iemand, een huisarts of psycholoog, te gaan praten. Klinkt misschien overdreven, maar ik denk dat dat het snelste zal werken. Dan weet je hoe je in zulk soort situaties moet handelen. Je hebt namelijk een bepaalde angst, rood worden, en die moet je zien te overwinnen om niet meer rood te worden.

Succes ermee en het zal allemaal wel goedkomen!