Prednison wie ervaring?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marjan1984

Re: Prednison wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 06:16

Ik heb ook een stootkuur gehad in combinatie met antibiotica vanwege een zware longontsteking.
Ik was er super beroerd van. Hield niks binnen enzo.
Voor mij was het echt eens maar nooit meer.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 07:51

Antibiotica geef je omdat er een bacteriele infectie is. Dit is niet aangetoond, denk ik? Laat staan dat aangetoond is dat die bepaalde bacterie gevoelig is voor dat specifieke antibioticum. Dat is dus al een grote onzekerheid.
Prednison mag je niet voorschrijven bij een (bacteriele) infectie, omdat prednison je afweer remt, en je dan, bij een (bacteriele) infectie helemaal in de aap bent gelogeerd - weinig eigen afweer én geen hulp van buitenaf.

Jouw arts zegt nu, als de antibiotica niet werkt, dan heb je kennelijk geen bacteriele infectie, en moet je dús aan de prednison. Dat is nogal een aanname... Ten eerste kun je een bacterie hebben die niet gevoelig is voor het antibioticum dat je krijgt. Ten tweede kun je ook een virus of een schimmelinfectie hebben, waar antibiotica niet tegen werkt. Ga je dan prednison geven zonder dat je weet dat het veilig is (maw, zonder dat je zeker weet dat er echt geen bacterie, virus of schimmel is) dan neem je imo een risico.

Je schrijft dat dit al de 4e keer is dit jaar, en ik zou liever een verwijzing naar een longarts vragen voordat ik min of meer blind aan de prednison zou beginnen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 08:42

Nou.. Ze schrijven toch erg vaak antibiotica met prednison voor bij een longontsteking.

chocky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 10:45

Ehm, prednison remt niet je afweer, het geeft je juist een 'boost'. Het is juist logisch (en ook erg gebruikelijk) om dit voor te schrijven als alleen antibiotica niet voldoende is..

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:07

chocky84 schreef:
Ehm, prednison remt niet je afweer, het geeft je juist een 'boost'. Het is juist logisch (en ook erg gebruikelijk) om dit voor te schrijven als alleen antibiotica niet voldoende is..

Nope, het remt wel degelijk je afweer. Prednsion hoort tot de glucocorticosteroïden, een groep medicijnen die de ontstekingsreactie in je lichaam tegen gaat. Normaliter als je ziek bent, reageert je lichaam daar op met sickness behavior: Je krijgt koorts, je bent moe, je hebt nergens meer zin in. De prednison pakt niet de ontsteking aan maar pakt dat sickness behavior aan: Daarom voel je je daarna alsof je on-top-of-the-world staat.

Maar dat sickness behavior is natuurlijk ergens nuttig voor, het geeft je lichaam de extra ruimte om tegen de bacteriën te vechten. Haal je dat weg, dan heb je de kans dat de bacterie juist zal verergeren zonder dat je het merkt met alle gevolgen van dien.

Het wordt vaak gegeven bij een overactief immuunsysteem, bij bijv astma of autoimmuunproblematiek. Nadeel (1 van de vele :') ) is dat je afweer helemaal plat legt (ipv bijv het een klein beetje afzwakt zodat je overactief immuunsysteem een normaal immuunsysteem wordt) waardoor het vaak gecombineerd wordt met zware antibiotica.

(correct me if i'm wrong, ik ben geen arts maar wel een ervaringsdeskundige ;))

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:25

Maartje heeft gelijk ik heb namelijk een autoimuum pancreatitis en die wordt inderdaad geremd met pred en dan met de antibioticum de ontsteking aan gepakt

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 00:20

Heel erg bedankt voor de reacties! Ook een interessante discussie! Om eerlijk te zijn weet ik niet precies hoe het zit.

Doordat ik vandaag nog steeds erg benauwd was heb ik prednison gekregen. En moet zeggen dat ik.mij een paar uur later een stuk beter voelde. Wel nog benauwd, maar niet meer zo duf....

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 01:09

Ik heb ook prednison gehad. 30 mg en na een paar weken langzaam afgebouwd. Heb het in totaal zo'n 4 maanden gebruikt voor een darmontsteking (Crohn).

Ik was 10 kilo aangekomen door vocht (van 42 kg naar 52 dus je zag heel erg verschil! En door het snelle aankomen erge striae aan overgehouden.. ), ontzettende vreetbuien, stemmingswisselingen, zo'n vollemaansgezicht dat veel mensen me niet eens meer herkende en vooral 0,0 energie. Dat gevoel dat je de hele wereld aankan had ik totaal niet! Ook kreeg ik zonneallergie die nu bij de eerste zonneschijn wat tevoorschijn komt maar dat trekt wel weer weg gelukkig :)

Maar de verschrikkelijke pijn die ik had was na 2 dagen al stukken minder! En een kort kuurtje is dus zeker aan te raden en dan heb je minimale kansen op bijwerkingen.

Maar kijk inderdaad wel goed uit met wat je nou hebt. Je weerstand gaat er ontzettend van naar beneden dus als je een bacteriële infectie hebt dan ben je niet blij!

(edit: lees nu dat je het toch al gehad hebt: kan kloppen dat je je al beter voelde inderdaad :) )

Beterschap!!

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 01:33

Ik lees hier regelmatig dat jullie een stootkuur Prednison hebben gekregen,maar over hoeveel mg. hebben jullie het dan?

En TS.,heb je enig idee hoeveel mg. je arts jouw wil voorschrijven??

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 02:24

bij mijn moeder doet het inderdaad zijn werk, maar je word er wel een ander mens van.. en tel er een paar kilo bij op...

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 11:42

Ik heb er zeven van 30mg gekregen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 11:44

Zo dat is nogal wat (als ik me niet vergis).. Moet je niet afbouwen?
Wat is nou de uiteindelijke diagnose?

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 12:00

Ik heb afgelopen maand een 10daagse stootkuur gehad ivm een gezichtsverlamming.

Ik was ook erg bang om een ballon te worden maar het is me reuze mee gevallen!!!

Mn enkels raakte wat gezwollen maar verder nergens last van gehad.

De dagen na de kuur moest ik wat vaker plassen maar dat was het enige.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 12:34

Zo uit mijn hoofd heb ik voor mijn migraine 5 x 30 mg, een dusdanige kleine hoeveelheid dat het (bij mij in elk geval) geen enkele bijwerking heeft. En geen afbouwen o.i.d.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:08

Faruba schreef:
Ik lees hier regelmatig dat jullie een stootkuur Prednison hebben gekregen,maar over hoeveel mg. hebben jullie het dan?

Voor mij is dat 30 mg, afhankelijk van de ernst van de situatie 1 keer daags 30 of 2 a 3 keer daags 30 mg.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 10:59

Ik slik 1 x per dag 30 mg. Ik ben nog steeds benauwd, maar inmiddels wel al een stuk minder. Door de prednison voel ik mij een stuk minder duf. Inmiddels ook geen vervelende bijwerkingen. Dinsdag of woensdag weer langs de huisarts...

Nogmaals bedankt voor álle reacties!!!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:48

Ik heb een half jaar Prednison geslikt (begonnen met 50mg), in dat half jaar 8kg aangekomen en totaal veranderd in mijn gezicht. Daarbij kreeg ik er ook Diabetes II van.
Ik ben heel huiverig voor Prednison, maar het heeft wel mijn leven gered, soms moet het maar.