Met 16 jaar nog duimen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:32

Wat ik leerde over kindren en motoriek: als baby heb je een zuigreflex, waarbij je veel en veel meer kracht kunt zetten, dan als wij cola met een rietje drinken.
Dat reflex moet je "afbouwen" - en dat doe je door te duimen. Idealiter stop je daar rond je 5e jaar mee.
Maar heeft iemand langer nodig: het zij zo. Rond blijven lopen met die oude mondreflex, daar word je ook niet gelukkig van.
(Ik heb iemand gekend, die dat had. Om de haverklap stak het puntje van haar tong naar buiten, echt zo'n 3x er minuut. Die arme meid was aan het einde van haar studie, toenik haartegenkwam - en aan het solliciteren.... Dan is duimen 3x beter.)

_JTM

Re: Met 16 jaar nog duimen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:27

Ik heb ook vrij lang geduimd en ben gestopt toen ik een beugel kreeg en niet meer kón duimen ( was rond mn 11e ). Ik vind het wel erg vreemd dat haar ouders er niks aan doen, een meisje van 16 jaar die nog duimt...
Persoonlijk zou ik me ook schamen als ik op mn 16e nog zou duimen. Overigens heb ik door het duimen een overbeet gekregen waardoor ik dus een aantal jaar aan een beugel vast zat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:50

..er is wel iets aan te doen, maar verbieden heeft weinig zin.
(Kennelijk zit iemand opgescheept met primitieve, dwz. zuigelingenmotoriek en dat moet je toch echt "kwijt spelen".)

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 13:15

Ik duimde tot mn 9e, en heb het afgeleerd door als ik een maand niet duimde mocht ik een barbiepop uitzoeken :+

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:21

Ik heb ook lang geduimd, zeker als ik moe was en dan thuis kwam gebeurde het nog wel eens. En mijn knuffel gaat nog steeds mee op vakantie hoor :))
Normaal is lang duimen niet, maar ik kan me ergere dingen bedenken die mijn dochter op die leeftijd zou kunnen doen :))

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:28

Eleionomae schreef:
Ik heb ook lang geduimd, zeker als ik moe was en dan thuis kwam gebeurde het nog wel eens. En mijn knuffel gaat nog steeds mee op vakantie hoor :))
Normaal is lang duimen niet, maar ik kan me ergere dingen bedenken die mijn dochter op die leeftijd zou kunnen doen :))

En jij laat ook je vader heen en weer rijden als je hem vergeten bent? :+ dat vind ik echt het toppunt. Ik kan me ook ergere dingen voorstellen, maar dit vind ik toch echt wel bijzonder.

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:32

Ik ben 16 en ben er ook pas van af, ik vind het helemaal niet raar.
beter duimen dan roken toch, of een andere ongezonde verslaving ;)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:40

verootjoo schreef:
Eleionomae schreef:

En jij laat ook je vader heen en weer rijden als je hem vergeten bent? :+ dat vind ik echt het toppunt. Ik kan me ook ergere dingen voorstellen, maar dit vind ik toch echt wel bijzonder.

Nee ik woon allang niet meer thuis :') als ik m vergeet heb ik pech haha. Das idd wel heel erg, maar op mn 16e was ik daar misschien ook nog wel tot toe in staar geweest gok ik haha. Alleen ik zorgde er gewoon wel altijd voor dat die van mij als eerst mn tas in verdween met vakanties voordat ik ook verder maar iets inpakte.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 16:17

Als l ogopedist eis ik dat kinderen die slissen en duimen, uiterlijk tijdens het wisselen van de tanden stoppen met duimen. Doen ze dat niet dan stop ik de behandeling tot het duimen afgeleerd is. Anders heeft de behandeling geen zin.

Duimen is slecht voor het gebit, gehemelte (ik kom gevallen tegen waarbij de duim precies in het gehemelte past), de articulatie en de duim zelf. Vaak kan ik precies zien op welke duim wordt gezogen. Daarnaast zijn de aangezichtsspieren vaak slap en heeft het kind (of erger nog, de puber!) een slome uitstraling ('soepogen').

Janneke2 schreef:
Wat ik leerde over kindren en motoriek: als baby heb je een zuigreflex, waarbij je veel en veel meer kracht kunt zetten, dan als wij cola met een rietje drinken.
Dat reflex moet je "afbouwen" - en dat doe je door te duimen. Idealiter stop je daar rond je 5e jaar mee.
Maar heeft iemand langer nodig: het zij zo. Rond blijven lopen met die oude mondreflex, daar word je ook niet gelukkig van.
(Ik heb iemand gekend, die dat had. Om de haverklap stak het puntje van haar tong naar buiten, echt zo'n 3x er minuut. Die arme meid was aan het einde van haar studie, toenik haartegenkwam - en aan het solliciteren.... Dan is duimen 3x beter.)

Wat je schrijft klopt niet. Die reflex moet niet worden afgebouwd door te duimen. Vanaf drie maanden nemen voedingsreflexen, waaronder de zuigreflex al af. Een pasgeboren baby drinkt geheel reflexmatig, een zuigeling van drie maanden start het drinken reflexmatig maar drinkt het laatste gedeelte van de voeding willekeurig. Vanaf 6 maand drinkt en kind de gehele voeding willekeurig, aangestuurd door eetlust en hongergevoel.
Het in de mond stoppen van handjes, vingers of duimen speelt wel een rol bij het ontwikkelen van de mondmotoriek en mondsensibiliteit en daaraan gerelateerd ook de ontwikkeling van de praxis - het vermogen om handelingen te bedenken, te organiseren en uit te voeren. Dus duimzuigen heeft op jonge leeftijd wel een functie, alleen niet hoe jij het beschrijft.

littlegun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 19:03

Goh, er valt nog veel te lezen over duimen.
Ik wist niet eens dat er zoveel over te schrijven was. :D
Maar er zijn dus toch wel meer mensen die zolang duimen.
Toch komt er ooit een moment dat die mensen er ook mee moeten stoppen.
Misschien dan ondertussen wel even moeilijk als stoppen met roken. :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:20

littlegun schreef:
Toch komt er ooit een moment dat die mensen er ook mee moeten stoppen.
Misschien dan ondertussen wel even moeilijk als stoppen met roken. :+

Nee hoor, het kan volledig probleemloos. Als de functie van het duimen gedaan is, kan het gewoon weg.

(Maar verbieden, teerwij het nog nodig is, brrr.)

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:08

Ik had een meisje in de klas op t MBO en die duimde ook gewoon. Ziet er wel apart uit haha

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:16

Zolang de beloning (rustgevend) groter is dan de last die ze er van heeft (sociale druk), zal het niet veranderen.
Zodra er een vriendje in beeld komt, zal het snel over zijn.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:17

Ik had na 10 jaar duimen een overbeet van 13 mm :Y) Na een enorme bak geld (en op 22 jarige leeftijd nogmaals de ondertanden :o ) er in gestoken te hebben ben ik echt wel onder zware dwang gestopt.

Maar als het zou mogen.... zou ik zo weer beginnen haha. Ultieme ontspanning om lekker in een hoekje te kruipen met je duim in je mond. En ik zat dan altijd met mn wijsvinger aan mn wenkbrauw te voelen haha :')

Jaleesaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:25

nou jullie doen net of duimen zo erg is hey, t is geen sigaret
en het is niet normaal? wat een rare reactie
kan wel vreemdere dingen bedenken.
ik heb lang geduimd en er is niks mis met mijn tanden staan allemaal nog kaars recht en nog nooit een beugel gehad.
ik duimde alleen s'avonds als ik moe was ,werd er rustig van.
je stoort er niemand mee.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:29

Ik ben bijna 20 en slaap ook nog vaak met een knuffel :P.
Duimen doe ik niet, ook nooit gedaan. Lijkt me niet goed voor het gebit, maar zal ook wel moeilijk af te leren zijn.
Die reactie hierboven vind ik ook wel leuk, liever duimen dan roken!

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:39

Ik moet wel lachen om sommige reacties hoor. Een fout in de opvoeding? Het is ook erg gewelddadig om te duimen hoor. Er zijn volgens mij genoeg gezinnen waar vele ergere dingen gebeuren. Dat is pas een tekortkoming in de opvoeding door de ouders.

Er zijn genoeg feiten en fabels over duimen. Er zit ook een verschil in, sommige kinderen zuigen ook echt, andere hebben hem alleen maar 'hangen'. Kinderen (of oudere kinderen), doen het ook vaak uit ontspanning. En volgens mij hebben deze kinderen er misschien zelf ook wel last van als ze het doen. Het is een gedragspatroon wat uit je onderbewuste komt en dat vergt meer tijd om dit aan te passen. Je leert dat ook niet af door een kind te straffen o.i.d.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:40

Ik vind het ook niet normaal en ik erger me er ook dood aan als ik iemand die geen baby meer is zie duimen.het is gewoon geen gezicht.ik heb altijd de neiging om die mensen hun vinger uit hun mond te trekken. -O-
Als hier een kind komt spelen die dat doet,loop ik weg.ik kan het niet aanhoren(gesmak) en aanzien.bah vind het gewoon ieuwl.
Mijn dochtertje heeft het ook gedaan,maar toen ze voor het eerst voor controle bij de tandarts kwam zei hij dat ze er echt mee moest stoppen.
Ik heb steeds haar duimen ingesmeerd met bite-x.
En dat hielp,na een paar keer kokhalzen liet ze het wel.

Maar echt,met 16 jaar en dan een tut?djees.blijft ze hangen in haar babygedrag?
Ik vind het ook zo raar als kinderen al lang kunnen lopen en nog een speen in hebben.soms zie je nog kids van 3,4 jaar met een speen.lijkt nergens op.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:41

ik heb ook lang geduimd, tot mijn 13de denk ik
ben wel de enige thuis die nooit een beugel heeft gehoeven :D dus met die flauwekul hoefde ze bij mij niet aan te komen

ellende was dat ik na het duimen begon met nagelbijten, werd er dus niet beter op :(

dat heb ik dan ook weer afgeleerd gelukkig

duimen in gezelschap vind ik wel raar en zou ik mijn kinderen zeker verbieden
gelukkig hebben ze dat nooit gedaan
maar ik haalde ook al de speen weg bij de jongste en oudste overdag, die was voor in bed en de middelste ging met haar duim mee in dat stukje

achteraf had ik mijn zoon beter veel langer een speen kunnen geven want zijn tanden gingen schuin naar binnen staan, daar heeft hij een beugel voor gekregen al heeft die niet genoeg geholpen helaas

zolang een mens behoefte heeft aan zoiets zou ik er geen moeite mee hebben maar wel zo dat het in huiselijke kring blijft en dat het hoofdzakelijk in bed of op de eigen kamer gebeurd
ik vrees dat kinderen/mensen anders gauw oversprong gedrag gaan vertonen en dan grijpen naar nagelbijten of roken

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:43

Haar toekomstige vriend zal er vast wel heel blij mee zijn met zo'n goed ontwikkeld ehh zuigreflex :')

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:48

vuurneon schreef:
Haar toekomstige vriend zal er vast wel heel blij mee zijn met zo'n goed ontwikkeld ehh zuigreflex :')

moehahaha. :')

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:51

Wat een reacties hier zeg. Als zij zich daar prettig bij voelt is het toch geen probleem.
Ze doet niemand er pijn mee en het is nog eens een goedkope verslaving ook.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:56

Zo heb ik me weleens vreselijk zitten verbazen over een meisje van een jaar of 17, die in de bus (openbaar vervoer!), met een speen :wow: in haar mond zat/liep, en nee ze had geen kind met zich mee waarvoor ze hem even "vasthield", ze had hem echt zelf in!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:20

Wat is normaal? Omdat het er bij ons is ingestampt dat het niet "normaal" is, is het per definitie niet normaal? Nee hoor, als ze wil duimen, dan moet ze dat lekker doen. Er wordt zo'n bepaald beeld gecreeerd tegenwoordig, ik vind dat nergens meer over gaan.
Ik had een klasgenootje die een spenenverzameling had en elke dag met een andere speen in haar mond zat. Lekker laten gaan, ik vind het alleen maar stoer dat ze zich niks aantrekt van de mensen om zich heen en lekker haar eigen ding blijft doen. Dat zouden meer mensen moeten doen.

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:26

verslaving :j
Zelf duimde ik vroeger natuurlijk ook heel veel maar ik ging ook gewoon heel de dag en nacht door.
Later ben ik uit bezorgdheid toch maar gestopt omdat het vel op mijn duim weg was en er een toch wel aardige wond inzat. (kan de onderhuidse littekens van 6-8 jaar geleden nog zien zitten).