Nier bij leven afstaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 10:17

Ragdollcat schreef:
Je hebt niet voor niets 2 nieren. Ik zou daar niet te makkelijk en te licht over denken er eentje af te staan.

Stel dat je eigen familie of kind ooit wel een nier nodig zou hebben? dan is het heel fijn om er eentje aan hun af te kunnen staan, toch.

Als je nu al nier afstaat aan een onbekend iemand, zomaar omdat het je een goed gevoel geeft. En ooit je kind of familie heeft een nieuwe nier nodig, dan kan je niets voor ze betekenen, want je hebt dan zelf je laatste nier nodig.

Ik denk hier zeer zeker niet licht en gemakkelijk over.
Ik ben hier al een x aantal jaar mee bezig.

Wat ik hierboven al meerdere keren heb herhaald;
De enige die ooit een nier nodig zou kunnen hebben en van mij kan ontvangen is mijn moeder.
Echter is de kans kleiner dat ik geschikt ben als cross over wegens mijn bloedgroep.
Kinderen kan ik niet krijgen.

Mloes

Re: Nier bij leven afstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:37

Wauw, ik vind het heel erg goed van je dat je hierover nadenkt. Dat je dit zo belangeloos wil doen voor een onbekende. Ikzelf zou het niet durven.. Nu zijn mijn nieren ook niet goed genoeg vermoedelijk maar zit nu te lezen over bijvoorbeeld een beenmergtransplantatie; ook dat is een behoorlijk intensief proces!

Ben erg benieuwd of je het gaat doorzetten, houd je ons een beetje op de hoogte hier?

(Overigens, over het cosmetische aspect; ik heb ook een flink litteken vanwege een operatie aan mijn nieren, denk zo'n 15 centimeter ofzo? Heel veel mensen zien het niet eens, en ik heb me er echt nooit aan gestoord of me er druk over gemaakt.)

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 10:42

Beenmergtransplantatie sta ik ookal een behoorlijke tijd op de lijst. Het duurt erg lang voor je gematched kunt worden.

Ik ben ook heel benieuwd.
De transplantatie coordinator van het Erasmus MC had een seminar, ze is pas weer de 24ste per mail bereikbaar.
Ik verwacht deze week dus nog geen antwoord.

Tuurlijk hou ik jullie op de hoogte :j

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:00

Het is indd te hopen dat je nooit nierschade zult oplopen maar petje af voor je keuze !!! Ik zelf zou het het niet doen straks krijg ik een ongeluk of nierfalen dan zit je zelf met de problemen maar ja hoe groot is die kans?
Succes TS ik heb groot respect voor jou keuze :j !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:06

Ik heb er een heel dubbel gevoel bij. Aan de ene kant de neiging om m'n petje voor je af te nemen, maar aan de andere kant wil datzelfde handje dat 't petje zou moeten pakken op m'n voorhoofd tikken onder het motto 'je kunt ook TE ver gaan in je naastenliefde'.
Ik vind dit niet helemaal gezond.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 11:08

Gelukkig word je uitgebreid psychologisch getest.

Ik kan me ergens indenken waarom mensen zo denken; ''Waarom laat je je opensnijden voor iemand die je niet kent''.

Ik ben zelf opgegroeit zonder vader, en wellicht, ik kan in ieder geval pogen om een ander kind, ouder dat leed te besparen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:27

Je loopt hierdoor risico, dat is de reden dat ik het niet zou doen/durven. Onnodig risico nemen... Elke operatie is risico en dan komt er nog bij, dat je niet weet of je later je nier nodig hebt. Het is ook wat anders om dat voor een zusje/ouder te doen dan voor een wildvreemde...

Verder ben ik bang dat je toch wel even uit de running bent als je een nier afstaat. Ik weet niet hoe het met revalideren zit, hoe snel de andere nier alles netjes heeft overgenomen etc. en waar je later nog rekening mee moet houden, maar hoe wil je dat doen? Kan me geen werkgever voorstellen die zegt "Geen probleem!"... Want je gaat neem ik aan toch even de ziektewet in? Terwijl het je keuze is... Ongelukken kunnen gebeuren, dat is altijd zo... Maar dit is een keuze... Dus houd daar ook rekening mee..

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 11:33

Klopt, maar voor deze ingrepen word er geregeld dat je recht hebt op minstens 3 maanden ziektewet.
Normaliter kun je ongeveer alles binnen 2 a 3 maanden.

Ik heb in het verleden een baarmoederoperatie gehad die medisch geadviseerd werd, hierin lag mijn lot ook in mijn handen en dan kun je ''gewoon'' de ziektewet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:05

Voor orgaandonatie is idd aparte regelgeving omtrent ziektewet. Maar dan nog kan ik me erg goed voorstellen dat een werkgever er ook wel wat van vindt...

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 12:08

Ik werk bij een zeer groot internationaal bedrijf.
Echter zijn er hier sterke banden tussen werknemer en ''baas/leidinggevende''.

Ik heb een leidinggevende die mij vrij geeft voor bloeddonatie, dus als ik haar dit voorleg, blij zal ze niet worden. Maar ze zal me er niet om veroordelen of tegenwerken hierin.

JazzOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:14

Mijn man staat al 2 1/2 jaar op de wachtlijst voor een donornier.
Van de 1 op de andere dag zijn beide nieren van hem ermee gestopt. Hij heeft een tijd op de IC gelegen en heeft nu na 6 operaties eindelijk een shunt (een ader die is aangesloten op een slagader in de arm) waarmee hij redelijk kan dialyseren 3x in de week voor 4.5 uur
Zijn moeder zou een match zijn om een nier te doneren. Ze was het hele traject van onderzoeken bijna door toen op de ct scan bleek dat ze zelf een probleem met een van de nieren heeft. Zijn vader leeft helaas niet meer en zijn zus kan wegens ziekte niet doneren.
Het nierfalen heeft een grote uitwerking op het dagelijks leven!!!!!
Ik (wij!) zijn dus erg blij als mensen erover nadenken om een nier bij leven te doneren!

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 12:17

Heftig JazzOrlando...

Hoe is je man eronder?
Ik hoop dat er snel een geschikte donor gevonden kan worden..

Het schijnt ook dat een nier die bij leven afgestaan wordt het beter doet in een ander lichaam dan post-mortaal.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:22

JazzOrlando, jij kunt ook doneren dmv cross over.
Bij mijn schoonvader is vorige week dinsdag zijn linker nier weggenomen en hij is vrijdag ontslagen uit het ziekenhuis. Mijn schoonmoeder ligt nog wel in het ziekenhuis (had afstotingsverschijnselen, dit gaan ze nu tegen met hoge doses Prednison), maar hij is elke dag bij haar in het ziekenhuis en slaapt in een hotel, dus hij functioneert al wel weer 'redelijk' :)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:26

Mijn vader heeft zijn nier gegeven aan mijn broer.
Nu is hij helaas wel weer op zoek naar een nieuwe nier, alleen ik zou hem zelf ook geven als ik het kon.
Jammer dat ik geen goede match heb met hem.

JazzOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:33

Vanwege ziekte kan ik niet doneren :(
@Vumana: hij is vreselijk boos en teleurgesteld in zijn eigen lichaam wat hem zo in de steek heeft gelaten

JazzOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:34

Vumana89 schreef:
Het schijnt ook dat een nier die bij leven afgestaan wordt het beter doet in een ander lichaam dan post-mortaal.

Dat klopt! Een nier van een levende donor gaat langer mee dan een post-mortale

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 12:39

Ik kan er wel inkomen. Zo voelde ik me toen de arts zei; ''Sorry, je bent onvruchtbaar''.
Echter ik kan me erover heen zetten, verder ben ik gezond. Dan maar geen kids. Of een adoptie mocht ik ze ooit willen.

Ja toch he?!
Ik vind het jammer dat dat niet meer in openbaarheid gebracht word. Ik wist dat namelijk tot gisteren niet.. Terwijl ik echt al zoveel erover gelezen heb..

JazzOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:45

Vumana89 schreef:
Ik kan er wel inkomen. Zo voelde ik me toen de arts zei; ''Sorry, je bent onvruchtbaar''.
Echter ik kan me erover heen zetten, verder ben ik gezond. Dan maar geen kids. Of een adoptie mocht ik ze ooit willen.

Ja toch he?!
Ik vind het jammer dat dat niet meer in openbaarheid gebracht word. Ik wist dat namelijk tot gisteren niet.. Terwijl ik echt al zoveel erover gelezen heb..

In het ziekenhuis waar mijn man dialyseert is binnenkort weer een voorlichting over doneren bij leven. Daar zijn ook artsen van het transplantatie team bij aanwezig om vragen te beantwoorden. Als je dat interessant lijkt kan ik je het email adres geven van de dialyse afdeling daar (is in NH)

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:47

Knap hoor als je dat 'zomaar' voor een vreemde over hebt!Ik zou het niet kunnen, ik zal wel een nier af staan aan familie/vrienden (eventueel dmv crossover).

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 12:48

Ik denk dat ik spoedig antwoord krijg van de transplantatie coordinator.
Ik heb al een lijstje gemaild naar haar. Wat dat betreft hou ik het liever 1 op 1.
Mede doordat mijn vragen ook echt op mijzelf gericht zijn;
''Ik heb al een laparascopie gehad, levert dit problemen op met een eventuele transplantatie''

Maar het is een lief aanbod :) :j

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 08:43

Zojuist een email mogen ontvangen van de transplantatiecoordinator.
Ze was blij met mijn interesse en wil me graag bellen.

Zometeen stuur ik mijn telefoonnummer en een tijdstip hoelaat ze kan bellen. Ik ben benieuwd.

In de eerste instantie gaat het, voor mij erom, meer info te krijgen over het hoe en wat, en dat in mijn specifieke geval.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 09:07

Je hebt contact met Erasmus MC? Daar ligt mijn schoonmoeder nu ook, daar doen ze gemiddeld 4 nier transplantaties per week, dus dan zit je wel op de juiste plek, ze weten waar ze mee bezig zijn :)

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 09:26

Ja klopt!
Huh, hoe weet je dat eigenlijk?

Het Erasmus MC is ''mijn vaste ziekenhuis''.
Ik heb er ook gewerkt, en alle operaties van mij, en klachten etc die ziekenhuiswaardig waren zijn daar behandeld.
Mijn complete geschiedenis ligt daar al. En mijn voorkeur heeft het zeer zeker :j

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 09:58

Vumana89 schreef:
De transplantatie coordinator van het Erasmus MC had een seminar, ze is pas weer de 24ste per mail bereikbaar.

Ik ben niet helderziend :D

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 10:03

Ik vind het een waardevol idee van je. Dat je dit overweegt zegt echt wat over jouw inzet om anderen te willen helpen. maar goed; we hebben niet voor niks twee nieren gekregen, denk ik maar. Je eigen lichaam heeft de back-up al hard genoeg nodig, in het geval dat er eentje uitvalt. Mijn grote probleem met dit hele verhaal zou komen als je een nier afgeeft en binnen een week hoort dat de nier wordt verstoten door de patient. Dat lijkt me zo'n enormde domper dat het voor mij al reden genoeg is om mijn niertjes bij me te houden.
Laatst bijgewerkt door Zunzuncito op 24-04-13 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt