waarom eet jij geen gluten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:06

ook ik ben sinds begin januari glutenvrij. Moest van de arts op candida dieet wegens een nare hardnekkige candida schimmel in mijn lijf. Gluten, lactose, suiker en geraffineerde koophydraten zijn uitgebannen. Voel me echt stukken beter. Ik had altijd overal pijntjes, jeuk, allergieen, moe, veel buikpijn, PMS, adhd-achtig en een kort lontje. Dit alles is nu gelukkig over. Ik merk het wel gelijk als ik wat eet waar toch gluten inzitten. Gelijk een opgeblazen buik en buikpijn met uitstraling naar de rug. Ben er nu achter dat ik wel degelijk kan bakken en dat je zelf best lekkere dingen kan maken die je in de winkel nauwelijks goedkoop kan kopen zonder dat er allerlei troep inzit. de aardappels zijn ook uit m'n dieet geschrapt en die mis ik trouwens ook niet ;)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:13

Mavelle schreef:
Same here. Sterker nog: ik eet helemaal niet glutenvrij meer. Vreselijk vond ik het, en de meeste dingen zit nog eens geen smaak aan ook. Ik heb ook na ongeveer 8 jaar aan de arts in het ziekenhuis gevraagd wat de gevolgen voor mij zouden zijn als ik weer gluten zou gaan eten. Dat waren een aantal dingen, waaronder dat ik waarschijnlijk heel bleek en mager zou worden. Nou niets is minder waar :D Waar ik vroeger een bleekscheetje was, zie ik er nu (volgens mij) heel gezond uit! Voor mij geen glutenvrij eten meer, wat heb ik me daar als kind ellendig onder gevoeld.

En bij jou is er ook coeliakie geconstateerd?
Ik ben zowel met dieet als zonder dieet wel altijd moe.arts denkt dus gewoon chronisch moe.
Ik moet wel uit kijken met vitaminen die kelderen...maar dat is met dieet ook het geval.

Bleek ben ik wel en ben nog wel een pinda _O- mager absoluut niet..
Ik eet wel doordeweeks gluten vrije crackers en brood....maar vind brood zoiezo niet super lekker...ja stokbrood :D

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:27

Haha, ja op op m'n 8e al. Had altijd buikpijn en bij m'n zusjes was het eerder ook al geconstateerd. Mijn ene zusje moest al overgeven als mijn moeder haar mes (met glutenbroodkorrels) in de boter stak en zij daarna haar broodje smeerde, maar die eet inmiddels ook al weer gewoon.

Ik zorg er ook voor dat ik gewoon veel groente en fruit binnen krijg, waardoor ik sowieso niet veel brood hoef te eten.

ZoeyDercks

Re: waarom eet jij geen gluten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:29

Het klopt inderdaad dat je er geen last van kunt krijgen als je gluten eet, maar er gebeurd vanbinnen veel meer dan je merkt... Ik heb bijvoorbeeld ook geen last als ik het eet; maar het vergroot de kans op darmkanker e.d.

Coeliakie is een chronische ziekte, die gaat (helaas) niet weg.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:33

ZoeyDercks schreef:
Het klopt inderdaad dat je er geen last van kunt krijgen als je gluten eet, maar er gebeurd vanbinnen veel meer dan je merkt... Ik heb bijvoorbeeld ook geen last als ik het eet; maar het vergroot de kans op darmkanker e.d.

Heb je weleens gevraagd hoe die verhoudingen zitten...de kans is nog steeds nihil hoor.
Iets meer dan bijv mensen die er geen last van hebben maar de kans is nog steeds nog geen 2 procent.

Ik heb me tijdens het dieet vaak beroerder gevoelt dan ga je op een gegeven moment nadenken en overleggen met Arts.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:37

Dat is alleen wat ik gehoord heb ;)
Heb de diagnose al sinds dat ik 1 ben dmv darmbiopt.
De kans op darmkanker zal inderdaad wel meevallen ja, maar ik ben ook heel gevoelig qua verkeerde dingen eten (meestal heb ik geen buikpijn oid, maar als ik het een keer heb is het dan ook flink raak meteen)

Ik word van het dieet heel moe en futloos. Niet echt ziek ofzo, maar gewoon een beetje levenloos soms.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:41

ZoeyDercks schreef:
Dat is alleen wat ik gehoord heb ;)
Heb de diagnose al sinds dat ik 1 ben dmv darmbiopt.
De kans op darmkanker zal inderdaad wel meevallen ja, maar ik ben ook heel gevoelig qua verkeerde dingen eten (meestal heb ik geen buikpijn oid, maar als ik het een keer heb is het dan ook flink raak meteen)

Ik word van het dieet heel moe en futloos. Niet echt ziek ofzo, maar gewoon een beetje levenloos soms.

Ja dat heb ik dus ook en me ledematen worden heel zwaar.
Umm de kans is zo te vergelijken: gewone mensen 0.1 procent en wij 1 procent.
Heb 3 x biopt gehad en steeds dezelfde uitslag.
En parasieten gehad :+

Het aparte was dat bij de laatste biopt me darmen minder aangetast leken te zijn dan bij de 1e en at toen alweer als experiment gluten.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:46

Barcelano schreef:
Ja dat heb ik dus ook en me ledematen worden heel zwaar.
Umm de kans is zo te vergelijken: gewone mensen 0.1 procent en wij 1 procent.
Heb 3 x biopt gehad en steeds dezelfde uitslag.
En parasieten gehad :+

Het aparte was dat bij de laatste biopt me darmen minder aangetast leken te zijn dan bij de 1e en at toen alweer als experiment gluten.

Mijn bloedwaarden worden elk jaar gecontroleerd, en had afgelopen jaar behoorlijk wat gesmokkeld, maar niks te zien in m'n bloed. Vind ik dan ook weer apart, haha :P

Oh die kans valt inderdaad wel mee ja. Moet binnenkort toch voor 0827304872389 dingen naar het ZH dus dan kan ik dit meteen ook ff meenemen :P

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:47

Barcelano schreef:
ZoeyDercks schreef:

Heb je weleens gevraagd hoe die verhoudingen zitten...de kans is nog steeds nihil hoor.
Iets meer dan bijv mensen die er geen last van hebben maar de kans is nog steeds nog geen 2 procent.

hmm, uit welk onderzoek is dat gebleken?

Dan behoor ik dus waarschijnlijk bij die 2 %, ik volg al jaren het dieet, maar altijd klachten blijven houden. Echter uit vele scopieën en onderzoek is ook wel gebleken waarom dat het geval is (aparte vorm van coeliakie) en zal ik mijn leven lang met regelmaat controle scopieën moeten krijgen om te zien of er geen verkeerde cellen tussenzitten want de darmschade is na jaren dieet nog altijd niet afgenomen.

edit:
je had gepost tijdens dat ik nog aan het schrijven was (en afgeleid wat anders aan het doen was lol), maar dat verschil tussen 0.1% en 1% is dus tussen coeliaken op dieet (dus 'genezen' darmen) en de 'normale' mens.
De kans dat beschadigde darmen (coeliaken niet op dieet) op den duur in darmkanker kunnen veranderen ligt behoorlijk wat hoger al weet ik het percentage zo niet uit mijn hoofd.
Wat ook gelijk de reden is dat ik zo strikt onder controle sta omdat mijn darmen dus niet genezen terwijl ik geen antistoffen aanmaak (ofwel ik houd me wel goed aan mijn dieet).
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 02-05-13 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:50

Ik kom wel dus vit D tekort en folium zuur...dat zou je ook kunnen gaan slikken.
Mijn bloedwaardes zag je het wel maar ook als je de mate zag waar ik mee gesprokkeld had viel het ook mee...

Coeliakie blijft raar en ik heb al 2x keer gehoord dat er mensen vanaf zijn gekomen...ik ga er niet vanuit maar zo onbekend is het eigenlijk nog.

Dat heeft mijn arts ooit gezegd.
Net als met roken zei ik toen: sommigen roken niet en krijgen longkanker en andere roken als een ketter en mankeren niks..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:57

Je kan er echt wel vanaf komen, maar het is en blijft lastige materie.
Ik had in het begin de dag erna reactie, dat ging naar twee en inmiddels krijg ik rustig 3 dagen later pas de lichamelijke reactie!
Zelf gok ik er op dat mijn lijf er toch wat meer tegen kan vechten en dat ik het daarom zo laat merk, andere verklaring heb ik zo niet?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:59

Ik heb in die meer dan 17 jaar coeliakie te hebben dat soms de artsen het ook niet meer weten...

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 16:12

Kanker is dus een van de dingen waar ik destijds naar gevraagd heb bij mijn arts, en die zei inderdaad ook dat die kans maar 1 of 2 procent groter is. En je hebt ook een ietsiepietsie grotere kans om onvruchtbaar te worden geloof ik.

Mij is verteld dat je niet van coeliakie af kunt komen. Maar zo als ik zelf merk kunnen de klachten/symptomen zoals buikpijn dus wel verdwijnen.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 16:45

Gelukkig heb ik dat goed gehoord dan :P

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:23

Ik ben sinds 3 dagen begonnen. Ging naar de homeopaat, daar even overlegt en ik ga het toch proberen (je had ook gereageerd in mijn topic over darmproblemen) Ben naar de supermarkt gereden en meteen hoppa er mee begonnen! Het is wel erg veel uitzoeken met wat je wel en niet mag eten en je moet veel etiketten lezen. Maar ik denk dat je na een tijdje wel weet wat je wel en niet mag. Ik eet er ook nog lactose vrij bij..

Hou er wel rekening mee dat overal gluten zijn! Dus als je je paard bix geeft kun je daarna niet een koekje pakken en die in je mond stoppen. Want op bix zitten gluten. Dus iedere keer voor je gaat eten moet je je handen wassen. Dat geld ook voor als je gewoon binnen bent. Maar dat hangt er ook vanaf of je het dieet heel streng gaat doen (doe ik dus wel)

Je vroeg ook over brood. Het brood in de winkel schijnt niet te eten te zijn. Ik heb het geprobeerd en ging bijna over mijn nek (en dat is niet overdreven.. het stonk ook gigantisch!) Ik heb het geluk dat de dochter van een kennis ook gluten vrij eet dus die bakt gewoon brood voor mij mee. En dat is wel te eten. Het beste glutenvrije merk schijnt Schar te zijn. Je zult het wel in de winkel zien staan (Albert Heijn verkoopt het oa) Dit schijnt een goeie website te zijn om online eten te kopen: http://www.glutenvrij-lepoole.nl/ Op de Schar artikelen staat ook een logo met dat het glutenvrij en of ook lactose vrij is.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:36

Glossi schreef:
Ik ben sinds 3 dagen begonnen. Ging naar de homeopaat, daar even overlegt en ik ga het toch proberen (je had ook gereageerd in mijn topic over darmproblemen) Ben naar de supermarkt gereden en meteen hoppa er mee begonnen! Het is wel erg veel uitzoeken met wat je wel en niet mag eten en je moet veel etiketten lezen. Maar ik denk dat je na een tijdje wel weet wat je wel en niet mag. Ik eet er ook nog lactose vrij bij..

Hou er wel rekening mee dat overal gluten zijn! Dus als je je paard bix geeft kun je daarna niet een koekje pakken en die in je mond stoppen. Want op bix zitten gluten. Dus iedere keer voor je gaat eten moet je je handen wassen. Dat geld ook voor als je gewoon binnen bent. Maar dat hangt er ook vanaf of je het dieet heel streng gaat doen (doe ik dus wel)

Je vroeg ook over brood. Het brood in de winkel schijnt niet te eten te zijn. Ik heb het geprobeerd en ging bijna over mijn nek (en dat is niet overdreven.. het stonk ook gigantisch!) Ik heb het geluk dat de dochter van een kennis ook gluten vrij eet dus die bakt gewoon brood voor mij mee. En dat is wel te eten. Het beste glutenvrije merk schijnt Schar te zijn. Je zult het wel in de winkel zien staan (Albert Heijn verkoopt het oa) Dit schijnt een goeie website te zijn om online eten te kopen: http://www.glutenvrij-lepoole.nl/ Op de Schar artikelen staat ook een logo met dat het glutenvrij en of ook lactose vrij is.

Nou... wat mij betreft is schär zeker niet het beste merk lol maar wel het makkelijkst te verkrijgen, inderdaad albert heyn verkoopt het (sinds een jaar en maar een beperkt assortiment), maar het blijven vrij dure producten dus als ik al iets van een koekje oid aanschaf koop ik liever een nog duurder koekje... tja wat een logica, omdat ik er dan meer van geniet die ene keer dat ik (en mijn portomonee) het toesta.

Consenza vind ik ook een prima merk, de frikandellen zijn naar mijn idee niet van echt te onderscheiden (maar lang geleden dat ik glutenfrikandellen op had en zo dol op frikandellen was ik nou ook weer niet), kaneelvingers van hun zijn overheerlijk maar daar eet ik gelijk een pakje van op in 1 keer.
De granenpap (wel gv natuurlijk) van hun vind ik ook best lekker.

Pannenkoekenmix van Organza is lekker, de appel/kaneel variant (zelf melk/ei toevoegen en heel wat meer melk gebruiken dan op de verpakking staat want dat is vlgs mij voor american pancakes dus zeer dik beslag)

Een goede website vind ik:
www.glutenvrijemarkt.com, want daar zitten ze nl niet aan 1 merk vast (zoals lepoole), mocht je in de buurt van Leiden wonen, de winkel achter deze website is Zaailing (bio/eco supermarkt) en de eigenaar/manager weet er zeer veel van af en kan je goed adviseren met betrekking tot smaak/wat klanten kopen/wat te combineren, hij proeft nl veel van de producten als hij ze inkoopt heeft hij me ooit verteld maar is zelf niet glutenvrij oid.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 15:46

Ik ben anti GV merken, vind het altijd zo duur!
Toevallig vandaag glutenvrije saucijzenbroodjes gekocht, maar dat is wel uitzonderlijk.
Ik bak ze wel zelf, koekjes enzo.
Enige wat ik wel eens eet zijn die lange vingers van schar, vreet ik in een keer leeg zo'n pak. O:)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 14:56

Ja doet mijn dochter ook met zo,n pak, alleen AH heeft ze al een tijdje niet helaas.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 14:58

Ik moet ze ook speciaal halen, zijn hier ook niet te krijgen.
Goed maar ook anders eet ik elke dag zo'n pak leeg. :Y)
In Maastricht zit dicht bij het station ook een winkel die veel glutenvrij heeft, als ik richting belgie ga mag ik van mezelf een pak halen. :P

Vind het sowieso een leuke winkel, dus ik wil altijd wel even neuzen.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 20:11

Annemiek80, wat zijn volgens jou de betere merken? Wij wonen boven in Friesland dus Leiden is niet echt in de buurt.. Ik heb de website op geslagen :Y)

Haha moonfish, die pak lange vingers was bij mij ook na 2 dagen leeg :')

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 20:47

Het scheelt vind ik per product.
Het ene vind ik wel lekkerder van de Schar en het andere weer niet.
Die chocolade Bars 3 in een pakje vind ik wel super lekker :+

Brood gooi ik als ik het niet zelf maak in de brood rooster, scheelt een hoop.
Voorheen kocht ik Teff brood, dat was wel lekker.

Je dieet kosten kan je via de belasting dienst deels terug krijgen....dus dat scheelt een berg.
Plus dat je korting kan krijgen op je zorg verzekering via de vereniging...alle kleine beetjes helpen want het dieet is duur zat :j

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:06

Ik heb trouwens saucijzenbroodjes en tomatensoep van Consenza gehaald gisteren en die zijn beide erg lekker.
De saucijzenbroodjes zijn echt jammie, de tomatensoep is zowel gluten als melkvrij en er zit kip in, geen varkensvlees wat ik mijd. :D

Koekjes is voor mij wel lastig, meestal wil ik iets aparts en dat is altijd en eeuwig melkchocolade wat ze gebruiken.
Dan bak ik het wel zelluf. :P

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 07:25

Tomatensoep van "gewone" is soms ook gluten vrij, lekker en een stuk goedkoper!
Als je brood wilt proeven voor je t koopt kan je ook naar een markt van de vereniging gaan.
Daar staat kraampjes van verschillende merken en dan kan je vaak proeven wat je koopt.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 17:31

Barcelano schreef:
Het scheelt vind ik per product.
Het ene vind ik wel lekkerder van de Schar en het andere weer niet.
Die chocolade Bars 3 in een pakje vind ik wel super lekker :+

Brood gooi ik als ik het niet zelf maak in de brood rooster, scheelt een hoop.
Voorheen kocht ik Teff brood, dat was wel lekker.

Je dieet kosten kan je via de belasting dienst deels terug krijgen....dus dat scheelt een berg.
Plus dat je korting kan krijgen op je zorg verzekering via de vereniging...alle kleine beetjes helpen want het dieet is duur zat :j

Maar dan moet je wel getest zijn op coeliakie. Dat krijg je niet als je er zelf voor kiest om glutenvrij te eten.

Wennie ik kon tomatensoep gewoon eten, zolang er geen vermicelli in zat.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 17:40

wennie schreef:
Tomatensoep van "gewone" is soms ook gluten vrij, lekker en een stuk goedkoper!
Als je brood wilt proeven voor je t koopt kan je ook naar een markt van de vereniging gaan.
Daar staat kraampjes van verschillende merken en dan kan je vaak proeven wat je koopt.

Ik mag ook geen melk, is toch wel redelijk lastig.
Er is er ook een van bertolli die ik mag maar die vind ik niet echt lekker.
Bovendien zit hier amper troep in aan E nummers enzo ook wel fijn.
Ik eet het ook niet zo vaak dat het echt uit maakt, dus dan maar deze.