Peuterpuberteit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 15:43

Miss_Blimm schreef:
Van alles etend dreumesje tot op-alles-nee-zeggend-ik-lust-niets-meer-monstertje...nou ja, met de maaltijden dan en soms heb je van die dagen!...maar goed....

Iemand nog tips voor het weigeren van eten?

Zet een bordje voor de beer neer en verder helemaal ''niets''.

Het ligt niet aan jou. En eigenlik ook niet aan het kind.
In alle volkeren en culturen, zo ergens rond hun derde, stoppen alle kinderen een tijdje met eten.

Waarom precies - geen idee. Het is ook iet slecht voor ze of zo.
;) Maar het gaat gewoon vanzelf weer over.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 15:47

Mijn peuterpubertje is ook zo. At als baby echt álles en nu weigert hij structureel groenten.
Hij is daarentegen wel gék op soep! Dus ik maak verse bloemkool soepen, courgette soep, tomatensoep, snijbonensoep etc etc.
Verder is hij ook dól op macaroni, waarbij ik zelf een verse pastasaus maak met allemaal verse groenten erdoor gepureerd.
En verder hebben wij het motto, wij bepalen wát je eet en je bepaalt zelf óf en hoeveel je ervan eet.
Dus soms eet hij inderdaad niks.

Toetje krijgt hij altijd.

Zo hebben we nooit strijd aan tafel en ik heb de hoop dat hij later weer beter gaat eten :)

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 15:58

Ik zou het toetje eerder als beloning gebruiken.

En toetje is lekker en zou dus een ideale beloning zijn voor als ze wel eten: je eet goed en dus mag je een toetje. Peuters zijn slim, als het toetje lekker is en het eten niet, dan kan je het eten net zo goed overslaan want het toetje is er toch wel.

Zo deed onze moeder het vroeger ook. Wij willen niet eten? Prima, maar dan hoef je niet te zeuren om wat lekkers.

Die fase gaat vaak vanzelf wel over, anderen blijven er in hangen en vinden gewoon écht niks lekker.
Voor jezelf duidelijke regels opstellen, daar aan vast houden, niet al te druk maken en dan loopt het wel los :j

Edit: Je kan het evt nog aangenamer maken met indd een knuffeltje, meehelpen brood smeren, zelf laten opscheppen etc. dat doet het ook altijd wel goed.

Maar daarnaast kan je ook buiten het tafelmoment bezig zijn met eten :j Een boekje (bij de action: tip de muis wil niet eten) een bordje verven.
Laatst bijgewerkt door Carliijn op 24-03-13 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

benangelique

Re: Peuterpuberteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:05

Een toetje is onderdeel vd maaltijd en met eten straffen of belonen we niet. Het toetje mag dus altijd gegeten worden. Bovendien bestaat het toetje hier niet speciaal uit iets lekkers. Gewoon yoghurt of een stuk fruit.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:10

Zo kan natuurlijk ook, is maar net hoe je dat zelf gewend bent.

Bij ons hoorde het niet echt bij de maaltijd. Een toetje was wat 'lekkers' voor na het eten.

Je hoeft ook niet te straffen, daar ben ik sowieso niet zo'n voorstander van, maar van beloning groeit een kind.
Met straffen trek je alleen maar het negatieve naar voren, terwijl je juist het positieve moet benadrukken.
Dat kan door te zeggen 'goed gegeten!' je laat zien dat je trots bent (mama is blij) of je beloont door middel van een toetje.

Is maar net wat je zelf prettig vind. Er zijn veel verschillende kinderen en dus ook heel veel verschillende manieren. Er is wat mij betreft nooit 1 manier goed of fout :)
Laatst bijgewerkt door Carliijn op 24-03-13 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:26

milou123 schreef:
Oh, heerlijk die peuterpuberteit.
Wat ik altijd doe bij alle oppaskindjes, en tot nu toe werkt het altijd, is simpelweg het kind herhalen.
Bijv: K: ''Ik wil niet eten.''
Ik: ''Je wil niet eten''
K: ''Nee''

En ondertussen stop ik een lepel eten in z'n mond.

K: ''Ik wil niet eten, ik eet niets''
ik: ''nee, je wil echt niet eten, je eet niets''
En tadaaaa weer een lepel in z'n mond.

Echt heerlijk, werkt tot nu toe echt altijd. :))

Hier wordt dat dus gewoon uitgespuugd dan :+

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 20:52

Ja toetje niet als beloning gebruiken. Dat doen we dus niet ;)

Vandaag wel weer een hele goede dag dus ja...het gaat op en af. En heel goed geprezen na elke maaltijd.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:16

Het was ook maar een idee, bij sommige kinderen werkt dat heel goed ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:42

Vanessa24 schreef:
Kinderen kunnen zichzelf niet uithongeren. Eten ze niet? Dan zullen ze geen honger hebben. Zet het eten 's avonds gewoon op tafel en let niet te veel op je kind. Geef eens als tussendoortje wat plakjes komkommer en/of tomaatjes in plaats van koek. En wil je nou weten hoeveel je kind nou eet. Schrijf een paar dagen of wat ie wel eet, zo zie je dat er ongemerkt genoeg binnen komt. Succes!

Dat kunnen ze wel. Mijn dochtertje is daarvoor als baby 2 keer opgenomen geweest, ging door de aanpak helemaal in hongerstaking (dus echt niks meer eten), en bij een derde opname als dreumes ivm buikgriep ging ze ook in haar oude patroon terug. Die at hoogstens net zoveel dat ze niet dood ging, maar viel wel af (en ze was al te klein en te licht dus haar systeem kon dat echt niet hebben). Mijn dochtertje moesten ze met een infuus op krachten brengen om orgaanfalen te voorkomen de derde keer en gelukkig ging ze thuis wel weer eten.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:28

Dat is wel heel extreem Urielle. Ik dacht altijd dat het overlevingsmechanisme gewoon in werking werd gesteld en dat ze vanzelf gingen eten wanneer ze daar behoefte aan hadden. Blijkbaar zijn er uitzonderingsgevallen. Is het weer goed gekomen met je kindje?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 08:59

Ja gelukkig wel, ze kwam thuis uit het ziekenhuis en ging weer eten, dus ze trok wel weer wat bij. Maar het is nog steeds een lastige eter en ze blijft heel klein en licht (ze is 2,5 en ziet eruit alsof ze een jaar jonger is). Gisteren heeft ze ook niks gegeten, zowel brood als warm eten niet, alleen de banaan die mee naar school was, en vanochtend een paar hapjes van haar brood. Je kunt er verder ook echt niks aan doen, hoe meer druk je erop zet hoe minder ze gaat eten. Dus ik moedig haar af en toe aan om nog wat te eten en ruim daarna zonder verder commentaar af. De juf op school zegt ook: je kunt op je kop gaan staan, maar als ze niet wil eten, dan eet ze niet. Ze staat nog onder controle van de kinderarts (die dacht nl. dat we haar expres uithongerden, een soort Munchhausen by proxy ofzo, tot ze het bij opname zelf moesten doen :+ ) en die heeft aangeraden vitaminedrank en ijzerdruppels bij te geven zodat ze iig geen tekorten krijgt en haar lichaam kan blijven ontwikkelen. Zo gaan we maar door, de ene week gaat er praktisch niks in, de andere week eet ze wel normaal. Als ze ouder wordt en er komt meer verstand in :P dan gaat het vast beter.

http://gbskadrie.zenfolio.com/p768715023/e57c163d6
Hier zie je haar als tweede van links (die op de voorgrond niet meegerekend) tussen haar klasgenootjes, paarse trui en blond haar

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:11

benangelique schreef:
Een toetje is onderdeel vd maaltijd en met eten straffen of belonen we niet. Het toetje mag dus altijd gegeten worden. Bovendien bestaat het toetje hier niet speciaal uit iets lekkers. Gewoon yoghurt of een stuk fruit.

Juist zo zien wij het ook. Anders wordt het zo van, je moet je 'vieze' eten eerst op eten voor je je 'lekkere' toetje krijgt.
Dat willen we juist niet, dus altijd een toetje.
Als hij niet eten, zetten we het ook zonder veroordeling weg. Dus niet van, wil je niet meer? Jammer.. Of aaahhh je hebt niet zoveel gegeten. Nee niets van dat. Gewoon als hij weigert, gewoon tafel afruimen, klaar en dan toetje eten!

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:36

Wij gebruikten het toetje wel als beloning. Ook al weet ik dat het volgens de "regels" niet verstandig is. Mijn kinderen zijn gelukkig goede eters, maar toen de oudste (nu bijna 4) in deze periode zat was de regel, als je je groenten niet proeft, dan ook geen toetje. Hij moest het op zijn minst proeven van mij en dat toetje gaf dan de doorslag. Nu eet hij bijna alles, alleen macaroni en kaas lust hij echt niet.
En de jongste is net 2 geworden, een mega peuterpuber, maar gelukkig niet wat eten betreft ;)

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:47

Ze heeft wel een lekker koppie hoor! Het lijkt mij best frustrerend wanneer dit gebeurd. Volgens mij moet je je dan ontzettend machteloos voelen.