Zouden jullie de dokter bellen? (keelontsteking)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Zouden jullie de dokter bellen? (keelontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 16:34

Gaat zeker sneller, en dus handig voor huisartsen en goedkoper voorverzekeraars maar je kweekt veel resistentie waardoor veel mensen op latere leeftijd met de gebakken peren zitten.
Op jonge leeftijd kun je een longontsteking best een paar dagen aan (langer duurt zo'n kweek ook niet) om te wachten op de juiste AB. Ouderen kunnen overlijden en kunnen die dagen dus niet wachten, maar dan is het niet zo handig als je al resistent bent voor een aantal AB.
Overigens MOET je echt een ab kuur afmaken... Dus na een dag stoppen omdat het niet helpt is vragen om problemen :=

OkayaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 16:40

Ik heb zelf nooit zo de behoefte om snel naar een huisarts te gaan. Antibiotica neem ik echt zelden, alleen als er echt niets anders op zit. Hoe meer antibiotica je neemt, hoe sneller je er resistent voor wordt.
Verder doet mijn huisarts ook aan homeopathie dus dat is wel fijn.
Ik zou het in jouw geval even aankijken. Wordt het echt niet beter, dan kun je alsnog gaan.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 16:50

Ik hoest ook elke winter wel dik 2 maanden slijm op in allemaal gezellige kleurtjes. Nog nooit naar de huisarts voor geweest, gaat altijd wel weer over :)

Maar dat moet ieder voor zich weten, als jij je er fijn bij voelt gewoon gaan!!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:44

Het ging bij mij ook altijd vanzelf over.. tot vorig voorjaar.
Ik zat rechtop in bed met een hoestbui die niet meer over ging.. ik kreeg ook geen lucht meer.
Toen ben ik dus wel naar de huisarts gegaan en heb ik antibiotica gehad en codeïne.

Nu weer hetzelfde verhaal.. gigantische hoestbuien en helemaal verkrampen, zodat adem halen moeilijk is.. ik leek wel dampig.
Dus uit voorzorg dezelfde medicatie.. en ja.. ik voel me nu na een dag al een stuk beter.

Natuurlijk is antibiotica rommel.. maar kapotte longblaasjes is ook geen optie.. soms is het kiezen uit 2 kwaden..
Overigens ben ik ook iemand die eigenlijk nooit naar de HA gaat.. :o

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 18:18

verootjoo schreef:
Als je slijm verkleurd is zit er een beestje in. Dus naar de dokter voor antibiotica :j

Ik heb bij elke verkoudheid groen slijm (nu weer trouwens :+)... Ben alleen maar één keer naar de dokter geweest, toen het langer dan een maand duurde. Toen had ik bronchitis, dus toen wel (breedspectrum) antibiotica gekregen (maar daar gingen ze wel eerst een longfoto voor maken zodat ze zeker waren dat ik niet voor niets antibiotica kreeg).

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 18:31

Wáárom zou je de dokter NIET bellen? Ik snap dit soort topics nooit zo goed. Je opent een topic om te vragen of je de dokter zal bellen. Je wilt dus advies of dat je advies kunt inwinnen.

Je betaalt zorgverzekering (ga ik even van uit), de dokter heeft niet voor niks een telefoon. Bellen dus...

KinkeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 18:36

Ik ben ook heel goed in verkouden zijn en ik ga dan altijd voor de kleur groen ;)
Onze huisarts geeft echt geen AB, hoe ellendig je je dan ook voelt. Volgens mij is het zo dat wanneer het geel is je wel moet behandelen met AB en met groen niet? (of andersom :) )

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:39

Als je verkleurd slijm ophoest, hoeven er geen bacteriën in te zitten.
Er zitten wel dode cellen in, maar die kunnen net zo goed doodgegaan zijn door een virus besmetting als door bacteriën.
Of je ermee naar een dokter gaat, moet je zelf weten. Ik kijk het meestal zelf enkele dagen aan. Blijft de koorts te lang hoog of de pijn te heftig, ga ik langs een dokter.

Lukraak ab.voorschrijven bij een verkoudheid vind ik een kunstfout.
Men wijst maar naar de diergeneeskunde om antibiotica-gebruik terug te dringen, maar in de huisartsengeneeskunde is het soms geen haar beter.
Je hebt niet voor niets een immuunsysteem, die kan wel degelijk zelf een en ander overwinnen.
Als iets langer aanhoudt is het een ander verhaal, dan schiet je immuunsysteem kennelijk te kort en is het fijn dat er werkzame antibiotica beschikbaar zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:04

Jans schreef:
Heb drie verschillende huisartsen gehad die op die manier werkten, ze zeiden allemaal letterlijk; we kunnen zo niet zien of het bacterieel of viraal is. Maar je kan antibiotica halen, wordt het na een dag niet minder heeft het geen in om er mee door te gaan.

Dat gaat sneller dan bacterieen op kweek gok ik zo..

Lieve zielen nog aan toe, WAT een stel klungels...! Dat stickertje van de apotheek:"kuur geheel afmaken" zit er niet voor niets!
Uiteraard kan een bacteriekweek zin hebben - maar als een arts besluit, om een AB voor te schrijven en ALS jij besluit om het ook te slikken,
voorkom dan resistentie.
Pas als je AB-SO-LUUT zeker weet, dat je geen enkele bacterie aan boord hebt, waar AB type zo.en.zo op reageert, mag je de kuur afbreken. Doe je iets anders, dan weten de bacterieen uitstekend, hoe hun vijand er uit ziet en nemen ze maatregelen.
(En het aantal bescikbare AB is al stelselmatig aan het dalen!!)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:09

Kinke schreef:
Ik ben ook heel goed in verkouden zijn en ik ga dan altijd voor de kleur groen ;)
Onze huisarts geeft echt geen AB, hoe ellendig je je dan ook voelt. Volgens mij is het zo dat wanneer het geel is je wel moet behandelen met AB en met groen niet? (of andersom :) )

Groen en geel wijst allebei op een bacterie. je bent als mens ;) simpelweg niet steriel.

Vaak is verkoudheid (...in principe: een virus...) het hoofdprobleem, en steken een stel bacterieen, die je toch al aan boord hebt, "opportunistisch" ook de kop op.

Krijg je koorts in dit proces is dat waarschijnlijk niet van het verkoudheidsvirus - maar is dat een "opportunistische" bacteriele infectie - die (naar je vurig hoopt) reageert op AB. (Gesteld, dat extra slapen, extra vitamine c, etc. niet helpt) En het enige wat dat AB doet, is het aantal bacterieen terugbrengen tot een kleinere proportie (op zich heel nuttig, daar niet van), die bacterie verdwijnt doorgaans niet uit je lichaam.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:11

zal even bellen
mijn broer heeft ook te lang gewacht ,
en kon uiteindelijk 3 dagen in het ziekenhuis blijven vanwege ernstige ontstekingen

KinkeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:08

Vreemd Janneke, die info heb ik van de huisarts.

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:12

Ik heb nu al bijna een week ontzettend keelpijn, slikken doet heel erg veel pijn en ik ben vandaag even langs de dokter geweest.
Heb ibuprofen van 600mg gekregen, en daardoor heb ik een stuk minder pijn.
Antibiotica begin ik liever niet aan, word ik heel beroerd van.

Hoe gaat het nu met je TS?

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:27

Ik wil trouwens niemand bang maken ofzo (echt serieus, maar doe dit misschien wel) denk svp niet te makkelijk over keelontstekingen enz.
Als je een beetje hypochondrisch bent, lees het volgende svp niet.
Als er vanuit de omgeving van je mond afvalstoffen vrij komen, weet je waar die zo ongeveer als eerste naartoe gaan? Je hart.
Het is niet voor niets dat ambulancemedewerkers bij verdenking van hartaanval, zo ongeveer direct naar het gebit gaan kijken.
Dus langdurige/terugkerende keelontstekingen enz, zijn gewoon niet goed.

Als het allemaal niet te gek wordt, toch niet langer dan een dag of 5 aankijken, is het algemene advies.

Edit: Suus, kamillethee met honing ofzo proberen? Verzacht iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:50

Ik hoest nu 2 weken maar gelukkig alleen bij liggen heel erg , als ik beweeg valt het mee neus moet ik flink ophalen en dan verder niks. Geen keelpijn niks geen pijn.

Hoe is het TS?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:54

Heb je de huisarts nog gebeld eigenlijk? En hoe is het met je stem?

Maar een kuur voortijdig afbreken, dat is echt idioot net zo stom als een wormenkuur onderdoseren. Hoe kweek je resistentie.

Enne Locanda een heel waar woord, mijn afgelopen maanden snotteren en ziek zijn (keel, longen, holtes enz) is veroorzaakt door een sluimerende wortelpunt ontsteking die nog meer heeft geinfecteerd. Heb net de laatste ab op en een half herstelde kies en ik voel me nu al beter dan ik in maanden gevoeld heb

Temp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:04

Locanda schreef:
Ik wil trouwens niemand bang maken ofzo (echt serieus, maar doe dit misschien wel) denk svp niet te makkelijk over keelontstekingen enz.
Als je een beetje hypochondrisch bent, lees het volgende svp niet.
Als er vanuit de omgeving van je mond afvalstoffen vrij komen, weet je waar die zo ongeveer als eerste naartoe gaan? Je hart.
Het is niet voor niets dat ambulancemedewerkers bij verdenking van hartaanval, zo ongeveer direct naar het gebit gaan kijken.
Dus langdurige/terugkerende keelontstekingen enz, zijn gewoon niet goed.

.

Ehhh ik geloof dat dat niet helemaal klopt.. De ambulance medewerkers kijken vooral in de mond bij een verdenking op een hartaanval of de patient niet gestikt is in iets :P Verder zegt de kleur van het slijm niet zo veel, het zijn eigenlijk lijkjes van witte bloedcellen.

Vooral uitzieken dus, tenzij je ook echt benauwd/ kortademig wordt, dan zou ik wel snel een bezoekje aan de huisarts brengen. Antibiotica zal niet zo veel kunnen doen verder, omdat veruit de meeste keelontstekingen door virussen worden veroorzaakt.

Beterschap in ieder geval! :(:)

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:14

Klopt temp, dat is de hoofdzaak als iemand ter aarde stort. :) Conditie v/h gebit beoordelen volgt uiteraard iets later pas. ;)
Edit; mensen denken vaak gewoon wel heel luchtig over dit soort dingen. En een AB kan nuttig zijn om een evt secundaire bacteriële infectie af te weren.
Laatst bijgewerkt door Locanda op 23-03-13 18:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:18

Helaas klinken je klachten mij heel bekend in de oren :n.

Dit is bij mij een jaarlijks terugkomend probleem, en ik ga niet snel naar de huisarts.
3 weken geleden had ik er weer last van, vreselijke keelpijn, hoesten en groene klodders.

Na lang aandringen van mijn moeder ben ik toch maar naar de huisarts gegaan, die geen witte stipjes in mn keel zag zitten, en dus kreeg ik een spoel/gorgel drankje mee.

Het heeft helaas niets geholpen :\

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 14:22

Wel even de huisarts gebeld..hij zei kom even langs kijk ik je longen even na. Die zijn gelukkig schoon.
In overleg geen antibiotica genomen. Mijn huisarts is gelukkig niet van de medicijnen.. Wel even ventolin gebruikt, en gestoomd en een zoutoplossing gebruikt. Mijn stem is paar dagen zo goed als weg geweest en klink nu nog als een schore kraai :-). Maar het gaat gelukkig elke dag een beetje beter. Wel nog steeds flink verkouden en wat koorts.