Zwanger: Hoe lang doorwerken tussen de paarden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:31

marijkedam schreef:
Verder is het inderdaad belangrijk gewoon goed te luisteren naar je lichaam. Bloedingen geven eigenlijk al aan dat je veel te ver bent gegaan.
Ik zou de link van het uwv van hierboven eens bekijken, wellicht heb je wel recht op een uitkering.

Juist helemaal niet.
Tijdens de groei van de baarmoeder en placenta komen regelmatig (kleine) bloedingen voor.
Vooral bij de eerste zwangerschap.
http://www.zwangerschapsforum.nl/index. ... =8&pid=250

Natuurlijk moet je naar je lichaam luisteren, en als je moe bent ook zeker rusten.
Maar een bloeding betekend niet dat je te zwaar werk hebt verricht, of dat jezelf iets verkeerd hebt gedaan.

marijkedam

Re: Zwanger: Hoe lang doorwerken tussen de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:52

En toch adviseren de meeste vk's om het rustiger aan te doen als je bloedingen hebt. Dat zal niet voor niks zijn, denk ik zo.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:57

marijkedam schreef:
En toch adviseren de meeste vk's om het rustiger aan te doen als je bloedingen hebt. Dat zal niet voor niks zijn, denk ik zo.

Ja, geen arts die het op zijn of haar geweten wil hebben dat ze zeggen "kan geen kwaad" en dat het dan toch mis gaat.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:06

marijkedam schreef:
Citaat:
Nog even over dat 5 kilo tillen. Hoe doe vrouwen dat dan als ze een kind hebben en zwanger zijn van de 2de? Mag je die dan ook niet meer optillen? Lastig haha

Dat is vaak wel de praktijk, zeker als de vrouw in kwestie wat problemen heeft, zoals bekkeninstabiliteit.

Hier dus een kleine van 1,5 jaar en 31 weken zwanger mét bekkenklachten. Dat is nog best aanmodderen soms :+
Dus ik ben zeker voorstander van naar je lichaam luisteren!

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:48

luister naar je eigen lichaam... zou niet al te zwaar gaan tillen..
heb zelf drie kinderen, en bij de laatste stond ik 's ochtends voor de bevalling ook nog een stal uit te mesten zo goed voelde ik me.... en bij de laatste had ik ook niet zo'n dikke buik die me in de weg zat..
wel gefeliciteerd met je zwangerschap... geniet ervan.....

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:24

Ik zou er nu mee stoppen. Als je nu al rug en bekkenklachten hebt kan dit alleen maa erger worden. Dat wil je echt niet. Door de hormonen word alles in je lichaam slapper. Als je nu gewoon doorgaat dan heb je kans dat jd binnenkort gewoon niks meer kan of als je pech hebt na je bevalling ook niet meer...
Ook grotere kans op verzakkingen enz.
Hier bij de 1e alles nog gedaan. Tot week 30 gereden, elke dag en stal uitgemest. Weliswaar niet meerdere stallen maar heb bijv wl tot 4 weken verlof zwaar werk verricht in de zorg. Voelde het af en toe wel maar ja, doorgaan he..
Toen ook nog eens na zware bevalling weer snel alles gaan doen. Eigen schuld, verzakking aan over gehouden.
Nu 29 weken zwanger van de 2e en deze zwangerschap is totaal anders. Vanaf 18 wken al veel rug en bekkenpijn, uitstralingen van rug naar been, pijnlijke en overbelaste handen (carpaal tunnel syndroom). Toch door gegaan. Bij fysio gekomen en vn haar moes ik meteen helmaal stoppen met werken..
Geen stallen mesten, kind niet of weinig tillen, geen zware dingen tillen,niet te lang staan lopen en zitten,. Ik kreeg gewoon te horen dat ik wel eigenwijs door kan gaan maar dat het er binnenkort gewoon een keer goed inschiet. En dan ben je te laat. Dan kan ik niet meer zelf voor mn kind zorgen,langere herstelperiode na bevalling en nog het grote risico dat ik helemaal niet meer kan werken door chronische rug en bkkenklachten. Iig niet dit werk meer.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 23:53

Zwanger zijn is inderdaad geen ziekte.

Zelf ben ik 6 maanden zwanger nu en sport dagelijks nog zo'n 5 a 6 uur.
Niet zoals ik sportte toen ik niet zwanger was, uiteraard aangepast maar je kunt zeker echt prima werken / bewegen als je zwanger bent.

Wél moet je heel goed naar je lichaam luisteren.
Heb je (rug)pijn of zo'n dag dat je bijna omvalt van vermoeidheid, kotsmisselijk bent etc geef jezelf dan ook gewoon die rust en die (bijna) niets.

Geeft je lichaam aan dat je dit op dit moment nog prima aankan? Dan gewoon lekker doorgaan.
Krijg je echt last en merk je dat je helemaal kapot bent aan het einde van de dag?
Dan of minderen of stoppen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 00:58

Natuurlijk heeft de verloskundige je dat advies niet gegeven om zich in te dekken voor het geval dat het fout mocht gaan.
Een zwangerschap kan heel kwetsbaar zijn, miskramen worden niet alleen veroorzaakt door afstoting omdat het vruchtje niet levensvatbaar is. Nu ben ik na vijf miskramen super alert op bloedverlies (daarbij nooit een krampje gevoeld).
Bloedverlies wordt ook niet voor niets direct gecontroleerd. Er hoeft niets aan de hand te zijn, maar het kan helaas zeker wel. Gelukkig was bij jouw alles goed. Maar naar de oorzaak van het bloedverlies is het gissen. Daarom zou ik voorzichtig zijn en proberen te voorkomen dat er weer bloedverlies optreedt. Het zou een oorzaak kunnen hebben die schadelijk is voor je kindje. Waarschijnlijk niet, maar beter het zekere voor het onzekere nemen bij zo iets kostbaars.
Fijne zwangerschap, geniet ervan. Het is voorbij voordat je het weet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 11:13

@Boras
Ik snap wat je bedoeld hoor, maar een miskraam valt helaas niet te voorkomen.
Als het verkeerd gaat gaat het nu eenmaal verkeerd.
Vaak probeer je zelf een oorzaak te vinden (heb ik te veel gedaan, had ik juist wel iets of juist iets niet moeten doen). Dat is heel normaal.
Zo ook met bloedverlies; dat kan een voorteken zijn van een miskraam (gelukkig meestal niet), maar dat wil niet zeggen dat je dit had kunnen voorkomen.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 11:16

een vriendin van mij moet nog 3.5 week, zij heeft de hele zwangerschap nog voor haar paard gezorgd zonder hulp en dan ook mesten van stal en de paddock enz, ze heeft alleen niet gereden.

nu doet ze het nog steeds en ze voelt zich goed, als haar lichaam zegt nou is het klaar stopt ze er ook mee.
ik denk dat het ook ligt hoe je je voelt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:50

Brainless schreef:
@Boras
Ik snap wat je bedoeld hoor, maar een miskraam valt helaas niet te voorkomen.
Als het verkeerd gaat gaat het nu eenmaal verkeerd.
Vaak probeer je zelf een oorzaak te vinden (heb ik te veel gedaan, had ik juist wel iets of juist iets niet moeten doen). Dat is heel normaal.
Zo ook met bloedverlies; dat kan een voorteken zijn van een miskraam (gelukkig meestal niet), maar dat wil niet zeggen dat je dit had kunnen voorkomen.

Of een miskraam viel te voorkomen, ligt aan welke reden er ten grondslag lag aan het overlijden van het vruchtje.
Als dat een lichamelijke oorzaak bij de moeder was, dan kun je niet zonder meer stellen dat een miskraam nooit te voorkomen is. Na herhaalde miskramen is naar de oorzaak zoeken verstandig, de schuld bij jezelf zoeken niet. Oorzaak en schuld zijn niet hetzelfde.

Ik denk dat de verloskundige van ts voorzichtig is, omdat ze niet heeft kunnen bepalen waar het bloedverlies precies vandaan kwam. Het zekere voor het onzekere nemen. Niet om zichzelf in te dekken, maar uit voorzichtigheid voor de zwangerschap.
Laatst bijgewerkt door Boras op 17-05-13 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:53

Je moet doen waar jij je goed bij voelt.
Het misgaan van een zwangerschap is niet altijd te voorkomen. Maar je moet wel luisteren naar je lichaam
Als dat aangeeft dmv bekkenpijn, dan moet je even wat minder hooi op je vork nemen.

Die post met de gewichten erin... sorry maar daar moet ik heel hard om lachen.
Wat een flauwekul zeg!! Alsof dat praktisch is. Zo lijkt het bijna alsof je zodra je zwanger bent vlug in bed moet gaan liggen en er de komende 40 weken vooral niks meer doen..... pfff

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:13

Wiesje schreef:
Wat een flauwekul zeg!! Alsof dat praktisch is. Zo lijkt het bijna alsof je zodra je zwanger bent vlug in bed moet gaan liggen en er de komende 40 weken vooral niks meer doen..... pfff

Toch zijn dat wel de richtlijnen waar werkgevers zich aan moeten houden. Dat zal niet voor niets zijn, toch?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:26

marijkedam schreef:
Wiesje schreef:

Toch zijn dat wel de richtlijnen waar werkgevers zich aan moeten houden. Dat zal niet voor niets zijn, toch?

Niet helemaal, niet zwangere mensen mogen van de Arbo bv niet meer tillen dan 22 kilo.
Een baal hooi is vaak al zwaarder, regels op je werk staan helemaal los van wat je normaal zou mogen/moeten tillen/doen.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:41

Het enige wat ik kan zeggen is: luister naar je lichaam!
Ik was van plan om alles nog 'gewoon' te doen tijdens mijn zwangerschap; doorwerken, lekker blijven paardrijden tot het eind, gewoon zwaar werk op stal doen, ik ben toch geen mietje!

....helaas dacht mijn lichaam er ook anders over. Ik kreeg al heel vroeg bekkenklachten/rugklachten. Ik kon 's avonds niet meer lopen van de pijn en als ik van mijn paard afstapte voelde het alsof er messen in mijn bekken gestoken werden.
Ik ben eigenwijs geweest en heb het vol proberen te houden (ik ben toch zeker geen watje?), maar de klachten werden alleen maar erger.
Ik ben halve dagen moeten gaan werken en ben eerder met verlof moeten gaan. Paardrijden kon ik na week 16 al niet meer en het zware werk op stal moet ik ook laten liggen, hoe moeilijk het ook is. Als er zakken voer versjouwd moeten worden rijdt mijn man mee naar stal zodat ik dat niet hoef te doen.
Zelfs thuis moet ik het rustig aan doen (oké ik ben nu ondertussen wel 35 weken zwanger).
Achteraf ben ik heel blij dat ik het rustiger aan ben gaan doen. De klachten zijn grotendeels weg, alleen als ik te veel hooi op mijn vork neem, straft mijn lichaam me meteen.

De een kan gewoon de hele zwangerschap alles doen, de ander niet. Soms moeilijk te accepteren, maar je zal wel moeten. Het gaat inderdaad om je eigen gezondheid en die van je baby. Je wil toch ook niet na de zwangerschap nog met je klachten rond blijven lopen? Dan gaat werken ook niet meer goed.
Dusssss luister naar je lichaam en naar wat de deskundigen zeggen! ;) .

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:54

Boras schreef:
Bloedverlies wordt ook niet voor niets direct gecontroleerd. Er hoeft niets aan de hand te zijn, maar het kan helaas zeker wel. Gelukkig was bij jouw alles goed. Maar naar de oorzaak van het bloedverlies is het gissen. Daarom zou ik voorzichtig zijn en proberen te voorkomen dat er weer bloedverlies optreedt.

Helaas controleren niet alle verloskundigen dit. Ik heb een miskraam gekregen tijdens mijn zwangerchap, was in verwachting van een tweeling, en de verloskundige zei dat ik niet hoefde te komen. Pas nadat ik erop stond om gecontroleerd te worden mocht ik 3 dagen later op de praktjk komen. Later kreeg ik nog meerdere bloedingen en ook hier hoefde ik geen controle voor te krijgen want de bloedingen vond ze bij zwangerschappen horen.
Ik adviseer ook om het rustiger aan te doen wanneer je bloedingen krijgt en goed naar je lichaam luisteren.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 18:29

C_arola schreef:
Boras schreef:
Bloedverlies wordt ook niet voor niets direct gecontroleerd. Er hoeft niets aan de hand te zijn, maar het kan helaas zeker wel. Gelukkig was bij jouw alles goed. Maar naar de oorzaak van het bloedverlies is het gissen. Daarom zou ik voorzichtig zijn en proberen te voorkomen dat er weer bloedverlies optreedt.

Helaas controleren niet alle verloskundigen dit. Ik heb een miskraam gekregen tijdens mijn zwangerchap, was in verwachting van een tweeling, en de verloskundige zei dat ik niet hoefde te komen. Pas nadat ik erop stond om gecontroleerd te worden mocht ik 3 dagen later op de praktjk komen. Later kreeg ik nog meerdere bloedingen en ook hier hoefde ik geen controle voor te krijgen want de bloedingen vond ze bij zwangerschappen horen.
Ik adviseer ook om het rustiger aan te doen wanneer je bloedingen krijgt en goed naar je lichaam luisteren.

Goed dat je je niet hebt laten afschepen. Het is alleen al onmenselijk zo in spanning te laten zitten.
Er moet natuurlijk wel iets te zien zijn. Is te pril, dan is er nog temweinig te zien.

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 18:32

Iedereen is verschillend, maar als je last krijg zou ik zeker minderen..
Ik ben nu 3 maanden, en heb (gelukkig) nog geen last. Ik werk wel niet meer in de paarden, maar wel in de horeca wat ook zwaar is (ook vaak tillen etc). Een collega van mij moet 22 juni bevallen, en is nog flink aan het werk. Hoop dat ik het ook zo lang volhou, maar dat weet je nooit.. De een krijgt sneller last dan de ander!
En ik mest ook nog uit, maargoed dat is niet te vergelijken met jou haha, ik hoef alleen 1 keer per dag mijn eigen paard te mesten!
Ik kan me goed voorstellen dat meerdere boxen sowieso al zwaarder wordt!

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 18:40

ik doe nu ook nog stallen (19 per stallen waar bijna alle uit gaatn 1 x in de week en 1 x in de weelk meer stallen maar dan allen drollen maar ik loop nu wel veel vaker met een lichte kruiwagen. voel me nog steeds super. ligt er dus an hoe je je voelt enzo (ik luister wel naar mijn liggaam dat wel

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 18:44

Hier zelfde gehad. Ook ZZPer en heb veel last van bloedingen gehad. Ik ben gastouder en til ook veel kinderen e.d en heb ook nog laat vd bekken gehad.
Je hebt recht op een ZEZ (zwanger en zelfstandig) uitkering van het UWV maar ookal heb je het advies minder te werken van het ziekenhuis is hier geen uitkering voor als zzper behalve als je er al verzekerd voor ben. Heb het zelf helemaal uitgezocht toen, en daarna voor de zekerheid ook door mijn belastingadviseur maar helaas. ZEZ krijg je overigens wel 6 weken voor je uitgerekende datum en dan tien weken na geboortedag.

Denk aanjezelf, de kleine is belangrijkste!
Veel succes en ik hoop dat het hier bij blijft en je geen bloedingen meer krijgt.