Vechten tegen kanker

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:01

Ooit zei iemand tegen mij, door zo positief te blijven heb al de helft van je herstel.
Ja je moet alleen vechten hoeveel lieve mensen er ook naast je staan.
Heb het al zwaar ervaren maar een duidelijk levensles maar weet ook dat de kans groter is als je één maal kanker hebt gehad dat je het weer kan krijgen.
Ben altijd erg open geweest, geen pruik opgehad en gewoon kleine boodschapjes gedaan in het dorp.
Maar ben blij te zeggen dat weer alweer wat verder zijn en volop van het leven genieten.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 18:04

Echt, ik wil hier niemand mee kwetsen.
Weet je wat het is? Ik hoor op meerdere plekken dat 'vechten tegen kanker', juist als kwetsend wordt ervaren. Het woord 'vechten'.
En dat mensen dat als kwetsend zien. Daarom wil ik weten of dat aan mij ligt, en ik dat alleen van mijn omgeving hoorde, of dat ook andere mensen dit zo zien.

F_orumster, als je de link leest die mloes heeft gestuurd, zie je dat positief hier en daar invloed heeft, maar dat gedwongen positief zijn, juist heel negatief werkt.

vandago: dat citaat is van een dokter. (Beiden, overigens). En ook hij zegt: vooral niet opgeven ofzo, maar de term vechten is hij het niet mee eens.

Thorn2006: zou jij van jezelf zeggen dat het door je positiviteit kwam? Of dat je puur geluk hebt gehad? Of dat het een mix was?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:04

Wij maken ons op dit moment inderdaad op voor 'de strijd' tegen kanker. Ik kan het gevoel ook niet anders omschrijven: iedereen in ons gezin raapt alle kracht nu bij elkaar (mentaal), omdat we weten dat we die de komende tijd hard nodig zullen hebben. 'De strijd verliezen' betekent voor mij niet dat je een verliezer bent in de betekenis van 'loser', maar dat je hebt gevochten, maar de ziekte te sterk was. En dat klinkt mij niet negatief in de oren, maar dat zal persoonlijk zijn.

Ik vind het eigenlijk wel mooi dat deze benaming alleen bij kanker wordt gebruikt: het laat zien hoe heftig mensen -en dan niet alleen de slachtoffers- het hele proces ervaren. Er spreekt ook bewondering uit vind ik: voor de mensen die ertegen vechten, gevochten hebben of het gevecht hebben meebeleefd.

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:10

maar het woord vechten en strijd is symbolisch..

Als ik zie wat voor invloed het heeft gehad op het leven van diegene die het gehad hebben, wat zij doorstaan hebben en van de omstanders die hen bijgestaan hebben, zie ik het toch echt als een gezamenlijke strijd tegen die stomme tumoren om te proberen die ziekte slimmer af te zijn.

Ik heb op de diverse afdelingen in de ziekenhuizen niemand meegemaakt die zei dat het woord "vechten" kwetsend was.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:11

LoveBodin schreef:
F_orumster, als je de link leest die mloes heeft gestuurd, zie je dat positief hier en daar invloed heeft, maar dat gedwongen positief zijn, juist heel negatief werkt.

Mloes haar link en mijn post hebben niet zoveel raakvlakken met elkaar...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:11

LoveBodin schreef:
Echt, ik wil hier niemand mee kwetsen.
Weet je wat het is? Ik hoor op meerdere plekken dat 'vechten tegen kanker', juist als kwetsend wordt ervaren. Het woord 'vechten'.
En dat mensen dat als kwetsend zien. Daarom wil ik weten of dat aan mij ligt, en ik dat alleen van mijn omgeving hoorde, of dat ook andere mensen dit zo zien.

Dat heb je al gedaan, had je eerder moeten bedenken. ;)
Ik heb dat daadwerkelijk nog nooit gehoord, net als wat Sonja89 en vandango zeggen. Je bent geen loser, je hebt gevochten maar de ziekte was te sterk.

Je kunt prima afvragen hoe anderen hierover denken maar formuleer dan a.u.b de volgende keer je berichten met wat meer gevoel van medeleven. Gedreven of niet in dit soort dingen, maar in mijn ogen ben je te ver gegaan met je toon.

edit, typo
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 03-05-13 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:12

Heb geluk gehad, was er echt net op tijd bij want het was nog niet uitgezaaid maar ben ook blij dat je niet heb gedacht kan nog wel even wachten om naar de dokter te gaan. Deze dacht ook dat is niks. En daarna een flinke controle gehad en een positieve uitslag gekregen. Natuurlijk helemaal blij maar 1,5 week later terug geroepen door het ziekenhuis dat het helemaal niet goed was. Okseltoilet gehad en daar alles weg gehaald en die was gelukkig helemaal schoon.
Ben zelf echt positief en ga (bijna) nooit naar de huisarts maar ben echt blij dat ik heen ben gegaan. En het was een flinke levensles. Weet wel dat door mijn posititeit het allemaal (best) makkelijk af te gegaan, alle bestralingen en chemo's.

Thorn2006

Re: Vechten tegen kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:13

Denk dat mijn omgeving er veel meer moeite mee heeft gehad dan dat ik het allemaal ben ondergaan.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:14

Lovebodin heeft gewoon een aantal stellingen erin gegooid, de whonder why-s.
Dat mag best, vind ik.

Ik vroeg me zo een tijdje af of het echt zo was dat mensen die verkracht zijn, hier niet overheen komen zoals vaak aangegeven. Een topic op bokt leerde me dat dat juist wel kan.
Ik zie dit topic als eenzelfde soort vraagbaak.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:14

Thorn2006 schreef:
Weet wel dat door mijn posititeit het allemaal (best) makkelijk af te gegaan, alle bestralingen en chemo's.

Thanks voor de opsteker _/-\o_ Fijn om te lezen zoiets!

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:16

Sonja89, jullie allemaal veel sterkte maar vooral kracht voor deze tijd.
Hopelijk mogen jullie snel achter om kunnen kijken en denken dat hebben we allemaal gehad!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 18:18

vandango schreef:
maar het woord vechten en strijd is symbolisch..

Als ik zie wat voor invloed het heeft gehad op het leven van diegene die het gehad hebben, wat zij doorstaan hebben en van de omstanders die hen bijgestaan hebben, zie ik het toch echt als een gezamenlijke strijd tegen die stomme tumoren om te proberen die ziekte slimmer af te zijn.

Ik heb op de diverse afdelingen in de ziekenhuizen niemand meegemaakt die zei dat het woord "vechten" kwetsend was.

Oké, dan lag dat dus aan mij :).

Ik snap dat vechten en strijd symbolisch is, maar ik blijf er een beetje mee struggelen met het verliezen. Voor mij heeft dat gewoonn een negatieve klank, en ik vind dat als iemand aan kanker overlijd, dat die persoon niet 'schuld' treft, wat ik toch bij verliezen wel het gevoel krijg.
Daarom, ik wil echt niemand kwetsen, ik struikel alleen over de benaming van 'winnen', en dat er mensen zijn die kanker hebben overwonnen dankzij hun positiviteit.
Strijd tegen kanker kan ik me (zeker nu) wel in vinden, vooral na de verhalen hier :). En ja, verliezen kan ook positief zijn.
Daar kan ik het natuurlijk niet anders dan mee eens zijn.

Sonja89, bedankt voor wat je schreef. En ik hoop dat alles snel positief achter de rug is.

Alleen wordt strijden tegen ook voor oorlogen etc. gebruikt. Maar kanker kan je misschien wel als oorlog in je eigen lichaam beschouwen.

En om even op de botte toer te gaan: kanker is een langlopende ziekte (vaak). Maar er zijn meerdere langlopende ziekten. Is het dan oké, omd aar ook vechten/strijdne voor te gebruiken? Of is het alleen tegen kanker?

Inderdaad F_orumster, het is gewoon afvragen. Ik ben hier nieuwsgierig naar, en dan is Bokt voor mij de plek om hierover te vragen. En te leren.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:18

F_Orumster schreef:
Dat mag best, vind ik.

Ik vroeg me zo een tijdje af of het echt zo was dat mensen die verkracht zijn, hier niet overheen komen zoals vaak aangegeven. Een topic op bokt leerde me dat dat juist wel kan.

Het gaat mij om de toon waarop het gevraagd wordt. Ze had het ook op een medelevende toon kunnen vragen. Nu komt het keihard binnen alsof mijn opa en vader losers zijn die de strijd verloren hebben en dat ze slappelingen waren. Ik kan je vertellen dat dat verschrikkelijk pijn doet.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 18:19

Maar Magda_90, dat is JUIST waarom ik over dat vechten struikel!
Omdat (voor mijn gevoel) er dan geïmpliceert wordt, dat dat soort mensen (in jouw woorden) slappelingen zijn, terwijl ik het daar totaal niet mee eens ben!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:22

magda_90 schreef:
F_Orumster schreef:
Dat mag best, vind ik.

Het gaat mij om de toon waarop het gevraagd wordt. Ze had het ook op een medelevende toon kunnen vragen. Nu komt het keihard binnen alsof mijn opa en vader losers zijn die de strijd verloren hebben en dat ze slappelingen waren. Ik kan je vertellen dat dat verschrikkelijk pijn doet.

Je kan ook even relativeren en nadenken dat niemand dat zo zou stellen.
Ik zie ook weleens berichten die ik negatief zou kunnen interpreteren (iemand presteerde het eens recht in mijn gezicht te zeggen dat een faillissement van haar ouders moeilijker is dan het overlijden van een ouder (mijn moeder was net 2 jaar daarvoor overleden)). Ik kan me hier loeikwaad over maken, maar ik laat het lieve los, ze bedoelde het vast niet zo zwartwit en zo wel dan is ze gewoon stom.

Edit: Magda, ik denk dat dit onderwerp voor jou nu sowieso te heftig is. Je bent nog maar net je vader verloren. Dat is niet niks.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 03-05-13 18:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:23

Bedankt voor de lieve woorden Thorn2006 en LoveBodin :)

Hier is een interessant verschil in interpretatie, of 'taalgevoel', denk ik! Welk gevoel je associeert met het woord 'verliezer' (i.c.m. kanker) is blijkbaar voor iedereen weer anders. Zo'n verliezer is voor mij als een in het harnas gestorven held, beter kan ik het niet omschrijven!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:24

LoveBodin schreef:
Maar Magda_90, dat is JUIST waarom ik over dat vechten struikel!
Omdat (voor mijn gevoel) er dan geïmpliceert wordt, dat dat soort mensen (in jouw woorden) slappelingen zijn, terwijl ik het daar totaal niet mee eens ben!

Nu ben je het er niet mee eens dat het slappelingen - eigen schuld - zijn?

LoveBodin schreef:
En wat als iemand die strijd 'verliest' (zo heb ik het meerdere malen zien staan). Als de kanker ongeneeslijk was, dan kun je er toch niet tegen vechten? En als je 'verliest', dan ben je een verliezer. En indirect krijg ik in elk geval het gevoel dat het die persoons eigen schuld was. Hij/zij had dan niet hard genoeg gevochten. Dat is toch niet eerlijk? Wat kon die persoon er nou aandoen, dat hij/zij de pech had de verkeerde vorm getroffen te hebben?

Je spreekt jezelf tegen.

In ieder geval, wat de uitkomst ook wordt van deze discussie. Emotioneel gezien trek ik het niet meer om mee te doen. Denk de volgende keer alstublieft aan je formulering zeg...

[edit] @F_Orumster, daarom haak ik maar af voordat ik woorden ga zeggen waar ik spijt van krijgt. Meerder pb's aan de hand van dit topic geven mij echter wel gelijk dat de woorden kwetsend zijn. Zij willen dit alleen niet openbaar schrijven waar ik respect voor heb.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 03-05-13 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:26

Ze bedoelt, dat ze het gevoel krijgt dat die stelling zich daarin vertaald Magda.
Wat onhandig geformuleerd, maar ik begrijp wat ze wil zeggen.
Ze denkt, dat de uitspraak verliezen aangeeft in deze, alsof de stelling zegt dat het dan diegene haar/zijn eigen schuld is.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 03-05-13 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 18:27

Sonja89 schreef:
Bedankt voor de lieve woorden Thorn2006 en LoveBodin :)

Hier is een interessant verschil in interpretatie, of 'taalgevoel', denk ik! Welk gevoel je associeert met het woord 'verliezer' (i.c.m. kanker) is blijkbaar voor iedereen weer anders. Zo'n verliezer is voor mij als een in het harnas gestorven held, beter kan ik het niet omschrijven!

Vind ik een hele mooie omschrijving!
En ik ben het met je hele post eens :)

Magda_90, sorry, ik snap dat je 't zo kan opvatten. Ik bedoelde het als: "imo wordt er dan indirect gezegd dat deze persoon zijn eigen schuld was, maar daar ben ik het juist niet mee eens. ". Indirect een negatief gevoel, wat ik niet zou willen hebben, maar wat ik wel krijg door de formulering.

F_orumster schrijft het wat beter op wat ik bedoelde. Het staat er inderdaad onhandig, sorry daarvoor.

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:28

maar dat is maar net wat voor gevoel je hebt bij het woord verliezen. Bij kanker wanneer je verliest, verlies je de strijd van iets wat sterker is dan je zelf bent in sommige gevallen. Dat hoeft nog niet gelijk te betekenen dat je een slappeling of loser bent en dat je er niet alles aan hebt gedaan om er van te winnen.

Ook in dit stukje is het woord verliezen weer symbolisch...
Maar zoals ik eerder zei vindt ik het geen verliezers maar helden, door hoe ze gevochten hebben in de strijd, maar dat de strijd helaas te machtig werd voor hen.

Voor mijn nichtje die over een maandje 4 wordt is haar papa een echte held, ook al is hij nu een sterretje..

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 18:30

vandango schreef:
maar dat is maar net wat voor gevoel je hebt bij het woord verliezen. Bij kanker wanneer je verliest, verlies je de strijd van iets wat sterker is dan je zelf bent in sommige gevallen. Dat hoeft nog niet gelijk te betekenen dat je een slappeling of loser bent en dat je er niet alles aan hebt gedaan om er van te winnen.

Ook in dit stukje is het woord verliezen weer symbolisch...
Maar zoals ik eerder zei vindt ik het geen verliezers maar helden, door hoe ze gevochten hebben in de strijd, maar dat de strijd helaas te machtig werd voor hen.

Ben ik het helemaal mee eens hoor!
Maar omdat verliezen bij mij een negatieve klank heeft/had (is door dit topic veranderd, zeker icm kanker), klonk het soms in mijn oren alsof die persoon een slappeling is, terwijl dat helemaal niet zo is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:31

Ze spreekt zichzelf juist helemaal niet tegen. Het is mij in de hele OP glashelder dat ze JUIST NIET vind dat het verliezers zijn en daarom niet van de term vechten/verliezen houdt.

De onderste quote is een potentiele conclusie die men kan trekken uit het gebruik van het begrip vechten/verliezen. Dat is dus geen persoonlijk statement van TS.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:32

Je kunt bij een gevecht winnen of verliezen. Als je verliest betekent het niet dat je slecht was. Het betekent ook niet dat JIJ als persoon niet sterk genoeg was of niet goed genoeg je best hebt gedaan. Het betekent dat je lichaam je in de steek liet.
Kanker is iets dat je lichaam zelf fout doet, bij een griepje is dit een virus/bacterie (?). Op dat moment zit je vast in een lichaam dat iets fout doet waar jij onder lijdt. In mijn ogen vecht je daar dus tegen.
Je vecht tegen je eigen lichaam. Jij bent de gene die elke keer doodziek bent van de chemo's. Daar zorgt je eigen lichaam voor, en dat is heel zwaar. Het is niet 'braaf je chemo's nemen'. Je krijgt de chemo's en daarna begint het pas echt. Dan begint het misselijk zijn, haar uitval, overgeven, duizelig zijn, aangetaste nieren, aangetaste darmen, alles! 'Braaf je chemo's nemen' is het dus zeker niet.
Tegen een hartziekte of een darmziekte vecht je ook in mijn ogen, alleen zijn deze ziektes minder bekent omdat nou eenmaal minder mensen het hebben.
In mijn ogen geef je een gevecht tegen een ziekte op als de strijd niet aan gaat. Als je het niet meer probeert. En dan bedoel ik niet dat als je terminaal ziek bent je het opgeeft. Dan probeer je er alsnog het beste van te maken.
Als je het niet meer positief probeert te zien en probeert het mooi te maken verlies je het gevecht.

En ik hoop ook dat ik met dit bericht niemand pijn doen...
Het is nou eenmaal lastig te verwoorden...

magda_90

Daarom trek ik mij terug uit deze discussie, de emoties hebben de overhand.

Joyce_

Magda_90, jij leest/interpreteert de berichten van LoveBodin niet goed. LoveBodin verwondert zich juist in negatieve zin om de term 'vechten', omdat (in haar opinie) bij 'vechten' ook 'verliezen' hoort. Zij is het er (net als jij!) niet mee eens dat 'verliezers' in de strijd tegen kanker, 'slappelingen' of 'losers' zouden zijn. Daarom vind ze de term vechten zo ongelukkig gekozen; omdat mensen die overlijden aan kanker geen verliezers in de negatieve zin van het woord zijn, maar vaak juist sterke mensen die gewoon ontzettende pech (niet te behandelen soort van kanker, bijvoorbeeld) hadden.

Jullie zijn het dus allebei met elkaar eens, maar verschillen alleen over of de termen 'vechten' en 'verliezen' een positieve of negatieve lading hebben. Zoals Sonja89 zegt: een discussie die betrekking heeft op taalgevoel. Niet een die betrekking heeft op je medeleven met kankerpatiënten. :)

Moet zeggen dat ik bij het lezen van de OP heftig mee zat te knikken, LoveBodin! Zoals jij het omschrijft is vechten inderdaad een ongelukkige term. Maar als ik lees wat Sonja89 zegt, ben ik het daar ook wel mee eens: verliezen in het harnas, omdat er tegen die vijand nooit te winnen valt...