Evaring meiden knieen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:53

Hmm, ik heb last vanaf zeker mijn 13e maar op mijn 12e klaagde ik ook al (dat werd toen afgeschoven op groeien). Fysiotherapie gehad en later ook fysiotherapie in het ziekenhuis. Was eigenlijk gewoon fysiofitness wat ik kreeg. Daarnaast werden mijn knieën wel ingetaped, dat hielp dan dat mijn knieschijven beter spoorden, was een stuk beweging in de knie kwijt dan door het tape maar oohw wat was het fijn om minder pijn te hebben. Verder is de achterkant van mijn knieschijf ook niet goed glad. Heb eigenlijk altijd vocht in mijn knieën.
Ik kan nog erg veel pijn hebben aan mijn knieën. Wat voor mij helpt is paardrijden. Rijd ik een week niet is het mis. (komt vast door het lichtrijden, toch de beweging van die spier in het bovenbeen, is geen zwaar werk en helpt geweldig!)
Verder moet ik altijd zorgen dat ik fiets met licht verzet, heb ik wel erg pijn aan mijn knieën dan ga ik achteruit de trap op (omdat vooruit dan niet lukt) Dan gebruik ik andere spieren o.i.d. en lukt het wel.
Ben bijna 24 en baal wel dat ik dus nog altijd pijn in mijn knieën heb als ik niet oplet. Heb echt een gruwelijke hekel aan de bouwvak en ik niet kan rijden bij de manege.
Ik kan mijn knieën en ook andere gewrichten overigens aardig overstrekken ook.
Zal zeker ook niet echt meewerken. Nu voel ik ze ook, benen languit gelegd maar geen kunnen onder mijn knieën gelegd.

immii_clarr

Re: Evaring meiden knieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 08:56

Hier ook iemand die er last van heeft gehad en dat eigenlijk af en toe nog steeds heeft.

Hele middelbare schooltijd weinig mee kunnen doen met gym door hele zere knieën, niet leuk als je sportklas doet.. gelukkig zaten er af en toe ook goede weken bij of dingen die ik zonder pijn kon doen, maar waarbij er veel gerend moest worden ging het echt niet.
Ben er wel voor naar de HA geweest, maar ik zou er over heen moeten groeien.
inmiddels ben ik bijna 21, en heb nog steeds af en toe last van m'n knieeën , daarbij ook m'n heupen trouwens, voel me af en toe net een ouwe oma.
Ach heb het inmiddels maar geaccepteerd, heb het vooral als het koud is trouwens. Dan beginnen de gewrichten in m'n handen ook zeer te doen.

M'n nichtje (19) heeft ook veel last van haar knieën maar bij haar is het zo dat der knieschijf regelmatig van z'n plek schiet, wat zo zeer doet dat ze flauwvalt.
MRI en van alles is al gemaakt, maar op de foto's MRI heet ze "perfecte" knieeën.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 09:02

ik heb hier al last van sinds mijn 16e denk ik. Het advies van de arts was toen een jaar niet sporten etc. Door omstandigheden heb ik meer dan een jaar niet gesport (pfeiffer) en ik had geen pijn meer... totdat ik weer begon met belasten.
Ik doe nu yoga en zolang ik dit 1 keer in de week doe is het goed, doe ik het een paar weken niet, dan kan ik weer opnieuw beginnen. ik kan dan mijn knieën niet strekken tijdens de oefeningen of er niet te veel druk op zetten

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 09:04

Ik heb er nu anderhalf jaar last van. Ik heb het ook in combinatie met een chronische ontsteking van het kraakbeen achter mijn knieschijf.
Ik sport wel gewoon, maar kan bijvoorbeeld niet hardlopen. De ene keer doet het hartstikke zeer, de andere keer is er geen probleem.

Edit: ik kan trouwens niet met van die beweegbare beugels rijden, dat steekt as hell!
Laatst bijgewerkt door moelly op 16-04-13 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 09:06

Bij mij was op de mri ook niks te zien zag er allemaal perfect uit, ze moet eens vragen naar een foto waar je de knie overstrekt zeg maar. Je staat op je 'slechte knie' en dan leun je een beetje naar voren maar ondertussen strek je de knie, hierop was bij bij duidelijk te zien dat mijn schijf niet goed stond en niet goed spoorde.....

Vraag daar eens naar, ik heb zelf bijn 13/14 jaar met pijn gelopen en door de operatie die ik nu heb gehad, lijkt het de goede kant op te gaan!

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 16:56

Ik heb hier ook last van gehad, vanaf mn 14e. Ik heb toen meer dan een jaar lang fysiotherapie gehad, wat niet hielp, daarmee gestopt en toen kreeg ik op mijn 16e een scooterongeluk waardoor ik een jaar lang niet veel kon qua sporten, dus toen gingen de klachten over. Helaas naar het herstel van mijn ongeluk wel weer last gekregen van mijn knie, het blijft een zwakke plek maar dit komt waarschijnlijk ook omdat de spieren minder sterk zijn in dat been.

Ik hoop dat bij je dochter fysiotherapie wel helpt!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:20

Ik kreeg rond mijn 13e last van mijn knieen. Beide knieen, maar ze wisselen elkaar meestal wel af. Ik heb toen een tijdje fysio gedaan, maar dat hielp niet echt. De huisarts constateerde meidenknieen en zei dat het binnen een paar jaar over ging. Nu ben ik bijna 20 en is het nog steeds niet over. Het wordt zelfs steeds erger, ik krijg nu ook last van handen, polsen en ellebogen. Al heb ik er alleen last mee als het koud of nattig is. Mijn knieschijf spoort soms ook niet.
Ik kan dan niet fietsen, niet traplopen, niet autorijden en soms uberhaupt niet zitten dus dan lig ik maar een dag in bed :+ (dat laatste is gelukkig maar een paar dagen per jaar). Als het volgende winter weer zo erg is wordt ik doorverwezen om te kijken of het geen reuma of artrose is.

In ieder geval, ik hoop dat het bij je dochter wel gewoon binnen een paar jaar spontaan weg trekt.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:24

amberguyt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 19:41

al sinds mn 3e had ik hele erge pijn is mij vertelt door mn ouders..
En nu ik word vrijdag 13 en heb erge pijn aan mn knieën ook meiden knieën.
Naar een speciaal ziekenhuis voor geweest .
En het nare is ze doen der niets aan. paracetamol helpt niet (bij mij dan).
En weet niet wat ik eraan moet doen, maar kom om van de pijn !
En dat word erger als ik Beetje raar zo maar ongesteld ben ...En heb eerst lang geen pijn en dan komt het weer net onder mn knieschijf..

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 21:53

Ook ik heb last van mijn knieën, al zo lang ik mij kan herinneren. Ik ben nu 28 en het lijkt elk jaar een beetje erger te worden. Ook ik heb bij de fysio gelopen, maar ging er met meer pijn weg dan dat ik er heen ging en durfde op een gegeven moment niet meer heen te gaan. Ik heb voornamelijk nog last van mijn knieën wanneer ik plots ga rennen, bv wanneer ik de trein moet halen. Ik heb ook pijn wanneer ik spring, ik kan niet zo maar springen om iets te pakken wat net te hoog ligt. Ik heb ook heel lang last gehad van mijn knieën na het paardrijden, en dan voornamelijk wanneer ik springles had gehad, dan werd ik 's nachts wakker van de pijn en was goed beroerd. Ook heb ik voornamelijk 's nachts last van mijn knieën wanneer het regent, onweert, sneeuwt of heel erg koud is en ook dan word ik wakker en weet ik niet meer waar ik het zoeken moet.

Goed, huisarts is een logische optie natuurlijk! Maar wanneer je er al zo lang last van hebt en je huisarts het ook niet zo goed weet, dan laat je het maar zo en leer je er wel mee leven. En daarnaast, slechte knieën zit in mijn familie. Mijn oma heeft slechte knieën en heeft zelfs een kunstknie. Mijn moeder had toen ze jong was ook altijd last van haar knieën en mijn vader heeft artrose is één van zijn knieën.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:03

Ilse_123 schreef:
Ik kreeg rond mijn 13e last van mijn knieen. Beide knieen, maar ze wisselen elkaar meestal wel af. Ik heb toen een tijdje fysio gedaan, maar dat hielp niet echt. De huisarts constateerde meidenknieen en zei dat het binnen een paar jaar over ging. Nu ben ik bijna 20 en is het nog steeds niet over. Het wordt zelfs steeds erger, ik krijg nu ook last van handen, polsen en ellebogen. Al heb ik er alleen last mee als het koud of nattig is. Mijn knieschijf spoort soms ook niet.
Ik kan dan niet fietsen, niet traplopen, niet autorijden en soms uberhaupt niet zitten dus dan lig ik maar een dag in bed :+ (dat laatste is gelukkig maar een paar dagen per jaar). Als het volgende winter weer zo erg is wordt ik doorverwezen om te kijken of het geen reuma of artrose is.

In ieder geval, ik hoop dat het bij je dochter wel gewoon binnen een paar jaar spontaan weg trekt.

Hoi Ilse,
even off topic, maar dit zou ik niet pikken! Zo te lezen zijn dit geen meidenknieen, je wordt er fiks door belemmerd, reden om een echte diagnose te willen!!

Artrose is erg goed te behandelen, maar hoe eerder je er mee begint, hoe beter het is!!!

Kraakbeen kan aangroeien, als je gezond leeft.
Dwz: het is nodig, dat je beweegt, want kraakbeen moet gevoed worden, maar wordt niet doorbloed (itt echt bot). Kraakbeen is een soort sponsachtig, botachtig weefsel en wordt gevoed, als je je knieen wisselend belast: linkervoet op grond en draagt gewicht, de spons wordt uitgeknepen, linkervoet van de grond, spons krijgt toevoer van water... Krek zoals het hoefmechanisme. Voor je armen zijn vegelijkbare "spelletjes" te verzinnen.

Verder wordt het "spons" van je kraakbeen dus alleen maar gevoed, als je voldoende water in je lichaam hebt. (Dus: minstens anderalve liter drinken! Bij diehards tellen koffie, alcohol en frisdranken niet mee.)

Verder moet dat water de goede pH hebben: eet veel fruit en groente, voldoende eiwit en niet te veel koolhydraat, beperk de 'lege' koolhydraten!

En na al deze voozorgen, kunnen voedingssupplementen goed werken: ik slik MSM en glucosamine. Let op bij glucosamine, dat je er voldoende zink, koper en mangana bij slikt. (De betere merken doen dat er gewoon standaard bij.) Let nog weer wel op: je lichaam stelt altijd priorititen: zink is ook hard nodig in je zenuwstel en je immuuniteit - soms is dus alle zink "al" op, als je kraakbeen nog niets heeft gehad.

Het is een lijst, maar in mijn ervarig stopt zowel de pijn als de afslijting van artrose ermee. En hoe eerder je er mee begint (foto voor de diagnose, aanpak) hoe sneller je pijnvrij kunt zijn.
Wil je huisarts er niet aan meewerken, stap dan naar een orthomoleculaire arts.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 17:38

Morgen gaat ze weer naar de fysio, ze heeft oefeningen waar bij haar been spieren versterken.Zo lang ze weinig sport en gymt en zo dan gaat het goed. Hij kon eigenlijk niks ontedekken waar door de pijn er is.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 18:06

Ik heb dit ook. Heb na 7 jaar al 3 fysio's gezien. De laatste heeft het jonge meiden kniesyndroom toen bij me vast gesteld.
de fysiotherapie heeft op het begin bij mij wat pijn verlicht. Maar de pijn ging niet helemaal weg. Moest ook blijven koelen etc.
zit er nu nog steeds mee helaas. De artsen en fysio's zeggen me steeds "het gaat vanzelf over". Loop er nu helaas al 7 jaar mee dus.
Ik hoop dat het voor jou dochter toch heel wat anders uitpakt en dat ze er snel minder last van heeft.