Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Mavelle schreef:Same here. Sterker nog: ik eet helemaal niet glutenvrij meer. Vreselijk vond ik het, en de meeste dingen zit nog eens geen smaak aan ook. Ik heb ook na ongeveer 8 jaar aan de arts in het ziekenhuis gevraagd wat de gevolgen voor mij zouden zijn als ik weer gluten zou gaan eten. Dat waren een aantal dingen, waaronder dat ik waarschijnlijk heel bleek en mager zou worden. Nou niets is minder waarWaar ik vroeger een bleekscheetje was, zie ik er nu (volgens mij) heel gezond uit! Voor mij geen glutenvrij eten meer, wat heb ik me daar als kind ellendig onder gevoeld.
mager absoluut niet..
ZoeyDercks schreef:Het klopt inderdaad dat je er geen last van kunt krijgen als je gluten eet, maar er gebeurd vanbinnen veel meer dan je merkt... Ik heb bijvoorbeeld ook geen last als ik het eet; maar het vergroot de kans op darmkanker e.d.
Coeliakie is een chronische ziekte, die gaat (helaas) niet weg.

ZoeyDercks schreef:Dat is alleen wat ik gehoord heb
Heb de diagnose al sinds dat ik 1 ben dmv darmbiopt.
De kans op darmkanker zal inderdaad wel meevallen ja, maar ik ben ook heel gevoelig qua verkeerde dingen eten (meestal heb ik geen buikpijn oid, maar als ik het een keer heb is het dan ook flink raak meteen)
Ik word van het dieet heel moe en futloos. Niet echt ziek ofzo, maar gewoon een beetje levenloos soms.
Barcelano schreef:Ja dat heb ik dus ook en me ledematen worden heel zwaar.
Umm de kans is zo te vergelijken: gewone mensen 0.1 procent en wij 1 procent.
Heb 3 x biopt gehad en steeds dezelfde uitslag.
En parasieten gehad![]()
Het aparte was dat bij de laatste biopt me darmen minder aangetast leken te zijn dan bij de 1e en at toen alweer als experiment gluten.

Barcelano schreef:ZoeyDercks schreef:Het klopt inderdaad dat je er geen last van kunt krijgen als je gluten eet, maar er gebeurd vanbinnen veel meer dan je merkt... Ik heb bijvoorbeeld ook geen last als ik het eet; maar het vergroot de kans op darmkanker e.d.
Coeliakie is een chronische ziekte, die gaat (helaas) niet weg.
Heb je weleens gevraagd hoe die verhoudingen zitten...de kans is nog steeds nihil hoor.
Iets meer dan bijv mensen die er geen last van hebben maar de kans is nog steeds nog geen 2 procent.
Glossi schreef:Ik ben sinds 3 dagen begonnen. Ging naar de homeopaat, daar even overlegt en ik ga het toch proberen (je had ook gereageerd in mijn topic over darmproblemen) Ben naar de supermarkt gereden en meteen hoppa er mee begonnen! Het is wel erg veel uitzoeken met wat je wel en niet mag eten en je moet veel etiketten lezen. Maar ik denk dat je na een tijdje wel weet wat je wel en niet mag. Ik eet er ook nog lactose vrij bij..
Hou er wel rekening mee dat overal gluten zijn! Dus als je je paard bix geeft kun je daarna niet een koekje pakken en die in je mond stoppen. Want op bix zitten gluten. Dus iedere keer voor je gaat eten moet je je handen wassen. Dat geld ook voor als je gewoon binnen bent. Maar dat hangt er ook vanaf of je het dieet heel streng gaat doen (doe ik dus wel)
Je vroeg ook over brood. Het brood in de winkel schijnt niet te eten te zijn. Ik heb het geprobeerd en ging bijna over mijn nek (en dat is niet overdreven.. het stonk ook gigantisch!) Ik heb het geluk dat de dochter van een kennis ook gluten vrij eet dus die bakt gewoon brood voor mij mee. En dat is wel te eten. Het beste glutenvrije merk schijnt Schar te zijn. Je zult het wel in de winkel zien staan (Albert Heijn verkoopt het oa) Dit schijnt een goeie website te zijn om online eten te kopen: http://www.glutenvrij-lepoole.nl/ Op de Schar artikelen staat ook een logo met dat het glutenvrij en of ook lactose vrij is.
Barcelano schreef:Het scheelt vind ik per product.
Het ene vind ik wel lekkerder van de Schar en het andere weer niet.
Die chocolade Bars 3 in een pakje vind ik wel super lekker![]()
Brood gooi ik als ik het niet zelf maak in de brood rooster, scheelt een hoop.
Voorheen kocht ik Teff brood, dat was wel lekker.
Je dieet kosten kan je via de belasting dienst deels terug krijgen....dus dat scheelt een berg.
Plus dat je korting kan krijgen op je zorg verzekering via de vereniging...alle kleine beetjes helpen want het dieet is duur zat
wennie schreef:Tomatensoep van "gewone" is soms ook gluten vrij, lekker en een stuk goedkoper!
Als je brood wilt proeven voor je t koopt kan je ook naar een markt van de vereniging gaan.
Daar staat kraampjes van verschillende merken en dan kan je vaak proeven wat je koopt.