Stevig zijn... enige juiste standaard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:09

Ojajoh schreef:
Maar zag er met BMI nog niet eens uit als dame op de foto "maatje meer" Dus kan je nagaan wat haar BMI is :=

Dat kun je dus niet nagaan :n Een te hoog BMI kun je dus niet zien en het is in mijn ogen ook geen betrouwbare maat. Want het houdt onvoldoende rekening met het feit dat ieder lichaam anders is.
Om mezelf als voorbeeld te nemen: ik kwam er laatst achter dat ik praktisch even zwaar ben als mijn vriendin die 10 cm langer is. 3x raden wie er toch een hoger vetpercentage heeft? Ik kan je vast vertellen dat ik het dus niet ben :n

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:23

Lante schreef:
Wat mij opvalt is dat mensen die van nature makkelijk op gewicht blijven vaak keihard oordelen over anderen. Dat vind ik jammer. Niemand is graag te dik of te dun.

Denk dat je hier een hele rake hebt voor velen.
Ik moet echt letten op wat ik eet en mensen om mij heen weten dat ook, en ik heb er zo'n godsverstronte hekel aan als ik dan weer opgetrokken wenkbrauwen van "weet je het zeker?!" krijg als ik een keer van een patatje probeer te genieten.
Die wenkbrauwen krijg ik dan vooral van mijn vriend, die écht elke dag een kilo patat naar binnen kan schuiven zonder dat er zichtbaar iets bij komt.
En die wenkbrauwen of soortgelijke dingen zie je overal, en komen naar mijn weten écht alleen van mensen die zorgeloos alles naar binnen kunnen proppen zonder daar enige consequenties van te hoeven aanvaarden.

Grapjasjes12

Re: Stevig zijn... enige juiste standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:29

Het kan ook zo, Nachtlampje: ik word heel snel te dik, maar door hard zwoegen en strikt eten zie ik eruit alsof ik alles naar binnen kan schuiven zonder aan te komen. Mensen proberen dat dan ook de hele dag door, om gek van te worden. Als ik het dan afsla krijg ik meteen te horen: 'Oh, maar jij zal nooooit dik kunnen worden!', of: 'Ah joh, dat kan jij wel hebben, jij hoeft toch niet te diëten?"
Erg grappig, maar die weten dus niet dat ik binnen de kortste keren meer dan 100kg weeg als ik eet wat ik wil eten :')

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:32

Ik zie wel degelijk een verschuiving. Maat 42 is gemiddeld, grote paspoppen, reclames etc.

Dat maatje 34 wellicht niet realistisch is en dat er in reclames/tv/bladen etc best meer een mix mag komen tussen slanke, volle, etc mensen lijkt me niet verkeerd.

Feit is dat we steeds dikker/zwaarder worden en dat we dat ook steeds normaler gaan vinden. Daar maak ik me wel 'zorgen' om.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 09:38

Nachtlampje schreef:
Lante schreef:
Wat mij opvalt is dat mensen die van nature makkelijk op gewicht blijven vaak keihard oordelen over anderen. Dat vind ik jammer. Niemand is graag te dik of te dun.

Denk dat je hier een hele rake hebt voor velen.
Ik moet echt letten op wat ik eet en mensen om mij heen weten dat ook, en ik heb er zo'n godsverstronte hekel aan als ik dan weer opgetrokken wenkbrauwen van "weet je het zeker?!" krijg als ik een keer van een patatje probeer te genieten.
Die wenkbrauwen krijg ik dan vooral van mijn vriend, die écht elke dag een kilo patat naar binnen kan schuiven zonder dat er zichtbaar iets bij komt.
En die wenkbrauwen of soortgelijke dingen zie je overal, en komen naar mijn weten écht alleen van mensen die zorgeloos alles naar binnen kunnen proppen zonder daar enige consequenties van te hoeven aanvaarden.

Ik vind dit eigenlijk vrij raar. Mensen die juist kunnen eten wat ze willen zouden zich niet druk maken om anderen? Juist omdat ze dit zelf niet hebben?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:38

Ik vind het vaak vervelend dat de mensen met een normaal postuur en er weinig voor hoeven doen de dikke en dunne mensen beoordelen.

Mijn vriendin weegt 50 kilo eet 2 keer zoveel als ik en komt geen grammetje aan. Heel pijnlijk als er dan gezegt word ja heb je anorexia oid.

Ik weeg wat meer. En van naar iets vettigs kijken kom ik al aan. Daarom let ik op m'n eten snoep weinig tot niet en eet veel fruit en drink alleen thee of water. En quess what... Ik weeg nog steeds te veel. Maar mensen kijken mij wel aan als ik wat ongezonds eet.

Het zou het beste zijn als mensen elkaar in hun waarde laten.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:50

Wendy schreef:
Ojajoh schreef:
Maar zag er met BMI nog niet eens uit als dame op de foto "maatje meer" Dus kan je nagaan wat haar BMI is :=

Dat kun je dus niet nagaan :n Een te hoog BMI kun je dus niet zien en het is in mijn ogen ook geen betrouwbare maat. Want het houdt onvoldoende rekening met het feit dat ieder lichaam anders is.
Om mezelf als voorbeeld te nemen: ik kwam er laatst achter dat ik praktisch even zwaar ben als mijn vriendin die 10 cm langer is. 3x raden wie er toch een hoger vetpercentage heeft? Ik kan je vast vertellen dat ik het dus niet ben :n

nou inschatten kan je wel degelijk
misschien niet bij iemand die rond het gemiddelde ligt, maar zeg nou zelf, iemand die amper normaal kan lopen omdat de dijbenen zo dik zijn, vul dat zelf maar in
kan je mij niet vertellen dat je BMI 25 of lager is!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:54

quera schreef:
Ik vind het vaak vervelend dat de mensen met een normaal postuur en er weinig voor hoeven doen .

Maar hoe weet je dat zo zeker dan?
Misschien zijn die mensen wel thuis keihard aan het trainen?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:55

Heb het dan uiteraard over goede bekenden :j niet over mensen die ik op straat tegen kom. Dus familie en goede vrienden.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:00

Maar wat is stevig dan volgens jou? Ik zie die plaatjes vaak, en dan zie je een heel 'mager' model, maar vaak vind ik diegene ernaast niet stevig, maar gewoon 'normaal'.. Maar dat kan ook aan mij liggen.

Ik vind te dik en te dun allebei niet goed. Maar wat ik nog meer storend vind, is dan mensen die wel mooi op gewicht blijven, "stevig" als te dik beoordelen.
En wat heeft McDonald's met stevig te maken? Alsof ieder stevig iemand Mac eet? :+ Tussen "stevig" en te dik zit nog een hele dikke lijn als je het mij vraagt.

Ik zal de foto eens opzoeken die ik bedoel, als ik hem kan vinden..

Edit:
Iets ander onderwerp, maar toch te vergelijken denk ik:
http://www.ondertussen.nl/huh/anorexiap ... size-model

Is dit al stevig? Ik vind van niet. Ik vind dit eerder volslank. Ik zou een moord doen voor dat figuur, want ik vecht al jaren tegen overgewicht. Nou ben ik echt geen 15 kilo te zwaar, maar toch...
Als dit al stevig is.... dan weet ik het ook niet meer. :Y)
Laatst bijgewerkt door Miracle_ op 25-04-13 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:01

Ik stoor me er zó aan dat er altijd maar iets moet zijn dat standaard is, dat goed is, dat mooi is.. Maar aan de andere kant is dat ook weer niet zo te vermijden. Zo is de mens..

Maar dat het andere dan maar lelijk is of naar dat beeld moet leven is wél iets dat er niet hoeft te zijn.. Dat is zo jammer. Dat velen mensen die niet aan het beeld voldoen, niet 100% waarderen.

Verder ben ik het wel eens met colway. Het wordt steeds normaler om zwaarder te worden en aangezien dat ongezond is, baart dat mij wel wat zorgen. Maar dan heb ik het wel over maat 42 en zwaarder.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:05

Geryon schreef:
Ik stoor me er zó aan dat er altijd maar iets moet zijn dat standaard is, dat goed is, dat mooi is.. Maar aan de andere kant is dat ook weer niet zo te vermijden. Zo is de mens..

Maar dat het andere dan maar lelijk is of naar dat beeld moet leven is wél iets dat er niet hoeft te zijn.. Dat is zo jammer. Dat velen mensen die niet aan het beeld voldoen, niet 100% waarderen.

Verder ben ik het wel eens met colway. Het wordt steeds normaler om zwaarder te worden en aangezien dat ongezond is, baart dat mij wel wat zorgen. Maar dan heb ik het wel over maat 42 en zwaarder.

Ik heb 44 en probeer zo gezond mogelijk te leven. Als jij mij kan vertellen wat ik nog zou kunnen doen graag :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:08

quera schreef:
Geryon schreef:

Ik heb 44 en probeer zo gezond mogelijk te leven. Als jij mij kan vertellen wat ik nog zou kunnen doen graag :)

Ik heb het erover dat het normáál wordt voor iedereen om zulke maten te hebben. Dus dan krijg je ook dat mensen ongezond leven omdat een maatje meer toch 'normaal' is.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:09

Maar voor mij is 44 normaal bij mezelf. Omdat ik weet dat afvallen bij mij geen zin heeft.
Maar daarbij eet ik wel gezond.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:10

Mensen leven sowieso vaak ongezond. Ik verbaas me er echt over hoe weinig kennis mensen hebben over gezond eten bijvoorbeeld.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:10

Ojajoh schreef:
quera schreef:
Ik vind het vaak vervelend dat de mensen met een normaal postuur en er weinig voor hoeven doen .

Maar hoe weet je dat zo zeker dan?
Misschien zijn die mensen wel thuis keihard aan het trainen?

Inderdaad :) Voor mijn maatje moet ik wel flink sporten (ja, ik ben een type die graag het 'strong is the new skinny' aanbid :P Maar dan wel wat gematigder)

En nog zitten mensen mij te melden dat ik 'alles wel kan eten want ik kom toch niet aan'. Was dat maar zo. Ik ben afgelopen jaar van bijvoorbeeld BH omtrek van 85 naar 75 gegaan. En dat heeft heel veel pijn, moeite en energie gekost. Even voor de duidelijkheid: Ik sport 6 dagen in de week een uur en snoep met mate. Als ik een weekend bij mijn ouders ben geweest kan ik het direct aan mijn lichaam merken, zij koken veel vetter dan dat ik doe :+

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:12

Winged daarom zei ik ook dat ik dat wist van familie en goede bekende. Andere niet :)

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:14

quera schreef:
Maar voor mij is 44 normaal bij mezelf. Omdat ik weet dat afvallen bij mij geen zin heeft.

en die maat kleding is ALTIJD uitverkocht! teminste daar loop ik tegen aan. :o

Mijn dochter is lang en erg slank, heeft ze een skinnie jeans aan, tja dan heeft ze 2 lucifers
Onlangs liepen we over dorp bij ons, zegt er zo,n moeder op een toontje tegen haar kind :
kijk dat gebeurt er nou als je niet eet!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ik heb mij omgedraait en heel vriendelijk maar zeer duidelijk vertelt
dat mijn dochter alles kan eten en juist graag dikker wil worden, maar dat het niet gaat. Bovendien liep ze met een zak patat
in haar handen. Maar dat hadden die mensen niet gezien vanachtere. Dan kan ik enorm balen van die voor oordelen. Gaf dochterlief ook weer een flinke deuk in d,r zelfvertrouwen

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:14

Colway schreef:
Ik zie wel degelijk een verschuiving. Maat 42 is gemiddeld, grote paspoppen, reclames etc.

Dat maatje 34 wellicht niet realistisch is en dat er in reclames/tv/bladen etc best meer een mix mag komen tussen slanke, volle, etc mensen lijkt me niet verkeerd.

Feit is dat we steeds dikker/zwaarder worden en dat we dat ook steeds normaler gaan vinden. Daar maak ik me wel 'zorgen' om.

Ik heb juist het idee dat we nu schuiven naar een normaal beeld.
De meeste mensen met 40/42 hebben een gezond goed gewicht in het midden van het groene kader van de bmi.
We gaan eindelijk af van het beeld aan de onderste grens van de bmi of zelfs er ruim onder wat jaren terug toch stond voor goed.
Natuurlijk zijn er mensen die een te hoog bmi hebben, maar ik heb nog nooit gehoord dat dit gezien wordt al goed of als mooi of als standaard terwijl de mannequin met zwaar ondergewicht wel het beeld was waarom gezonde jonge mensen zwaar gingen lijnen met alle problemen die daar bij horen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:15

Ik begrijp precies wat je bedoelt Winged. Super vervelend als mensen doen alsof het je maar komt aanwaaien en jij maar zwoegen :+

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:16

BMI geeft een veel te positief beeld in veel gevallen

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:18

Esmeralda schreef:
quera schreef:

en die maat kleding is ALTIJD uitverkocht! teminste daar loop ik tegen aan. :o

Mijn dochter is lang en erg slank, heeft ze een skinnie jeans aan, tja dan heeft ze 2 lucifers
Onlangs liepen we over dorp bij ons, zegt er zo,n moeder op een toontje tegen haar kind :
kijk dat gebeurt er nou als je niet eet!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ik heb mij omgedraait en heel vriendelijk maar zeer duidelijk vertelt
dat mijn dochter alles kan eten en juist graag dikker wil worden, maar dat het niet gaat. Bovendien liep ze met een zak patat
in haar handen. Maar dat hadden die mensen niet gezien vanachtere. Dan kan ik enorm balen van die voor oordelen. Gaf dochterlief ook weer een flinke deuk in d,r zelfvertrouwen

Ik ken het gevoel! ik ben 1,70 en weeg 49 kilo :)

Ben ook wel eens anorexia patient etc genoemd.

Ik doe harstikke mijn best om aan te komen, loop nu bij een dietiste krijg preperaten en nog komen de Kilo's er niet bij!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:18

Of heb jij zelf een ander beeld wat niet helemaal het juiste is?
Ik vind het nog al wat om te zeggen dat de bmi niet klopt, maar jou beeld dus beter is?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:19

BMI is idd geen goede meter, inmiddels zijn er andere, accuratere meters die vaker worden gebruikt :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:20

Ja buik en vet meting.
Wat vaak dus wel klopt met een gezond bmi.