vriendin die zichzelf snijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lovelady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 23:49

XEefjuhX schreef:
Ik vindt het heel erg voor Ts en haar vriendin.
En licht zeker haar ouders/een vertrouwenspersoon in! :j
Alleen zou ik het zelf (als ik mezelf zou snijden) het niet zomaar aan iemand zeggen dan :n
Is het niet meer een schreeuw om aandacht?

zo iets doe je niet om aandacht te krijgen, anders had ze het ook opvallende plekken kunnen doen

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 23:50

XEefjuhX schreef:
Nee, ik ben TS haar vriendin niet, maar dat heeft er verder ook niks mee te maken ;)
Maar een schreeuw om aandacht is iets anders dan andere redenen waarom mensen zichzelf zouden snijden.
Maar het is sowiezo goed om de ouders in te lichten hoor!
"Alleen zou ik het zelf..." betekent dat je het op jezelf betrekt. Jij wilt er misschien niet over praten (hoewel je daar niets over kan zeggen), maar de vriendin van de Ts moet het duidelijk wel aan iemand kwijt.
Nogmaals: als je snijdt om aandacht te krijgen, is er ook iets goed mis. Vaak zijn er in die situaties óók nog een hoop achterliggende problemen, want een gezond mens doet zoiets niet.
En het is sowieso een heel slecht plan om haar ouders in te lichten. Zoals sommige mensen al aangegeven hebben, kan dat juist zijn waar het probleem ligt en zo niet, zaait het waarschijnlijk alleen maar een hoop paniek waar de vriendin van de TS nou net niet op zit te wachten.

mariekekroon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 23:51

lovelady1 schreef:
XEefjuhX schreef:
Ik vindt het heel erg voor Ts en haar vriendin.
En licht zeker haar ouders/een vertrouwenspersoon in! :j
Alleen zou ik het zelf (als ik mezelf zou snijden) het niet zomaar aan iemand zeggen dan :n
Is het niet meer een schreeuw om aandacht?

zo iets doe je niet om aandacht te krijgen, anders had ze het ook opvallende plekken kunnen doen

ze deed het eerst op haar armen, maar daar heeft ze geloof ik vragen over gekregen...dus nu op der buik/bovenbeen

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 23:52

lovelady1 schreef:

laten we zeggen dat ik wel redelijk verhalen ken van mensen die het wel als een schreeuw voor aandacht deden :=
Maar daar ga ik nu niks over vertellen, het gaat nu om de TS te helpen of beter gezegt haar vriendin

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 23:54

_Summerly_ schreef:
XEefjuhX schreef:
Nee, ik ben TS haar vriendin niet, maar dat heeft er verder ook niks mee te maken ;)
Maar een schreeuw om aandacht is iets anders dan andere redenen waarom mensen zichzelf zouden snijden.
Maar het is sowiezo goed om de ouders in te lichten hoor!
"Alleen zou ik het zelf..." betekent dat je het op jezelf betrekt. Jij wilt er misschien niet over praten (hoewel je daar niets over kan zeggen), maar de vriendin van de Ts moet het duidelijk wel aan iemand kwijt.
Nogmaals: als je snijdt om aandacht te krijgen, is er ook iets goed mis. Vaak zijn er in die situaties óók nog een hoop achterliggende problemen, want een gezond mens doet zoiets niet.
En het is sowieso een heel slecht plan om haar ouders in te lichten. Zoals sommige mensen al aangegeven hebben, kan dat juist zijn waar het probleem ligt en zo niet, zaait het waarschijnlijk alleen maar een hoop paniek waar de vriendin van de TS nou net niet op zit te wachten.

Had ik nog niet aan gedacht :=
Maar uhh een vertrouwenspersoon op school lijkt me ook niet fijn voor die vriendin, aangezien het dan kan uitlekken over de school, ik zeg dat het kan niet dat dat agat gebeuren. Maar voor de zekerheid.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 23:55

Ik zou juist niet de ouders inlichten, tenzij het echt heel erg fout dreigt te gaan (dieper snijden etc).
Je zet je vriendschap nl op het spel als je je vriendin passeert en haar ouders inlicht.
Wel zou ik er voor haar proberen te zijn voor zover je dat zelf aankan en haar aanraden om bijv een vertrouwenspersoon in te schakelen.
TS, mss is dit een interessante site voor jou en je vriendin:
http://www.zelfbeschadiging.nl/pagina/179/home.html

MrTut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 23:55

evt GGz een vertrouwens persoon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 23:56

Denk dat best wat mensen het om aandacht doen, maar dat maakt het nog steeds niet echt gezond gedrag. Sowieso doen mensen het echt om de meest uiteenlopende redenen, dus daar kun je echtheid over zeggen.

Toch wil ik nog steeds echt ten stelligste afraden om ouders in te lichten zolang er nog geen andere (professionele) hulp is die dat zou kunnen begeleiden. Kun je echt een hoop schade mee aanrichten!

xSUPERMATiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 23:57

Haar ouders inlichten is zeker geen goed idee, je weet niet waar het probleem ligt. Misschien is dat wel bij haar ouders, en dan zou ik er niet blij mee zijn als je het aan hun verteld. Ik zou goed met haar praten, en vragen waarom ze het doet. Want ze doet het echt niet zonder een reden, en als ze niemand zou willen als vertrouwenspersoon zou jij met haar kunnen blijven praten en haar steunen (als je daar sterk genoeg voor bent natuurlijk) Wat de andere ook zeggen, let op jezelf. Echt heel goed. Ik weet waar dit allemaal heen kan gaan namelijk.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 23:57

XEefjuhX schreef:
Maar uhh een vertrouwenspersoon op school lijkt me ook niet fijn voor die vriendin, aangezien het dan kan uitlekken over de school, ik zeg dat het kan niet dat dat agat gebeuren. Maar voor de zekerheid.
Bull, die mensen zijn hulpverleners en hebben, voor zover ik weet, zwijgplicht. Ze mogen alleen aan de bel trekken als er een reëel gevaar dreigt, en dat moeten ze ook duidelijk naar de leerling toe communiceren. Been there, bought the T-shirt. :)

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 23:58

_Summerly_ schreef:
XEefjuhX schreef:
Bull, die mensen zijn hulpverleners en hebben, voor zover ik weet, zwijgplicht. Ze mogen alleen aan de bel trekken als er een reëel gevaar dreigt, en dat moeten ze ook duidelijk naar de leerling toe communiceren. Been there, done that. :)

op school gebeurt van alles :=
maar ja bijv de mentor inlichten is het beste, mits TS vriendin daar een goede band mee heeft

mariekekroon

Re: vriendin die zichzelf snijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 00:00

ik zit niet meer bij haar op school, op school worden ook vaak dingen verder vertelt....me vriendin haat haar mentor..

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 00:01

Is er geen leraar die ze wel vertrouwt?
Anders zou ik die benaderen als ik haar was, met de uitleg dat ze zich bij de mentor/vertrouwenspersoon niet prettig voelt.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 00:02

Zijn er nog andere volwassen personen in haar omgeving waar ze een goede band mee heeft?
Goede kennis miss?

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 00:04

Ik denk dat je moet proberen de situatie in moet proberen te schatten aan de hand van haar karakter en haar situatie. Ze vertrouwt je niet zomaar toe dat ze zichzelf snijdt, dat geeft toch aan dat jullie een vertrouwensband hebben. Als ze in de knoop ligt met haar ouders, en jij vertelt hen dat hun dochter zichzelf snijdt kunnen de problemen juist verergeren.
Ik zou in jouw schoenen in ieder geval de desbetreffende vriendin een luisterend oor bieden, dat kan al een heleboel schelen. Als je niet weet wat te doen kun je altijd de kindertelefoon o.i.d. bellen, en je kunt haar ook altijd aanraden om dat te doen.

mariekekroon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 00:05

XEefjuhX schreef:
Zijn er nog andere volwassen personen in haar omgeving waar ze een goede band mee heeft?
Goede kennis miss?

ik ben eventjes aan t denken, ik ga mischien morgen naar haar toe, ik geloof 1 iemant, maar ik ken haar ook verder niet

mariekekroon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 00:06

ik ga nu alleen wel slapen, morgen moet ik weer vroeg uit bed :o

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 00:06

mariekekroon schreef:
XEefjuhX schreef:
Goede kennis miss?

ik ben eventjes aan t denken, ik ga mischien morgen naar haar toe, ik geloof 1 iemant, maar ik ken haar ook verder niet

Ze was toch een goede vriendin van je? Of lees ik dit nu verkeerd?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 00:07

mariekekroon schreef:
ik zit niet meer bij haar op school, op school worden ook vaak dingen verder vertelt....me vriendin haat haar mentor..

Dan denk ik dat je niet meer voor haar kan doen, dan er gewoon zijn en een luisterend oor zijn als zij daar behoefte aan heeft.

Ouders inlichten zou ik niet doen, maar dat is al gezegd.
Of zij haar verhaal wel aan anderen zou toevertrouwen doet er voor jou nauwelijks toe, omdat je haar niet kan dwingen om met die mensen te praten. Het enige dat je kan doen is luisteren naar haar en haar proberen te laten inzien dat met iemand praten goed is. Hulp helpt pas als ze het accepteert, en ze accepteert het pas als ze ervoor open staat. Nu is dat zo te lezen nog niet zo.

mariekekroon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 00:07

ze is een goede vriendin van me, dat er geloof ik 1 volwassen persoon is waar ze dacht ik wel goed mee kon praten...

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 00:12

mariekekroon schreef:
ze is een goede vriendin van me, dat er geloof ik 1 volwassen persoon is waar ze dacht ik wel goed mee kon praten...

kennis, vriend? Praat ermee :j

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:22

XEefjuhX, ik vind dat snijden absoluut mag worden gezien als een schreeuw naar aandacht. Maar dan in de 'positieve zin'! Iemand heeft hulp nodig, uit zich daarin, en mag, indien hij/zij zich niet via woorden kan uiten, dit gerust aan een vertrouwenspersoon laten zien om te vertellen dat er iets mis is. Of niet soms?

Als de vriendin van TS haar problemen niet kan vertellen, toont ze op deze manier dat er iets heel erg mis is. En nu zijn wij hier dankzij TS om hulp te bieden! Anders zou de stilte blijven duren...

Ook wordt het gedaan zodat de ouders het zien, de leerkracht... Er is altijd wel iemand waaraan de persoon die zichzelf snijdt het eigenlijk wel zou willen laten zien. En ja, dat is inderdaad een 'schreeuw naar aandacht.'

Maar eentje die je heel serieus moet nemen...

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:27

Saars:
_/-\o_
Mooi verwoord, echt top! +:)+

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:31

hallo Ts,
mijn beste vriendin zit sinds 4 weken terug in een psychiatrie voor zelfverminking.
zij sneed ook ter hoogte van de armen , en op het laatst ook de keel.
gelukkig waren ze er nog iet of wat optijd bij, anders was het ook te laat geweest.
zij zit nu nog daar en ik hoop voor haar dat het helpt.
voor deze personen is het erg belangerijk dat je het aan niemand verteld. Ze kunnen niet met hun gevoelens om en doen dit dan als een soort van uiting van de pijn.
voor de omstaanders is dit vaak erg moeilijk te bergijpen en komt dit er onverwachts.
Maar lijkt me verstandig dat je er met haar goed over praat en haar laat opnemen.
dit gaat niet vanzelf over ;)

het is zeker geen schreeuw naar aandacht, het is een uiting van een gevoel dat ze niet kunnen beschrijven.

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:28

Zoals gezegd; niet naar de ouders toe stappen zonder toestemming.
Als ik jou was, zou ik in eerste instantie met je vriendin gaan praten. Haar vertellen dat je er voor haar bent en een luisterend oor bieden. Ten tweede zou ik met haar overleggen over wat nu. Haar vertellen dat het heel moeilijk is om hier alleen uit te komen en dat je haar wilt helpen. Als je wilt, kun je aanbieden om de eerste keer met haar mee te gaan naar bijvoorbeeld de huisarts. Kijk hoe ze op dit voorstel reageert. Die eerste stap richting hulp is vaak heel erg eng en ik denk dat het veel kan schelen als ze weet dat ze iemand heeft die met haar mee gaat en er voor haar is :)

In mijn ogen is automutilatie een (vrij extreme) manier van jezelf uiten. Veel mensen die automutileren, weten gewoon niet goed hoe ze met gevoelens om moeten gaan en dan is automutilatie een manier om zich te uiten. Het kan ook juist een manier zijn om een gebrek aan gevoel (een gevoel van 'leegte') op te vullen :)
Ikzelf zie automutilatie als een uiterste 'redmiddel' als je niet meer weet hoe je dingen op een andere manier op zou moeten lossen. Dus in die zin is het inderdaad een vorm van aandacht vragen, maar niet in de negatieve zin van het woord. Ik beschouw het zelf eigenlijk meer als een onvermogen om te vragen/schreeuwen om aandacht :)
Laatst bijgewerkt door SaZ op 12-05-13 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt