tanden poetsen zonder tandpasta?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:02

Alleen al het idee.. :r

Wat is dat toch de laatste tijd? óveral schieten topics omhoog.. Haar wassen zonder shampoo, dit zonder dat, zus zonder zo.. Tandenpoetsen zonder tandpasta... :?
Krijg er echt de rillingen van..

F_Orumster

Re: tanden poetsen zonder tandpasta?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:03

Ik vind het wel goed dat mensen eens bewust gaan nadenken wat ze zoal gebruiken, voor je gezondheid en milieu.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:04

En je denkt dat die 2 tubetjes echt effect gaan hebben met al die uitlaatgassen?

Ik vind het smerig :+

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:06

Parodontax vind ik erg vies trouwens, is vast heel goed voor je, haha.
F_Orumster schreef:
Ik vind het wel goed dat mensen eens bewust gaan nadenken wat ze zoal gebruiken, voor je gezondheid en milieu.

Helemaal waar, maar er zijn toch ook mondspoelingen enz? Kunnen we die ook wel door de plee spoelen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:07

Yv_ schreef:
En je denkt dat die 2 tubetjes echt effect gaan hebben met al die uitlaatgassen?

Nee, maar wel douchegels, wasmiddelen (kleding wassen is behoorlijk belastend, lees maar over bolletjes).
En voor de huid is het ook ongezond het hele lichaam met zeep te wassen.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:10

Je kan je tanden trouwens ook poetsen met citroensap, weet alleen niet of dat echt goed is om dagelijks te doen.
Maar i.v.m. milieu, ze worden er ook nog witter van, en toch bacterie dodend/frisse adem, enz. *D
Laatst bijgewerkt door Locanda op 26-03-13 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:12

Paradontax is in 't begin idd erg vies. Maar even volhouden en ik zou nu echt niet meer van die schuimende tandpasta willen, dat vind ik nu vies :P

Met citroensap, niet doen! Dan poets je zo je glazuur weg, hallo gaatjes.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:14

Jah ok, hangt er vanaf hoeveel tandplak je hebt dan.
Edit: het is toch ook zo dat je 2 soorten speeksel hebt? (tenminste, dat heb ik geleerd/gelezen)
1.) is zuurder, wittere tanden + meer kans op gaatjes
2.) meer basisch, gelere tanden + minder kans op gaatjes
Dan bij de tweede (die ik hier even 2e heb genoemd :D ) zou het niet zo erg zijn, zo af en toe.
Laatst bijgewerkt door Locanda op 26-03-13 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:15

Tandplak of niet, ik zou echt niemand aanraden om z'n tanden met citroensap te poetsen.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:18

Ok, niet doen lieve bokkers! Maar misschien zijn er wel andere huis-, tuin-, keukenmiddeltjes geschikt dan, met het oog op het milieu aspect.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:21

Nee hoor alleen een tandenborstel is genoeg :)

Het is je speeksel die het meeste werk verricht om de tanden te beschermen en met de tandenborstel kun je alle troep prima weghouden :) wel braaf jaarlijks naar de tandarts gaan en de tandenborstels vervangen als het nodig is. Je gebit vertelt zelf wel of je goed bezig bent :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 26-03-13 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:22

Yv_ schreef:

Het effect is dat je begint met die 2 tubetjes tandpasta, vervolgens ga je nadenken over al je cosmetische rommeltjes, je gaat zuiniger met licht en elektrisch om, gaat wat vaker lopen en fietsen ipv de auto te pakken. Dan vertel je dat aan al je vrienden en iedereen hier op bokt, die gaan ook nadenken en beginnen zuiniger te leven. Gevolg: een heleboel effect ;)

Een betere wereld begint bij jezelf, de eerste stap is bewuster nadenken over wat je allemaal doet. Daarbij gaat het hier niet alleen om milieu effecten maar ook (bij mij is dat de hoofdreden) eigen gezondheid.

Ontopic: ik doe wel mee met het shampoo loze leven hier op bokt, zonder tandpasta heb ik nog nooit over nagedacht. Vooral 's ochtends lijkt me dat wel een idee want ik vind het vies om na het poetsen nog te moeten eten. Over fluoride zijn nogal wat twijfels of dat wel zo geweldig spul is. Ik zoek in ieder geval tandpasta uit zonder. En ik let ook op SLS (sodium lauryl sulfate).

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:26

Sentido schreef:
Yv_ schreef:

Het effect is dat je begint met die 2 tubetjes tandpasta, vervolgens ga je nadenken over al je cosmetische rommeltjes, je gaat zuiniger met licht en elektrisch om, gaat wat vaker lopen en fietsen ipv de auto te pakken. Dan vertel je dat aan al je vrienden en iedereen hier op bokt, die gaan ook nadenken en beginnen zuiniger te leven. Gevolg: een heleboel effect ;)

Klinkt goed. Als het allemaal niet zo ontzettend smerig zou zijn ja :j..

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:27

De meeste mensen ontwikkelen toch een slechte adem zonder schoonmaakmiddel, dat geeft toch al aan dat bacteriën vrij spel hebben dan?
Kan het er niet mee eens zijn. Met de voeding die nu gegeten wordt, lijkt me dat echt niet voldoende, de balans is weg in alles. (voeding/stress/gewoontes) Met een optimale balans zou het nog wel kunnen denk ik.
Mensen worden toch ouder dan vroeger (waarmee ik wil zeggen, we zijn er niet echt op gemaakt om zo oud te worden, om zo lang mee te gaan, dat duurt qua evolutie nog eventjes) en waar destijds iedereen een kunstgebit kreeg, kan deze generatie wel graag de eigen tanden behouden.
Laatst bijgewerkt door Locanda op 26-03-13 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:28

Eens met Sentido. SLS wordt steeds meer in relatie gebracht met aften in de mond. Als je daar dus veel last van hebt kun je eens kijken naar sls vrije tandpasta. Hoe minder het schuimt, hoe minder sls.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:33

Locanda schreef:
De meeste mensen ontwikkelen toch een slechte adem zonder schoonmaakmiddel, dat geeft toch al aan dat bacteriën vrij spel hebben dan?
Kan het er niet mee eens zijn. Met de voeding die nu gegeten wordt, lijkt me dat echt niet voldoende, de balans is weg in alles. (voeding/stress/gewoontes) Met een optimale balans zou het nog wel kunnen denk ik.
Mensen worden toch ouder dan vroeger (waarmee ik wil zeggen, we zijn er niet echt op gemaakt om zo oud te worden, om zo lang mee te gaan, dat duurt qua evolutie nog eventjes) en waar destijds iedereen een kunstgebit kreeg, kan deze generatie wel graag de eigen tanden behouden.

Waarom hebben dan zoveel mensen die wel tandpasta gebruiken ook een slechte adem? ;)

Ik heb alleen een slechte adem 's ochtends; omdat mijn mond zo droog is dan. Dat is vaak het probleem; de mond wordt te weinig bevochtigd waardoor je een slechte adem krijgt. (Mensen die bv overdag te weinig drinken)

De tandarts werkt ook niet met tandpasta om tandplak te verwijderen :D

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:35

Omdat de balans bij hen dan echt helemaal ver te zoeken is :D slechte geur geeft ziekte aan/disfunctioneren van het lichamelijk evenwicht.
Edit: imo is tandpasta voor de mens die (licht) uit balans is, en prima dagelijks onderhoudsmiddel. De APK van de tandarts met z'n vleeshaak (het groffe geschut) is maar periodiek.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:41

Ik vind Parodontax chill, als je het eenmaal gewend bent, zijn de gewone tandpasta's smerig zoet.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:52

De toegevoegde waarde van tandpasta is het bestanddeel fluoride. Zoals een paar mensen hier al zeiden kun je prima gaatjesvrij blijven door alleen te poetsen met water, een tandenborstel en tussen de tanden te reinigen, het gaat er immers om dat de tandplak verwijderd wordt. Echter omdat het overgrote deel van de bevolking nooit 100% plaquevrij kan poetsen/flossen/stokeren/rageren (deze laatste 3 zijn minstens zo belangrijk!!) geeft fluoride een beschermende werking.
Fluoride heeft 2 minuten de tijd nodig om optimale inwerking in je gebit te krijgen, daar komen die minimale 2 minuten poetsen vandaan. Imo kun je, wanneer je zorgvuldig poetst, nooit binnen 2 minuten klaar zijn met poetsen (en zeker niet elektrisch).
Daarnaast heb je verschillende tandpasta's met ingrediënten die bepaalde klachten verminderen zoals gevoeligheid.

Slechte adem wordt veelal veroorzaakt door aanslag op de tong en ontstoken tandvlees --> bacteriën

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:53

Allemaal aan de Orabrush (tongborstel) :D Daar zou ik iig ook echt niet meer zonder kunnen. Geeft een veel schoner gevoel 's morgens.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:56

vuurneon schreef:
De tandarts verwijderd tandplak ook niet met tandpasta maar met een simpele haak of trilding.

Dit is geen tandplak maar tandsteen, tandsteen is plak wat langere tijd niet verwijderd is en dus is verkalkt/hard geworden.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:04

@ dressagelady; gezien er wordt geadviseerd om aan jonge kinderen fluoride tabletjes te geven, om heel door te slikken. Wat vind jij van de toegevoegde waarde van fluoride in tandpasta, en dan denk ik m.n. aan opneembaarheid? Wat voor nut heeft het, hoe ontvankelijk is dat 'weefsel'?

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:12

Ik gebruik ook geen tandpasta en alsuk die wel gebruik dan 1tje zonder fluoride.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:15

Ik moet bekennen dat ik wel eens 's ochtends weg ben gegaan zonder mijn tanden te poetsen door alle haast. Toch nooit klachten gehad over een slechte adem. Ik verzorg mijn gebit nauwkeurig, poets minimaal 2 minuten met een tandenborstel zonder tandpasta en schraap mijn tong schoon.

Nergens last van :). Voor de frisse smaak neem ik net zo lief een kauwgommetje, nog lekkerder ook. Mondwater gebruik ik niet, ook geen bacteriedodende tandpasta, dan gaan meteen de goede bacteriën er ook aan :).

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:21

Fluoridetabletjes worden tegenwoordig niet meer geadviseerd :) ik ken persoonlijk ook alleen de tabletjes die opgelost moeten worden in de mond.
Je tandglazuur kan een bepaalde hoeveelheid fluoride opnemen. Tijdens een 'zuuraanval' (wanneer je iets eet of drinkt, demineralisatie) lost 'makkelijk' oplosbaar glazuur op, en door de aanwezigheid van fluoride zal tijdens de 'remineralisatie' glazuur worden opgebouwd dat beter bestand is tegen een zuuraanval. Daarnaast kan fluoride ook bepaalde bacteriën afremmen, bv de bacteriën die suikers omzetten in zuren.