Bloeddruk!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:02

Charaz schreef:
Even in je profiel gecheckt NatasjavE omdat ik benieuwd was wat voor werk je deed maar daar staat accountmanager, niets in de gezondheidszorg?

Ik ben accountmanager bij een farmaceutisch bedrijf ;)

appiesjappie

Re: Bloeddruk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:07

Bij ons zit het echt in de familie, Mn overgrootoma , mn oma hadden het en mn vader en ik hebben het

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 07:41

Mijne was maandag 117/72.. Volgens mij ook erg netjes..

margjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 07:44

Mijn bloeddrukwas ook veel te hoog. Slik nu dagelijks medicijnen. Waardoor deze nu 142/97 is. Nog te hoog, maar in elk geval al veel beter! Bij ons komt het ook meer in de familie voor.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 07:46

Margjuhhh, als ik jou was zou ik toch eens met je huisarts overleggen en om andere medicatie vragen, even in je profiel gespiekt naar je leeftijd maar je bloeddruk is nog steeds erg hoog imo.

margjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 07:49

Moet elke 3 maanden naar de huisarts voor controle.
Laatste keer ook nog bloed- en urineonderzoek laten doen. Dit was gelukkig allemaal goed. Ze willen eigenlijk proberen of dit voldoende is, omdat de medicijnen ook je andere organen weer aantasten. (vooral omdat je ze nog zo lang moet slikken).

Maar mocht ie zo blijven zal ik er toch nog eens naar vragen.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 07:58

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:04

Vreemd stukje Suvan, er staat dat een hoge bloeddruk minder gevaarlijk is dan een lage, nou weet ik niet wat hun onder laag verstaan helemaal geen bloeddruk is ook zo wat natuurlijk.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:16

Dat is hetzelfde verhaal als met cholesterol. Mensen met een extreem laag cholesterol gaan eerder dood dan mensen met een verhoogd cholesterol. Te laag is gewoon niet goed, net als te hoog :)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:23

Ik heb ook een verhoogde bloeddruk. Was 165/97 :o
Slik er nu medicijnen voor, had eerst een te hoge dosis. Daardoor voelde ik me de hele dag alsof ik achter me zelf aan het aanrennen was. Dus dosis verlaagd en dit gaat al een tijdje goed.
Alleen vanmorgen had ik het gevoel dat hij echt te laag was, had ook een hartslap van 61 en dat is voor mij erg laag.
Ik ben weer begonnen met sporten dus binnenkort stop ik tijdelijk met de medicijnen en dan laat ik even opnieuw meten :j
Dit doe ik zelf thuis, op de geijkte bloeddruk meter van mijn vader. bij de HA ben ik hier namelijk veel te zenuwachtig voor.
Zelf thuis wil ik mezelf nog weleens opfokken tijdenshet bloeddruk meten en dan kun je er gewoon vanuit gaan dat het dante hoog is.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:24

phormicola schreef:
Dat is hetzelfde verhaal als met cholesterol. Mensen met een extreem laag cholesterol gaan eerder dood dan mensen met een verhoogd cholesterol. Te laag is gewoon niet goed, net als te hoog :)

Maar een lage bloeddruk zien ze veel liever dan een te hoge.
Al moet hij wel niet onder de 50 gaan zakken, dat geeft je lichaam dan zelf wel aan dat dat niet kan.

gewoon weinig zout eten en rustig blijven bij de huisarts.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:44

Ik vind de onderdruk van de ts ook wel reden om nog een keertje terug te gaan.
Misschien kan je vragen of je een bloeddruk meter even een weekje oid mee naar huis mag nemen?
1x meten zegt namelijk niet zoveel.
Maar thuis zou je hem dan bijv op verschillende momenten van de dag , meerdere dagen lang kunnen meten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:50

NatasjavE schreef:
Nou, een reep pure zwitserse chocolade is duurder dan een generieke calcium antagonist(een soort bloeddrukverlager ) :') hou het maar gewoon op lekkerder :D

Van chocolade wordt je ook gelukkiger dan een medicijn...kmt ook door de theobromide.

Nou, idd: theobromide doet wel wat meer, dan alleen vocht afdrijven - dat is trouwens de slechtste manier van omgaan met hoge bloeddruk (water is een kostbare stof). Je spieren in wezen verslappen kan ook (zoals calcium antagonisten doen).
In geval van nood werkt het wel en dat is iets waard.
Iets waar theobromine/chocolade ook aan kan bijdragen: het verlagen van LDL cholesterol, de "slechte" vorm van cholesterol. (Als chocolade. eter zat ik ooit onder het minimum voor LDL... :+ )
Ook helpt theobromine tegen stolselvorming.

Maar het grote punt is wel, dat "hoge bloeddruk" geen ziekte is, die bestreden moet worden - maar een symptoom, dat wijst op iets dat minder ideaal verloopt in het lichaam.
Bijv.. plaquevorming van cholesterol en "laaggradige" ontstekingen in de aders.
Ook dat is uitstekend "uit de natuur" te behandelen (bijv. vitamine E - en F ofwel omega 3, 6 en 9).
Zijn je aders weer in orde, zakt de bloeddruk automatisch. (Maar doe dit bij echte problemen niet via de drogist, maar stap naar bijv. een orthomoleculair arts.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 10-04-13 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:53

Mijn hoge bloeddruk kwam overigens door mijn pilgebruik.
Tijdens pilgebruik: 145/95, met uitschieters richting 165/105
3 weken met pil gestopt: 125/89
Langer (maand of 2/3) met pil gestopt: 118/85

Moet hem binnenkort nog maar weer eens meten, kijken of mijn onderdruk nog wat verder wil zakken.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:54

Ik heb trouwens wel een 24-uursmeting gehad voordat ik aan de medicijnen ging. Was wel verhoogd, maar niet verontrustend, had namelijk ook erg veel stress.

Wil eigenlijk ook wel een keer proberen of de pil invloed heeft op mijn bloeddruk :j

hennienke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:59

Mijn bloeddruk is veelste laag, ik weet niet hoeveel. :+
Ik krijg dan altijd hoofdpijn en ben dan altijd heel duizelig .

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:59

Mijn gynaecoloog zei dat ze nog nooit gehoord had van een hoge bloeddruk door pilgebruik/hormonale anticonceptie.
Maar zowel bij mij als bij een goede vriendin van mij heeft het toch echt enorm invloed op de bloeddruk.
Zij is er zelfs voor bij de cardioloog geweest en die zei weer dat ie er juist wel meer van hoorde.
Ondertussen heb ik zelf wel een (hormonaal) spiraaltje, dus ik denk dat mijn bloeddruk wel ietsje hoger is dan als ik helemaal niets gebruik, maar het is in ieder geval al veel beter dan toen ik nog aan de pil zat.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:04

Het staat toch ook gewoon in de bijsluiter?

Das net zo antwoord als ik laatst kreeg van mijn HA toen ik belde dat ik onderhuidse bloedinkjes had van de hormoonzalf. Dat kon niet zei ze :? Maar het stond toch echt in de bijsluiter en dan moet je de HA bellen.

Ik weet zeker dat er heel veel jonge meiden zijn met een hoge bloeddruk door het pilgebruik. Mijn HA zei trouwens dat het wel kon :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:05

Janneke2 schreef:
NatasjavE schreef:
Nou, een reep pure zwitserse chocolade is duurder dan een generieke calcium antagonist(een soort bloeddrukverlager ) :') hou het maar gewoon op lekkerder :D

Van chocolade wordt je ook gelukkiger dan een medicijn...kmt ook door de theobromide.

Nou, idd: theobromide doet wel wat meer, dan alleen vocht afdrijven - dat is trouwens de slechtste manier van omgaan met hoge bloeddruk (water is een kostbare stof). Je spieren in wezen verslappen kan ook (zoals calcium antagonisten doen).
In geval van nood werkt het wel en dat is iets waard.

Maar het grote punt is wel, dat "hoge bleoddruk" geen ziekte is, die bestreden moet wordne - maar een symptoom, dat wijst op iets dat minder ideaal verloopt in het lichaam.
Bijv.. plaquevorming vna cholesterol en "laaggradige" ontstekingen in de aders.
Ook dat is uitstekend "uit de natuur" te behandelen (bijv. vitamine E - en F ofwel omega 3, 6 en 9).

Ik zei ook niet alleen vochtafdrijven. :) Maar feit is dat theobromide dat wel doet.

Een hogebloeddruk, en zeker op jonge leeftijd, wordt niet alleen veroorzaakt door het stugger worden van de bloedvaten door voorbeeld door het ontstaan van plaques...maar de bloedvaten worden ook gewoonweg stugger door het toenemen van de leeftijd.

Zeker op jonge leeftijd kunnen er andere zaken aan tengrondslag liggen. Namenlijk een minder goed werkende (bij)nierfunctie.

Vitamine E en F is niet hezelfde omega 3 en 6.(kan zijn dat ik het verkeerd lees in je bericht) En in de westerse wereld komt een vitamine E tekort vrijwel niet voor.

Door voldoende omega 3 en 6 in de voeding te gebruiken kan je zorgen dat het goede Chollesterol iets stijgt waardoor plaques minder een kans krijgen.
Als die plaques er eenmaal zijn zijn ze ook moeilijk weer weg te krijgen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:53

NatasjavE schreef:
Zeker op jonge leeftijd kunnen er andere zaken aan tengrondslag liggen.

Uiteraard: hoge bloeddruk is een symptoom - daarna heb je een diagnose nodig.

NatasjavE schreef:
Vitamine E en F is niet hezelfde omega 3 en 6.(kan zijn dat ik het verkeerd lees in je bericht) En in de westerse wereld komt een vitamine E tekort vrijwel niet voor.

Vwb vitamine E - in de westerse wereld gaat niemand dood aan gebrek hieraan. (Maar een x aantal aandoeningen zoals artheriosclerose verbeteren wel bij een extra inname. Het woord 'tekort' dekt idd de lading niet.)
Vitamine F heeft als naam afgedaan, nu spreekt met over hetzij omega 3, 6 en 9 hetzij over EPA en DHA.

NatasjavE schreef:
Als die plaques er eenmaal zijn zijn ze ook moeilijk weer weg te krijgen.
Idd - ga bij echte problemen niet via de drogist zelf wat pilletjes scoren, maar stap naar een orthomoleculair arts (vooral als je de bijwerking van statines niet wilt hebben). Aanpak met orthomoleculaire middelen kan een jaar duren, maar na dat jaar zijn ze wel verdwenen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:31

Heel stom misschien maar wat is een orthomoleculaire arts? Kan je daar zelf een afspraak maken of moet je hiernaar toe verwezen worden en iets zo iemand echt arts of?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:42

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:04

Charaz schreef:
Heel stom misschien maar wat is een orthomoleculaire arts? Kan je daar zelf een afspraak maken of moet je hiernaar toe verwezen worden en iets zo iemand echt arts of?

Mijn onderwijzersbloed zegt: geen enkele vraag is stom...!!!
Ik had ook gewoon wat meer info kunne geven.

Dus nu maar alsnog.
In wetenschappelijk opzicht is orthomoleculaire geneeswijze puur westers en wetenschappelijk. Maar helaas: de grondlegger was bioloog, geen arts. (Linus Pauling, nobelprijswinnaar.)
Dus geldt het als een alternatieve geneeswijze. (Ik vind dat geen enkel argument, maar zo liggen de zaken helaas wel.)

De kern van de zaak is tot op de huidige dag, dat er eerst heel goed gekeken wordt naar "hoe functioneert een gezond lichaam", dan "wat gaat er mis, dat er bijv. hoge bloeddruk komt" en vervolgens wordt er gezocht naar welke chemische stofjes bij al die processen zijn betrokken, hoe een lichaam doorgaans zichzelf repareert, waarop het spaak loopt als dat niet lukt, etc.etc.etc.
(Beroemde ruzie: "hoeveel vitamine C heeft een mens nodig op 1 dag?" Regulier antwoord is geloof ik 50 mg. Het orthooleculaire antwoord luidt, dat dat varieert, maar dat 50 mg vooral scheurbuik voorkomt, en dat je in tijden van stress, bij griepepidemieeen etc. er goed aan doet, fors meer dan dat te slikken.)

Aangezien het 'juridisch' een alternatieve methode is, heb je geen verwijzing nodig. je kunt zelf een afspraak maken (http://www.mbog.nl : de site van de beroepsvereniging).

"Arts" is een wettelijk beschermde titel. (Je "uitgeven voor" arts is strafbaar!)
Soms is het voldoende dat iemand wel therapeut is, maar geen arts. Om lid te kunnen zijn van de mbog moet je een pittige vooropleiding hebben (je hoeft net geen arts te zijn, maar wel minstens HBO geschoold) en dan ook nog een pittig examen orthomoleculaire geneeskunde hebben afgelegd.
(Iemand is dan ortomoleculair therapeut, of orth. dietist, etc.)
Helaas gaat het dan niet om een wettelijk beschermde titel, dus kan in theorie iedereen zo'n bordje aan de deur spijkeren "ik ben orthomoleculair therapeut!!"- let dus echt op lidmaatschap! Hollands argument: dat houd ook in, dat de consulten worden vergoed.
Maar zeker als iemand onder behandeling is van een arts, kan het schelen, als je kiest voor een orthomoleculaire arts.

En de behandeling verloopt doorgaans bij therapeut dan wel arts min of meer gelijk: een uitgebreid gesprek over voeding, leefwijze (bijv bewegen) gewicht, lengte, etc. meten, sommigen nemen ter plekke een bloeddruppel af en bekijken die onder de microscoop - en daarna (naar bevind van zaken) "echt" bloedonderzoek, of urine, of ontlasting, hoe t precies uitkomt. Aan de hand daarvan krijg je dan een advies voor vitaminen, kruiden, aminozuren, etc.etc.etc. (En bijv. en maand later een vervolgafspraak, om weer opnieuw te meten, etc.)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:13

Interessant Janneke, zonde (én vreemd) dat dit dan niet wordt toegepast bij normale artsen, niet alles is toch zwart wit.