Rug klachten verergerd door manuele therapeut

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Rug klachten verergerd door manuele therapeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:27

Wervels schots en scheef bestaat ook niet echt, maar dat word idd in de volksmond zo genoemd dat er wervels scheef staan. In de praktijk best onmogelijk als je ziet hoe ze vast zitten... Vraag me af wat die manueel dan heeft gedaan.... Maar dat moet i.p. De klachtencommissie uitzoeken, kunnen we niet vanaf er beoordelen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:35

Je snapt wat er mee bedoeld word toch?

Ik snap het ook niet verootjoo, dan zou je zeggen dat de therapeut het lichaam te veel laat werken ofzo waar TS niet tegen kan.
Bij de concurrent bevestiging zoeken vind ik altijd mwah mwah.
De ene hoefsmid gunt de ander ook het licht in de ogen vaak niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:40

Ja, precies dat kan ook.

Maar ernstige zenuwbeknellingen, wat moet ik me daar bij voorstellen? Kun je nog lopen? Kun je je plas nog ophouden? Voel je je benen nog? Of zit je incontinent in een rolstoel? Dat zijn ernstige zenuwbeknellingen. Maar ik weet niet wat je hebt? Ik vind het wel wat overdreven klinken eigenlijk.
Wervels horen overigens vast. Zijn ze te vast zodat je er last van hebt, zitten ze ergens anders te los door spierinsufficientie.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:49

Maargoed, het kan wel heel vervelend zijn allemaal.
Je kan er lastig wat van zeggen allemaal.
Kijk ik ben niet lang geleden bij een osteopaat geweest.
Heeft echt geen zak geholpen en er zat er eentje wat scheef in mijn bovenrug.
Nouhou.. Mijn onderrug zat erg vast plus mijn nek.
Maar dat betekend niet per definitie dat ze allemaal slecht zijn.

Mijn lijf heeft ook erg de neiging om te verkrampen bij pijn.
Dat helpt ook echt niet mee, dus voor mij is het de kunst dat zoveel mogelijk te beperken.

Te vast en te los is inderdaad ook niet goed.
Laatst geweest en omdat mijn rug 3 jaar heel vast gezeten had daar kon hij eindelijk verder zonder enig geweld.
Toen merkte ik dat wel hoor, heb ik erg veel last van gehad!'
Maar dat kon ook niet anders, kleine spieren konden eindelijk daar weer wat doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:26

verootjoo schreef:
Wervels schots en scheef bestaat ook niet echt
?
Hoezo dat dan...? De meeste scheefstanden zie je niet op rontgen, maar dat iets niet toont bij onderzoek X wil niet zeggen, dat het er niet is.
verootjoo schreef:
maar dat word idd in de volksmond zo genoemd dat er wervels scheef staan. In de praktijk best onmogelijk als je ziet hoe ze vast zitten...

Wervels HOREN idd niet scheef te staan en ze zitten NIET aan elkaar vast (de hemel behoede ons) maar per wervel zijn er 4 gewrichtjes met de 'buren'. Ieder gewrichtje kan helaas ontzet worden door gedoe van buitenaf. Hetzij een valpartij, hetzij een klap, hetzij iemand die "verkeerd manipuleert".

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:42

Volgens mij zeggen therapeuten vaak dat alles 'schots en scheef' staat omdat mensen graag een oorxaak voor hun klachten willen. Werkelijk schots en scheef kan niet zomaar recht gemanipuleerd worden, dan zit je met structurele fouten waar in het ergste geval een orthopeed aan te pas komt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:45

Ik heb het dus echt gehad dat als je je vinger langs mijn nek haalde dat je duidelijk er een uit het rijtje voelde staan hoor. No problem.
Echt zo scheef als een hoepel, toen heb ik een goede klap gemaakt een tijd daarvoor.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:51

moonfish13 schreef:
Ik heb het dus echt gehad dat als je je vinger langs mijn nek haalde dat je duidelijk er een uit het rijtje voelde staan hoor. No problem.
Echt zo scheef als een hoepel, toen heb ik een goede klap gemaakt een tijd daarvoor.

En ze hebbe je geen rontgenfoto laten maken? de uitsteeksels van je nekwervels staan sowieso ongelijk dus enkel aan die knobbel kun je niet zeggen of de wervel zelf scheef staat of niet. Had je het ervoor niet? Staat hij nu weer 'recht' dan? Als hij zo opmerkelijk van positie verandert is zou ik al bijna denken dat je je armen niet meer voelt... De nek is zeer delicaat.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 23:07

Als je langs de uitsteeksels ging met je vinger als ik voorover gebogen zat zag je er duidelijk een scheef zitten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 23:08

blondies schreef:
Werkelijk schots en scheef kan niet zomaar recht gemanipuleerd worden, dan zit je met structurele fouten waar in het ergste geval een orthopeed aan te pas komt.

Kopt.

In het systeem Sickesz waren er als ik het me goed herinner 12 soorten van ""scheef""stand, die gecombineerd konden voorkomen.
De therapie hield in, dat eerst alle scheefstanden in kaart werden gebracht, en dan volgde eerst een rekenpartij: "als ik deze wipper recht wil krijgen, moet eerst die schuiver gecorrgeerd zijn en om dat goed te kunnen doen, moet *die* corresponderende wervel eerst op manier zo en zo worden gecorrigeerd etcetcetc."
Echt niet iets, wat je 'eventjes' rechtzet, alsof het niets is.
Idd: er kunnen meerdere structurele fouten optreden, waarbij kennis van biomechanica een vereiste is, om de boel weer op orde te krijgen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 23:12

blondies schreef:
de uitsteeksels van je nekwervels staan sowieso ongelijk

Nee.
Bij veel mensen KUN je helaas zien, dat de uitsteeksels niet recht boven elkaar zitten. Dat is jammer, het geeft niet bij iedereen klachten - maar het hoort niet.

blondies schreef:
enkel aan die knobbel kun je niet zeggen of de wervel zelf scheef staat of niet.
Dat een wervel zo verschuift, dat het uitsteeksel naar links of rechts gaat, dat is maar 1 mogelijke vorm van scheefstand, systeem Sickesz heeft er nog 11.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 07:18

Janneke2 schreef:
verootjoo schreef:
Wervels schots en scheef bestaat ook niet echt
?
Hoezo dat dan...? De meeste scheefstanden zie je niet op rontgen, maar dat iets niet toont bij onderzoek X wil niet zeggen, dat het er niet is.
verootjoo schreef:
maar dat word idd in de volksmond zo genoemd dat er wervels scheef staan. In de praktijk best onmogelijk als je ziet hoe ze vast zitten...

Wervels HOREN idd niet scheef te staan en ze zitten NIET aan elkaar vast (de hemel behoede ons) maar per wervel zijn er 4 gewrichtjes met de 'buren'. Ieder gewrichtje kan helaas ontzet worden door gedoe van buitenaf. Hetzij een valpartij, hetzij een klap, hetzij iemand die "verkeerd manipuleert".

Wervels zitten vast met banden en spieren. Normaal gesproken gebeurd daar niks mee, tenzij er een trauma oid is. Wervels geblokkeerd kan door trauma, of spierinsufficientie. De kleine spieren zijn dan niet sterk genoeg om de wervels goed vast te houden. Waarom er dan gemanipuleerd wordt is mij een raadsel, ik train altijd met mensen die kleine spieren en de buikspieren, en zie daar op langere termijn meer effect van dan manipuleren waarbij mensen vaak ook nog eens regelmatig terug moeten komen, bv 1x per maand of om de maand oid....

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 13:24

Janneke2 schreef:
blondies schreef:
de uitsteeksels van je nekwervels staan sowieso ongelijk

Nee.
Bij veel mensen KUN je helaas zien, dat de uitsteeksels niet recht boven elkaar zitten. Dat is jammer, het geeft niet bij iedereen klachten - maar het hoort niet.

blondies schreef:
enkel aan die knobbel kun je niet zeggen of de wervel zelf scheef staat of niet.
Dat een wervel zo verschuift, dat het uitsteeksel naar links of rechts gaat, dat is maar 1 mogelijke vorm van scheefstand, systeem Sickesz heeft er nog 11.

Heb je al eens een bak met cervicale wervels vergeleken? Bij de ene staat de proc. spinosus naar links, bij de andere naar rechts, bij de andere is hij gebifurceerd waarbij het ene deeltje weer groter is dan het andere deeltje. Heel veel variaties in de structuur van de wervels onderling maar ook tussen personen. Echter kun je niet uit de proc. spinosus afleiden of dat dus de hele wervel scheef staat.. daarvoor moet je een grondig segmenteel onderzoek en dan nog.... Maar goed, over alles valt te discussieren :D

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 13:50

Beetje moddergevecht tussen een aantal fysio's (of gerelateerde beroepen) hier volgens mij :p
Al denk ik dat jullie elkaar minder tegenspreken dan dat t nu lijkt.
Ik gok ook dat iedere hulpverlener met een medisch-gerelateerde achtergrond wel weet dat er flink wat anatomische variatie bestaat etc etc.

Maar ik geloof niet dat we de ts hier echt mee helpen.
Ik ga er vanuit dat de klachten van de ts niet tot de gebruikelijke Napijn behoren en dat er echt wel wat aan de hand is.
Als de ts een klacht wil indienen , of in ieder geval wil kijken wat er mogelijk is / wat ze hier mee moet of kan doen, dan hoop ik dat ze wat heeft aan de eerdere suggesties hier in het topic.
(Al zou ik ook in m'n achterhoofd houden dat manueel therapeuten ook mensen zijn die echt niet met opzet klachten gaan veroorzaken maar dus wel soms een foutje kunnen maken, Maargoed ik ken het verhaal niet en weet niet hoe ernstig dit 'foutje' was, als het al een foutje was)

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 14:37

Haha ja inderdaad, mijn excuses.
Ik denk dat het het beste is als je je twijfels/zorgen kenbaar maakt aan de betreffende therapeut. Helaas hebben therapeuten nog altijd geen röntgen-ogen (was het maar) en kunnen zij ook niet jouw pijnen voelen dus voor veel informatie zijn ze afhankelijk van de feedback van de patiënt. Misschien kunnen jullie samen overleggen over een ander behandelplan of kan hij je doorverwijzen naar iemand die wel de kwaliteiten heeft om jou te helpen?

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:18

oh ik vond t wel leuk om te lezen, al die verschillende meningen en ideeen maarja, ik studeer dan ook fysiotherapie :P

maargoed, aangeven bij je behandelaar is altijd t eerste wat je moet doen zodra je echt last krijgt van een behandeling. al ga ik er van uit dat de ts dat ook gelijk gedaan heeft (lijkt me wel zo logisch in ieder geval).

Wanneer is dit trouwens gebeurd ts? wanneer ben je bij die therapeut onder behandeling geweest, hoe lang is dit geleden etc?