Slapen en omvallen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:18

Hihi ik haalde a een of andere ingewikkelde yogahouding voor de geest en tsja dat ligt idd niet echt ontspannen. :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:02

:D komt vaker voor en we zeggen natuurlijk niet voor niks "in slaap vallen"

:j

heb even een stukje opgezocht waar het duidelijk in staat:

Vlak voordat je in slaap valt, val je er soms weer uit: dan lijkt het alsof je in een metersdiep ravijn stort en schrik je met een schok weer wakker. Hoe ontstaat die vreemde stuiptrekking en waarom heb je er alleen maar af en toe last van? .

Naar die zogeheten hypnagoge schok is nooit goed wetenschappelijk onderzoek gedaan, zegt neurowetenschapper Ysbrand van der Werf. De theorie die slaaponderzoekers erover hebben opgesteld drijft vooral op anekdotisch bewijs en op de kennis over het slaapgedrag van de hersenen.

'In slaap vallen is niet een kwestie van een knop aan- en uitzetten', verduidelijkt Van der Werf, werkzaam bij de slaap- en cognitiegroep van het Nederlands Instituut voor Neurowetenschappen (VUmc). 'Het verloopt ongelijkmatig; hersendelen vallen na elkaar in slaap. Dat proces gaat, afhankelijk van de omstandigheden en van wat je die dag hebt gedaan, elke keer weer anders. Als je heel moe bent, vallen alle hersendelen tegelijk in slaap. Als je in een ongemakkelijke houding ligt, of gestresst bent, kan die overgangsfase mogelijk wat langer duren.'

In die paar minuten tussen slapen en waken in kunnen de hersendelen die de spieren aansturen al in slaap zijn, terwijl de hersengebieden die de sensorische informatie verwerken (de waarneming) nog wakker zijn.
Van der Werf: 'Als je in slaap doezelt, verslappen je spieren en dat registreer je in een ander deel van de hersenen, dat mogelijk nog niet slaapt. In een reflex span je dan al je spieren aan.'

Driekwart van de mensen zou er af en toe last van hebben, maar het is geen reden tot zorg, aldus Van der Werf. 'Het is een goedaardig verschijnsel dat de slaap niet verstoort.' Wetenschappers doen sinds kort onderzoek naar de hypnagoge schok en de ongelijkmatige manier waarop hersenen in slaap vallen, vertelt hij. Met elektroden op het hoofd en op de spieren kan dat verschijnsel goed worden onderzocht.

Het meest fascinerende onderdeel is misschien wel die ene seconde vlak
voordat je wakker schiet, waarin je het gevoel hebt gewichtsloos te zijn of in een put te vallen. Of je dat ook echt voelt, is onduidelijk, zegt van der Werf. Het kan ook zijn dat je achteraf, nadat je bent wakker geschrokken, met je hersenen een reconstructie maakt. Je dacht niet echt dat je viel; dat bedenk je erbij om het verhaal kloppend te maken.

zo zit het dus :D

SAKKIA

Re: Slapen en omvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:11

Oh ik heb het ook af en toe :j
Ik schrik dan ook wakker. Heb dan ook het geval dat ik vergeten ben te ademhalen.
Soms heb ik wel een schok en maar vaker ook niet. Mijn vriend heeft die schok ook af en toe, maar hij wordt niet meer echt wakker. Moppert wel vaak dan even, maar echt bij zijn positieven komt hij niet.

Ik vind het echt een heel naar gevoel eigenlijk hoor, vooral dat wegvallen, het gevoel dat je flauwvalt ofzo :+ Dat schokken vind ik dan weer niet zo erg hoewel het wel pijn doet soms :+

Het schokken heb ik trouwens vooral als ik bijvoorbeeld op de bank in slaapval.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:48

Als ik het heb, val ik altijd van 't aanrecht af :') (aanrecht in ons vorige huis nog wel )....:))

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:31

Ik heb het ook wel eens gehad, het voelde echt alsof ik achterover in een graf viel. Kan je vertellen dat ik er goed van wakker schrok!

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:30

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:35

Ik heb altijd het gevoel dat ik op een paard zit dat struikelt. :P
Terwijl ik nooit over paarden droom. Dus dat stukje dat je het er later bij verzint om het kloppend te maken zou best kunnen eigenlijk..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:40

Ik val altijd achterover terwijl ik al lig, met hoofd eerst naar beneden, heel apart gevoel, soort mislukte kermis atractie.
Net of de hele boel op zijn kop gaat.

In slaap vallen.... tja, dat vallen lukt wel zo, gelukkig zonder de bijbehorende blauwe plekken.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 22:56

Ik had het gisteren weer. Het irriteert me echt heel erg :o

Maar ik heb in jaren niet zo fijn geslapen en de slaapverlamming is al 2 weken weg. Hiervoor had ik dat minstens 2 a 3x in de week. Ergens moet er een verband zijn en moet ik dus niet zeiken.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 23:06

Ik heb het ook wel eens. Klasgenoot heeft ooit een presentatie over dromen gedaan waarin ze dit ook noemde. Weet niet meer precies hoe het komt maar wist daardoor wel dat het normaal was :) overigens schrikt mijn vriend zich wel dood als het gebeurt als hij nog wakker is :') hij snapt ook niet echt wat er nou gebeurt ondanks mijn uitleg en dat het heel normaal is, dus denk dat hij het dan weer nooit heeft gehad. Volgens mij val ik vaak van een stoel :+