familiaire hypercholesterolemie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Barroco

Re: familiaire hypercholesterolemie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:43

Ik meld me hier, weet ongeveer vanaf mijn 15e dat ik FH heb. Ik moet eerlijk bekennen dat het me niet heel erg bezig houd. Laatste keer dat ik m'n cholesterol heb laten testen is zeker een jaar terug, ik zat toen rond de 5, dus zeer netjes.

Mijn moeder heeft medicijnen geslikt maar voor een korte periode en let sindsdien op haar eten en zit altijd goed met haar cholesterol. Vind het we heftig om te lezen dat er zoveel mensen aan de medicijnen hierover zitten, letten jullie dan ook op jullie voedingspatroon?

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 22:45

lis1 schreef:
Ik ben er sinds mijn 9e achter dat erfelijk belast ben en slik hier dan ook al vanaf mijn 9e medicijnen voor ( ben nu 21).
Ik slik nu crestor 40mg en ezetrol.
Heb eigenlijk niet veel last gehad van spierpijn of andere bijwerkingen, gelukkig!
Moet binnenkort weer voor mijn jaarlijkse controle en ben best nieuwsgierig, ben gezonder gaan leven en watvoor uitwerking dit heeft.
Ik voelde me als kind nooit echt begrepen.. Was altijd graatmager en de dokters spraken toen alleen maar in volwassen taal.

Misschien scheelt het, v.w.b. de bijwerkingen, dat je al zo jong aan de medicijnen zit. Dat hoor je ook wel eens over de pil. Zelf voelde ik me er helemaal niet prettig bij, maar vriendinnen die al sinds pubertijd de pil slikken hebben nooit ergens last van gehad.
Super toch. Want je slikt best heftige medicijnen.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 22:51

Barroco schreef:
Ik meld me hier, weet ongeveer vanaf mijn 15e dat ik FH heb. Ik moet eerlijk bekennen dat het me niet heel erg bezig houd. Laatste keer dat ik m'n cholesterol heb laten testen is zeker een jaar terug, ik zat toen rond de 5, dus zeer netjes.

Mijn moeder heeft medicijnen geslikt maar voor een korte periode en let sindsdien op haar eten en zit altijd goed met haar cholesterol. Vind het we heftig om te lezen dat er zoveel mensen aan de medicijnen hierover zitten, letten jullie dan ook op jullie voedingspatroon?

Groot gelijk dat je je er niet zo mee bezig houdt, rond de 5 is supernetjes. En gewoon in de gaten houden.
Ik ben geen heilig met eten, maar ik zorg wel dat ik let er wel op en hoe ik m'n eten klaar maak.

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:53

Dat is zeker waar. Maar vraag me soms wel af wat dit voor gevolgen voor de toekomst heeft. Ga nu toch ook wel aan kinderen denken en wie weet geef ik dit door aan hun.
Ik heb ook vaak dat de crestor bij de apotheek is uitverkocht en dan willen ze me een vervanger geven.. Erg balen want die mag ik niet daar krijg ik maagpijn van en heeft geen goed effect op mijn cholesterol dus dan moet mijn arts weer bellen met de apotheek. Is dit bij jullie ook aan de hand of valt dat mee?

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 23:01

Om die reden is mij toen geadviseerd om nog geen medicijnen te gaan slikken. Dus ik heb me er heel lang niet mee bezig gehouden. Dus ik kan me voorstellen dat je je er nu zorgen over maakt. Heb je het al besproken met je huisarts. Ik kan er ook niets over zeggen. Ze zullen nu veel meer weten dan bij mij toen.

Er is natuurlijk een kans dat je, mocht je kinderen krijgen, het doorgeeft. Mijn moeder heeft alle 4 haar kinderen dit doorgegeven, maar ik heb 2 zussen met kinderen en van mijn neefjes en nichtje heeft maar 1 FH. Het kan dus alle kanten op.

Of crestor vaak niet te krijgen is hier, weet ik niet, ik slik dat nog maar kort. Hiervoor slikte ik een andere statine, tussendoor ben ik wel van merk veranderd, maar het was nooit niet te krijgen.

Kailonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:57

Ik slik al jaren crestor en ik heb nog nooit meegemaakt dat het er niet meer is.
Zolang je zonder medicijnen je cholesterol op peil kunt houden is het prima. Wel regelmatig laten controleren. Een jaar is altijd sneller voorbij dan je denkt.
Wij hebbeb in eerste instantie (jaren geleden dus) geprobeerd om het cholesterol met een dieet te verlagen. Dat hielp geen steek. Daarna aan de medicijnen en toen was het goed.

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 17:43

Bij mij was er eigenlijk geen keus of ik wel of geen medicijnen moest.. Moest zo snel mogelijk beginnen en slik deze dus ook al jaren trouw.
Ik sta op dit moment onder controle in het Erasmus ziekenhuis in Rotterdam. Moet binnenkort ook weer op controle dus ben benieuwd.
Ik kan ook meedoen aan verschillende onderzoeken van het laboratorium maar ben helaas ontzettend bang voor bloedprikken dus dat gaat hem niet worden.