al 3 jaar lang vermoeidheid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Team_Sublime

Re: al 3 jaar lang vermoeidheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 23:53

eerste waar ik aan denk is me/ cvs

Hoofdsymptomen:

- zware vermoeidheid die langer dan zes maanden aanhoudt

- langdurige uitputting na de minste lichamelijke inspanning

Bijkomende symptomen:

- een niet-verkwikkende slaap

- slaapstoornissen

- vage pijnklachten over het hele lichaam

- spierspanningen en spierslapte

- gewrichtspijn

- spanningen in de buik door darmproblemen

- prikkelbaarheid

- hoofdpijn

- griepachtig gevoel

- lichte temperatuursstijging

- concentratiestoornissen

- overgevoeligheid voor licht en geluiden

- geheugenstoornissen

Secundaire symptomen:

Depressie, moedeloosheid, interesseverlies

even googlen en bij je huisarts neerleggen , dit word namelijk maar zeer zelden serieus genomen maar als je er al zo lang meeloopt ..

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 00:03

Komt me heel bekend voor.
Ik heb hetzelfde al een jaar of 6, met periodes die erger zijn dan anderen.
Intern is alles in orde, volgende stap...de dokter overtuigen dat het CVS kan zijn.
Waar ik in het begin al aan dacht.

Succes! Hier werken de artsen niet echt mee en zeggen dat ik gezond ben...
Ja want daarom kan ik 18 uur slapen op een dag en 2 dagen lang moe zijn van 1 middagje stal :+
-Voorbeeld van hoe het is in een ergere periode-

Ik ben benieuwd waar de artsen bij jou aan denken :j

-Ik ben trouwens ook depri geweest, slaap vanaf kind af aan al moeilijk en heb een prikkelbare darm-
Misschien dat die dingen ook bekend voorkomen?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 00:18

Mijn man leeft ook zo, al z'n hele leven. Hij heeft op latere leeftijd epilepsie gekregen, wij denken dat hij dat altijd heeft gehad en daardoor zo moe was en zo'n slecht geheugen heeft. Een andere verklaring is er ook niet.

Het kan van alles zijn, maar je zou een EEG aan kunnen vragen, om te kijken of je ongemerkt epilepsie hebt.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 00:20

Ik herken alle punten die je op noemt.
Op mijn 18e is dit begonnen,en op mijn 20e heb ik de stempel CVS gekregen. Nu op mijn 23e blijkt dat er geen lichamelijke oorzaak is voor de klachten, maar dat dit psychisch is. Ook ik was toendertijd overtuigd dat dit niet het geval is.
Raad je dus zeker aan om naar een psycholoog te gaan en verder een strak ritme aan te houden.

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 07:51

Ik heb er ook al heel erg veel en lang last van. Heb pas geleden een hersenscan gehad. En er was niks mis met me hersenen zij de dokter. Die we gisteren terug moesten bellen. Lees eventjes mee. Want weet ook niet meer wat ik er mee moet doen..
Ben trouwns 16.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 08:45

Eleio schreef:
Paarden worden eigelijk amper geborsteld nu met de winter..
alleen eten geven doe ik nog ( 15 min duurt dat voor beide in totaal)
stallen kuisen doet men vader :)

dat lijstje is van hoe mijn dag in elkaar zat 3 maand geleden.
nu is het zo :

- 23u25 tot 7 u slapen
- bus nemen en op school zitten van 8u20 tot 15u15
- 16u thuiskomen en paarden eten geven ( 15 min in beslag)
- 16u15 tot 17u slapen
- 17u tt 18 u huiswerk + eten
- 19u douchen
- 20 u slapen tot 21u30

Waarom ga je zo laat naar bed en slaap je dan tussendoor op de dag? Dat is echt funest voor je slaapritme. Het beste slaap je op jouw leeftijd zo'n 9/10 uur achtereen op een nacht. Als je tussendoor gaat slapen komt je lijf nooit in een dag/nachtritme welke wel erg belangrijk is.

Verder is het echt belangrijk je rust te pakken. Rust nemen en even niks doen klinkt in de huidige maatschappij waarin iedereen het druk 'moet' hebben omdat je er anders niet bij hoort erg raar. Er wordt haast van je verwacht druk te zijn en alles aan te kunnen. Sommige mensen kunnen dat prima een tijdje aan, maar de meeste mensen breken op een moment. Rustmomenten op de dag inplannen zijn echt belangrijk. Bv als je thuis komt eerst even rustig een kopje thee drinken en zitten. en zo verschillende momenten doen.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 11:28

lucifertje k ben alles aan het in orde brengen voor therapie , dus die zal binnenkort van start gaan.
tijd voor mezelf ? ik wandel met de hond en gaat soms eens zwemmen of gezellig filmpje kijken :)

Air naar opticien ook al geweest en ook daar is niks gemerkt.

Ravvie Daar zat ik al aan te denken en mijn buurvrouw met CVS denkt dit ook maar zegt dat hiervoor geen testen gedaan kunnen worden ?

YamaSaki depri ben ik niet , maar zal in therapie moeten gaan voor dingen te verwerken die al heel mijn leven afspeelt.
nooit heb ik er zo problemen mee gehad als nu..

Mirriejj zie bovenstaand antwoord :)

verootje
ik heb ook wel degelijk rustmomenten : filmpje kijken doe ik vaak maar val in slaap automatisch.
maar als ik 9/10u achtereen moet slapen betekent dit dat ik al om 19/20 u moet slapen wat redelijk vroeg is..
heb ik maar 2/3uu om huiswerk,tijd voor mezelf en de paarden eten te geven en met de hond wandelen(korte wandeling)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:37

Nee, om 21/22u.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:40

Vraag of ze je willen onderzoeken op sarcoidose.
Bovenstaande klachten matchen en ik herken je verhaal van mezelf.
Succes meid !
Voor vragen mag je altijd pben

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:40

Ik had praktisch dezelfde klachten en ik heb een gluten en melkallergie.
Alleen standaard tests zijn altijd wat mager, die komen vaak zat negatief uit terwijl het positief had moeten zijn.

Probeer anders een pot L-theanine?
Dat helpt bij mij heel goed voor de verwarring en het gebrek aan concentratie.
Maar dit gebruik ik naast mijn dieet.
Vooral het drie dagen rust nodig hebben na inspanning kan best met het gebrek aan concentratie te maken hebben.
De prikkelverwerking verbeter je met L-theanine waardoor je daar energie op zou kunnen besparen.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:47

Hup naar de huisarts jij en testen aanvragen. Je zegt dat alles uitgebreid getest en gedaan is, maar 8 keer bloed trekken op 3 jaar is echt niet overdreven en dan al zeker omdat je in België woont!

Ik denk trouwens ook aan iets psychisch, des te meer omdat je niet vroeger WIL gaan slapen. Kruip eens gewoon netjes om 21u in je bed tot 7u, minder een beetje in de paarden en ga eens met een psycholoog praten. Niet omdat je gek bent, gewoon omdat die je misschien kan helpen. Dat zijn meestal hele lieve mensen die het beste met je voor hebben, het is het proberen waard toch?

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:58

Ik heb dit dus ook. Ik ben al 5 jaar erg vermoeid, met betere en slechtere periodes.
De dokter laat me bloedprikken op pfeiffer en bloedarmoede maar dat heb ik dus niet, en word het op de stapel psychisch gegooid.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:59

Wat eet je zoal op een dag? :) Als ik niet gezond eet kan ik ook nauwelijks uit m'n ogen kijken van vermoeidheid.
Ik zeg niet dat het aan je eetpatroon ligt, maar we kunnen er even naar kijken :)

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:01

Maar is bij jou alles goed getest Blubje? Schildklier, B12 tekort, dat soort zaken? Zie dat je in NL woont en daar zijn ze veel minder grondig als in België met bloedtesten.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 12:06

ik moet in therapie en zijn we volop aan het regelen van hoe/wanneer.
22u vind ik een perfect uur om te gaan slapen en kan max tot 6u45 slapen want om 7u20 moet ik vertrekken
voor mijn bus te halen om op school te geraken.
heb vroeger zelf 3maand lang een vaste slaapritme gehad waarbij ik zeer vroeg ging gaan slapen en min 8/9u slaap had oer dag maar dit werkte niet.

phormicola : ik eet 3 keer per dag ( 7 u ontbijt, 12u middag, 18u avondeten).
altijd zelf bereid eten en verse groenten.

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:07

Ympi schreef:
Maar is bij jou alles goed getest Blubje? Schildklier, B12 tekort, dat soort zaken? Zie dat je in NL woont en daar zijn ze veel minder grondig als in België met bloedtesten.

Zijn ze in belgie echt grondiger met bloedtesten?

Ik ben op pfeiffer getest, op bloedarmoede, misschien nog meer dingen maar ik weet dat niet zo goed. In ieder geval alleen de standaard dingen.
Maar de huisarts zegt dat t psychisch is omdat m'n vader 5 jaar geleden is overleden. Wat ik dus niet geloof.

Wat zijn eigenlijk dingen waar je nog meer op geprikt kan worden wat betreft vermoeidheid? Want als ik naar de dokter ga kan ik ook niet vragen of ik doorgewezen kan worden of op bepaalde dingen geprikt omdat ik gewoon niet weet wat er zou kunnen zijn.

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:08

Eleio schreef:
ik moet in therapie en zijn we volop aan het regelen van hoe/wanneer.
22u vind ik een perfect uur om te gaan slapen en kan max tot 6u45 slapen want om 7u20 moet ik vertrekken
voor mijn bus te halen om op school te geraken.
heb vroeger zelf 3maand lang een vaste slaapritme gehad waarbij ik zeer vroeg ging gaan slapen en min 8/9u slaap had oer dag maar dit werkte niet.

phormicola : ik eet 3 keer per dag ( 7 u ontbijt, 12u middag, 18u avondeten).
altijd zelf bereid eten en verse groenten.

8 uur slaap kan toch echt te weinig zijn hoor. Ik zou proberen om toch 10 uur te slapen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:09

Ik geloof niet in die therapie als ik eerlijk ben.
Als ik fit ben is er geen probleem, pas bij zwakte gaat het hier fout.
Doorgaan heeft averechts effect is hier gebleken, dan komt ik gewoon overspannen te zitten en ik heb al een burn-out gehad. :)

Maargoed ik ben ook al 3 jaar zoet hoor, en het gaat steeds beter alleen het gaat altijd met 5 stappen vooruit en 2 terug. :)
8 uur slaap red ik het trouwens ook niet mee.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:10

Blubje11 schreef:
Ympi schreef:

Zijn ze in belgie echt grondiger met bloedtesten?

Ik ben op pfeiffer getest, op bloedarmoede, misschien nog meer dingen maar ik weet dat niet zo goed. In ieder geval alleen de standaard dingen.
Maar de huisarts zegt dat t psychisch is omdat m'n vader 5 jaar geleden is overleden. Wat ik dus niet geloof.

Wat zijn eigenlijk dingen waar je nog meer op geprikt kan worden wat betreft vermoeidheid? Want als ik naar de dokter ga kan ik ook niet vragen of ik doorgewezen kan worden of op bepaalde dingen geprikt omdat ik gewoon niet weet wat er zou kunnen zijn.

Ja :j

Schildklier
B12
Ijzer
Magnesium
En waarschijnlijk nog véél meer.

Je kan natuurlijk ook omgekeerd in het werk gaan en eens testen of het psychisch is, als psycholoog en praten niet helpt, is het lichamelijk...

@TS: 8 uur slaap is voor sommigen echt te weinig, ik slaap gemiddeld 11uur per dag en ja dat is veel, maar met minder kan ik niet :o

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:13

Ympi schreef:
Ja :j

Schildklier
B12
Ijzer
Magnesium
En waarschijnlijk nog véél meer.

Je kan natuurlijk ook omgekeerd in het werk gaan en eens testen of het psychisch is, als psycholoog en praten niet helpt, is het lichamelijk...

@TS: 8 uur slaap is voor sommigen echt te weinig, ik slaap gemiddeld 11uur per dag en ja dat is veel, maar met minder kan ik niet :o

Ik ga al een hele tijd naar een psycholoog, ook wel eens naar een andere. Ik ben nu weer bij een nieuwe, en nu is het plan ook eigenlijk kijken of het psychisch of lichamelijk is en gewoon dingen uitsluiten.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:15

Dat lijkt me een heel goed plan!

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:45

Blubje, meestal controleren ze hier ook op alles in je bloed.
Dus magnesium etc :)
Even een uitdraai van je uitslag vragen en dan zie je het vanzelf ;)

Huisartsen zijn in mijn ervaring snel van, is je bloed etc in orde...dan zal het wel psychisch/hormonaal zijn/ aan de leeftijd liggen...

Wel fijn om te horen dat er meer mensen zijn met dit soort problemen.
CVS kan je niet op getest worden, maar als eraan gedacht wordt geconstateerd als de andere opties uitgesloten zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:52

Als ik de waak/slaapritme zie dan is dat ook niet heel goed; als je perse een dutje wilt doen, zet dan de wekker maximaal een half uur later; anders zak je snel in een diepe slaap.
Je leeftijd kan wel degelijk meespelen; met 16 is je lijf nog vollop in ontwikkeling en ja, je zit nog vol in de puberteit (kan rustig doorlopen zelfs tot aan je 22e levensjaar) en dat is hartstikke vermoeiend met al die hormonen, hersens die druk aan het vormen zijn (prefrontale cortex is nu zich druk aan het verder ontwikkelen) en als je dan ook nog zo'n afwijkend slaap patroon hebt, ligt slaap tekort op de loer en kan ook de klachten verklaren. Een puber heeft zeker gemiddeld 9 uur nachtrust nodig (en dan tellen de dutjes overdag niet mee); daar zit je onder. Bijslapen in het weekend is prima :j

Je kan er ook hulp bij krijgen als je een probleem hebt om je waak/slaapritme aan te passen; je kan ook je therapeut vragen om hulp met het opstellen van een goed leefritme voor je. Maar ook als je psychische klachten hebt, kan het zich heel goed uitten in dit lichamelijk ongemak. en andersom, te kort aan slaap zou kunnen zorgen voor bv psychische klachten.

Even als voorbeeld een depressie: depressie kan zorgen voor vermoeidheid, concentratieverlies, lichamelijke klachten zoals hoofdpijn en ook verminderde eetlust (dus let wel; ik zeg niet dat je een depressie hebt maar geef puur een voorbeeld. Te kort aan slaap kan ook zorgen voor concentratieverlies ed) Dus het lijkt mij heel verstandig om éérst een therapeut te raadplegen en dan pas verder te kijken naar nog meer onderzoeken; je moet niet willen overbehandelen. De bloedwaarden zijn goed, dus lijkt mij dit een goed moment om te kijken of er niet psychisch iets kan worden uitgesloten aangezien je zelf aangeeft therapie nodig te hebben. Al vind ik het idee van de slaappoli ook wel een hele goede optie.

Eet je ook tussendoortjes? Want ik zie nu alleen maar 3 maaltijden staan, maar tussendoortjes heb je ook hard nodig.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-03-13 13:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:24

Eleio schreef:
lucifertje k ben alles aan het in orde brengen voor therapie , dus die zal binnenkort van start gaan.
tijd voor mezelf ? ik wandel met de hond en gaat soms eens zwemmen of gezellig filmpje kijken :)

Air naar opticien ook al geweest en ook daar is niks gemerkt.

Ravvie Daar zat ik al aan te denken en mijn buurvrouw met CVS denkt dit ook maar zegt dat hiervoor geen testen gedaan kunnen worden ?

YamaSaki depri ben ik niet , maar zal in therapie moeten gaan voor dingen te verwerken die al heel mijn leven afspeelt.
nooit heb ik er zo problemen mee gehad als nu..

Mirriejj zie bovenstaand antwoord :)

verootje
ik heb ook wel degelijk rustmomenten : filmpje kijken doe ik vaak maar val in slaap automatisch.
maar als ik 9/10u achtereen moet slapen betekent dit dat ik al om 19/20 u moet slapen wat redelijk vroeg is..
heb ik maar 2/3uu om huiswerk,tijd voor mezelf en de paarden eten te geven en met de hond wandelen(korte wandeling)

Net als fibromyalgie is voor cvs inderdaad geen testen en word deze diagnose gestelt als alle andere worden uitgesloten.

Manon94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:31

(Her)ken je symptomen! Had ik ook. Dokters zijn op zoek gegaan en ik ben uit eindelijk
beland bij een neuroloog. Naar 1 nachtje in het ziekenhuis aan aparaten, kwam de uitslag.
Slaapstoornis! Je hebt verschillende fases in je slaap en ik mis er een van. De REM slaap.
Daardoor verwerk ik dingen van de vorige dag niet en word ik altijd moe wakker en je dus ook andere
klachten krijgt.

Als ik jou was zou ik me verder laten onderzoeken!
Succes/sterkte :)