Mijn fobie is elke keer weer de baas

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:34

Blarhiminn schreef:
Ik kan je niet helpen want ik heb precies hetzelfde..
Ik heb het al bij de kleinste spinnetjes!
Als er een spin ergens zit, raak ik helemaal in paniek en kom ik er echt niet meer in de buurt!

Als ik mijn fiets in de schuur moet zetten of er uit moet halen, check ik eerst de omgeving of er geen spin in de buurt zit, dan vlieg ik naar binnen, haal of met m'n fiets erin/uit en vlieg weer naar buiten, en dan trots op mezelf dat ik het weer overleefd heb :j

Zelfde met naar de wc gaan.. Nichtje vertelde eens dat er een grote rioolspin bij haar in de wc zat..
Sindsdien controleer ik de hele wc om te kijken of er niks in zit :+

Foto's in tijdschriften? Durf mn vinger er niet eens op te leggen en blader snel door, en ben dan nog bang dat de spin er misschien doorheen komt :+

Echt heel erg, maar ik durf gewoon niet naar therapie omdat je dan ook spinnen vast moet houden enzo..

Alsof ik het zelf getypt heb. :+
De wc dan niet. Maar wel altijd eerst de hele badkamer rond kijken. :o

Ook check ik standaard mijn bed, schud mijn bed deken uit en dan wikkel ik mezelf erin.. (ooit een spin in me bed gehad.. brr) en ook mn handdoek. Schud ik eerst uit, want ook daar liep er één..
Laatst bijgewerkt door Saaams op 22-04-13 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 10:35

Kitty1985: Ik krijg al kippenvel bij het idee!!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:35

brrrrrr dood en dood eng vind ik ze, kleintjes ook maar die grote dikke zwarte/bruine

in ooltgensplaat, goeree overflakkee mijn vorige huis zaten er echt heel veel, eerst 1 in bad... die kon er zelf niet uit dus wat dan??? ben een paar dagen bij vriendin wezen douchen, toen heb ik een keer de hete kraan heel lang laten lopen en na een paar dagen de stofzuigerslag erop gezet, met de stang op de langste stand zodat ik niet te dicht bij hoefde te komen (en dat terwijl ie al zeker dood was).

paar dagen later rende zo'n joekel door de kamer, dus ik telefoonboek gepakt en erop laten vallen, wil ik de stofzuiger pakken had een van de labradors hem al opgegeten. dag erna weer een, die werd al lopen door dezelfde hond opgegeten...ieeeee krijg weer kippevel.

hier in veldhoven zijn alleen spinnetjes die zo dun zijn dat je ze haast niet ziet..maar ook die vind ik nix hoor

eslixapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:36

Ik herken dit zo erg! Ik ben ook ontzettend bang voor spinnen (ik heb je verhaaltje gelezen en ben toen heel snel langs de foto gescrollt :')) Ik ga ook huilen en shaken als ik een (grote) spin zie. Sinds ik op mezelf woon ben ik veel minder bang geworden, omdat ik ze nu wel zelf weg MOET halen. Maar hoe groter ze zijn, hoe banger ik ben. Hoe je er vanaf komt? Geeeen idee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:37

ik heb ook zo'n fobie, krijg nu al helemaal kippenvel.. ooit zat er ook eentje op mijn arm, toen ging ik heel hard over het grasveld heen rennen en panisch met mijn arm schudden om dat ding er maar af te krijgen, god wat was ik toen bang.. uuughh bah bah de rilllingen lopen nu alweer over mijn lijf, bah bah

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 10:38

Nou meestal haalt mijn vriend ze weg. Maar die is werken.. tot vanavond laat. := Eerst deed mijn moeder het altijd! ook gewoon midden in de nacht! Als ik er 1 op de wc zag..

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:40

Begrijp die angst echt niet. Spinnen groot of klein hier in Nederland zijn niet gevaarlijk. Je kan ze zelfs met de hand pakken zonder dat je gewond raakt. Helaas zijn mijn pubermeiden ook bang voor spinnen, al kan ik daar wel mijn voordeel mee doen......een grote spin bij de voordeur betekent dat ze de deur niet uitgaan }:)

Ik word niet zo blij van wespen en ander steekgebroed. Paniek is dan een groot woord maar krijg dan wel moordneigingen!
Laatst bijgewerkt door pri_lady op 22-04-13 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Mijn fobie is elke keer weer de baas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:46

wespen ben ik niet zo bang voor eigenlijk, zolang ze maar 30 cm van mij vandaan blijven vind ik het prima, die durf ik dan wel zo weg te slaan :P

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:51

Frederieke_ schreef:
wespen ben ik niet zo bang voor eigenlijk, zolang ze maar 30 cm van mij vandaan blijven vind ik het prima, die durf ik dan wel zo weg te slaan :P

Hahaha jaaa, vind ik ook, maar eentje op de badkamervloer, onder mijn voet, is toch wel een ander verhaal... :+

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:55

Ik ben gebeten door deze spin:
Afbeelding

Mijn arm zag er toen ongeveer zo uit:
Afbeelding

Ik zat toen intern op een western stal, en de eigenaar had een zadel vanuit Amerika meegenomen en daar zaten spinnen eitjes in..
Hij heeft me daarna nog een plek laten zien waar wel 100 van die spinnen zaten, heb daarna niet meer rustig geslapen :P

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:55

speurneusc schreef:
brrrrrr dood en dood eng vind ik ze, kleintjes ook maar die grote dikke zwarte/bruine

in ooltgensplaat, goeree overflakkee mijn vorige huis zaten er echt heel veel, eerst 1 in bad... die kon er zelf niet uit dus wat dan??? ben een paar dagen bij vriendin wezen douchen, toen heb ik een keer de hete kraan heel lang laten lopen en na een paar dagen de stofzuigerslag erop gezet, met de stang op de langste stand zodat ik niet te dicht bij hoefde te komen (en dat terwijl ie al zeker dood was).

paar dagen later rende zo'n joekel door de kamer, dus ik telefoonboek gepakt en erop laten vallen, wil ik de stofzuiger pakken had een van de labradors hem al opgegeten. dag erna weer een, die werd al lopen door dezelfde hond opgegeten...ieeeee krijg weer kippevel.

hier in veldhoven zijn alleen spinnetjes die zo dun zijn dat je ze haast niet ziet..maar ook die vind ik nix hoor

Waar in Veldhoven woon je? Dan kom ik daar ook wonen! :x

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:57

CharmingS schreef:
Ik ben gebeten door deze spin:
[ Afbeelding ]

Mijn arm zag er toen ongeveer zo uit:
[ Afbeelding ]

Ik zat toen intern op een western stal, en de eigenaar had een zadel vanuit Amerika meegenomen en daar zaten spinnen eitjes in..
Hij heeft me daarna nog een plek laten zien waar wel 100 van die spinnen zaten, heb daarna niet meer rustig geslapen :P

Gadver! En maar zeggen dat spinnen niks doen :')
Oké, die van hier doen dat niet. Toch?

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 11:03

pri_lady schreef:
Begrijp die angst echt niet. Spinnen groot of klein hier in Nederland zijn niet gevaarlijk. Je kan ze zelfs met de hand pakken zonder dat je gewond raakt. Helaas zijn mijn pubermeiden ook bang voor spinnen, al kan ik daar wel mijn voordeel mee doen......een grote spin bij de voordeur betekent dat ze de deur niet uitgaan }:)

Ik word niet zo blij van wespen en ander steekgebroed. Paniek is dan een groot woord maar krijg dan wel moordneigingen!

Ik snap dat het sommige het niet begrijpen. Mijn vriend is doods en doods bang voor honden. (behalve onze franse bulldog) En dat snap ik dan weer niet.. En hij mijn spinnen angst niet. Maar het is er. en waarom? Niemand weet het.. :=
Het is inderdaad wel makkelijk om ze dan binnen te houden!! :')

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:12

Ik ken 't ben precies zo. Heb ook al een paar keer overwogen om daarvoor in therapie te gaan, maar dat durf ik niet omdat ik dan mijn angst onder ogen moet komen... Draaaamaa...

Heb een cabrio en nadat er een keer een spin in mn auto was gevallen met het dak open heb ik een hele zomer zonder open dak en met airco aan rondgereden... :roll:

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:18

Gatver, gore beesten.. Hier mep ik ze van het plafond af met de vliegenmepper en laat ik mijn kat ze opvreten, die aarzelt geen moment, hap slik weg; ik blij, kat blij. Als ze nu vliegen of muggen zouden vangen ok, maar hier hebben ze dat blijkbaar niet geleerd dus weg ermee. Als ze geluk hebben is mijn vriend er en gooit hij ze in de tuin en anders worden ze een hoopje prak of kattenvoer. Mijn fobie voor kleine spinnen gaat nog, maar grote huisspinnen daar bedank ik voor.

@DL_: Thanks voor de info, ik heb ook een cabrio en nooit erbij nagedacht dat tijdens mijn heerlijke ritten over wegen met veel bomen dat dus kan gebeuren. :+

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:23

Ik heb een keer mijn auto verder laten rijden omdat ik er rijdend uit sprong.....

Was toen nog erg jong, net mijn rijbewijs.
Gelukkig was het in een landweg en ramde hij alleen een paar paaltjes en stopte met een wiel in een greppel..............en dat voor een bij/wesp.

Daar ben ik zo bang voor dat ik al jaren niet meer naar bv een zwembad ga, en plekken in de zomer meid waar ze zitten, OF ik kleed me zo aan dat ik helemaal bedenkt ben, maar zelfs daar steken ze bij mij door, bah, ze moeten me gewoon hebben!

Tja spinnen, zolang ze stil zitten vind ik et niet zo erg en zuig ik ze op, maar als ze gaan rennen ren ik mee :P

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:26

Sorry Lara_Silver. :D
Ik heb t 2 keer gehad, 1 keer had een kruisspin een web gemaakt.... en de andere keer liep er een door mn nek. Reed op een 80 weg en heb mn auto op de rem gegooid, bijna een boom geramd en heb zonder te kijken mn deur open gegooid en de weg op gerend... :o

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:29

pri_lady schreef:

Een fobie is nog altijd een vorm van angst die oncontroleerbaar is, geworteld in ons onderbewustzijn. De rede kan nog in het geheugen staan (ik heb als klein meisje een grote spin in mijn haren gehad en daar is mijn fobie uit ontstaan) een ander heeft de fobie ontwikkeld door het kopiëren van de fobie van haar moeder bv. Er is geen kwestie van het begrijpen van een fobie, daar het helaas vrij complex is en dus ook moeilijk om zo maar even op te lossen. Maar toppie dat je er geen last van hebt! +:)+

@DL_: geen probleem. :+ Laatst had ik zo'n kleine rotzak die op de autobaan ineens voor mijn ogen bungelde.. Nou heb het stuur losgelaten en *PETS* tussen mijn twee handen vermorzeld... Maar gatver een dikke kruisspin nee daar had ik ook mijn wagen voor aan de kant gezet.. Zo verschrikkelijk lijkt me dat, je bent gewoon zo bang maar je hebt ook nog je verantwoordelijkheid naar de rest van het verkeer, brrrr gelukkig nog nooit meegemaakt.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 22-04-13 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:30

@TS: wat erg dat je een fobie hebt voor spinnen. Kan niet makkelijk zijn.

Maar heb begrepen dat die spin er nu nog zit en jij alleen thuis bent. Je wil echt graag van je angst af geraken dus misschien kan je er nu een beetje op oefenen?
Je wéét dat die spin er zit, je kan proberen om naar je badkamer te gaan (niet binnen gaan, hoeft helemaal niet) en al eens gewoon te kijken en proberen rustig blijven.
Daar zou ik toch eerst op proberen oefenen, dat je op zijn minst al geen huilbuien meer krijgt want kan me heel goed voorstellen dat die heel erg vervelend zijn (vooral omdat je absoluut niet wil huilen)
Probeer er rustig aan te blijven denken, densoods zeg je het heel de tijd hardop, dat er je niks gaat gebeuren bij gewoon kijken.

Als je merkt dat je al rustig kan blijven kan je opbouwen naar naar binnen gaan en iets te gaan pakken, haarborstel bvb.
En zo verder opbouwen.

Ik geef je alleen maar tips, hopelijk vind je dat ni erg :)
succes, je kan het

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:36

Ik heb zelf ook een fobie, voor overgeven/overgevende mensen. Hiervoor ben ik nu wel in therapie en ik moet zeggen dat 't echt helpt! Dat kan ik je dus ook zeker aanraden. Je leert meteen ook wat meer over jezelf. En er wordt echt niks gedaan tot jij daar klaar voor bent.

Insecten in de douche moet ik ook niks van hebben trouwens. Dan heb ik m'n bril niet op en zie ik dus niks :')

Wirobelgje, ik kan me voorstellen dat wat jij beschrijft te grote stappen zijn. Zoiets lukt je niet zo snel als je daar zo bang voor bent.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:41

pri_lady schreef:

hahaha je richt je spinnen af tot bewakers?

"blijf!"

Ik vind ze ook eng hoor. Maar mocht mijn man niet in de buurt zijn om 'm weg te halen durf ik het ook wel. Met veel 'brrrrrr' en 'ohmygodohmygodohmygooooood' ertussen door, en gebibber achteraf.

Helden zijn wel :D

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:42

oh maar ik bedoelde niet dat het allemaal vandaag moet doen :)
als TS al rustig kan blijven in de buurt van de badkamer wetende dat er spin zit vind ik dat ze al heeeeeel veel bereikt heeft.
Ik begreep uit haar openingspost en vooral haar titel dat ze toch wel genoeg heeft van de huilbuien die ze krijgt dus wou ik mijn steentje bijdragen om iets aan te reiken waar ze misschien mee kan beginnen...

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 11:57

Ja, ik moet de badkamer wel in. Dat is de enige wc hier in huis.. en ik sta nu toch echt op knappen. Maar ik durf de deur niet eens open te doen! 1X hing daar een spin aan een draadje toen ik op mijn vriend wachte die hem kwam weghalen..
Bij het idee al, moet ik nog nodiger plassen.. en begin ik weer te bibberen.. Als hij niet meer op dat plekje zit. slaat de paniek nog meer toe...

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:58

Oh zo herkenbaar ts :j
27 jaar oud en nog steeds sta ik te gillen en te huilen als ik er 1 zie... -O-
Het erge vind ik nog dat ik door ervaring mensen niet meer durf te waarschuwen dat ik bang ben voor spinnen. (zodat zij ze weg kunnen halen)

Mijn vader dacht ooit eens grappig te zijn en heeft de spin gepakt met een papiertje, en toen hij het papiertje weg wilde gooien, gooide hij het gauw in mijn richting...
Ook mijn baas dacht leuk te zijn en liep met een dikke spin op zn hand richting mij... helaas stond ik in de operatiekamer en kon dus geen kant meer op. Spontaan van angst begon ik te huilen, daar schrok hij weer zó van dat ie de spin direct doodmaakte en daarna heeft hij het nooit meer gedaan...

Maar ja voor mij is de ellende dan al erger geworden... mijn angst is daarna gelijk weer een stuk groter. Nu vertrouw ik mensen dus ook niet meer met spinnen weghalen voor mij... Maar ik durf ook niet meer mijn angst toe te geven tegenover mensen, bang dat ze mijn angst niet serieus nemen en voor de grap een spin pakken en naar mij toe gooien of zoiets...

(ja alleen mn vader, omdat ie daarna zó op zn donder kreeg van mn moeder dat ie het nooit meer gedaan heeft en tegenwoordig zonder mopperen een spin weghaalt)

YazhiSien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:02

heel herkenbaar, ik huil nog net niet, maar als ik er eentje in huis heb word ik gek.
Ik wil ze wel zelf weghalen, maar mijn lijf laat gewoon niet toe om dichterbij te komen, hele rare gewaarwording hahaah! Ik bel altijd iemand op ze weg te halen, als mijn vriend niet thuis is. Als het echt niet anders kan, pak ik de stofzuiger, die laat ik daarna een half uur draaien, is ie zeker dood....denk ik dan....