Wie heeft er een schildklierafwijking? Deel 1.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 12:27

Fred_Kroket schreef:
Alle schildklier posters in dit topic... Als je vragen hebt ga dan niet op internet speuren of in dit topic neuzen of proberen zelf dingen uit te pluizen. Bel je huisarts of internist zodat die je gerust kan stellen. Een van de dingen waar ik het meeste baat bij had was juist NIET op internet bij elkaar op een hoopje gaan zitten klagen (niet dat het hier gebeurd) of elkaar symptomen te vergelijken of te versterken.

Dus mocht je jezelf wat afvragen... chop chop, bel je huisarts en niet de theorie over blauwe plekken en Hasimoto op bokt gaan navragen. Bokt is een paardenforum... Geen medische vraagbaak.

Ach het is pure interesse hoor, in principe houd ik me niet erg bezig met mijn schildklier lol, maar ik had daar nog niet eerder van gehoord. En ik ga niet voor simpele blauwe plekken die ik mijn hele leven al heb en verder geen 'last' van heb naar mijn huisarts of een aparte afspraak voor maken met mijn internist... kom er al vaak genoeg naar mijn zin.

Mando

Re: Wie heeft er een schildklierafwijking? Deel 1.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:05

Nou FK dat is iets wat we zelf wel beslissen denk ik.. volgens mij wordt hier gewoon over gesproken en als je echt iets wilt opzoeken doe je dat toch wel.
Er bestaat ook nog zoiets als het schildklierforum

En of ik wel of niet mijn HA bel met vragen dat beslis ik zelf wel ..
Via internet ben ik een hoop te weten gekomen.... en een ieder moet doen waar hij zichzelf
goed bij voelt.

Ik slik bv mijn thyrax voor het slapen gaan omdat ik als ik het in de ochtend doe te moe bent
Dus volgens jou mag ik dat dan niet hier spuien omdat jij vind dat je je HA dan maar moet bellen

Kom op zeg....

Maar goed, als jij vragen heb over iets buiten paarden om... dan weet je in iedergeval zelf heel goed dat je ze hier niet moet stellen.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:17

Ervaringen uit wisselen kan nooit kwaad :-)

@ Mando: doe jij mee aan het experiment met 's avonds slikken? Ik had mijn internist ernaar gevraagd, maar zij zei dat het nu nog experimenteel is en dat er nadelen aan zitten (je mag de hele avond niets eten na de inname, bijvoorbeeld).

Ik heb net terug van de internist en moet nu ophogen naar 75microg. Maar ben er helaas nog lang niet :-(
Klachten zijn de laatste 2 a 3 weken een stuk erger geworden. Doodmoe, hele zware en pijnlijke spieren en pijnlijke stijve gewrichten. De laatste tijd heb ik ook last van 'aanrakingspijn' op / aan mijn handen. Met mijn vinger erlangs strijken doet dan al pijn. Iemand mee bekend? Mijn internist niet.
En oja, hebben mensen die pijn in hun handen hebben baat bij wapperen met je handen?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:51

kunnen daar blauwe plekken door komen? werd vanochtend weer wakker met een blauwe plek van een 5-10cm waarvan ik absoluut niet weet waarom...

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:53

Was dat dan een experiment dan?

Ik vroeg aan mijn endo hoe het zat met slikken van mijn thyrax, toen zei ze je mag het ook in de avond gaan slikken hoor. Maakt helemaal niet uit.
In de ochtend had ik echt een uur of 2 nodig om op gang te komen

Dus wat ik doe... tussen eten en innemen moet 2 uur zitten dus na het eten neem ik niets meer (ok ik zondig soms wel hoor) en dan net voor het slapen gaan neem ik mijn thyrax in.
Ik hoef nu in de ochtend niet meer "op gang" te komen

Ik had ook spier krampen vooral in mijn benen en ik ben magnesium van Phytonics gaan nemen. (ja die voor de paarden) (ja kunnen mensen ook nemen)
Iedere ochtend een theelepel in een laagje water anders kreeg ik het niet weg en daar voelde ik mij goed bij

Schildklierpatienten staan er om bekend dat vaak de bijnieren overuren maken en vrij moe zijn

Ik heb erg veel baat bij mijn osteopaat. Die man heeft echt gouden handen
Zet mijn energiebanen weer open en dan kan ik de hele wereld weer aan

Toen ik nog met instellen bezig was ging ik iedere 6 weken naar Bilthoven en nu 1x in de 3 maanden

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:56

Ympi schreef:
@ Mando, je hoort thyroxine nuchter in te nemen, je mag ervoor dus minstens zes uur niets eten, hoe je dat 's avonds wil gaan regelen? Door ze 's avonds in te nemen, wordt veel te weinig van de werkzame stof opgenomen, niet erg slim dus...

Hier trouwens ook Hashimoto.

Nou.. ik zit al 3 jaar op 137.5 mg en nu pas ben ik naar de 150 gegaan dus hoezo niet werken en hoezo niet slim.
Denk dat ik oud en wijs genoeg ben om daar zelf over te beslissen

Dat is allemaal al achterhaald die 6 uur.. na 2 uur is je eten echt wel verteerd hoor in je maag en kan je gerust je thyrax innemen.

Gelukkig was het de endocrinoloog die het adviseerde en niet een of andere boerenl*l op internet... dus dan ga je er vanuit dat iemand daarvoor gestudeerd heeft en zichzelf op de hoogte houd van alles en het dus wel zal weten.

Wanneer?
Neem de tabletten in op een lege maag. Dus minstens 2 uur na het eten of een half uur voor het eten. Bijvoorbeeld ten minste een halfuur voor het ontbijt of minstens twee uur na het avondeten

edit: check http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Thyrax.aspx?mId=10704&rId=411

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 06:54

Hier ook schildklierpatiënt.

Vroeger heb ik een snelwerkende gehad, na ernstig ziektebed doet ie bijna niks meer, ging van maatje 34 naar 46 eer ze erachter kwamen dat de schildklier o.a. een oorzaak was.

Eerder thyrax, nu euthyrox.

Vinden de andere euthyrox gebruikers het ook zo lastig dat sinds 2 maand er geen dagen meer op de strips staan?

Ik vergeet met regelmaat iets en dan moet ik echt heel diep in mijn geheugen graven of ik wel of geen tabletje heb gehad.......

Net weer een verhoging gehad, over 2 maand weer prikken.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 06:58

Te traag werkende schildklier, zit nu aan de euthyrox 150mcg

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 07:08

Oh hebben jullie strips.
Ik heb van thyrax lossen pillen dus alles zit in pillendoosjes dan ik het niet vergeten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:59

Ik slik kelpasan van Vogel voor mijn trage schildklier, werkt goed.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:04

Mando schreef:
Nou FK dat is iets wat we zelf wel beslissen denk ik.. volgens mij wordt hier gewoon over gesproken en als je echt iets wilt opzoeken doe je dat toch wel.
Er bestaat ook nog zoiets als het schildklierforum

En of ik wel of niet mijn HA bel met vragen dat beslis ik zelf wel ..
Via internet ben ik een hoop te weten gekomen.... en een ieder moet doen waar hij zichzelf
goed bij voelt.

Ik slik bv mijn thyrax voor het slapen gaan omdat ik als ik het in de ochtend doe te moe bent
Dus volgens jou mag ik dat dan niet hier spuien omdat jij vind dat je je HA dan maar moet bellen

Kom op zeg....

Maar goed, als jij vragen heb over iets buiten paarden om... dan weet je in iedergeval zelf heel goed dat je ze hier niet moet stellen.

Zo op je tenen getrapt?

Dit was een tip die de internist en de huisarts mij gaf. Aangezien over het algemeen mensen mèt klachten op internet gaan speuren, niet de mensen zonder klachten. Die gaan niet vertellen dat het juist goed gaat.

Als je informatie zoekt ga dan kijken of je een goede bron kan vinden. Aangezien schildklierklachten ook voor een groot deel psychosomatisch kunnen zijn. Doordat ze psychisch zo "bestuurbaar" zijn is het juist makkelijk om jezelf een symptoom aan te praten wat er in werkelijkheid niet is. Ik studeer een paramedische studie en uit onderzoek is ook gebleken dat het beter is voor je herstel om niet zelf te dokteren en op internet te lezen. Vaak gaan patiënten selectief lezen en als je al die symptomen bij elkaar optelt zou je zo last kunnen hebben van allerlei ziektes.

En Thyrax moet je toch echt op een lege maag innemen. Desnoods midden in de nacht maar niet als je maag nog vol is aangezien het niet in je bloedbaan wordt opgenomen. Nogal zonde van al die medicatie die je voor niets inneemt, het neemt dan wel iets op maar niet de totale hoeveelheid die voorgeschreven krijgt. Maar jij kunt overal zelf goed over beslissen.... :')

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:59

Klopt ik kan erg goed beslissen in samenwerking met mijn endocrinoloog vwb mijn medicatie.
Zoals ik al eerder schreef is het innemen van Thyrax achterhaald dat dat in de ochtend moet op
een lege maag en als je de link dan aanklik staat ook vermeld dat je het 2 uur na het eten in mag nemen. Dan klopt die info ook blijkbaar niet.

Nee hoor ben niet op mijn teentjes getrapt, maar je komt vrij aanvallend over en dan kan je wel een paramedische studie volgen maar dat wil niet zeggen dat je het allemaal "beter" weet
Alsof je niet op internet mag gaan kijken vwb klachten, oplossingen enz enz
Denk dat dat menselijk is, denk je niet.

Stel aan verschillende internisten of endocrinologen of huisartsen dezelfde vraag en ze zullen je allemaal een ander antwoordt geven.

Painttobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:02

Mando schreef:
Nou.. ik zit al 3 jaar op 137.5 mg en nu pas ben ik naar de 150 gegaan dus hoezo niet werken en hoezo niet slim.
Denk dat ik oud en wijs genoeg ben om daar zelf over te beslissen

Dat is allemaal al achterhaald die 6 uur.. na 2 uur is je eten echt wel verteerd hoor in je maag en kan je gerust je thyrax innemen.

Gelukkig was het de endocrinoloog die het adviseerde en niet een of andere boerenl*l op internet... dus dan ga je er vanuit dat iemand daarvoor gestudeerd heeft en zichzelf op de hoogte houd van alles en het dus wel zal weten.

Wanneer?
Neem de tabletten in op een lege maag. Dus minstens 2 uur na het eten of een half uur voor het eten. Bijvoorbeeld ten minste een halfuur voor het ontbijt of minstens twee uur na het avondeten

edit: check http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Thyrax.aspx?mId=10704&rId=411

Klopt! :j
Enne ik zit in de medische sector en internisten raden het mij ook aan om 's avonds thyrax te slikken..
Tis maar net in hoeverre je internist achter het onderzoek staat..

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 19:25

Ik ben ooit naar zo'n bijeenkomst geweest wat vroeger lotgenoten was.
Daar ben ik hard gillend weg gerend.
Wat n geklaag over moeheid en iedereen kon niets meer.
Ze zaten mee raar aan te kijken dat ik nog werkte mijn paard deed en gewoon energie had.
Ik was ook moe in de ochtend toen ik mijn thyrax in de ochtend slikte.
Toen ik ze in de avond ging slikken hoefde ik in de ochtend ook niet meer 2 uur op gang te komen.
Wat was dat geweldig.

Daarom geef ik het hier ook aan dat die mogelijkheid er ook is.

DestinyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 19:29

ik volg !
ik heb ook een langzaamwerkende schildklier, al vanaf me 3e geloof ik :? (ben nu 15)
ik heb er vroeger best last van gehad, vaak bloed moeten prikken en op controle enz. sinds mijn 13e ong. ging het beter en hoefde ik alleen nog bloed te prikken als ik voelde dat ik er last van kreeg, vaak kwam er dan ook een slechte uitslag uit. maar als ik dan 2 maanden later kwam om te prikken ging het weer goed.
dus bij mij schommelt het op dit moment erg..

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 19:32

Ben 17 jaar geleden behandeld voor een te snel werkende schildklier met radioactief jodium. Ik werd toen 24 uur opgesloten in een kamertje in het ziekenhuis. Daarna elk jaar bloed prikken maar heb nooit ergens meer last van gehad. Iemand zei me eens dat je dan na 15 jaar een te langzaam werkendeschildklier kreeg. Ben wel een paar kilo aan gekomen maar of dat nou daarmee te maken heeft??

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 10:46

flyfly, naarmate je ouder wordt, wordt je ook iets dikker.
Gewoon weer effe bloed na laten kijken uit voorzorg ;)

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 19:00

Ach ja, dat weet ik wel. Moet eigenlijk om de 2 jaar bloed laten prikken maar dat schiet er nogal eens bij in weet je.
Ik mag gewoon graag snaaien en ben gek op chips en chocola niet te vergeten. Weet dus wel donders goed waar het van komt.
Maar het is zo lekker.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 09:45

Ik heb ook een te traagwerkende schildklier.. Slik thyrax 0,2 mg en 0,025 mg cytomel maar na 5 jaar nog steeds niet goed ingesteld..