Vitamine D + B12 gebrek? Wie nog meer deze combinatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Vitamine D + B12 gebrek? Wie nog meer deze combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 09:54

Ik zei ook nadrukkelijk niet dat injecties standaard goedkoper zijn. Maar daarnaast zouden de kosten, zeker bij dit geneuzel in de marge, natuurlijk niet doorslaggevend moeten zijn. Die kosten zijn dan ook een zijdelings bezwaar, het gaat zelfs als je uitgaat van visites door de thuiszorg (hoeft geen arts te zijn!) nog steeds niet om onoverkomelijke zaken.

Veel erger vind ik dat er verregaande conclusies verbonden worden aan onderzoeken die zelf (terecht) zo ver niet willen gaan.

Kijk bv alleen naar de opstartdosering. In de behandeling met injecties wordt nadrukkelijk gesteld dat je eerst een opstartdosering nodig hebt, en daarna pas een onderhoudsdosering. In de orale behandeling wordt dat onderscheid niet gemaakt. Dan zijn er volgens mij 2 mogelijkheden:
1. de orale suppletie is vergelijkbaar met de opstartbehandeling en daarna neem je meer in dan je nodig hebt
3. de orale suppletie is vergelijkbaar met de onderhoudsdosering, maar dat betekent dus dat je in het begin niet voldoende krijgt.

Er is niet uitgezocht welke van deze 2 van toepassing is! En het zou toch bijzonder vervelend zijn als je het herstel met misschien wel weken of maanden uitstelt omdat het tekort niet voldoende wordt behandeld.

En zorg op maat lijkt me goed. Helaas leert de ervaring dat dat lang niet altijd lukt, op basis van dit artikel krijgen patienten met regelmaat niet eens de keuze, en worden ze niet zelden afgescheept met een inferieure behandeling. Vervolgens komt de bloedspiegel net boven de minimumnorm terwijl er nog genoeg klachten zijn, constateert de arts dat het tekort opgelost is en het daar dus zeker niet aan kan liggen, en denk je niet dat de klachten psychisch zijn?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:49

Wij schrijven eigenlijk nooit oraal voor hoor, maar ik onderzoek wel graag het verschil. Ik heb nu 1 patient op oraal, simpelweg omdat deze weigert gespoten te worden. Prima :)
Het bevalt hem ook nog is goed.
Vandaar dat ik het interessant vind.
Zelf zou ik ook voor tabletten kiezen, meer voor het gemak. Zou dit niet werkzaam blijken, tja, dan zit er niets anders op.

Het gaat mij er meer om: Waar kan ik het theoretisch bewijs vinden dat oraal niet werkt?
Want ik heb dit vooralsnog nergens gezien.. andersom wel. Vandaar mijn vraag. :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:21

Zowel theoretisch bewijs als praktisch bewijs is er eigenlijk niet, want er is gewoon veel te weinig onderzoek naar gedaan. Bedenk ook dat er in veel gevallen eigenlijk niet eens bekend is waardoor de lage B12 ontstaat: in veel gevallen wordt de oorzaak niet vastgesteld. En waarom de ene een torenhoge MMA heeft maar de ander slechts een beetje of helemaal niet (en desondanks klachten.) Of waarom de ene persoon anemie krijgt, en de andere eerder neurologische verschijnselen.

Wat wel bekend is: mensen met een tekort halen niet voldoende uit hun voeding. Tenzij het gaat om zeer stricte vegetariers heeft normale suppletie niet zoveel zin. Daarom zijn die hooggedoseerde tabletten van belang: die worden opgenomen via diffusie. Het gaat dan echter maar om 1% van de hoeveelheid. Dat betekent dat er dus via orale supplementen fors minder B12 in het lichaam aanwezig blijft dan met injecties. (Daar ligt de waarde in het bloed bv meestal boven de 1000.) Het is dus een hele andere behandeling - en de werkzaamheid daarvan is niet bekend. Niet theoretisch en niet praktisch.

Uitproberen kan natuurlijk. Wel is B12-tekort iets wat sluipend ontstaat en ongemerkt vervelende schade aan kan richten. Juist omdat de feedback zo langzaam gaat is het zo lastig.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:36

Ik laat het standaard jaarlijks bepalen bij al mijn patiënten. Gelukkig ontdekken wij het dus bijtijds. Ook vervolg ik het wanneer wel een tekort blijkt.

Ik vind het belangrijk dat de patiënt zelf de keuze maken kan als deze er is, dan behoud je nl de grootste therapietrouw.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:12

Ik meld me ook weer even, vrijdag laten bloedprikken, en vandaag de uitslag gekregen;
alles was goed of bovengemiddeld (verbazingwekkend hoe ik qua bloedarmoede zat als vegetariër)
wel een wat trage schildklier(op t randje) en veelste lage D..

Krijg druppels voorgeschreven; 1 ml per week, en later 1 ml per maand :)
Iemand hier ook ervaring mee?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:21

Ik heb zelf chronisch B12 te kort, ik spuit mezelf 1x in de 2 weken. En het helpt zeker wel voor ene gedeelte hoor.
Maar toch blijf ik snel moe, slechte concentratie, hoofdpijn, spierpijn etc.
Zijn er standaard zaken waar je je op zou moeten testen als je ook een B12 tekort hebt?

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 18:29

die druppels heb ik ook denk ik, hoe heet het? en wat is je waarde?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:42

Ik hoor zoveel mensen die een te lage vitamine D hebben, bizar gewoon... Waar komt het ineens vandaan? Testen we het vroeger gewoon niet of vul je het simpelweg zomers weer aan? Is dat de evolutie of wat?

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 20:10

Het wordt veel te weinig erkend door huisartsen, en dus ook veel te weinig op getest

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 20:10

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:14

Ik merk bij ons juist dat er veel getest wordt momenteel. Vroeger totaal niet idd. Toch zullen er ook toen al een hoop tekorten zijn geweest. :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 21:15

IMJ schreef:
Ik hoor zoveel mensen die een te lage vitamine D hebben, bizar gewoon... Waar komt het ineens vandaan? Testen we het vroeger gewoon niet of vul je het simpelweg zomers weer aan? Is dat de evolutie of wat?

Komt misschien ook door het veel meer gebruik van zonnebrand in de zomer i.t.t vroeger?

Ik had vorig jaar januari een vitamine D waarde van 12, en dat is best laag.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 21:19

Ik weet niet of zonnebrand vit D blockt hoor..

Idd een lage waarde..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 00:06

Vroeger meer puur vet en levertraan.
Voedsel bevat minder vitamines.
Minder buiten
Meer smeren
Straling in Nederland vaak laag door bewolking/weinig zon

Zonnebrand blockt zeer zeker.