Tyke schreef:Er worden fouten gemaakt en niet altijd eerlijk over gedaan.
Maar het is niet altijd makkelijk hoor voor een arts.
Ja, en wat heeft dat met elkaar te maken? Is het ok om fouten te maken (met soms doden tot gevolg) omdat het 'niet altijd makkelijk' is? Het gaat hier helemaal niet in eerste instantie om vergissingen, daar hebben de meeste (niet alle mensen maar wel de meesten) best begrip voor. Geef het toe, bied je excuses aan, los het op en veel mensen kunnen dat best accepteren.
Maar er zijn structurele problemen doordat artsen niet met elkaar kunnen communiceren. En vervolgens wordt dat ook nog eens toegedekt. Daar heb ik inderdaad bijzonder weinig begrip of respect voor. Hoe moeilijk ze het in andere opzichten ook hebben: pech gehad, geen excuus. Je hebt een bepaald beroep en dat hoor je behoorlijk uit te voeren.
Citaat:
Zie maar eens een diagnose te stellen met soms vage klachten of ???? enz. Wordt allemaal maar gedaan alsof ze niet kundig zijn of wat ik hier lees. Kom op jongens.
Daar gaat het hier zeker niet om, het gaat hier deels om dingen die artsen wel hadden moeten weten. (Vage klachten kan lastig zijn maar om het voorbeeld van Quellian te nemen: een kind in ademnood is een probleem.) En ten tweede om de beroerde manier waarop artsen daarmee omgaan. In plaats van open en eerlijk te zijn verzwijgen ze de problemen, schuiven ze de schuld op anderen af, werken het tegen als je informatie wilt opvragen etc.
Citaat:
Mensen worden mondiger. Wij als pleeg krijgen ook niet altijd juiste informatie. Dan is het toch degelijk deels verantwoordelijkheid van de patiënt.
Dat heeft hier niets mee te maken. Je kunt niet de fouten tegen elkaar wegstrepen, 'ok, de patient heeft iets verzuimd, nou mogen wij gratis een extra fout maken.'
Citaat:
Ik werk dan wel als pleeg. Heb zelf ook al een en ander meegemaakt. Ook genoeg fouten gemaakt. Maar ik ben wel van mening dat het meerendeel van de artsen dit niet expres doen. Soms is het idd beleid.
Dit moet ik misschien nog wat duidelijker stellen. Artsen die dit WEL expres zouden doen dienen in de gevangenis te belanden. Maar 'niet met opzet' is geen excuus. Je hebt professionele standaarden, en als een arts zich daar niet aan houdt, doet hij iets fout. Daar worden ze veel te weinig op aangesproken, maar juist bij artsen zouden de standaarden nog veel hoger moeten zijn.
Citaat:
Wij moeten ook met minder personeel gaan werken met hogere zorgzwaarte. Bedbezetting bij ons is meer dan 100 % Soms tijden van 111%. We moeten dit gaan doen met minder mensen. Er wordt verwacht dat we zelfde kwaliteit blijven leveren............... tel maar uit. Dit gaat niet lukken.
Lees mijn reacties even terug, voor wat ik daarvan vind. In de meeste genoemde fouten gaat het trouwens niet om een onderbezetting van de verpleegkundigen en dus is het excuus dat het om geld gaat gewoon niet waar. En een deel daarvan ontstaat omdat artsen onderling problemen hebben en niet goed communiceren.