Morgen moet ik er dan toch echt aan geloven, tandarts!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SCC

Re: Morgen moet ik er dan toch echt aan geloven, tandarts!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 08:59

@ TS ik hoop voor je dat het meevalt bij de tandarts !

ben benieuwd hoe het uiteindelijk is gegaan :D

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 10:17

Ken het, alleen ga ik elk jaar en blijf ik gaatjes hebben. Nu weer 3 en het was nog geen jaar geleden dat ik geweest was. Poets ze 2 keer per dag. Dus snap het niet ( mijn tandarts wijt het aan zwak glazuur).
Ga er ook niet graag heen. Denk de avond ervoor gewoon, morgen rond deze tijd ben ik er vanaf en dat helpt wel.

Bij mij komt het niet graag gaan door pijnlijke orthodontbehandelingen en pijnlijke kleine operaties. Heb het niet graag dat ze in mijn mond prullen. Gelukkig dat mijn tandarts zo 'zacht' mogelijk werkt.

Succes vandaag!

_Eileeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 10:33

Het is me gelukkig zoals altijd toch weer reuze meegevallen, werd me toch een partijtje misselijk toen ik binnenkwam en de geur weer rook maar gelukkig was ik op tijd aan de beurt. Twee gaatjes helaas.... Verder was alles prima en hebben ze tandsteen verwijderd en gepolijst! Nu weer de moed vinden om een nieuwe afspraak te maken.... Maar toch wel een opluchting dat het eerste achter de rug is!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 10:41

_Eileeen schreef:
Het is me gelukkig zoals altijd toch weer reuze meegevallen, werd me toch een partijtje misselijk toen ik binnenkwam en de geur weer rook maar gelukkig was ik op tijd aan de beurt. Twee gaatjes helaas.... Verder was alles prima en hebben ze tandsteen verwijderd en gepolijst! Nu weer de moed vinden om een nieuwe afspraak te maken.... Maar toch wel een opluchting dat het eerste achter de rug is!

+:)+
dat is weer even de drempel....een nieuwe afspraak maken,maar je kan het![zeg ik erg stoer :+ ]

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 10:50

Mijn tip: maak direct een nieuwe afspraak, al is het voor over een jaar.
Kun je er niet meer onderuit en ga je het niet uitstellen.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 10:58

Ik heb donderdag prijs, kan ook naar de tandarts.
Zie het niet zitten maar heb geen keuze.

Heb een aantal jaren terug eens een ontsteking opgelopen in mijn neus aan de sinus.
Blijkbaar was het toen een ontsteking van de tandzenuw (zelfs ha wist dit niet)
die ontsteking was weg, dachten we toch, maar nu kreeg ik begin vh jaar hetzelfde...
tandarts heeft foto genomen en nu is er necrose op die zenuw :(

donderdag wordt er dus ontzenuwd :( en begin mei nog een keertje terug voor weet ik veel (hij heeft het gezegd maar ben het al vergeten)
heb er echt geen zin in, kijk er enorm tegenop want heb al begrepen dat het pijn gaat doen...

Babs80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:01

Je zult zien dat het straks meevalt. Ga..dan heb je het gehad. Anders kijk je er constant tegenop en achteraf valt het mee. Er zijn ergere dingen dan naar de tandarts gaan ;)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:07

Ik ga niet tegen je liegen, het doodmaken van een zenuw doet inderdaad pijn.
Hierna komt er een vulling op die nog stoffen afgeeft om infecties tegen te gaan, die moet er na een paar weken uit en vervangen worden voor een blijvende vulling.

Ik heb meerdere wortelkanaal behandelingen gehad en maar 1 waarbij de zenuw inderdaad ontstoken was en dood gespoten werd, het is 1 vervelende prik en daarna voel je niks meer. Die prik doet pijn maar daarna is het ook direct klaar :) (kwa pijn)

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:09

volgende keer gewoon gelijk een nieuwe afspraak maken, dat scheelt een hele hoop!

Alhoewel ik eigenlijk geen recht van spreken heb, ben al zo'n 6 jaar niet geweest....

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:09

Babs80 schreef:
Je zult zien dat het straks meevalt. Ga..dan heb je het gehad. Anders kijk je er constant tegenop en achteraf valt het mee. Er zijn ergere dingen dan naar de tandarts gaan ;)

dat zeggen mensen heel vaak, maar als je angst hebt zie je dat niet :n
ik zeg achteraf ook vaak dat het wel meeviel.
maar om er heen te gaan..........ben ik echt naar %) zweten/witjes/tintelingen vanwege fout ademhalen

voor een angsthaas [ zoals ik ] zijn er geen ergere dingen op dat moment :n

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:13

@smurffie: gelukkig is de zenuw bij mij al dood, denk dat de ta vooral de omliggende zenuwen wil vrijwaren van ontstekingen? Weet het eigenlijk totaal niet.
Maar Bah bah dat het zeer gaat doen... brrrrr maar kan er echt niet onderuit. Liever eventjes pijn dan een zwarte voortand.

@ts: blij voor je dat het toch is meegevallen.
Ik vind de geur ook altijd even irritant maar dat betert snel.

Mijn ta is wel een heel vriendelijk iemand, rustig ook. Het enige waar ik me aan stoor is dat de afwerking niet zo netjes is.
Kan ik donderdag wel vragen om daar iets aan te doen want het is echt niet meer om aan te zien zo. Ik stoor me er vreselijk aan.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:19

Fijn dat het je is meegevallen!
Ik zit ook al te bibberen, om kwart voor 3 mag mijn laatste verstandskies eruit... 3 weken geleden ging de andere, en toen werkte de verdoving niet. Jeetje wat deed dat een pijn, ben echt bang dat het straks weer niet werkt :'(

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:21

Wirobelgje schreef:
Ik heb donderdag prijs, kan ook naar de tandarts.
Zie het niet zitten maar heb geen keuze.

Heb een aantal jaren terug eens een ontsteking opgelopen in mijn neus aan de sinus.
Blijkbaar was het toen een ontsteking van de tandzenuw (zelfs ha wist dit niet)
die ontsteking was weg, dachten we toch, maar nu kreeg ik begin vh jaar hetzelfde...
tandarts heeft foto genomen en nu is er necrose op die zenuw :(

donderdag wordt er dus ontzenuwd :( en begin mei nog een keertje terug voor weet ik veel (hij heeft het gezegd maar ben het al vergeten)
heb er echt geen zin in, kijk er enorm tegenop want heb al begrepen dat het pijn gaat doen...

Komt vast goed, het wordt zo goed mogelijk verdoofd. ellende is alleen als je er last van hebt en er zit nog een (actieve) ontsteking ze niet alles goed kunnen verdoven.
maar gewoon goed aangeven onder de behandeling ook als je wat voelt, dan kunnen ze toch nog steeds wat bij verdoven.
Mijn 1e behandeling om op te knappen was ook en wortelkanaalbehandeling.. gelijk de vuurdoop dus maar achteraf kan ik zeggen dat het me echt alles is meegevallen.
tijdens de 1e behandeling af en toe wel eens wat gevoeld helemaal in de uiteinden van de wortel, dit hebben ze toen steeds wat bij verdoofd. het was wel even vervelend maar opzich wel te doen.
Dan halen ze de zenuwen weg, en komt er wat spul in met een nood vulling. vaak geeft het dan meteen al verlichting. ze zeiden tegen mij dat ik wel wat dagen er wat last van kon hebben maar ik heb werkelijk geen centje pijn gehad! paar week later weer komen, werd de noodvulling eruit gehaald en de tand weer opgevuld en opgebouwd met "stiftjes" etc. en komt de definitieve vulling erin.

Ik wist niet eens dat ik een ontsteking had onder die kies.. ja jaren terug wel eens goed last van gehad, maar gewoon mee doorlopen natuurlijk :+ maar het is mij echt meegevallen, en als ik het kan kun jij het vast ook! ;)
goed met de TA overleggen hoe je er onder voelt, en dat je er wat tegenop ziet, ook dat je bvb bang bent door de verdoving heen nog wat te voelen dan zullen ze zeggen dat je dat gewoon moet aangeven dan wordt er bij verdoofd. Succes!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:22

BabiiVeeraa schreef:
Ik zit ook al te bibberen, om kwart voor 3 mag mijn laatste verstandskies eruit... 3 weken geleden ging de andere, en toen werkte de verdoving niet. Jeetje wat deed dat een pijn, ben echt bang dat het straks weer niet werkt :'(

Oef dat is nog wel een drempeltje waar ik tegenop zie := mijn verstandskiezen moeten er allemaal nog uit.... boven zijn ze beide echt heel slecht, de linker is een heel stuk afgeknapt en zit een scherpe hoek aan. de rechte is ook een en al ellende := en onderin liggen ze scheef.....

Daar moet ik nog altijd een afspraak voor maken maar dat is nog een beetje op de lange termijn planning := liefst heb ik ze er alle 4 in 1x uit, want ik weet van mezelf als ik iets merk of voel wat me niet bevalt ik écht niet weer kom. maar dat doen ze helaas dus niet..... -O-

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:34

magic_lover schreef:
BabiiVeeraa schreef:

Oef dat is nog wel een drempeltje waar ik tegenop zie := mijn verstandskiezen moeten er allemaal nog uit.... boven zijn ze beide echt heel slecht, de linker is een heel stuk afgeknapt en zit een scherpe hoek aan. de rechte is ook een en al ellende := en onderin liggen ze scheef.....

Daar moet ik nog altijd een afspraak voor maken maar dat is nog een beetje op de lange termijn planning := liefst heb ik ze er alle 4 in 1x uit, want ik weet van mezelf als ik iets merk of voel wat me niet bevalt ik écht niet weer kom. maar dat doen ze helaas dus niet..... -O-

Bij mij groeiden ze allemaal netjes recht, geen gaatjes enzo. Maar ze stonden zover naar achter dat ze op elkaar kwamen voordat ze helemaal door waren, dus moesten ze er alsnog uit. De kies die nu als laatste moet, is alleen nog niet helemaal door, zit op een gedeelte nog tandvlees overheen. Ben echt als de dood, zit nu al hyperen :(

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:43

verstandskiezen had ik dan geen probleem mee, werd ook in dagkliniek onder volledige narcose gedaan.
's ochtends binnen en 's avonds terug naar huis, de pijn viel voor mij ook weer goed mee (ik heb al verhalen gehoord, ocharme die mensen)

Maar ontzenuwen is toch net een verhaaltje apart.
Ik ga proberen aan Magic-lover haar tips te denken :D goed en duidelijk laten weten als ik wat voel!
Maar meestal zit ik zo te stressen dat ik zowat mijn eigen gemak vergeet, pfffff

Waarom konden tanden niet gewoon eenvoudig heel en mooi blijven zonder al dat gedoe... :/

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 13:04

Ja hoor ze kunnen je het best zo gemakkelijk mogelijk maken!
Nog een tipje wat ik destijds heb gedaan voor de behandeling. Ongeveer 1 a 1.5 uur van tevoren 2 paracetemols nemen. Dan na de behandeling als je weer thuis bent nog een keer 1 of 2 paracetamols en eventueel savonds voor het slapen gaan.
Klinkt veel zo... maar het scheelt wel, het is natuurlijk een beetje 'beurs' doordat ze er flink mee bezig zijn, daarom niet wachten tot je last hebt maar het voor wezen. Ik heb dat dan ook alleen de dag zelf genomen de dagen erna niet meer... Was niet meer nodig en verder vrijwel geen last meer gehad! Succes!

Ik kom net ook weer bij de TA(mondhygeniste) weg waren goed tevreden! De tandarts zelf kwam zelfs ook nog even kijken en verbaasde zich over de enorme vooruitgang. Ze vroeg of ze mijn foto's wel mocht gebruiken om te laten zien in het team, want je kon er zo mooi de verbetering op zien iedere keer :Y) Nouja ik zie het maar als een compliment dat we weer op de goede weg zijn.. :D
Zelf ook wel happy, schaamde me al die jaren toch best voor mijn gebit en durf hem nu tenminste weer te laten zien *\o/*

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 13:12

ik ben zo'n 7 jaar niet naar de tandarts geweest. Ik was zo vreselijk bang. Viel vaak flauw van de angt zodra de behandeling begon. Toen ben ik niet meer gegaan. Ik heb mijn gebit wel altijd goed verzorgd en was daat altijd heel stipt mee. Toen ben ik naar de huisars gegaan in in het ziekenhuis bij een angsttandarts behandeld met psycholoog alles erbij. Ik had gelukkig maar 2 kleine gaatjes en iets tandsteen. Ik was zelf bang dat het veel erger was. Nu ga ik naar de gewone tandarts in de buurt zonder erge problemen. Wel heb ik een melkkies die er ooit uit moet ( was al een stuk afgebroken, gevuld en laatst was die vulling eruit, dus weer een nieuwe vulling erin, momenteel is het meer vulling dan kies ). Het moment dat die kies eruit moet ga ik met angst tegemoet. Ik ben helemaal paranoide om dat kiesje. Steeds ben ik bang dat de vulling los zit oid. en hij eruit moet. Vreselijk lijkt me dat...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 13:54

Kies trekken valt wel mee hoor en dat komt van een echte angsthaas :) Boren is veel enger en pijnlijker en zelfs dat valt wel mee als ze bezig zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 21:09

Trekken was bij mij zo gepiept , wat frunniken en trekken en eruit :) , vullen vooral diepe gaatjes doet zeer , na 11 gaatjes weet ik wel welke gaatjes wel een beetje leuk zijn en welke vooral niet :'). Heb een geduldige lieve tandarts en ga er nu met liefde heen , heb geregeld de slappe lach gehad :P.

Fijn dat het meeviel TS!

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 17:18

Ow fijn dat er nog meer "angsthazen" zijn omtrent de TA.

Ik heb dit jaar de stap gemaakt naar dik 4 jaar niet naar de TA geweest te zijn naar die van mijn vriend te gaan. En ja ik wist het al maar er moeten 3 kiezen uit en heb nog 3 gaatjes. De TA heeft het geprobeerd maar ben zo in paniek geraakt van alleen al de verdovingspuiten dat we zijn gestopt. Moet nu 23 mei naar de kaakchirurg die gaat dan de eerste 2 er uit halen. Ik krijg voor die tijd rustgevende middelen zodat de scherpe randjes er vanaf zijn. Maar goed ik heb nu gezegd dat ik door ga en een goed/net gebit wil dus het wordt even doorbijten ;)

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:05

Ik zat een beetje met het zelfde probleem.
Na 1.5jaar dinsdag naar de tandarts geweest.
Ik heb een heel gek gebit, heb nog 1melktandje waar geen "grote mensen tand" achterzit.
Dus die zal nooit er uit gduwd wotden door een andere tand.
Vroeger heb ik in dat tandje een gaatje gehad. Deze zonder verdoving laten vullen.
Nu heb ik dus weer een gaatje in dat tandje.
Ze ging er met een tandenstoker in, en dat deed zn pijn!
Nu twijfel ik of ik bij het vullen een verdoving zal doen.
Wat zouden jullie doen?:)

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:08

mét verdoving Korbakimmy (zou ik toch doen anders komt de ta niet in de buurt met zijn tools, vlieg zo de stoel af vd reactie op pijn in mond)

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:01

Idd lekker met verdoving, weet je (vrijwel) zeker dat je er niets van voelt.
Gaatjes laat ik ook lekker met verdoving doen, gewoon voor mijn eigen rust. Hoef ik mij niet meer druk te maken dat ik wat voel en kan ik mij concentreren om dat rottige boor geluid te weerstaan.... Dat is misschien nog wel het ergste van alles vindt ik.. :+

Ik mag morgen om 20 v. 8 weer... Wat een tijd, ben k Iig nog lekker versuft van de slaap :Y)
Maar dan kunnen we aftellen hierna nog 1x! *\o/* (en dan die rottige verstandskiezen nog laten trekken.... -O- )
Laatst bijgewerkt door magic_lover op 25-04-13 12:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:04

Ik ben er ook geen fan van, maar als je overslaat wordt het alleen maar erger, maar vorige week 6 gaatjes geboord en afgelopen maandag nog 1, mij zien ze dit jaar niet meer :D Jep alles zonder verdoving, die verdoving vind ik enger dan het boren!