Stress, hoe rust pakken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Re: Stress, hoe rust pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:20

Doe je verder ook iets aan sport? Dat kan ook zorgen voor rust in je hoofd. En ontspanningsoefeningen, ken je daar wat van?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:22

Je zegt dat je geen tijd hebt om te ontspannen, maar juist door te ontspannen zul je effectiever kunnen werken op de moment dat je werkt.
Zolang jij blijft gelopen dat 'gehaast doen' je tijdwinst oplevert, zal op een gegeven moment je lijf jou terugfluiten.
Beweging en rustig sporten kan je helpen om te ontspannen, wandelen, paardrijden, etc.
Dat lijkt een beetje op mediteren. De kern daarvan is 'aanwezig zijn in het hier en nu' (niet denken, maar zijn)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 22:22

saskiakefie schreef:
Doe je verder ook iets aan sport? Dat kan ook zorgen voor rust in je hoofd. En ontspanningsoefeningen, ken je daar wat van?

Ik doe aan paardrijden. Ook aan voetbal, maar dat bracht juist meer spanning.
Ontspanningsoefeningen weet ik eigenlijk niks van, maar kan morgen eens gaan googelen :j Want voor nu ga ik slapen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:24

Goed plan. :) Ik bedoel eigenlijk een sport waarbij je lichamelijk ook echt wat voelt in de zin van hartslag omhoog, ademhaling etc zoals joggen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 21:30

Chips, nogsteeds niet naar die oefeningen gekeken. :oo
Wilde wel even zeggen, dat ik bij het paardrijden ook niet meer ontspannen zit, wat ik voorheen eigenlijk niet had.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:36

Oei dat is niet zo best als je bij dieren al niet meer ontspannen bent..

Hoe gaat het met je slaapritme?

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:39

Echt, ga naar je huisarts en zoek echte hulp. Alle goede adviezen hier ten spijt, als je dit nu goed op gaat lossen heb je daar de rest van je leven wat aan. Doe je dat niet, en kom je hier nu zelf goed doorheen dan kom je later als échte stress gaat leren kennen jezelf waarschijnlijk nog veel harder tegen dan nodig zal zijn.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 21:41

saskiakefie schreef:
Oei dat is niet zo best als je bij dieren al niet meer ontspannen bent..

Hoe gaat het met je slaapritme?

Werkt nog niet echt helemaal optimaal.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 21:42

Dreamybol schreef:
Echt, ga naar je huisarts en zoek echte hulp. Alle goede adviezen hier ten spijt, als je dit nu goed op gaat lossen heb je daar de rest van je leven wat aan. Doe je dat niet, en kom je hier nu zelf goed doorheen dan kom je later als échte stress gaat leren kennen jezelf waarschijnlijk nog veel harder tegen dan nodig zal zijn.

Ik zal het er thuis eens over hebben. :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 21:51

Mediteren werkt opzich wel. Mijn hartslag gaat dan stukken rustiger

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 22:12

Ik neem aan dat je daar verder niets aan hoeft te overleggen thuis, het gaat om jouw stress, niet om die van je ouders.

Als ik het goed begrijp is de oorzaak van jouw stress dat je dit jaar wilt halen. Waarom moet je percee dit jaar halen? Waarom niet een jaar overdoen? Vraag jezelf dat eerst eens af, wat is het ergste aan het jaar niet halen? Je vriendinnen houd je er wel om als het echte vriendinnen zijn, je hebt nog álle tijd om te werken, dus een jaartje langer over je school doen is ook niet erg.
Juist beseffen wat het ergste rampenscenario is kan heel erg stress-verlichtend werken.
Ga vervolgens na waarom je zoveel moet stressen voor school. Mits je op het goede niveau zit en goed plant, zou dit helemaal niet nodig hoeven zijn. Maak voor jezelf een realistische planning (dus niet veel te veel inplannen op een dag), plan dingen in delen, een werkstuk hoeft niet in een keer af, en die grote toets moet al helemaal niet in een avond geleerd worden.

En nu de korte-termijn dingen, mediteren zoals al vaker is gezegd. Verder kan ik persoonlijk ontspanningsoefeningen van Jacobsen aanbevelen, het klinkt wat vliegerig allemaal, maar het werkt wel echt. Oefening van Jacobsen is op veel sites te downloaden als mp3 bestand waarin een verteller je door de oefening heen helpt. Je vindt er vrij veel op google, hier alvast de oefening die ik gebruik: https://www.ggzdrenthe.nl/service/ontsp ... efeningen/ Op die site staat ook (op dezelfde pagina) de geleide fantasie oefening. Dit zijn denk ik toch wel de meest gebruikte oefeningen, mocht je naar een psycholoog gaan zal deze waarschijnlijk deze oefeningen ook met je doornemen.

Voor de rest is het heel belangrijk om een ritme op te bouwen. Iedere avond minimaal een uur voor het slapen de computer uit, eventueel iets nemen om je lichaam duidelijk te maken dat het bedtijd is. Zo werkt het voor veel mensen goed om voor het slapen bijv. thee te drinken. Eventueel zou je homeopatische middelen kunnen gebruiken, ik slik zelf valeriaan.

En een fysiek zware sport met weinig competitiedrang kan heel veel ontspanning bieden. Denk bijvoorbeeld aan recreatieve vechtsport, hardlopen, of sportschool.

Ik hoop dat je er wat aan hebt :)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 22:33

Als ik naar je berichten kijk ben je elke keer best laat online. Dan krijg je ook te weinig slaap. Hoe komt het dat het dat je nog zo laat op bent? Ben je echt tot in de late uurtjes druk met de dingen die je MOET doen of ben je meer bezig ben dingen die eigenlijk niet echt prioriteit hebben of treuzel je juist heel erg voordat je pas in bed ligt?

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 22:37

annepaardoes schreef:
Als ik naar je berichten kijk ben je elke keer best laat online. Dan krijg je ook te weinig slaap. Hoe komt het dat het dat je nog zo laat op bent? Ben je echt tot in de late uurtjes druk met de dingen die je MOET doen of ben je meer bezig ben dingen die eigenlijk niet echt prioriteit hebben of treuzel je juist heel erg voordat je pas in bed ligt?

Ik heb dit niet bekeken. Maar kan hier wel alvast een to-do ding uithalen. Niet op bokt of andere onzinnige sites zitten als je eigenlijk iets hoort te doen. Liefst laptop/computer uit het zicht wanneer deze niet nodig is, dan is de verleiding er ook niet. Als ik leer ligt mijn laptop beneden en mijn mobiel buiten handbereik.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 22:48

Wat een aantal anderen hier ook zeggen: ga met je ouders praten, met de huisarts en met een psycholoog. Bespreekbaar maken helpt, en het maakt dat je het gevoel krijgt dat je er niet alleen voor staat. Zeker omdat je zegt dat je nu je rust niet kunt pakken heb je begeleiding nodig om hiermee om te leren gaan. Anders loop je straks helemaal vast.

Wat ik doe als de stress te hoog oploopt is gas terug nemen, vooral veel naar buiten gaan en leuke dingen doen. En telefoon, iPad en allerlei invloeden van social media zoveel mogelijk links laten liggen. Als ik gestressed ben wordt ik helemaal gek van het feit dat ik continue bereikbaar ben. Wat bij mij ook altijd heel goed werkt is iets waarbij ik aan niets anders kan denken dan aan hetgeen ik dan aan het doen ben: wildwaterkajakken, mountainbiken (oog op de weg anders ga je op je kop) etc. En wellicht dat een cursus mindfullness kan helpen, waar je leert vooral in het hier en nu te leven en je hoofd uit te te zetten.

En als je het echt niet meer trekt en totaal niet meer kunt ontspannen: hoe erg is het om een jaar over te doen? Je hebt er ook niets aan als je het straks gehaald hebt, maar eerst een jaar moet bijkomen omdat je bent ingestort.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 23:12

Om rust te vinden in je slaap, lees een beetje uit een leuk boek voor je gaat slapen. Niet achter de pc, niet spelletjes op je pc/telefoon/whatever, nee, gewoon een leuk boek open doen en een paar pagina's lezen.
Drink ('s avonds) geen koffie meer en probeer 's avonds alleen kruidenthee te drinken. In de meeste theeën zit wel een vorm van caffeïne. Ook cola en veel suikerhoudende frisdranken kunnen voor stress zorgen. Neem dan eerder een glas water of zo. Wat ook helpt is geen "energy bars" en dergelijke te eten. Neem dan liever een boterham met kaas ofzo, of een appel.

Verder werkt het weer natuurlijk ook niet echt mee. :n

Het is nu ook een stressvolle tijd en het is inderdaad een goed idee om lekker met je ouders te kletsen. Ga anders lekker rustig een stuk wandelen met één van beiden en lucht je hart. :j

Sterkte hoor!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 08:18

Nouja, anders moet ik naar het mbo. Niks mis mee, maar ik weet van mezelf dat ik meer kan.

Dat laat slapen klopt. ik ben dan tot laat aan het leren. Dan nog wat op bokt kijken (ondertussen).

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 08:28

Het is niet verkeerd om tussen het leren door nog even rust te pakken, maar dan liefst niet iets achter de computer. Je schijnt het beste je leerstof op te nemen door een kwartier te leren, 5 minuten te ontspannen, dan weer een kwartier te leren, etc.

En denk eens verder dan het mbo, je weet dat je meer kan, dan is er altijd nog de optie om na de mbo ook nog (verkorte) hbo te doen. Juist het bekijken van andere opties om je doel te halen laat je beseffen dat die druk niet nodig is. Een beetje druk is goed om je te helpen presteren, te veel druk daarentegen werkt heel averechts en dan kun je helemaal niet meer presteren.

vaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 08:33

Dit jaar (eindexamenjaar) heb ik ook enorm veel stress gehad. Ik werd moe wakker, m'n handen trilden continu, huilbuien etc. Pak een papier, schrijf op wat je de hele week moet doen en gaat doen per dag. Plan ontspanning tussendoor, dus niet laptop en leerwerk tegelijkertijd, maar een uur of langer leren, en dan een half uur even iets anders doen. Zorg ook dat je niet hele dagen van maandag tot zondag leert, ga lekker tussendoor op buitenrit met je paard. Geen prestatiedruk, niemand let op je zit, gewoon jij met je paard. Neem je tijd om te lunchen of avond te eten, en zorg vooral dat je niet tot laat leert en dan gelijk gaat slapen. Dit heb ik vooral de laatste tijd gemerkt, zorg dat je minimaal een half uur echt iets anders doet voordat je gaat slapen. Dit kan bijvoorbeeld lezen of tv-kijken zijn. (Iets op de laptop/computer doen heeft mij bij geen positief effect.) Dan ga je niet slapen terwijl je schoolwerk nog continu door je hoofd maalt.
Zet ook doelen voor jezelf: Dit wil ik deze week bereiken, ik wil minimaal een 5,5 halen voor die toets en dáár ga ik voor leren. Dit schooljaar duurt niet zo gek lang meer, als voetbal je stress oplevert kan je daar beter even mee stoppen. Dan heb je echt even wat meer rust, want een sport waarbij je prestatiedruk hebt of die stress oplevert is het tegenovergestelde van ontspanning in zo'n periode van stress.

Succes!

p.s. Vaak neem ik zelf weinig pauzes tijdens het leren zelf, dan ben ik mijn concentratie kwijt en is het heel moeilijk (voor mij) om weer te beginnen. Je moet een beetje uitvogelen wat je zelf fijn vind.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 08:39

Voetbal ben ik inmiddels inmiddels mee gestopt.
Ik zal proberen gewoon iets anders te doen voor het slapen gaan.

Ik schrijf nu ook in mijn agenda voor welk vak ik welke dag bezig ga. Ik heb echt een kluis nodig om mijn laptop op afstand te houden :=

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 09:14

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 09:20

Ontkoppel jezelf na een bepaald tijdstip van je apparaten, lees een boek en ga naar bed. Zelfs als je heel veel moet doen kan je niet eindeloos productief blijven. Een uur of 10-12 op een dag en dan heb je het wel gehad. Dus als je gewoon 's morgens begint kan je echt om 7/8 uur 's avonds de stekker er wel uit trekken.

Maak een middag vrij om een overzicht te maken van al je taken. Alles wat je in minder dan 2 min kunt afhandelen doe je direct, dan is het weg. Alles dat langer duurt zet je op een lijst. Vervolgens geef je een prioritering aan en maak je desnoods een planning.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 09:23

Nayomie schreef:
Voetbal ben ik inmiddels inmiddels mee gestopt.
Ik zal proberen gewoon iets anders te doen voor het slapen gaan.

Ik schrijf nu ook in mijn agenda voor welk vak ik welke dag bezig ga. Ik heb echt een kluis nodig om mijn laptop op afstand te houden :=

Ouders kunnen daarvoor ook heel handig zijn. :)* Geef aan bij je ouders welke tijdstippen je voor school bezig gaat zijn. Lever op die tijdstippen je laptop in bij hen.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 09:31

Ik herken het, ik ben zelf heel stress gevoelig uit zich bij mij niet zozeer in opvallende oververmoeidheid maar in gespannen wat steeds heftiger word. uiteinndelijk als ik er niets mee doe ga ik het thuis afreageren. tijdje geleden was ik het zo zat en ben naar de huisarts gegaan. Die heeft me met spoed doorverwezen naar een SPV-er en dezelfde week had ik al een afspraak. Ben er 2x geweest hij raadde mij aan om juist leuke dingen te gaan doen, vooral veel met vrienden afspreken en heel veel gaan sporten.

Ik had echt zoiets van wat een onzin maar ben het wel gaan doen.
Ik ben heel fanatiek gaan squashen, en merkte gelijk dat ik mijn frustratie en agressie hierin kwijt raak ;-) ook veel afspreken met vrienden doet echt goed. Combinatie squash met vrienden is ook heel leuk.

misschien voor jou ook wel goed om een sport te zoeken om je te ontladen ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 09:56

Het is best normaal om aan het eind van het jaar vol stress te zitten.. je gaat er alleen helemaal niet goed mee om. Je zit obtzettend veel op bokt en tot laat blijkbaar. Daarnaast post je echt heel veel op facebook.

Scheelt echt tijd hoor om dat niet te doen.. je kan beter jezelf even bannen en na je ban weer even op bokt gaan ontspannen.

Met meer tijd zal je ook meer ontspannen. Verder zeg je dat je het met jd oudees gaat bespreken. Denk je dat dat zal helpen? Gezien je posts op facebook denk ik van niet.

Er lijkt mij ook helemaal geen psycholoog bij nodig. Dit is gewoon een gevalletje beter moeten leren plannen. Heb je daar nooit hulp bij gekregen op school?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 10:13

Klopt. Ben ook best snel afgeleid. :P
Maar wil wel minderen, maar lukt mij nog niet echt
Toevallig vorige week nog. :)