Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Love_boyke schreef:Wat ik wel ergens las is dat 1 op de 1000 onder de juiste omstandigheden overlijdt om donor te zijn? Is dat ook écht zo? Het lijkt mij dat er dan véél minder donortransplantaties mogelijk zijn als dat er uitgevoerd worden..

Ekeif96 schreef:Love_boyke schreef:Wat ik wel ergens las is dat 1 op de 1000 onder de juiste omstandigheden overlijdt om donor te zijn? Is dat ook écht zo? Het lijkt mij dat er dan véél minder donortransplantaties mogelijk zijn als dat er uitgevoerd worden..
Dit klopt
Er zijn maar heel erg weinig mensen die in de juiste omstandigheden overlijden. En vaak zijn er dan ook maar een paar organen geschikt voor transplantatie. Jaarlijks overlijden er dan ook veel mensen omdat zij niet op tijd een donor konden krijgen.

AnikaTje schreef:@eikef96
Ik ben 11 gaat dat dan al? En ik ben bang voor een operatie, dat moet toch om iets te geven, heb veel respect voor mensen die dit doen/durven!
AnikaTje schreef:@eikef96
Ik ben 11 gaat dat dan al? En ik ben bang voor een operatie, dat moet toch om iets te geven, heb veel respect voor mensen die dit doen/durven!

Ekeif96 schreef:AnikaTje schreef:@eikef96
Vanaf 12 jaar kan je donor worden, tot je 16e kunnen je ouders je keus nog wel 'tegen houdrn'.
en in België ben je automatisch donor (al beslissen de ouders/voogd natuurlijk voor hun kind als het moment daar is) 
MarvanTom schreef:Ik ben donor, maar denk er serieus over na om dat in te trekken.
Na het overlijden van mijn moeder die ook donor was, werd er direct gewezen op haar donorcodicil.
Ik heb dat als erg opdringerig en chaotisch ervaren, terwijl ze wisten dat er bij mijn mams niets meer 'te halen' was.
We werden na constatering van overlijden binnen 5 minuten de kamer al uit gebonjourd.
Tuurlijk begrijp ik dat er zo spoedig mogelijk actie moet worden genomen voor behoud van eventuele organen.
Maar de nabestaanden krijgen wel erg weinig tijd om te wennen aan het idee van overlijden, laat staan om afscheid te nemen.
En dat wil ik mijn nabestaanden niet echt aandoen...
M_D_H schreef:ik ben geen donor
ik geloof dat wij mensen na de dood terug komen in een nieuwe gedaante, als mens en als dier en dat je alles wat je in je vorige leven had nu ook weer hebt.
ik ben bang dat als ik mijn organen af sta dat ik dan in een volgend leven wat te kort kom