Proefpersoon voor geneesmiddelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:05

kiki1976 schreef:
Ik zou er nooit aan mee doen!

Mijn opa heeft heeft jaren geleden mee gedaan met een test aan een nieuw soort medicijn. Deze test was toen van het Dijkzicht ziekenhuis in Rotterdam.
Nu was mijn opa ziek en eigenlijk al opgegeven, hij had nog hooguit 3 maanden te leven.
Voor zijn idee had hij niets meer te verliezen en als hij er andere wel mee kon helpen, waarom niet. En ja natuurlijk had hij hoop op een langer leven, wie niet?

Uiteindelijk werkte het niet zoals het moest werken en er kwamen andere dingen bij waar hij heel veel last van had (extreme bijwerkingen die niet voorzien waren).
Qua uiterlijk zag je hem onwijs veranderen, hij leek wel een bodybuilder. Ziet best raar als je toch al tegen de 70 gaat.
Maar goed de test mislukte dus, en het Dijkzicht heeft hem laten vallen als een baksteen. Ze hebben hem als oudvuil behandeld.
Z'n einde is voor hem een enorme lijdensweg geweest. Z'n lichaam was gewoon al aan het vergaan/afsterven maar z'n hart bleef maar kloppen. En geen arts die euthanasie wilde doen, achteraf omdat ze het verloop wilde weten........

Een paar dagen na zijn overlijden heeft m'n tante nog een brief gekregen van het Dijkzicht ziekenhuis. Hierin stond het verslag van de test.
In hun beleving was de test deels geslaagd, want het hart werd sterker. Maar gingen het niet in "productie" nemen omdat het voor de patiënt een onwaardige lijdensweg geeft.

Oooh wat ziek zeg! Báh báh wat een achterbakse mensen jeetje! Ooooh, daar heb je toch geen woorden voor?
Iemand zo laten lijden etc. Pfff. Nog heel veel sterkte ermee! :(:) Ik snap dat dit je lang blijft raken báh! 1 woord, afschuwelijk! :r

Witwi

Re: Proefpersoon voor geneesmiddelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:14

Het is idd erg wat je opa is overkomen maar helaas moet ik je zeggen dat de personen die eraan meedoen wel weten dat het anders kan uitdraaien. Daarvoor zijn het nog altijd PROEFpersonen... En is het meer dan normaal dat ze 'het laatste' willen opvolgen.

Nuja, in jou plaats zou ik net hetzelfde reageren. Vind het wel erg, zeker om zoiets te verwerken...

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:17

Een aantal jaren geleden heb ik meegedaan aan een onderzoek tussen 2 inulinesoorten. Hiervoor moest ik een aantal keren een dagcurve (ook 's nachts) bjihouden, bloed laten prikken oogcontrole en de normale onderzoeken die bij diabetes horen. Nu waren dit wel 2 soorten die al op de markt waren. Bij mij bleek dat ik een allergie ontwikkelde voor de soort insuline waar ik voor in was geloot. Heb de studie wel afgmaakt maar een jaar later zat ikop de andere insuline van het onderzoek.
Mijn vergoeding, een nieuwe glucosemeter, een leuk wekkertje, ruime km vergoeding. Ik maakte geen extra km omdat ik voormijn werk toch al in dat ziekenhuis was.
Vond het leuk om ook de andere kant van een onderzoek te zien omdat ik vanuit de apotheek alleen maar uitgeef

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:27

@Witwi,
Helaas zijn er veel dingen achter gehouden en juist niet verteld. Er waren ook dingen beloofd maar toen het onderzoek anders uitpakte dan hun dachten. hebben ze die belofte zonder medeweten in gestrokken.
En daarbij is dit allemaal voor verteld op het moment dat hij niet lang meer te leven had. Geen bedenktijd en gelijk beginnen........ En daar is naar mijn idee ook al fout gegaan, hoe kan iemand zoiets nuchter overdenken als je net bovenstaande te horen heb gekregen?

Nou het enigste wat ze hebben kunnen volgens is dat z'n hart idd bleef kloppen. Maar waar z'n stuitje hoorde te zitten was één gat, hielen waren al compleet weg, vingertoppen werden helemaal zwart..... de geur die om hem heen hing was niet te harden.
En zo hebben ze hem 2 maanden laten liggen, wel met pijnstilling.
Hij heeft gesmeekt om er een einde aan te maken, maar nee.....Die man lag echt huilend te smeken, op een gegeven moment van pure waanhoop ook bij z'n eigen kinderen.....

Nee alles voor het verloop.....

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:32

kiki1976 schreef:
@Witwi,
Helaas zijn er veel dingen achter gehouden en juist niet verteld. Er waren ook dingen beloofd maar toen het onderzoek anders uitpakte dan hun dachten. hebben ze die belofte zonder medeweten in gestrokken.
En daarbij is dit allemaal voor verteld op het moment dat hij niet lang meer te leven had. Geen bedenktijd en gelijk beginnen........ En daar is naar mijn idee ook al fout gegaan, hoe kan iemand zoiets nuchter overdenken als je net bovenstaande te horen heb gekregen?

Nou het enigste wat ze hebben kunnen volgens is dat z'n hart idd bleef kloppen. Maar waar z'n stuitje hoorde te zitten was één gat, hielen waren al compleet weg, vingertoppen werden helemaal zwart..... de geur die om hem heen hing was niet te harden.
Hij heeft gesmeekt om er een einde aan te maken, maar nee.....Die man lag echt huilend te smeken, op een gegeven moment van pure waanhoop ook bij z'n eigen kinderen.....

Omg, wat verschrikkelijk ;( Uit je verhaal begrijp ik dat hij dus al lag te ontbinden, maar dat z'n hart bleef kloppen door de medicatie? :\

Witwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:32

Ik word er wel even stil van...
Sterkte nog met de verwerking.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:35

Ik werk bij PRA, eerst in de kliniek en nu al een paar jaar op het laboratorium waar een deel van de monsters getest worden.
Er zijn heel veel verschillende soorten studies, van enkele dagdelen tot weken intern.. Hoe langer en ingrijpender de onderzoeken, hoe groter de vergoeding. En je krijgt idd ruime KM vergoeding.
Hier een overzicht van de studies waar er mensen voor gezocht worden, en de vergoedingen:
https://volunteers.praintl.com/voluntee ... lden.phtml

De risico`s zijn heel klein. Wat er in Engeland gebeurd is zou in Nederland nooit gebeurd zijn, er zijn daar namelijk risico`s genomen die niet hadden gemogen.
Elk jaar nemen er echt heel veel mensen mee aan studies bij ons, en veel doen later nog aan andere studies mee omdat het ze zo goed bevallen is.

Er is trouwens een verschil tussen de studies op gezonde vrijwilligers, en patiëntenstudies.
Laatst bijgewerkt door Mariska_28 op 08-05-13 09:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:35

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:38

phormicola schreef:
kiki1976 schreef:
@Witwi,

Omg, wat verschrikkelijk ;( Uit je verhaal begrijp ik dat hij dus al lag te ontbinden, maar dat z'n hart bleef kloppen door de medicatie? :\

Dat klopt ja. En ik vind het onmenselijk dat ze zelfs dat wilde blijven volgen, en dat 2 maanden lang!

Dus vandaar ik zelf dus nooit maar dan ook nooit aan die testen etc zou mee willen werken.
Ze kunnen wel zeggen dat de risico's klein zijn. Dat kan op dat moment, maar wat doet zoiets op langer termijn? Vaak weet niemand dat.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:43

kiki1976:
Dat is gewoon ziek! Een mens zo laten lijden puur om te kijken wat het medicijn doet? Die doktoren moeten hun ogen uit hun kop schamen en hadden al lang jouw opa uit zijn lijden moeten verlossen. Ik wens je heel veel sterkte nog met de verwerking hiervan.

Helaas heb ik ongeveer hetzelfde meegemaakt met mijn grootoma. Ze lag op sterven en had door een val een gebroken bovenbeen wat niet meer gezet kon worden en opereren zal haar dood worden. Zusters (alhoewel, zeg maar eerder uitzendkracht zonder verstand) gingen deze vrouw even wassen en omrollen etc. En zeiden letterlijk dat ze niet moest zeuren als ze pijn had. Mijn tante heeft er toen 1 aangevlogen uit woede. Ook mochten we haar niks meer te eten en te drinken geven. Want dit stelde het doodgaan alleen maar uit. Ja en wat doe je dan, als je oma daar ligt te smeken om een slokje water. Werden we nog bijna het "verzoringshuis" uitgezet omdat we ons niet aan "hun regels" hielden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:44

Margreet schreef:
Hier kun je alle onderzoeken vinden: http://clinicaltrials.gov/

kiki1976, ik vind je verhaal erg onwaarschijnlijk, daarvoor is klinisch onderzoek veel te streng gereguleerd. Heel tragisch, maar de waarheid zal wel ergens in het midden liggen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Informed_consent
http://ichgcp.net/48-informed-consent-of-trial-subjects
Hier moet iedere onderzoeker zich aan houden.

Tja dan geloof je het niet. Alleen omdat het daar niet bij staat?
Hoelang word het daar al bijgehouden?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:50

Ik geloof het om meerdere redenen niet helemaal, maar dat is verder niet zo relevant. Als gezegd, de waarheid zal wel ergens in het midden liggen.
Dat verandert niets aan dat het heel naar is om een dierbare te verliezen aan zo'n lijdensweg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:56

LZP -> MW

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:00

Mijn neven en broer deden vaak mee aan verschillende proeven.
Van het geld konden ze ieder jaar op vakantie :+

Ze hebben wel eens rond gelopen met hart katjes ed.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:03

Tja dan geloof je het niet.
Mijn vader is bij de gesprekken aanwezig geweest in het Dijkzicht, en bij het hele verloop in het ziekenhuis.
Kijk ik denk wel dat wanneer ze vanuit het Dijkzicht eerlijker geweest waren en hem niet aan z'n lot hadden over gelaten het heel anders was verlopen.
Nu was mijn opa wel het eerste persoon waar dit op getest werd, en hij zelf ook niet goed heeft nagedacht over hoe het kon verlopen. Maar goed wie kan dat wel als je net heb gehoord dat je niet lang meer te leven had en je een mogelijkheid/kans krijgt om wel langer te leven.......
En hij heeft ook langer geleefd uiteindelijk, want hij heeft uiteindelijk nog een jaar geleefd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:30

miss_lizje schreef:
Nee ik zal er zelf nooit aan beginnen. Hoe vaak hoor je niet dat het toch niet helemaal okee is. Dat er toch nog op lange termijn problemen ontstaan of dat de helft van de proefpersonen sterft (weet niet meer voor welk medicijn dat was, maar een aantal jaar geleden ging bijna elk proefpersoon dood bij die proef).
Mijn lichaam en gezondheid is mij te dierbaar voor dit soort "grapjes voor geld".

Wat ik me herinner, ging het over een experiment met mensen die op de intensie care lagen met een ontstoken alvleesklier (ene aandoening die dodelijk kan zijn).
(Een kennis van mij stierf vorig jaar, na een half jaar - jawel! - op de IC gelegen te hebben. Kortom: een heftige aandoening.)

Het experiment leverde de info op, dat "het plannetje" (...wat gebeurt er nou, als we de patienten *dit* geven...?) geen soelaas bood.
Het akelige was, dat men qua wiskunde niet goed had opgelet.
Op het moment, dat men had kunnen weten dat het plannetje dodelijker was dan niets doen, had men moeten stoppen. Wegens rekenfouten zijn er helaas mensen overleden, die zonder middel X misschien er bovenop waren gekrabbeld.

Uiteraard is dat onderzoek van een andere categorie dan je als gezonde proefpersoon aanmelden bij een farmaceutische fabriek.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:38

@ Kiki,
die artsen zijn een stelletje botterikken, die uit het BIG register geschrapt horen te worden.
Een arts staat onder ede: ze hebben gezworen, het belang van de patient voorop te stellen.

Het is lief, dat je opa mee wilde werken "om anderen ter wille te zijn, ook al heb ik er zelf niets meer aan".
Prachtig!!

Maar op het moment, dat je als proefpersoon zegt "Nee, nu is het mooi geweest" heeft dat simpelweg voorrang.
(Voor de onderzoekende geest kan dat frustrerend zijn, dat weet ik wel, maar een mens is een mens en heeft het recht om geen proefkonijn te zijn.)
Met excuses aan de konijnen die voor experimenten gebruitk worden!!!)

Witwi schreef:
Het is idd erg wat je opa is overkomen maar helaas moet ik je zeggen dat de personen die eraan meedoen wel weten dat het anders kan uitdraaien. Daarvoor zijn het nog altijd PROEFpersonen... En is het meer dan normaal dat ze 'het laatste' willen opvolgen.

@ Witwi: ik hoop toch vurig, dat je met "En is het meer dan normaal dat ze 'het laatste' willen opvolgen" NIET het wangedrag van de artsen wilt goedpraten.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 16:43

Interessant topic dit. om de meningen te lezen van mensen. Ik ben er zelf niet zo over uit of ik het wel of niet zou doen. Aangezien je wel mensen kan helpen in onderzoeken en alles, maar je krijgt toch medicatie binnen die je niet nodig bent en dat lijkt me nooit erg goed, al merk je er waarschijnlijk weinig van als je geen bijwerkingen krijgt.

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 16:58

Ik heb het weleens gedaan toen ik echt aan de grond zat. Heb 5000 euro gekregen voor 2 weken intern en 2x 2 dagen terugkomen. Volgens mij heb ik een pacebo gekregen want had nergens last van en merkte niks

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:14

hmm het klinkt inderdaad heel verleidelijk door de grote sommen geld.. vraag me ook af of de risico's heel groot zullen zijn ..

Witwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:15

Janneke2 schreef:
@ Kiki,
die artsen zijn een stelletje botterikken, die uit het BIG register geschrapt horen te worden.
Een arts staat onder ede: ze hebben gezworen, het belang van de patient voorop te stellen.

Het is lief, dat je opa mee wilde werken "om anderen ter wille te zijn, ook al heb ik er zelf niets meer aan".
Prachtig!!

Maar op het moment, dat je als proefpersoon zegt "Nee, nu is het mooi geweest" heeft dat simpelweg voorrang.
(Voor de onderzoekende geest kan dat frustrerend zijn, dat weet ik wel, maar een mens is een mens en heeft het recht om geen proefkonijn te zijn.)
Met excuses aan de konijnen die voor experimenten gebruitk worden!!!)

Witwi schreef:

@ Witwi: ik hoop toch vurig, dat je met "En is het meer dan normaal dat ze 'het laatste' willen opvolgen" NIET het wangedrag van de artsen wilt goedpraten.

Nenee, wil ik helemaal niet. Heb me verkeerd uitgedrukt. Ik wou zeggen dat ze tot op einde studie alles willen opvolgen. Goede afloop of niet, ze moeten weten wat er verder gebeurd. Maar de vrijwilliger heeft altijd recht om te stoppen natuurlijk. Al betwijfel ik ook sterk bij de afloop van die opa want zoals er eerder gezegd is geweest, alles wordt goed opgevolgd en bij ons in Antwerpen letten ze daar wel op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:16

SecretLIN schreef:
hmm het klinkt inderdaad heel verleidelijk door de grote sommen geld.. vraag me ook af of de risico's heel groot zullen zijn ..

Klinkt idd verleidelijk. Helemaal nu ik geen werk heb en pas in september weer begin met een studie.

Witwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:18

Maar neen de risico's zijn niet groot! Zoals ik eerder zei, in mijn werkcarrière daar heb ik nog niets meegemaakt met vrijwilligers... Buiten een paar symptomen. Soms weet je zelf op voorhand wat je eventueel zal krijgen aangezien die medicatie al eens eerder op mensen is getest...
Vele komen zelf 3x/jaar omdat het zo goed meevalt... Ik spreek dan wel over de unit waar ik werk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:21

Witwi schreef:
Maar neen de risico's zijn niet groot! Zoals ik eerder zei, in mijn werkcarrière daar heb ik nog niets meegemaakt met vrijwilligers... Buiten een paar symptomen. Soms weet je zelf op voorhand wat je eventueel zal krijgen aangezien die medicatie al eens eerder op mensen is getest...
Vele komen zelf 3x/jaar omdat het zo goed meevalt... Ik spreek dan wel over de unit waar ik werk...

Hoe zit dat met als je al medicijnen gebruikt? In mijn geval B12

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:21

las bij die nederlandse sites net dat je voor veel onderzoeken als vrouw in de menopauze moet zijn of gesterrilliseerd weet jij waar dat voor zou kunnen zijn witwi? kun je onvruchtbaar worden van die medicijnen oid