Borstkanker!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 11:55

_JTM schreef:
Mijn moeder heeft borstkanker gehad. 4 jaar geleden werd ze voor standaard onderzoek opgeroepen om een mammografie te laten maken. Nadat ze deze heeft laten maken werd ze al snel gebeld dat het niet goed was. Ze bleek een heel klein knobbeltje te hebben. Voordat ze dit zelf überhaupt gevoeld zou kunnen hebben zouden we 2/3 jaar verder zijn.
Mijn moeder heeft een borstbesparende operatie gehad waarin het knobbeltje en een lymfeklier is weg gehaald. Uit tests PPC de lymfeklier bleek dat ze geen uitzaaiingen had. Na de operatie heeft ze wel een aantal bestralingen gehad. Op 30 december 2009 hebben we te horen gekregen dat ze helemaal schoon is.

Ze krijgt nu wel extra controle, het eerste jaar werd ze 2x per jaar gecontroleerd. Het tweede en derde jaar 1x in het jaar en nu word ze 1x per twee jaar gecontroleerd. Overigens was het niet erfelijk.

Fijn dat ze weer helemaal schoon is zeg! Zijn ze er optijd bij geweest!

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 12:07

Je bedoelt cosmetisch denk ik?
Het is ook een kwestie van een keuze. Uiteraard zijn er richtlijnen, maar de keuzes die gemaakt kunnen worden in het behandeltraject zijn vaak niet rigide/rechtlijnig. Als borstbesparend mogelijk is, zal dat aan de patiënt worden voorgelegd. Je kunt van te voren natuurlijk ook nooit inschatten hoe het er precies komt uit te zien en wat 'mooi' is, is natuurlijk heel persoonlijk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 14:20

korbakimmy8 schreef:
Op internet stond dat ze alleen zn borstbesparende operatie doen als het consmetisch acseptabel is.
Nu heb ik mijn werkstuk aan me moeder laten lezen, en die zei dat het volgens mij niet zo was.

Je moeder heeft gelijk.
Een arts hoort eerst te kijken naar de ziekte, in dit geval de tumor, en dan na te denken en te communiceren over wat zoal mogelijk is.
Er zijn vrouwen, die graag een borstbesparende operatie willen - en als dat medisch verantwoord is, gebeurt dat dan. Er zijn vrouwen, die graag "die hele borst er af willen" en dat gebeurt dan ook.

Een arts/chirurg die naar cosmetische argumenten kijkt, is geen knip voor de neus waard als het om kanker gaat.

korbakimmy8 schreef:
Dit omdat ze bij mijn oma ook zo'n operatie hebben gedaan maar het er niet uit zag!! Wie weet hoe dat zit?
En bedenk ook, dat de ontwikkelingen mbt. de operatietechnieken (en vele andere aspecten!!) van borstkanker razend snel gaan. Als ik je openingsbericht goed begrijp, werd ze 23 jaar terug ziek. De operatie is vaak de eerste stap. Dus zelfs al kreeg jouw oma destijds de best denkbare operatie - inmiddels is dat toch weer achterhaald.

Heel veel sterkte aan iedereen die te maken heeft met deze ingrijpende ziekte!!
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 18-03-13 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 14:26

tante van mijn moeder is overleden aan de gevolgen van borstkanker, mijn tante (zus van mijn moeder) heeft beide borsten verloren aan borstkanker maar is gelukkig al heel lang kankervrij. Mijn moeder is nu bijna 2 jaar geleden overleden aan borstkanker. In eerste instantie leek het goed te gaan met hormoon behandeling maar na 2 jaar toch uitzaaïngen in de lever dus chemo en een paar maanden later bleek het uitgezaaid naar de hersenen aantal opnames door epileptische aanvallen veroorzaakt door de tumor in haar hersenen en zelfs nog bestraling gehad maar helaas is ze toen na een kort en heel heftig ziekbed thuis gestorven.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 15:07

RM94 schreef:
tante van mijn moeder is overleden aan de gevolgen van borstkanker, mijn tante (zus van mijn moeder) heeft beide borsten verloren aan borstkanker maar is gelukkig al heel lang kankervrij. Mijn moeder is nu bijna 2 jaar geleden overleden aan borstkanker. In eerste instantie leek het goed te gaan met hormoon behandeling maar na 2 jaar toch uitzaaïngen in de lever dus chemo en een paar maanden later bleek het uitgezaaid naar de hersenen aantal opnames door epileptische aanvallen veroorzaakt door de tumor in haar hersenen en zelfs nog bestraling gehad maar helaas is ze toen na een kort en heel heftig ziekbed thuis gestorven.

Ook vreselijk zeg? Is er getest of het in de familie zit?

korbakimmy8

Re: Borstkanker!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 15:08

Janneke2 :
Ja mijn oma is 23 jaar terug ziek geworden en is 13 jaar terug overleden.
En inderdaad de technieken van nu zijn natuurlijk anders dan toen!

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 15:22

korbakimmy8 schreef:
RM94 schreef:

Ook vreselijk zeg? Is er getest of het in de familie zit?

Ik heb daar met mijn huisarts over gesproken maar het type dat mijn moeder en haar zus hadden was niet dezelfde en daarom is er geen verhoogd gevaar op erfelijkheid. We hebben wel afgesproken dat ik al eerder borstonderzoek zal krijgen als de normale oproep van het bevolkingsonderzoek

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 15:29

Oke! naja dat is ook wel weer mooi toch?
Ik moet wel voor test gaan. En kans is groot dat wij net dat 3e stukje chromosoom in de familie hebben (dat stukje is nog niet gevonden) waardoor het erfelijk is.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:06

korbakimmy8 schreef:
Ik moet wel voor test gaan. En kans is groot dat wij net dat 3e stukje chromosoom in de familie hebben (dat stukje is nog niet gevonden) waardoor het erfelijk is.

spannend hoor maar ik moet eerlijk zeggen dat als ze mij de vraag zouden stellen borsten eraan of eraf dat ik daar niet meer over na hoef te denken. De laatste maanden van mijn moeder gun ik mijn ergste vijand niet.

Ik hoop dat het voor jou allemaal goed uitpakt of dat er in ieder geval preventief iets gedaan kan worden

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 16:15

RM94 schreef:
korbakimmy8 schreef:

spannend hoor maar ik moet eerlijk zeggen dat als ze mij de vraag zouden stellen borsten eraan of eraf dat ik daar niet meer over na hoef te denken. De laatste maanden van mijn moeder gun ik mijn ergste vijand niet.

Ik hoop dat het voor jou allemaal goed uitpakt of dat er in ieder geval preventief iets gedaan kan worden

Bij mijn moeder konden ze het aan een persentage zien dat ze voor haar 40ste kanker ozu krijgen.
Ze heeft meteen de beslissing genomen om dr borsten eraf te hale. (iig de inhoud :P)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:08

korbakimmy8 schreef:
_JTM schreef:
Mijn moeder heeft borstkanker gehad. 4 jaar geleden werd ze voor standaard onderzoek opgeroepen om een mammografie te laten maken. Nadat ze deze heeft laten maken werd ze al snel gebeld dat het niet goed was. Ze bleek een heel klein knobbeltje te hebben. Voordat ze dit zelf überhaupt gevoeld zou kunnen hebben zouden we 2/3 jaar verder zijn.
Mijn moeder heeft een borstbesparende operatie gehad waarin het knobbeltje en een lymfeklier is weg gehaald. Uit tests PPC de lymfeklier bleek dat ze geen uitzaaiingen had. Na de operatie heeft ze wel een aantal bestralingen gehad. Op 30 december 2009 hebben we te horen gekregen dat ze helemaal schoon is.

Ze krijgt nu wel extra controle, het eerste jaar werd ze 2x per jaar gecontroleerd. Het tweede en derde jaar 1x in het jaar en nu word ze 1x per twee jaar gecontroleerd. Overigens was het niet erfelijk.

Fijn dat ze weer helemaal schoon is zeg! Zijn ze er optijd bij geweest!

Niet dat ik iemand bang wil maken, maar mijn moeder was na 5 jaar ook weer 'schoon' verklaard, 1 week vóór we erachter kwamen dat ze uitzaaiingen had heb ik nog gezegt 'M'n moeder heeft kanker gehad, maar ze is nu schoon hoor!', nou alsof ik de boel vervloekt had want serieus een week later kregen we dus te horen dat het niet zo was.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 17:20

Iedereen heeft kanker. Iedereen heeft dat stofje, ligt er maar net aan of hij groot wordt. Echt kanker wordt.
En idd. Zijn de mensen die "schoon" zijn ook wel echt schoon?
Toen ik in groep 7 zat is er een meisje overleden aan leukemi.
Zij zou schoon zijn (ze had al klein meisje al leukemi gehad) ze kreeg koorts en binnen een paar dagen was ze dood. Toch overal uitzaaiingen. Ookal was ze schoon.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:42

Wat bedoel je met stofje, welk stofje precies? Iedereen heeft iig cellen en cellen delen zich en bij elke celdeling is er een potentieel dat deze cellen zich ontwikkelen tot kanker. Er hoeft maar een verkeerd celletje nog rond te zwerven in het lichaam en de kanker keert terug. Die ene cel is alleen niet waar te nemen, pas als dit een grotere plek is. Daarom wordt kanker met uitzaaiingen in principe als ongeneselijk gezien en wordt er niet snel gesproken van genezing.

Janneke2 schreef:
korbakimmy8 schreef:
Op internet stond dat ze alleen zn borstbesparende operatie doen als het consmetisch acseptabel is.
Nu heb ik mijn werkstuk aan me moeder laten lezen, en die zei dat het volgens mij niet zo was.

Je moeder heeft gelijk.
Een arts hoort eerst te kijken naar de ziekte, in dit geval de tumor, en dan na te denken en te communiceren over wat zoal mogelijk is.
Er zijn vrouwen, die graag een borstbesparende operatie willen - en als dat medisch verantwoord is, gebeurt dat dan. Er zijn vrouwen, die graag "die hele borst er af willen" en dat gebeurt dan ook.

Een arts/chirurg die naar cosmetische argumenten kijkt, is geen knip voor de neus waard als het om kanker gaat.

Ben ik niet helemaal met je eens. Zoals je zelf zegt, als het medisch verantwoord is, dan is de keuze om niet de gehele borst weg te halen, wel degelijk cosmetisch. Als je puur kijkt naar het risico verkleinen dat de kanker terugkomt, zou je eerder de keuze maken de hele borst te verwijderen (+ lymfeklieren). Ik vind het ook juist een goede eigenschap als een arts ook oog heeft voor hoe ingrijpend zulke ingrepen kunnen zijn en of een patiënt een voorkeur heeft voor een borstbesparende operatie en deze daarin serieus te nemen. Natuurlijk moet de arts in eerste plaats kijken naar de beste bestrijding van de ziekte, maar moet imo daarin, in de breedste zin, de kwaliteit van leven niet uit het oog verliezen. En dat is heel persoonlijk. Hoe ver je gaat met behandelen, is ook aan de patiënt. De ene patiënt gaat tot het gaatje, terwijl het voor de andere patiënt als snel niet meer hoeft.

Juist oncologen moeten niet alleen naar bestrijding van de ziekte kijken, maar ook naar hoe leefbaar een behandeling is en dit afstemmen met de patiënt.
Oncologen hebben helaas toch ook veel te maken met de verlenging van het leven en niet met genezing.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:41

Ik sta als laborant PA ook aan de andere kant. Krijg wekelijks te maken met 4 of meer onderzoeken aan weefsel wat tijdens de operatie is weggehaald. Zowel de borsten, als schildwachtklieren als het hele lymfeklier stelsel onder de oksel. En wekelijks een groot aantal biopten.

Er is naast het BCRA1 en 2 gen ook nog de hormonale variant, oestrogeen en/of progesteron geleid. Deze geven ook een sterk verhoogd risico op eierstokkanker en komt heel vaak voor bij jonge vrouwen. Verder wordt de behandeling steeds verdraagbaarder. De variant welke reageert op hormonen kan ook behandeld worden met hormonen en hierbij hoef je vaak geen chemo meer te krijgen.. Er zijn bij ons op het lab een aantal immuno-histochemische tests om het type tumor te bepalen. ER, PR, Her-2-Neu, Fish en Cish.

Ik als laborant zie heel veel ellende voorbij komen en als het mezelf betrof, zou ik geen borstbesparende operatie kiezen, maar een algehele verwijdering van al het klierweefsel inclusief huid. De andere borst zou ik preventief ook verwijderd willen hebben. Ze kunnen een reconstructie maken van mijn buikhuid.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:16

Interessant om dit topic tegen te komen wat begon met het maken van een werkstuk.
Ik hoor komende vrijdag of ik een borstbesparende operatie zal krijgen of dat alles eraf zal moeten. Ik zal er rustiger onder zijn als alles eraf moet, maar lijkt me wel een heavy operatie.. Het is nogal een ingreep.

Lars_Alida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 09:52

Hoi Dianne,

helemaal mee eens.
Ben eigenlijk ook blij gemaakt met een dooie mus.
Ben 12-2 borstsparend geopereerd en hoorde gister (dus iets meer dan een maand later) dat hij er toch helemaal af moet.
Ben je blij dat het er nog een beetje fatsoenlijk uit ziet,en dat je bijna weer alles kunt als voor de operatie moet het eralsnog af.
Zou zo als ik me nu voel,willen beslissen doe de andere ook maar gelijk.
Weet niet of ik daar keuze in heb hoor?.

Hebben nu ook gelijk voor een mammaprint gevraagd en liefst ook een erfelijkheidtest.
Hoor maandag meer,dus als je nog tips hebt in verband met Do en Don't, laat het even weten.
De operatie staat al voor a.s vrijdag gepland en heb geen idee wat de mogelijkheden allemaal zijn.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 10:10

Sterkte Livetime komende vrijdag!

Lars_Alida: ik zou als ik jou was zeker laten nakijken of je genetisch bezwaard bent met het borstkanker gen. Mocht je het dragen, dan zou ik persoonlijk als het mij betrof direct tijdens je operatie de ander ook laten verwijderen en reconstrueren. Draag je het niet, is de kans net zo groot als bij ieder ander dat je het in je andere borst ook krijgt. Normaal gezien, verwijderen ze dan de andere borst ook niet, tenzij je het echt heel graag zou willen.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 10:53

Lars_Alida, praat met de artsen! (Jouw oncoloog en de chirurg die je gaat behandelen.) Vraag ze wat er mogelijk is, vertel je zorgen en wensen. In het traject zijn vaak dingen vaag en krijg je ook soms geen duidelijke antwoorden, maar kanker is ook een lastige ziekte, waar geen eenduidig antwoord op is. Maar stel de vragen die je hebt, je mag je best wat assertief opstellen! Sterkte! Ook aan de andere in dit topic die met kanker worstelen.

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 11:00

Heb in 2010 borstkanker gehad, borstbesparende operatie en oksletoilet, bestralingen en chemo's gehad.

Als je meer wilt weten kan dat via PB.

Lars_Alida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:10

Hallo Knoffer,

het nare vind ik dat alles zo snel gaat.
Je krijgt geen tijd om alles goed op je in te laten werken of uit te zoeken.
vandaar mijn vraag aan ervaringsdeskundigen geef vooral jou doen of absoluut niet doen dingen door.
B.v protheses wie heeft hier ervaring mee?
Moet namelijk maandag alles bespreken en vrijdag al weer onder het mes.
Heb eigenlijk geen mensen in mijn direkte omgeving met ervaring op dit gebied.
Ben blij met iedere ervaringsdeskundige die van gedachte wil wisselen.