mindfulness! wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: mindfulness! wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:13

Ik lees mee, ik wil dit ook gaan doen...
Ben aan het kijken waar dit in mijn omgeving gegeven wordt(coach/therapie/groepen).

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:15

Jaah ben helemaal mindfulness fan, het bevestigd voor mij mijn manier van in het leven staan.
Volgende week start ik met programma Mindfulness en ACT (acceptance and commitment therapy).
Een aanrader voor mensen die mindfulness willen doen en ook praktisch hun leven een nieuwe inrichting willen geven, het boek; voluit leven.
Edit; Een boek mét CD. En allerlei oefeningen en vragen die je aan het denken zetten en helpen naar je eigen waarden te leven.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 10-03-13 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:21

Sentido schreef:
Ik ben wel geïnteresseerd. Wat is die bodyscan voor iets.. een soort meditatie oefening?

Ik ben op het moment veel bezig met 'iets' in deze richting. Vanwege mijn hoogsensitiviteit kan ik mezelf nog wel eens verliezen / kwijtraken / uit verbinding raken. Ben wel benieuwd of het iets voor mij zou zijn. Na een drukke dag kan ik bijvoorbeeld totaal niet slapen, ga dan uren door met piekeren. Als die bodyscan helpt met rust voor het slapen zou dat wel lekker zijn :))

hoi, heel herkenbaar, mij helpt het om min. een uur voor ik naar bed ga helemaal niks te doen, liggen op de bank met rustig mediatiemuziekje. Dan verwerk je als het ware al een hele boel prikkels die je anders in de nacht nog moet verwerken. Ik slaap als ik dit consequent toepas heerlijk de hele nacht door, doe ik het niet en kijk ik bijv. te lang tv dan lig ik uren wakker en te piekeren. (wat overigens snachts nog minder productief is dan overdag)
Mindfulness werkt bij hoogsensitiviteit omdat je veel bewuster beleeft en merkt wanneer het genoeg is en je ff adempauze nodig hebt, zonder helemaal overvol te raken.
Mij helpt het ook mijn levenststijl aan te passen op deze gevoeligheid, gewoon een wat rustiger leven leiden waar meer aandacht voor de dingen is die ik doe (heel mindfull) en ik niet verzuip in de hoeveelheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:28

[LZP] Doemdenken&invullen...

dit topic had ik net geopend,denken jullie dat ik met mijn 'klachten'dus wel wat aan mindfullness heb?

en Mindfullness voor Dummy's is een aanrader als start?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:32

Ja denk het wel darkcrystal, je leert een beetje meer van een afstandje te observeren waardoor je je niet zo laat meeslepen in je eigen gedachten en overtuigingen. Wordt er een stuk relaxter van is mijn ervaring.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:45

Ik heb ook een 8-weekse 'cursus' gedaan, een aantal jaar geleden toen ik overspannen thuis zat. Er was echter een wachtlijst en toen ik eindelijk aan de beurt was, had ik veel van de inzichten zelf al uitgevogeld ;)
De bodyscan was absoluut niks voor mij :+ Ik kreeg ontzettend de kriebels van die zeverstem op de cd, werd er helemaal opgefokt van :P En als één van de vrouwen die de les gaven, me vervolgens met haar zweefstem meldde dat dát ook 'heeelemaal okeeeee' was, dan was ik meteen alweer klaar mee, hihi.
De cursus heb ik dus niet afgemaakt want het bracht me weinig nieuws, en daarnaast alleen maar meer irritatie
Wat me wel heeft geholpen (wat ik dus zelf al bedacht had): het in het hier&nu blijven, dus jezelf terugroepen als je merkt dat je gaat malen over wat er evt nog allemaal moet/gaat gebeuren in de toekomst. Doe wat je nu doet, al is het het eten van een boterham, met aandacht.
En ik heb een leuk klein opschrijfboekje wat ik overal mee naar toe kan nemen, en waar ik elke dag iets in opschrijf wat die dag leuk was, goed ging, waar ik van genoot of wat ik 'bereikt' heb. Dat zijn echt hele kleine zaken, zoals 'ik zag vandaag een buizerd' of 'ik heb mijn administratie gedaan'. Dit is vooral om mezelf te motiveren om wat pro-actiever te zijn met bepaalde zaken (ben wat afwachtend/lui :+ soms) en om te blijven zien dat er elke dag mooie dingen om me heen gebeuren :)
Dat laatste heb ik nu eigenlijk niet meer nodig maar kan goed helpen als je wat down bent :)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 15:19

Sentido schreef:
Ooooh. Dan doe ik dat eigenlijk heel vaak :=
Wel een goede oefening. En daar heb je dan een muziekje bij ofzo?

Kan je met muziek doen, maar ook zonder. Of je doet een begeleidde cd opzetten. Dan doe je wat hun zeggen :)
Silvia schreef:
@SuzanH, OK, duidelijk! Bedankt voor de info.

Alsjeblieft :)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 15:29

Ik heb een 8-weekse cursus 'gevolgd'. Dit ging via mijn moeder haar werk (organiseert die cursussen). Ik vond het verschrikkelijk, totaal niets voor mij. De laatste 2-3x ben ik dan ook niet meer gegaan. Wat ik van mijn moeder hoor zijn de mindfullness-cursussen heel erg populair en veel mensen hebben er ook baat bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 15:30

mijn moeder is burn out geweest, en heeft dit ook een tijdje gedaan, heeft voor haar wel geholpen geloof ik!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 18:06

Las net ook dat minfuness het bewust gebruiken van je zintuigen is.
Dus heel bewust "wat zie ik" of "wat ruik ik"?

Ik heb net vol aandacht de kat geaaid :j. Wat voelen mijn vingers als ik door haar vacht ga?

Vanavond weer starten met de bodyscan, wil hem deze week elke avond doen.
Wie doet er mee :) ?

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 19:35

Ik doe met je mee!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 21:05

Fijn! Goed voor de motivatie :D

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:10

Ik wil ook wel mee doen, om het eens te proberen. Jij had een link toch ts? *Gaat een pbtje sturen :D *

Edit: voor degenen die ook nog een notitieboekje hebben, doe je dat voor of na de bodyscan? Ik wil het liever na doen om op te schrijven wat ik ervan vond maar als ik dan al half slaap werkt het ook niet :=

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 20:10

En wat vonden jullie van de bodyscan? Heb hem gister voor het slapen gedaan, maar heb desondanks er onrustig geslapen...

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:31

Ik heb het geprobeerd met de app: simply being..
Werkt erg rust gevend maar vind het nog lastig om mijn gedachtes uit te schakelen. Ook net weer een stukje in de mind gym gelezen om wat positiever te gaan denken. Heb t idee dat ik nu in een diepe donkeren put zit. En zodra ik me dan even happy voel ben ik weer erg bang om me bang, paniekerig en angstig te voelen..

Soms.....

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:39

Bodyscan werkt niet in 1x. Je moet het je eigen maken.
En ook niet zitten, voel ik al iets? Voel ik me al ontspannender? Nee het werkt niet, oh wacht jawel, oh nee toch niet. :')
Zo zat ik ook in het begin.
Gewoon denken dat je ontspannen bent dan word je het van zelf :j

corinecJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:51

Ik heb het ook bij een psycholoog gedaan en nu doe ik een 6 weekse cursus in groepsverband. Dit bevalt me vveel beter omdat je het er dan samen over kan hebben. Ik word er erg ontspannen van. Soms zo erg dat ik tijdens een oefening in slaap val.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:57

Bodyscan beviel me wel goed! Ken de oefening al wel vanuit yoga, alleen gaat dit meer om aandacht en voelen en dat ging meer over ontspanning. Maar ik vond het erg prettig. Alleen bij het laatste stukje word ik onrustig haha, toen dacht ik echt van ehh komt er nog iets? En ik raak dan afgeleid, kan moeilijk de aandacht vast houden. Ik word dan boos op mezelf, dus wel goede oefening om dat te leren accepteren.

Voor goed slapen kun je denk ik beter de yoga variant doen, daar val ik echt van in slaap :=

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:07

SuzanH schreef:
Bodyscan werkt niet in 1x. Je moet het je eigen maken.
En ook niet zitten, voel ik al iets? Voel ik me al ontspannender? Nee het werkt niet, oh wacht jawel, oh nee toch niet. :')
Zo zat ik ook in het begin.
Gewoon denken dat je ontspannen bent dan word je het van zelf :j

Je kan de BS ook niet echt goed of fout doen he. Je 'moet' niet een bepaald iets voelen.

Ik deed hem altijd na gtst en dan viel ik altijd in slaap. Deed de versie van drie kwartier. De korte vond ik sowieso niet fijn.

Ik vond de MF training trouwens ook zweverig. Al die adem en bewegings oefeningen. Zoals ik al zei het heeft wel mijn ogen een stukje geopend, maar omdat ik in de ziektewet zat, soort van overspannen, ging ik ook elke week maar psycholoog. Dat heeft me meer geholpen dan die hele cursus.

Je hoort inderdaad wel dat het een hype is maar ja, als mensen er baat bij hebben is het toch oké ;-)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 21:45

@lis: men lijdt het meest van het lijden dat men vreest :-). Heel goed onthouden deze zin.
Geniet ervan als je je goed voelt, wat komt dat komt. Echt hoor meis...

Haha Sentido :D:. Had ik ook de eerste x dat ik 'm deed. Ging ik kijken of mijn tablet was uitgevallen, die stilte duurde zo lang!

Ga zo eens de korte bs proberen, ben benieuwd...

Hebben jullie ook een dagelijkse activiteit die je vol aandacht probeert te doen?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 10:42

Ik heb gister ook een bodyscan gedaan. Geen idee of dat hetzelfde is als wat jullie doen maar ik moest alles eerst aanspannen (lichaamsdeel voor lichaamsdeel) en dan weer ontspannen. Ik zat alleen ook op een gegeven moment te kijken of m'n gsm uitgevallen was ofzo, ik hoorde zo lang niks :')

Heb wel heel naar gedroomd daarna. Niet eng maar meer dat je met een heel depri/down gevoel wakker wordt. Hoop dat dat niet door die bodyscan komt.

Zou de link die jullie gebruiken voor de bodyscan in 't topic mogen?

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:07

Gister heb ik hem uitgezet halverwege.. Had spannend boek gelezen dus ging al wat laat slapen en toen moest de bs nog. En het wou dus voor geen meter haha. Daar kwam bij dat ik wat benauwd en kortademig was en dan op je rug liggen is niet prettig. Dus maar stop gezet en lekker geslapen. Vanavond weer een poging.

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:40

Mijn eindwerk gaat over mindfulness :)

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:58

laetitia schreef:
@lis: men lijdt het meest van het lijden dat men vreest :-). Heel goed onthouden deze zin.
Geniet ervan als je je goed voelt, wat komt dat komt. Echt hoor meis...

Haha Sentido :D:. Had ik ook de eerste x dat ik 'm deed. Ging ik kijken of mijn tablet was uitgevallen, die stilte duurde zo lang!

Ga zo eens de korte bs proberen, ben benieuwd...

Hebben jullie ook een dagelijkse activiteit die je vol aandacht probeert te doen?

Dankjewel! Daar heb ik ook wel vertrouwen in. Ga nu 1x in de week naar de psycholoog. En ben begonnen met hardlopen en daarna een bodyscan gedaan. Was ik zo relaxed dat ik klaar wakker in me bed lag :')

Inderdaad mooie zin ik heb hem opgeslagen zodat ik Hem terug kan lezen als ik even down ben!

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 17:42

Mindfulness is trouwens niet alleen die bodyscan het zijn ook bewuste adem-oefeningen, yoga oefeningen, gedachten oefeningen. Hier een voorbeeld :)
Afbeelding

Ik heb vandaag een heel boekje met allemaal oefeningen erin gekregen, dus wie er nog meer wil..:')
Ben benieuwd welke bij mij passen :)