Ben jij orgaandonor?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij orgaandonor?

Ja
157 (67%)
Nee
74 (32%)

Totaal aantal stemmen: 231

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:57

Ook ik ben donor ze mogen alles van mij gebruiken.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 12:00

Ik ben ook donor, sinds afgelopen oktober.

bij mij mogen ze alles hebben behalve m'n bloedvaten en hoornvliezen

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 12:00

Nee, ik ben geen donor. Wil dit liever ook niet worden. Tenzij na mijn dood iemand daar anders over beslist.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 12:01

Love_boyke schreef:
Wat ik wel ergens las is dat 1 op de 1000 onder de juiste omstandigheden overlijdt om donor te zijn? Is dat ook écht zo? Het lijkt mij dat er dan véél minder donortransplantaties mogelijk zijn als dat er uitgevoerd worden..

Dit klopt :j
Er zijn maar heel erg weinig mensen die in de juiste omstandigheden overlijden. En vaak zijn er dan ook maar een paar organen geschikt voor transplantatie. Jaarlijks overlijden er dan ook veel mensen omdat zij niet op tijd een donor konden krijgen.

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 12:02

Ik ben ook orgaandonor. Ze mogen het allemaal hebben, ik geloof toch niet in iets na de dood. Ik vind het één van de 'makkelijkste' manieren om een ander mens heel erg te helpen. Ik heb er zelf niets meer aan. Er zijn maar zo weinig mensen geschikt om organen te doneren dat ik graag zou helpen als ik wel één van deze mensen zou zijn.

xAnika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 12:03

Eas_Mon schreef:
Ik ben donor, ik stel alles beschikbaar na mijn overlijden.

Dat wil ik ook doen, je kan er zoveel levens mee redden :j

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 12:09

Ekeif96 schreef:
Love_boyke schreef:
Wat ik wel ergens las is dat 1 op de 1000 onder de juiste omstandigheden overlijdt om donor te zijn? Is dat ook écht zo? Het lijkt mij dat er dan véél minder donortransplantaties mogelijk zijn als dat er uitgevoerd worden..

Dit klopt :j
Er zijn maar heel erg weinig mensen die in de juiste omstandigheden overlijden. En vaak zijn er dan ook maar een paar organen geschikt voor transplantatie. Jaarlijks overlijden er dan ook veel mensen omdat zij niet op tijd een donor konden krijgen.

Weefsels kunnen ze echter wel veel vaker gebruiken en die kunnen ook in het mortuarium uitgenomen worden.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 12:12

AnikaTje schreef:
Eas_Mon schreef:
Ik ben donor, ik stel alles beschikbaar na mijn overlijden.

Dat wil ik ook doen, je kan er zoveel levens mee redden :j

Hieruit begrijp ik dat je nog geen donor bent?
Wat houd jou tot nu toe tegen dat je geen donor bent?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 12:15

Ik ben nu 18 en ben al 1,5 jaar donor :)
Ze mogen van mij alles hebben, anders rot het toch weg :P

xAnika

Re: Ben jij orgaandonor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 12:17

@eikef96
Ik ben 11 gaat dat dan al? En ik ben bang voor een operatie, dat moet toch om iets te geven, heb veel respect voor mensen die dit doen/durven! :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 12:20

Ik ben donor, maar mijn huid en hoornvliezen blijven bij mij :)
Ik wil heel graag gewassen worden door de familie en als ze de huid gebruiken is dat niet meer mogelijk. Mijn ogen zijn mij dierbaar en ook al merk ik er niets meer van na mijn dood: ik wil niet dat eraan wordt gepulkt :P

Hilde_Elisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 12:21

Ik ben sinds m'n twaalfde donor, omdat als ik dood ga, ik er toch niks meer aan heb.
Ze mogen van mij alles hebben, behalve m'n hart en huid. Eigenlijk niet echt een idee waarom, maar ik vind het een fijner idee als ik m'n hart houd. En huid dat lijkt me ook wel fijn voor als ik opgebaard word.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 12:24

AnikaTje schreef:
@eikef96
Ik ben 11 gaat dat dan al? En ik ben bang voor een operatie, dat moet toch om iets te geven, heb veel respect voor mensen die dit doen/durven! :j

In België ben je automatisch donor; tenzij je aangeeft dat je het echt niet wil.
(Maar in geval van kinderen zijn het de ouders/voogd die beslissen of ze het weefsel beschikbaar stellen als hun kind komt te overlijden)

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 12:25

Persoonlijk vind ik dat je jezelf moet vragen of jij een donororgaan zou accepteren als je er eentje nodig hebt. Is het antwoord JA dan zou je ook bereid moeten zijn om je organen af te staan na je dood. Het leven is geven en nemen. Als je zelf neemt moet je ook geven. Daarom heb ik me toen op mijn 16e laten registreren in overleg met mijn ouders. Dat artsen dan anders beslissen kan ik ook niks aan doen( even ten zijde).

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 12:25

Ik ben donor, maar denk er serieus over na om dat in te trekken.
Na het overlijden van mijn moeder die ook donor was, werd er direct gewezen op haar donorcodicil.
Ik heb dat als erg opdringerig en chaotisch ervaren, terwijl ze wisten dat er bij mijn mams niets meer 'te halen' was.
We werden na constatering van overlijden binnen 5 minuten de kamer al uit gebonjourd.
Tuurlijk begrijp ik dat er zo spoedig mogelijk actie moet worden genomen voor behoud van eventuele organen.
Maar de nabestaanden krijgen wel erg weinig tijd om te wennen aan het idee van overlijden, laat staan om afscheid te nemen.
En dat wil ik mijn nabestaanden niet echt aandoen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 12:26

AnikaTje schreef:
@eikef96

Je bent dood op het moment dat ze gaan opereren hoor ;)

Zelf ben ik ook orgaan donor en ze mogen alles hebben. Verder ben ik ook bloed donor, Gezond voor mij zelf en voor de gene die ik er mee help!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 12:27

Ik ben donor. Ze mogen alles hebben, behalve mijn hoornvlies. Mijn ogen zijn toch op één of andere manier speciaal voor me.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 12:27

AnikaTje schreef:
@eikef96

Vanaf 12 jaar kan je donor worden, tot je 16e kunnen je ouders je keus nog wel 'tegen houdrn'.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 12:30

Ben sinds mn 12e donor. Ik ga toch de oven in als ik dood ben, zonde om dan organen die een ander kunnen helpen in vlammen op te laten gaan. Ze mogen van mij alles hebben :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 12:31

Ekeif96 schreef:
AnikaTje schreef:
@eikef96

Vanaf 12 jaar kan je donor worden, tot je 16e kunnen je ouders je keus nog wel 'tegen houdrn'.

Ze komt uit België ;) en in België ben je automatisch donor (al beslissen de ouders/voogd natuurlijk voor hun kind als het moment daar is)

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 12:34

Ik ben ook donor, vroeger had ik daar ook altijd een naar gevoel bij.
Mij heeft het over de streep getrokken dat ik zelf ook graag een orgaan zou krijgen als ik iets nodig zou hebben, dus waarom zou ik het niet doneren als ik toch overleden ben. Wel heb ik uitgezonderd dat ze mijn hoornvlies en huid mogen hebben, beide is gewoon een naar idee, voor een hoornvlies zijn ze bezig met een biosynthetisch hoornvlies en huid is er gelukkig niet tekort in de wereld :)

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 12:35

MarvanTom schreef:
Ik ben donor, maar denk er serieus over na om dat in te trekken.
Na het overlijden van mijn moeder die ook donor was, werd er direct gewezen op haar donorcodicil.
Ik heb dat als erg opdringerig en chaotisch ervaren, terwijl ze wisten dat er bij mijn mams niets meer 'te halen' was.
We werden na constatering van overlijden binnen 5 minuten de kamer al uit gebonjourd.
Tuurlijk begrijp ik dat er zo spoedig mogelijk actie moet worden genomen voor behoud van eventuele organen.
Maar de nabestaanden krijgen wel erg weinig tijd om te wennen aan het idee van overlijden, laat staan om afscheid te nemen.
En dat wil ik mijn nabestaanden niet echt aandoen...

Hier is ook erg veel commentaar over....
Er zou naar de nabestaande veel beter gecommuniceerd moeten worden, de verwachtingen zijn dan ook dat het aantal orgaandonoren (die echt kunnen doneren) omhoog gaat.
Vooral ook al het tijdig praten over de optie van donatie is erg belangrijk volgens sommige onderzoekers.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 12:35

vuurneon schreef:
Ze komt uit België ;) en in België ben je automatisch donor (al beslissen de ouders/voogd natuurlijk voor hun kind als het moment daar is)

Sorry, had hier niet op gelet, maar klopt inderdaad :j

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 12:36

Ik ben geen donor en ik word ook geen donor.
mijn papa is overleden, en al was hij geen donor, ik moet er niet aan denken als wij zodra papa overleden was eerst hem heel snel naar iets heen brengen waar ze hem helemaal leeg halen.. heb het nu als heel rustig en fijn ervaren, ook wil ik mn moeder de stress niet aan doen mocht ik binnenkort komen te overlijden

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 12:37

M_D_H schreef:
ik ben geen donor :n
ik geloof dat wij mensen na de dood terug komen in een nieuwe gedaante, als mens en als dier en dat je alles wat je in je vorige leven had nu ook weer hebt.
ik ben bang dat als ik mijn organen af sta dat ik dan in een volgend leven wat te kort kom :o

+1

Ik ben ook van de reacrenatie, en wil eigenlijk ook niets afstaan, bang dat ik idd wat te kort kom :n